Even voorstellen - Ken Kuperus

Ken Kuperus

New Member
Hallo Dames en Heren,

Mijn naam is Ken Kuperus en ik ben 18 jaar oud.
Ik ben klaar met mijn MBO opleiding tot Allround Laborant en heb al heel lang een droom om voor een aantal maanden naar Australië te gaan.

Zelf heb ik nog geen ervaring in alleen reizen naar verre landen en zou dus graag zoveel mogelijk te weten komen over wat ik allemaal MOET doen voordat ik ga en wat eventuele tips zijn.

Ik ben van plan om maximaal 6 maanden in Australië te blijven (ongeveer vanaf Januari) en daar een deel (ongeveer 4 maanden) te gaan werken om het bij te financieren, daarna wil ik nog 2 maanden rondreizen om Australië te bekijken.. Mijn startbudget ligt rond de €6.000 maar dit is uiteraard niet genoeg om 6 maanden te overleven.

Graag veel informatie over visa, werkgelegenheden, verblijf en eventuele tips voor de 2 maanden rondreis.
Ook heb ik gehoord dat je een Engels examen moet doen in Amsterdam en een Medische check dus graag hier ook informatie over.

Met Vriendelijke Groet,

Ken Kuperus

Welkom Ken :)

Ik zeg maar 1 ding: Working Holiday Visa (WHV) aanvragen :)
De makkelijkste manier om op jouw leeftijd je Aussie droom te verwezenlijken. En geen IELTS of medische keuring voor nodig.

Ken niet alle ins & outs, maar kijk even op de immi-site en kijk verder ook even hier op de site. Genoeg met WHV ervaring :)

Ahh heel erg bedankt!

Die site heb ik ook al gevonden maar ik kan niet genoeg informative krijgen voordat ik zoiets plan.

Alvast bedankt!

onze Gwen is een jongedame :p
WHV kun je zelf aanvragen, wordt meestal dezelfde dag toegekend of een dag later. Dat gaat gemakkelijk en snel. Je hebt dan een jaar om hiernaartoe te komen.
6000 eurootjes klinkt zeker niet verkeerd. Dat is meer dan de meesten hebben als ze hier komen. Als je niet moeilijk bent en van aanpakken houdt, dan vindt je wel werk. Backpacker baantjes genoeg!
Je visum is een jaar geldig en je kunt het uitbreiden met een extra jaar als je 3 maanden farmwork doet. Zorg dat je een zorgverzekering afsluit die toestaat dat je werkt in Oz. Over al deze dingen is elders op het forum van alles te vinden.
Succes! Goede keus :D Oz :up:

Welkom op het forum! Ik kan alleen maar beamen wat de anderen al zeggen: WHV :) Zorg dat je je farm work doet om aan de vereisten voor verlenging van het visum te komen, want als je er een maal bent wil je na 6 maanden heus niet meer naar huis ;-)

Heel erg bedankt voor de tips allemaal!

Bij deze mijn excuses naar Gwen ;)

Ik ben heel erg benieuwd naar het land en krijg er steeds meer zin in hoe meer ik eraan denk! Ik zal jullie op de hoogte houden wanneer ik nieuwe vragen heb of eventuele dingen te melden!
Bij deze nog een vraag: Ik ben ook van plan om een paar weken naar Nieuw-Zeeland te gaan, dat lijkt me ook een kei gave plek. Ik neem aan dat ik hier een apart Visum voor nodig heb of is er een andere regeling wanneer ik van plan ben 2-3 weken daar rond te kijken?

Het is mooi om te zien dat iedereen zó enthousiast is over Australië :D

Als je naar Nieuw Zeeland vliegt, krijg je bij aankomst een visum voor 3 maanden. Standaard, daar hoef je niks voor te doen.

ohh dat is heel erg fijn! dan ga ik ervanuit dat ik het beste naar Auckland kan vliegen wanneer ik naar nieuw zeeland ga?

Heel erg bedankt voor alle snelle reacties :D

Ik weet niet hoe je je reis gaan indelen. Toen ik ahum.....:oops: 21 jaar geleden mijn tripje maakte op een WHV (toen 1 jaar max), kon je een aantal stops maken die in je ticket zaten. Zo heb ik toen voor 1 en dezelfde prijs gevlogen als volgt:
Sydney
Adelaide-Auckland
Wellington-Brisbane
Cairns-Perth
Perth-Hong Kong
en terug naar huis (toen dus Nederland)
dus veel kunnen zien, omdat ik bijvoorbeeld van Auckland naar Wellington reisde in een bepaalde tijd en zo ook van Brisbane naar Cairns. Daarmee kon ik dus het meeste halen uit mijn extra vluchten. Ik weet niet of zo'n ticket nu nog bestaat hoor.

Voor dat soort tickets @Katjavdl kun je volgens mij nog steeds terecht bij organisaties als Australian Backpackers (voor een vaste prijs van 90 euro geloof ik kun je binnenlandse vluchten bijboeken) of Kilroy. Maar ik ga gewoon op een enkeltje aangezien ik toch de intentie heb om iig 2 jaar te blijven en verder over land wil reizen :)

Hoi Ken,

Welkom op het forum!

Als je ook naar NZ wil zou ik je ticket boeken via AustralianBackpackers.nl. Zij hebben speciale tickets waar je gemakkelijk data etc kunt wijzigen en waar ook een vlucht naar NZ bij zit. Zij doen ook info sessies en vangen je op (in Sydney) en helpen je met een aantal dingen.

Zoals de anderen ook al aangegeven hebben, kun je gemakkelijk een WHV aanvragen. Dit kan gewoon online (border.gov.au) en wordt over het algemeen binnen een dag goedgekeurd. Komt op je email binnen en zit gelinkt aan het nummer van je paspoort. Geen sticker nodig. Als je paspoort binnenkort verloopt, voor het aanvragen van visum een nieuw paspoort aanvragen.

6000 euro is echt een heel mooi bedrag. Meeste komen inderdaad met minder. Zelf heb ik het idee dat er veel werkgelegenheid is in WA, zeker buiten de stad. Australie is een makkelijk en veilig land om te reizen. Dat je alleen bent maakt het juist makkelijker om vrienden te maken ;-)

Je kunt in NL je zorgverzekering aanhouden. Zorg dat je bij je reisverzekering de module 'werken' aanzet voor het geval er iets gebeurd tijdens werk en de werkgever zelf geen juiste verzekering hiervoor heeft. Het is belangrijk dat je bij je NL Zorgverzekering een EHIC pas aanvraagt. Hiermee kun je in Australië bij Medicare een pas krijgen zodat je niet alles zelf voor hoeft te schieten als je bijv x naar de huisarts moet.

Ik zou je ook aanraden om vanuit NL alvast een bankrekening in Oz te openen. Ik weet dat dit bij CommonWealth bank sowieso kan, maar waarschijnlijk ook wel bij andere banken. Je moet dan wel weten waar je als eerste naartoe gaat. Je pas ligt dan klaar voor je bij een bank filiaal daar in de buurt. Even met je paspoort langs, en je krijgt je pas mee, zodat je meteen vanaf dag 1 (tenzij je in weekend aankomt) een bankpas hier hebt. Wel zo handig! Je kunt ook alvast vanuit NL geld naar die rekening over maken. Maar je kunt pas bij dat geld (internetbankieren etc) als je met je paspoort bij het filiaal hier langs bent geweest.

Vergeet ook niet een internationaal rijbewijs mee te nemen. Veel verzekeraars willen je niet verzekeren als je rondrijdt zonder internationaal rijbewijs.

Hallo Gwen,

Heel erg bedankt voor deze info!
Ik zal naar mijn bank (Rabobank) gaan om de mogelijkheden te bekijken over banken daar.

Ik heb 3 maanden geleden mijn rijbewijs pas gehaald, moet ik hier een apart rijbewijs voor aanvragen om in het buitenland te rijden of moet dit in Australië?

Een reisverzekering heb ik ook nog niet afgesloten, hiervoor was ik wel al gaan kijken, daarnaast informeer ik ook eens naar mijn zorgverzekeraar over deze EHIC pas.

Heel erg bedankt voor alle berichten!
Ik ben echt heel erg benieuwd naar het land en om er mensen te leren kennen! Ik heb er al kei veel zin in :D

Ik ben nu alleen nog van plan om naar Nieuw-Zeeland te reizen, Azië lijkt mij mooi om later met mijn vriendin te bezoeken ;)

Ik zal naar mijn bank (Rabobank) gaan om de mogelijkheden te bekijken over banken daar.
Gok niet dat de Rabobank je daarbij kan helpen hoor. Je gaat gewoon naar https://www.commbank.com.au/personal/can/moving-to-australia.html en sluit online rekening af en dan kun je geld overmaken. Dit kan via Rabobank maar het is goedkoper om het via Tranzfers te doen. Dit is de dochter onderneming van Ozforex (sponsor van het forum). Ozforex is voor grote bedragen (denk vele duizenden), Tranzfers is voor kleinere bedragen.

Ik heb 3 maanden geleden mijn rijbewijs pas gehaald, moet ik hier een apart rijbewijs voor aanvragen om in het buitenland te rijden of moet dit in Australië?
Met je rijbewijs, een extra pasfoto en zo'n 30 euro (zal het nu denk ik ongeveer zijn) ga je naar een ANWB winkel. Daar haal je een internationaal rijbewijs. Dit zou ik wel pas op het laatst doen, want het internationaal rijbewijs is maar 1 jaar geldig. Hiermee mag jij gewoon in Australië rijden.

Back