Even voorstellen: DavidM

DavidM

New Member
Howya?

Ik ben David, 33 jaar oud, verloofd met @Wennie en vader van Otis.

In 2001 stopte ik met mijn studie omdat ik mijn manier van leven een beetje zat was. Geen toekomstplannen whatsoever.

Na een jaar werken vertrok ik in oktober 2002 via Hongkong naar Sydney. Een jaar rondgereden in een oude Mazda 929L en zoveel geleerd over mezelf, over wat ik wil en wie ik wil zijn. Ook hard gewerkt daar.

Na terugkomst in NL omdat mijn verblijfsvergunning verliep, wilde ik zo snel mogelijk terug. Maar weken werden maanden, werden jaren. Inmiddels 100 banen en 4 studies verder, redelijk gesettled.

Ik weet wat ik wil. Sinds 2003 wil ik terug naar Australie.

Met mijn lieve vriendin vertrok ik oktober 2014 voor 6 weken naar Cairns, we huurden een camper, een Toyota High Ace. Ik deed haar een aanzoek op Cape Tribulation beach en de 6 weken daarop waren wederom een sprookje.

Nu is @Wennie ook overtuigd en worden de gesprekken over emigreren serieuzer.

We komen graag in contact met lotgenoten!

Groet David en Wanaisa

Voor lotgenoten ben je aan het juiste adres. Het zit hier vol met bijna-emigranten, emigranten en geemigreerden.
Veel succes in je zoektocht. Weet je al voor welk visum je wilt gaan?

Mooi geschreven!
Welkom bij de lotgenoten. Hier kun je je verhaal kwijt.
Met die 100 banen en 4 studies moet er toch wel iets zijn waarmee je het daar gaat maken?
Succes met het uitzoekwerk.

Voor lotgenoten ben je aan het juiste adres. Het zit hier vol met bijna-emigranten, emigranten en geemigreerden.
Veel succes in je zoektocht. Weet je al voor welk visum je wilt gaan?
Ha dankje. Nee, nog niet. Het beroep van mijn vrouw staat op de CSOL, mijne niet. Er zijn nog al wat mogelijkheden vwb visum. We hebben gen connecties daar en werken beiden niet bij een international dus een sponsored bv zal niet gaan. We hebben sowieso nog geen idee hoe we aan werk kunnen komen daar.

Update: Ik lees net de omschrijving van de CSOL listed functie: Community Development Officer. en dat is precies wat ik doe, alleen niet voor de overheid maar voor een woningcorporatie. Dit geeft me wat hoop, en uitzoekwerk.

Last edited:
wederom gaat het er niet over hoe je hier aan werk komt en wat je hier gaat doen als je er bent, het is het proces van hier komen. Dus het visum, dat is en blijft lastig @DavidM maar het goede nieuws is dat het beroep van je vrouw op de lijst staat. Dus hup in de papieren duiken en gaan met die banaan. Wie weet wat er op de lijst staat na 1 juli o_O?

Zonder werk kom je er prima in.

Er zijn meerdere wegen naar Roma (ligt in zuid Queensland ;) ) De meeste Visa eisen NIET dat je werk hebt in OZ. Een enkele wel. Maar de meeste dus niet.

De meest gebruikte weg is:
Je huidige functie staat op de (c)sol
Je doet een EOI (expression of interest)
Je krijgt een Invitation to Apply
Je gaat aan de gang met IELTS en nog 100.000 andere dingetjes
Met een beetje geluk ontvang je dan je visum ;)

Eenmaal aangekomen in OZ ga je werk zoeken. Hoeft Niet(!) hetzelfde werk te zijn als de functie waar je visum op af gegeven is.

Dat is het even extreem kort door de bocht ;)

@Katjavdl Maar zonder werk komen we er toch sowieso niet? Of bedoel je dat niet zo?
David,
Je moet eerst een visum aanvragen op basis van het beroep wat op de SOL voorkomt. Je hoeft dus nog geen concrete baan of aanbieding te hebben. Sterker nog, zonder visum is het erg lastig om uberhaupt te solliciteren. Maar de SOL wordt regelmatig herzien, en je beroep kan er misschien de volgende keer niet meer bijstaan.
Het proces van visum aanvragen kan even duren, dus gaan met die banaan. Diplomas vertalen/laten erkennen, alle andere papieren verzamelen en dan de visum aanvraag doen.

Hm kijk dat is verhelderend. Echter, willen we natuurlijk wel zsm aan de slag, zoveel spaargeld hebben we niet :p

Vraag ik me gelijk af of je in aanmerking komt voor de DOLE (werkeloosheids bijstand) tot de tijd dat je werk hebt. Dat zou schelen.

Volgens mij heb je buiten Medicare in de eerste twee jaren in Australia geen recht op uitkeringen.

ok thanks. Dan even goed zoeken hoeveel spaargeld we op z'n minst moeten hebben, want lenen zal ook niet gaan zonder arbeidscontract. Dus tot we werk hebben moeten we toch een gezin onderhouden en investeren in het zoeken naar werk.

Iemand: hoeveel hebben jullie meegenomen of plannen jullie?

Ga er even vanuit dat je visum verhaaltje tussen de 5000 en 10 000 dollar gaat kosten. Wat ga je meenemen/verschepen? Ga je hier alles opnieuw aanschaffen, nieuw of gebruikt?
Hier settlen ligt er heel erg aan, waar. Stad is duur alles daarbuiten is goedkoper. Het ligt er dus ook aan waar je werk zou kunnen vinden en hoe belangrijk je het vindt om bijvoorbeeld in de buurt van een stad te wonen met alle gemakken.
Als je iets gaat huren, moet je bijvoorbeeld 4 weken borg betalen. Dus zoiets als rond de 1000 dollar. Eten en drinken is vergelijkbaar/iets duurder dan NL. Wil je voor de toekomst met je gezin voor een bepaalde omgeving gaan of bepaalde scholen.
Waar denk je dat je het prettigst woont. Far north Queensland of Tassie, das nogal een verschil. Je hebt geen recht op een uitkering als je geen werk hebt. Dus het is slim om wat op de spaarrekening te hebben. Want er kan natuurlijk altijd iets gebeuren waardoor je niet kunt werken. Wellicht moet je je standaard een beetje aanpassen of juist niet. En zo kan ik nog wel even door gaan. :)

Yep. As @Katjavdl says.

Huur is wat hoger volgens mij trouwens op de meeste plekken(?) Neem even 2000 dollar per maand (het is al gauw 400 dollar per week voor een beetje huis)

Het is ook een beetje gokken hoe lang je zonder werk zult zitten in OZ. De een heeft binnen een maand een baan. De ander keert terug omdat ze na een jaar nog niets gevonden hebben.

Dus wederom kort door de bocht:
A$2000 P/maand
A$2000 'bond'.
Dezelfde boodschappen kosten als in NL
Aanschaf auto(?)
Aanschaf overige zaken(?)
Vermenigvuldigen met aantal maanden je verwacht zonder werk te zitten.

Dit is een beetje een simplificatie, en zal best nog wel wat vergeten, maar zo'n soort oefening moet je voor jezelf doen. Succes!

Back