Even voorstellen: Annebel

Annebel

New Member
Hoi allemaal!

Ik lees al een hele tijd mee op het forum hier en aangezien voor mij de tijd is gekomen om stappen te gaan ondernemen wordt het dus ook tijd om mezelf voor te stellen.

Mijn naam is Annebel, ik ben 24 jaar en heb al zo lang als ik me kan herinneren een fascinatie voor Australie. Op mijn 17 heb ik dan ook 5 maanden in Sydney gezeten en sindsdien weet ik dat ik daar wil wonen. Inmiddels ben ik bijna afgestudeerd (februari als alles goed gaat) en dan ben ik vrij om te gaan!

Mijn beste optie is denk ik een skilled independent visa en anders een sponsorship. Wat ik alleen vervelend vind aan die laatste is dat wanneer je een andere baan moet/wilt, je opnieuw een sponsor moet vinden. Hoe dan ook, ik vind het hele emigratie proces bijzonder ingewikkeld vandaar dat ik mij op dit forum heb aangemeld. Ik kan jullie hulp goed gebruiken! Daarover zal ik later nog een topic starten.

Hoi Annebel! Welkom! Emigreren en met name het krijgen van een visum kan inderdaad ingewikkeld zijn. Gelukkig weten we er hier met zijn allen best wel veel van. Als je kunt gaan voor een Skilled Independent visum zou ik dat zeker doen, hoewel je met een sponsorship meteen een baan hebt natuurlijk. Maar een gesponsord visum is niet gemakkelijk te krijgen. Wat heb je gestudeerd?

Last edited:
Hoi Janneke!
Ik heb Business IT & Management gestudeerd en kan daarmee o,a, ICT Business Analyst en Systems Analyst worden, deze staan beide op de SOL. Hoe zit het precies met dat assessment? Telt mijn diploma of moet ik iets anders aanleveren?

Hoi Annebel

Welkom op Xpdite

Als je op een Skilled Visa wilt komen moeten eerst je skills assessed worden. Op de Skilled occupation List vind je achter je skills/beroep de assessing authority en die moet je aanschrijven en daar gaat de hele papier winkel naar toe. Als zij alles hebben goed gekeurt dien je een application in voor je Skilled Visa. De punten die je hebt verdient voor de goed keuring van je skills assessment heb je nodig om aan het juiste aantal punten te komen om je skilled visa te bemachtigen. Op deze site punten test skilled visa
kun je een idee krijgen of je qua punten aantal in aan marking komt voor een Skilled visa. Vergeet niet dat als je voor dat visa zou gaan ook werk ervaring moet aan tonen in dat field. Dat houd dus eigenlijk in vanaf het moment dat je de aanvraag gaat indienen je al je werk ervaring moet aantonen, er kan dus nog wat tijd overheen gaan voor je de applicatie in kan dienen. Sponsor visa is zeker een hele goede optie en makkelijker;)

Cheers:)

Hoi Annebel,

Welkom op het forum! Wij hebben in maart ons skilled indipendent visa gekregen. Bij ons was het zo dat mijn man, om aan het aantal punten te komen, werkervaring moesten hebben na zijn studie (post qualification experience). Ik weet niet of dat bij jou ook het geval is, maar misschien is het de moeite waard om het even uit te zoeken. Over sponsorship weet ik niet veel... Succes met al je plannen!

Welkom Annebel! Om je beroep als systeem analyst te laten erkennen, moet je bij Acs zijn. Je moet hier echter minstens 2 jaar voltijds werkervaring voor hebben..
Een working holiday visum geen optie? :)

Volgens de checklisten die er zijn kom ik op 65 punten zonder werkervaring. Moet ik dan nog steeds werkervaring op doen? Dat zou toch alleen voor extra punten zorgen?

Met een WHV begreep ik dat het heel lastig was om relevante werkervaring op te doen?

Zijn er bedrijven die je aan een sponsorship helpen? Een soort tussen bureau zeg maar.. Het lijkt me namelijk zeer lastig om zonder werkervaring wel een sponsorship te vinden. Het bedrijf moet tenslotte kunnen aantonen dat ze mij vanwege bepaalde skills nodig hebben omdat ze die niet in de omgeving kunnen vinden.

Vergeet niet dat als je voor dat visa zou gaan ook werk ervaring moet aan tonen in dat field. Dat houd dus eigenlijk in vanaf het moment dat je de aanvraag gaat indienen je al je werk ervaring moet aantonen, er kan dus nog wat tijd overheen gaan voor je de applicatie in kan dienen.
Not quite true. Het ligt aan de assessing authority of je werkervaring moet hebben of niet voor een positieve skill assessment. Voor mijn Social Work hoefde ik geen werkervaring te hebben maar werd puur mijn diploma assesst. Daarnaast is het dan natuurlijk zaak om te zien of je zonder werkervaring genoeg punten hebt. Zo niet, dan heb je de werkervaring alsnog nodig.

Volgens de checklisten die er zijn kom ik op 65 punten zonder werkervaring. Moet ik dan nog steeds werkervaring op doen? Dat zou toch alleen voor extra punten zorgen?
Zoals ik net al aangaf als reactie op M5; of je wel of niet werkervaring nodig hebt ligt aan de skill assessing authority. Als zij je diploma alleen goedkeuren als er ook minimaal een x jaar aan ervaring bijzit, dan zul je toch echt eerst moeten gaan wrken. Want zonder positieve skill assessment kun je het visum niet krijgen.
Ik ben trouwens wel erg benieuwd hoe je met je 24ste, zonder werkervaring, op 65 punten uitkomt.

Met een WHV begreep ik dat het heel lastig was om relevante werkervaring op te doen?
Op een WHV mag je maximaal 6 maanden voor 1 werkgever werken. Daardoor word je uiteraard minder snel aangenomen voor de serieuze beroepen (lees: de niet backpack baantjes). Echter kun je wel ervoor zorgen dat al je papierwerk in Nederland klaar is voor je visum, WHV aanvragen en lekker hier naartoe komen en dan vanuit hier je permanente visum aanvragen. Dan ben je alvast heerlijk in Australië :up:

Tegen de tijd dat ik de aanvraag doe voor het visum ben ik 25 (wat me weer extra punten geeft) en ik heb al een 8 voor de IELTS gehaald een aantal jaren terug. Zo dus :)
Ik heb net het ACS een mail gestuurd met de vraag of ik een assessment nodig heb of dat mijn diploma voldoende is en of het assessment werkervaring nodig heeft.
Bedankt voor de tips! En wat betreft dat WHV, die zal ik waarschijnlijk inderdaad gebruiken om vast daarheen te gaan ;)

Ik heb me net laten beoordelen door ACS (en gehaald, woop woop) maar je moet inderdaad minimum 2 jaar werkervaring hebben als je diploma een major heeft in ICT. Als het een minor heeft in ICT heb je zelfs 4(of 5) jaar werk ervaring nodig..

Klopt wat Katrien zegt, voor acs minstens 2 jaar ervaring, in ons geval zelfs 4 ivm geen ict major ( :mad:)

Ok dus dat is dan geen optie. Dan moet ik toch voor een sponsorship gaan. Heeft iemand tips hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Wat dit betreft: voor je je visum nog maar kan aanvragen, moet je altijd eerst een skills assessment laten doen, en hier heb je dus werkervaring voor nodig.. Werkervaring voor punten telt volgens mij enkel mee als het werkervaring is die je hebt opgedaan na de werkervaring die nodig is voor de assessment :)

Ok dus dat is dan geen optie. Dan moet ik toch voor een sponsorship gaan. Heeft iemand tips hoe ik dat het beste kan aanpakken?

Ik wil niet negatief doen, maar zonder ervaring zal dit ook niet makkelijk worden .. :(
Mijn vriend is momenteel al enkele maanden op zoek naar gesponsord werk, heeft al tientallen (of honderden?) solliciaties uitgestuurd, maar nog niets positief teruggekregen, zelfs niet voor IT Support jobs (wat toch wel heel ver onder zijn kunnen is). En dit met enkele jaren werkervaring.
De concurrentie is heel groot, en bedrijven moeten kunnen aantonen dat ze in Australië zelf niet vinden wat jij te bieden hebt. Zonder ervaring is de kans hierop dus klein ..

Misschien toch nog proberen 2 jaar werkervaring op te doen (uiteraard hopend dat je beroep niet van de SOL verdwijnt, maar wij duimen hard mee ;) ), goed sparen, en dan zoals Gwen zei (en deed ;) ): alles verzamelen voor de visumaanvraag, vertrekken op een WHV en eens je daar bent je visum aanvragen! Dan zit je er tenminste al, en kan je werkgevers misschien makkelijker overtuigen op solliciatiegesprekken omdat je wel bezig bent met je visum-aanvraag en dus langer kan blijven dan 6 maanden .. :)

Haha je bent niet negatief hoor, je bent realistisch. Ik had zelf ook al het idee dat dat geen gemakkelijke opgave zou worden.
Het is wel frustrerend, in de eerste instantie wilde ik daar mijn studie gaan doen totdat ik de kosten daarvan zag. Ook stage lopen was geen optie omdat er bijna nooit vergoeding wordt gegeven. En nu moet ik nog 2 jaar hier werken. Ik had ergens de hoop na mijn studie te kunnen vertrekken, maar helaas.

Haha je bent niet negatief hoor, je bent realistisch. Ik had zelf ook al het idee dat dat geen gemakkelijke opgave zou worden.
Het is wel frustrerend, in de eerste instantie wilde ik daar mijn studie gaan doen totdat ik de kosten daarvan zag. Ook stage lopen was geen optie omdat er bijna nooit vergoeding wordt gegeven. En nu moet ik nog 2 jaar hier werken. Ik had ergens de hoop na mijn studie te kunnen vertrekken, maar helaas.

I know the feeling, wij waren eigenlijk helemaal klaar om op het einde van dit jaar te vertrekken, IELTS gehaald, bewijzen verzameld, alle documenten vertaald/beëdigd etc en dan hoor je dat je toch nog 2 jaar moet wachten .. MAAR we proberen positief te blijven, we kunnen ondertussen goed sparen dat we toch een grotere buffer hebben als we er eenmaal raken .. Zeker met de verhalen die je hier leest over hoe moeilijk het is om werk te vinden in Australië .. :)
(en toch kijk ik elke dag op mijn horloge met de kaart van Oz als achtergrond om te zien of die 2 jaar nog niet voorbij zijn ;) )

Ik heb even je verhaal terug gelezen, Loeloe. Jullie zijn er inderdaad ook al een tijd mee bezig! Ik hoop dat je vriend snel een sponsorship vind!

Tegen de tijd dat ik de aanvraag doe voor het visum ben ik 25 (wat me weer extra punten geeft) en ik heb al een 8 voor de IELTS gehaald een aantal jaren terug. Zo dus :)
Ik heb net het ACS een mail gestuurd met de vraag of ik een assessment nodig heb of dat mijn diploma voldoende is en of het assessment werkervaring nodig heeft.
Bedankt voor de tips! En wat betreft dat WHV, die zal ik waarschijnlijk inderdaad gebruiken om vast daarheen te gaan ;)
Je weet wel dat de IELTS maar een bepaalde tijd geldig is?

Ja weet ik thanks :) ik reken hem alleen mee omdat ik weet dat ik die score 7 jaar geleden heb kunnen halen en ik ga ervanuit dat me dat nu nog wel eens lukt. Maar ik ga hem pas doen als ik weet dat het zin heeft.

Not quite true. Het ligt aan de assessing authority of je werkervaring moet hebben of niet voor een positieve skill assessment. Voor mijn Social Work hoefde ik geen werkervaring te hebben maar werd puur mijn diploma assesst. Daarnaast is het dan natuurlijk zaak om te zien of je zonder werkervaring genoeg punten hebt. Zo niet, dan heb je de werkervaring alsnog nodig.
Goh dat wist ik niet, maar over het algemeen moet je werk ervaring hebben, dat is iig een vereiste voor bijna alle assesment authorities. Iig voor de TRA:D

Back