Even voorstellen. B > NL > Aus

SteveSW

XPdite Sponsor
hoi,

Wij zijn nu al ongeveer een jaar verder na de eerste gedachte om naar Australië te emigreren.
Wat begon als een gedachte is ondertussen gegroeid tot een reëel plan en we zijn nu in het stadium gekomen dat zaken echt geregeld gaan worden.
Wij zijn een ingenieur-architect (43j), mijn vrouw is kinder -en jeugdpsychiater (43j) en 2 kinderen van 8 en 12. Na onze studies zijn we vanuit België verhuisd naar Nederland, mede omwille van betere arbeidsvoorwaarden en andere mentaliteit. Ondertussen is er (in NL) veel veranderd zowel qua mentaliteit als werk. Ik ben al enkele jaren zonder vast contract en op zzp opdrachten aangewezen ondanks (of misschien eerder door; te oud) jaren ervaring.
We hadden, zoals velen, wel al een droom om ooit in een warm land te wonen en dus de gedachte.....waarom niet van de nood een deugd maken.
We hadden nooit de illusie dat het makkelijk zou zijn. Dit forum heeft dat alleen maar bevestigd maar ook dat het de moeite waard zou zijn. Kort, we gaan ervoor waarbij er 3 basisvoorwaarden zijn:
1/ beiden moeten (zeker zicht op) werk hebben. Dit betekent ook dat mijn vrouw, mede door haar beroepsvoorwaarden, gaat voor sponsored VISA en dus een contract zoekt (in een regio die ook architecten zoekt). Ikzelf zoek echt actief werk als eenmaal plaats en periode vast liggen na dat contract.
2/ goede school voor kinderen
3/ (in de buurt van) de kust.

Momenteel hebben we genoeg oriëntatie achter de rug en zijn er al enkele stappen genomen:
- IELTS beiden geslaagd (voldoende voor skill assessment)
- medical recruiter die ondertussen voor mijn vrouw al enkele sollicitaties heeft geregeld. 13 december is het eerste echt gesprek (online) nadat ze op de shortlist is beland (ipswich, brisbane)
- documenten verzameld voor mijn 189 visum en het dossier voor mijn skill assessment bij AACA is zo goed als klaar. Nog zaken vertalen en notaris regelen voor certified copies.
eerste stappen voor goedkeuring medische diploma's (AMC en RANZCP) geregeld.

Grootste struikelblok is ons huis. We hebben gekocht toen de huizenprijzen en de rente top waren en zullen nu moeten verkopen met verlies. Hierover loopt al een ander lijntje op dit forum (restschuld). Maar we hebben besloten dat dit ons niet moet gaan tegenhouden. We zullen dus naar Australië gaan met een schuld en hoogstwaarschijnlijk met ons laatste spaargeld maar dan wel met zekerheid van (goed betaald) werk voor mijn vrouw en uitzicht op (redelijk goed betaald) werk voor mij.

Dus nog een hele weg te gaan en vele bezoekjes aan dit forum.

Groet

Last edited:
Hoi @SteveSW Welkom, het is een mooi plan (om te gaan) wij zijn ook van jullie leeftijd btw en vertrekken over een paar weken, dus voor ons is het ook nog steeds de aanloop naar...

Huis, yep herkenbaar. We wilden eerst in 2012 vertrekken maar toen was het gat zo groot qua onze koop en mogelijke verkoop dat we geen bord in de tuin hebben gezet tot de markt weer wat beter was (en voor ons visum verliep)

Je hebt het over een sponsored visum voor je vrouw en een 189 voor jezelf(?) Is het inzetten op twee paarden? Let even op dat als het ene traject eenmaal loopt je het ander wellicht stop moet zetten. (anders raken ze in de war bij Immi ;) ) Ben nu even druk dus weet even niet precies de juiste link/woorden te vinden maar let daar even op (druk met inpakken, morgen staat de verhuizer om 07:30 op de stoep :eek: )

Je hebt het over een sponsored visum voor je vrouw en een 189 voor jezelf(?) Is het inzetten op twee paarden? Let even op dat als het ene traject eenmaal loopt je het ander wellicht stop moet zetten. (anders raken ze in de war bij Immi ;) ) Ben nu even druk dus weet even niet precies de juiste link/woorden te vinden maar let daar even op (druk met inpakken, morgen staat de verhuizer om 07:30 op de stoep :eek: )

Mijn vrouw is kinder en jeugdpsychiater, staat op de SOL lijst maar moet om daar te mogen werken een behoorlijk ingewikkeld pad afleggen ivm gelijktrekken diploma's, opleiding, ervaring,....En zal hoogstwaarschijnlijk toch soort 'stage' moeten doorlopen alvorens compleet goedgekeurd te worden. Dat traject is het best via een sponsored visum door een werkgever. Daarnaast biedt het ons zekerheid dat we daar meteen kunnen leven. En die medische sector is (door tekorten op eigen arbeidsmarkt) bereid veel van de kosten en organisatie te dragen én te wachten tot alles geregeld is.
Dat is bij architectenbureaus vaak haast het omgekeerde: vandaag solliciteren is morgen beginnen en zorg zelf maar dat je alles regelt. Ik wil er als ontwerper aan de slag (naast partner van) dus moet sowieso skill assessment doorlopen. Dan kan ik evengoed voor 189 gaan (beroep staat ook op SOL) zodat ik wel permanent resident status krijg wat meteen voor heel het gezin (kinderen op mijn visum) meer zekerheid biedt. En het blijkt goedkoper dan partnervisum. Tenminste, dat is wat ik er van begrijp.

Hebben jullie uiteindelijk huis zonder problemen (restschuld) kunnen verkopen?
Waar gaan jullie naartoe?

Succes met verhuizen!

Mag ik vragen waarom je een skills assessment moet doorlopen? Ik woon al bijna 9 jaar in Australië en de regels kunnen inmiddels aangepast zijn, maar destijds was het zo dat normaal gesproken 1 persoon van het gezin de visumaanvraag doet en de ander (incl. kinderen) mag/mogen dan meeliften. De skills assessment is puur voor de visumaanvraag en zal niet ingezien kunnen worden door een eventuele toekomstige werkgever. Het zou toch vreemd zijn als je getrouwd zou zijn met iemand van wie het beroep niet op de SOL lijst staat dat hij/zij die niet de hoofdaanvrager is, niet mee mag komen. Destijds zijn wij geëmigreerd op mijn beroep die op de SOL lijst voorkwam. Mijn vriendin had een beroep als stedenbouwkundig tekenaar die niet op de lijst voorkwam en lifte dus gewoon mee op mijn visum. Moest wel een IELTS, medical en police clearance certificate overhandigen, maar geen skills assessment. Je moet wel bewijzen aantonen dat je in een genuine relationship bent, maar dat lijkt me voor jullie geen probleem. :)

Correct me if I am wrong, maar volgens mij kom je helemaal niet in aanmerking voor een partner visum omdat je niet een relatie hebt met iemand die de Australische (of Nieuw Zeelandse) nationaliteit bezit.

Ik persoonlijk zou gaan kijken, gezien het feit dat jullie beide beroepen op de SOL lijst voorkomen, wie, op basis van beroep, de grootste kans heeft om voor een skilled independent visum in aanmerking te komen. Die ander lift dan mee op dit ene visum.

Ben nu wel benieuwd geworden of inderdaad de regels erg verandert zijn sinds 2006/2007. Ik ga er eens induiken :)

In ieder geval: succes met de aanvraag en de hele procedure....

Hi,

Ik dacht hetzelfde als Maluka. Als het voor jou makkelijker is een 189 aan te vragen, kan jouw vrouw daarop makkelijk meeliften. En vice versa. Je hebt geen partnervisum nodig want je wordt inbegrepen in de 189 aanvraag. Zo is mijn partner destijds meegelift. Er zijn minimale voorwaarden maar daar heb je waarschijnlijk al aan voldaan door je IELTS te halen en via haar opleiding etc.

Je vrouw heeft zo'n gewild beroep dat een toekomstige werkgever hoe dan ook in haar zal willen investeren. Als de AHPRA inderdaad vereist dat ze een soort "stage" moet lopen, denk ik niet dat dat enig probleem oplevert want er is een enorm tekort aan kinderpsychiaters... Volgens mij hoef je daar geen sponsorship voor te regelen, maar is puur aangenomen worden op een baan voldoende. Waarschijnlijk geeft dat zelfs de voorkeur aangezien je dan permanent aangenomen wordt, niet voor maximaal 4 jaar op een 457. Je vrouw zal dan "alleen" haar registratie met de AHPRA en artsenorganisatie moeten regelen. Maar ik kan er naast zitten...

Succes ermee!

Ik ga deze even volgen want we zitten in een gelijkaardige situatie: ik in een medisch beroep, en mijn man is ingenieur, zou dus ook kunnen. Het nalezen van wat je allemaal moet doen om je medische achtergrond gelijk te trekken heeft me al geleerd dat het 1/niet simpel is, en inderdaad een stage wel vereist zal zijn en 2/ nog behoorlijk duur is. Nu, ik twijfel ook of we dan best allebei een poging doen voor een skilled independent visa, of 1 van beiden en de ander lift mee... Komt er bij mij nog bij dat ik momenteel het medische combineer met een stuk werk op unief, dat ik bij een eventuele emigratie (staat nog niet vast bij ons) graag zou verder zetten. Dus als je wat meer info hebt over jullie traject, dan hoor ik dat graag ;).

Ik ga deze even volgen want we zitten in een gelijkaardige situatie: ik in een medisch beroep, en mijn man is ingenieur, zou dus ook kunnen. Het nalezen van wat je allemaal moet doen om je medische achtergrond gelijk te trekken heeft me al geleerd dat het 1/niet simpel is, en inderdaad een stage wel vereist zal zijn en 2/ nog behoorlijk duur is. Nu, ik twijfel ook of we dan best allebei een poging doen voor een skilled independent visa, of 1 van beiden en de ander lift mee... Komt er bij mij nog bij dat ik momenteel het medische combineer met een stuk werk op unief, dat ik bij een eventuele emigratie (staat nog niet vast bij ons) graag zou verder zetten. Dus als je wat meer info hebt over jullie traject, dan hoor ik dat graag ;).

Hou er wel rekening mee dat je visa gedeelte 1 deel is, maar je registratie voor medische beroepen etc een ander. Dus als je in je medische beroep wil werken, moet je hoe dan ook je opleiding, ervaring etc gelijk laten trekken om je te kunnen registreren met een eventuele stage in de mix.

Qua visum zou ik ervoor kiezen voor wie het het makkelijkst is om het visum van jullie voorkeur te krijgen en de ander lift daar dan op mee als partner.

Precies. @StevenSw, ga het traject in wat het meest eenvoudig is voor 1 van jullie 2 het meest eenvoudig te bemachtigen is. Gedurende dit traject zul je alleen nog aan moeten tonen dat jullie een vaste relatie hebben en degen die niet de aanvrager is moet wat eenvoudige dingen doen (IELTS 4.5 gemiddeld of zoiets en medicals)

Nadat je het visum hebt (hoera) zal je vrouw nog door een bijna oneindig aantal hoepeltjes moeten springen mocht ze als psychiater aan de gang willen. Maar dat staat los van je visum.

Interessante reacties, zeker omdat wij dachten alles redelijk onder controle te hebben.
Er zijn inderdaad 2 zaken: beroep en VISA.
Wij moeten beiden om ons beroep te kunnen uitoefenen voldoen aan allerlei eisen vanuit de beroepsorganisaties (AACA architect en AMC/RANZCP psychiater). Dat willen/moeten we regelen voor we vertrekken (want we gaan ook emigreren omdat ik hier niet aan goed werk geraak en vele docs zijn beter vanuit hier te regelen).
Voor mijn vrouw moet het mogelijk zijn eerst een contract te regelen en op basis daarvan Australië binnen te komen. Dat is voor ons ook noodzakelijk want dat is de financiële basis voor vertrek, dus dit moet. Zij kan een contract krijgen als de werkgever daar eerst aantoont dat ze geen locale mensen kunnen vinden (area of need), dat regelt een recruiter. Dan beland je in sponsored VISA (457 toch?). Om dit (maar ook een 189 moest dat keuze zijn) te verkrijgen moet ze eerst skill assessment ondergaan via AMC (arts) en RANCZP (psychiater) anders kan ze niet worden aangenomen. Hierbij zal mijn vrouw waarschijnlijk status 'partial comparability' verkrijgen wat inhoudt dat ze (voor 2 jarig contract ingaat) drie maand stage moet doen (de ziekenhuizen kennen deze procedure dus dat zal wel geregeld worden).
Ik (en de kinderen) zouden dan inderdaad mee kunnen liften op dat visum en ik moet toch nog mijn beroepsregistratie regelen wil ik daar als architect aan de slag. Maar dan heeft niemand een permanent residency wat ons toch wel risico lijkt. Mijn vrouw kan/gaat dit wel aanvragen als we dan daar zijn maar als haar werkgever andere gedachten krijgt.... Het scheelt wel in visakosten inderdaad (457 visum incl partner en 2 kinderen 1880€ tegenover 2545€ voor 1 Skilled independent 189....)
Maar kan ik daar dan zonder problemen werken (ik regel wel alles bij AACA)?
En zijn er dan hindernissen (huren, banken, zorg,...) omdat niemand een permanent residency heeft?

Last edited:
Als jij meegaat op haar visum (en dat kan gewoon mits je IELTS en relatie aangetoond hebt) Dan mag je gewoon werken enz. (Zolang je assessment nog niet gedaan is als hamburger bakker bij McDonalds bijvoorbeeld ;) )

Of je nog issues hebt met huren, banken enz. Kunnen andere 457 experts je hier wel vertellen maar in principe is het meeste gewoon mogelijk als ik hier zo rond lees.

Note: Als je kans ziet om een 189 te scoren: doe dit dan! Dat is een prettiger visum (gelijk vaste status, onafhankelijk enz.)

Hi,

Voor een 457 moet je inderdaad je skills assessment etc doen aangezien dat visum is gebaseerd op je beroep. Jij kan dan inderdaad zonder problemen meeliften en mag werken zonder de restricties die je vrouw heeft qua werkgever etc. Een 457 klinkt onzekerder maar ik denk niet dat er opeens geen behoefte meer zal zijn aan kinderpsychiaters want dat is zo'n specifiek beroep.

Een 189 geeft je inderdaad meer vrijheid. Dan moet je in principe hetzelfde riedeltje doorlopen en het visumproces duurt langer maar geeft je de optie om zelf te kiezen waar je heen wil. Zodra je dat binnen hebt, kun je op zoek naar een baan en dat zal ook geen probleem zijn. Ook op dat visum kun je meeliften zoals eerder genoemd.

Zeer waarschijnlijk zal het werk van je vrouw met accomodatie helpen, dat is bijna standaard op veel plekken waar een tekort is. Artsen hier in Broome krijgen tot $1000 per week accomodatie subsidie en op veel (afgelegenere) plekken wordt het voor je geregeld. Zo heb ik jaren geen huur hoeven betalen... Wat dat betreft zorgen ze hier beter voor hun medisch personeel op plekken waar het nodig is. Dat is tenminste mijn ervaring.

Qua banken etc heb ik nooit een verschil gemerkt tussen de verschillende visa maar ik had dan ook geen grote lening. Dat zal waarschijnlijk wat lastiger zijn als je hier nog niets hebt opgebouwd, maar dat lijkt me logisch. En Medicare was voor mij precies hetzelfde op een 457 als een independent permanent visa.

dus qua visumkosten is het beter om gewoon op 457 mee te liften en parallel mij AACA assessment in orde te brengen zodat ik daar geregistreerd aan de slag kan (ook ik zal daar nog soort stage moeten doorlopen en examen als stage 2 van provisional assessment architect)

189 biedt enkele extra's zoals permanent residency maar is niet noodzakelijk.
Kan ik eenmaal daar wel permanent residency aanvragen, en zo ja wat zijn dan de vereisten en procedure?

Interessante reacties! SteveSW, jullie zouden beiden de assessment starten vanuit Nederland neem ik aan? Dan doet 1 iemand de procedure voor visumaanvraag met sowieso assessment, en de ander enkel de assessment? Die is zowel voor 457 als voor 189 identiek dacht ik? Veel succes hoor!

Hou er wel rekening mee dat je visa gedeelte 1 deel is, maar je registratie voor medische beroepen etc een ander. Dus als je in je medische beroep wil werken, moet je hoe dan ook je opleiding, ervaring etc gelijk laten trekken om je te kunnen registreren met een eventuele stage in de mix.

Qua visum zou ik ervoor kiezen voor wie het het makkelijkst is om het visum van jullie voorkeur te krijgen en de ander lift daar dan op mee als partner.

Zou dit proces haalbaar zijn zonder emigratiebureau, of raden jij/jullie sowieso aan met een bureau te werken?

Je kan inderdaad op een 457 voor een permanent residency (189) gaan. Dan doe je de "on shore" versie en ik had bijvoorbeeld een "fast track" versie omdat ik al 2 jaar in Australie aan het werk was in mijn beroep maar het visum wat ik destijds heb aangevraagd bestaat niet meer. Er zijn een aantal voorwaarden. De info kun je vinden op www.border.gov.au zoals je waarschijnlijk weet.

Zou dit proces haalbaar zijn zonder emigratiebureau, of raden jij/jullie sowieso aan met een bureau te werken?

Ligt eraan, welk visum bedoel je precies?

Mijn beroep was zeer gewild dus ik heb destijds een 457 en mijn permanent residency zelf geregeld. Was goed te doen, maar er zijn zoveel verschillende facetten per persoon en situatie dat dit niet in te vullen is voor iemand anders...

Ligt eraan, welk visum bedoel je precies?

Mijn beroep was zeer gewild dus ik heb destijds een 457 en mijn permanent residency zelf geregeld. Was goed te doen, maar er zijn zoveel verschillende facetten per persoon en situatie dat dit niet in te vullen is voor iemand anders...
Er staat nog niks vast bij ons, het is een idee dat we eens onder de loep houden. Maar qua visum denken we aan 189 in eerste instantie, ofwel een sponsored in tweede instantie. Ik heb ook nog maar kort alle types bekeken hoor. Ik begrijp goed dat je er geen one-size-fits-all verhaal van kan maken. Ik merk wel dat je hier op het forum heel uiteenlopende dingen vindt, van mensen die gewoon alles zelf regelen, tot anderen die het als onmogelijk beschrijven. Uiteraard hangt dat van je individuele situatie af, maar ik wilde even polsen naar de voor-en tegens, zeker in het geval van een medisch beroep zoals bij @SteveSW .

Interessante reacties! SteveSW, jullie zouden beiden de assessment starten vanuit Nederland neem ik aan? Dan doet 1 iemand de procedure voor visumaanvraag met sowieso assessment, en de ander enkel de assessment? Die is zowel voor 457 als voor 189 identiek dacht ik? Veel succes hoor!

Ja we starten alles vanuit NL (we zijn allen Belgen dus sommige documenten moeten van daar komen maar we wonen en werken in NL)
Idee was om sowieso visum met contract van werkgever uit Oz te regelen voor mijn vrouw. Ik had zelf idee om voor 189 te gaan zodat ik permanent residency zou hebben en toch al het een en ander moet regelen voor mijn beroep (skill assessment AACA). Maar ik zie nu dat meeliften op visum van mijn vrouw echt veel goedkoper is en minder geregel. Voor 189 moet ik naast mijn skill assessment wel extra docs aanleveren (meeste heb ik al wel; wel nog extra werkgeversverklaringen laatste 10 jaar, kvk verklaring,....) en vooral laten afstempelen, vertalen, certified copies.....Daarnaast ben je als je als gezin op 1 visum meelift wel zeker dat alle procedures gelijk lopen.
Ik twijfel dus, ook omdat het niet ondenkbaar is dat ik iets eerder ga dan mijn vrouw daar kan beginnen werken zodat ik er werk kan zoeken en vanalles alvast kan regelen ter plekke. Dan lijkt het me beter dat ik mijn eigen visum heb (ik weet niet of je vooruit kan reizen op visum van hoofdaanvrager? Dan via toeristenvisum en dan heen en weer, dan ben je ook 1000€ extra kwijt). Enfin, dat toch eens uitzoeken.

Ik twijfel dus, ook omdat het niet ondenkbaar is dat ik iets eerder ga dan mijn vrouw daar kan beginnen werken zodat ik er werk kan zoeken en vanalles alvast kan regelen ter plekke. Dan lijkt het me beter dat ik mijn eigen visum heb (ik weet niet of je vooruit kan reizen op visum van hoofdaanvrager? Dan via toeristenvisum en dan heen en weer, dan ben je ook 1000€ extra kwijt). Enfin, dat toch eens uitzoeken.

Ik zou dat inderdaad goed uitzoeken want volgens mij is het mogelijk om apart te reizen omdat je je eigen visum krijgt. Je moet meestal vanaf toekenning binnen een bepaalde deze valideren door naar Australie te gaan, 1 jaar volgens mij? Het zal inderdaad aanzienlijk makkelijker zijn om mee te liften.

Zodra je vrouw het visum krijgt is ook het visum voor jou en de kinderen geldig. De eerste keer Australia in dient de hoofdaanvrager als eerste te gaan samen met jullie. Daarna ben jij vrij om in en uit te reizen op je visum. Sterker nog. Als jullie na de eerste keer samen over de border geweest zijn (kan een activatie trip zijn van 5 minuten op de AirPort en weer naar NL...) en je zou daarna scheidden dan nog mag jij gewoon OZ in. Je hebt echt je eigen visum op jouw naam.

Op je visum staat een datum waarvoor je een eerste entry moet hebben. (Jaar na medicals/VOG) En een uiterste definitieve entry (5 jaar Na uitgifte voor een 189) Na definitieve entry dien je twee jaar in OZ te blijven om de permanent resudence te bemachtigen. (Wederom voorbeeld voor een 189) Voor 457 gelden wellicht iets andere regels maar dat staat allemaal op de border.gov.au site.

Back