Even voorstellen... Petra en Jacques

Hallo allemaal, wij zijn net begonnen aan dit avontuur. Onderzoeken of een visum naar Australie voor ons gezin haalbare kaart is (2 volwassenen en zoontje van 5). We trekken er alles bij elkaar een jaar voor uit dus als het allemaal een beetje meezit... wie weet! Weet iemand waar we het proces kunnen vinden (in Jip & Janneke taal)? Ik vind de bureaus wel een beetje duur dus wil ook even kijken tot in hoeverre we zelf iets kunnen doen. Wat is een goed startpunt? Het lijkt erop dat een Skilled Work visum het meest voor de hand ligt (met state nomination). Ik vind veel interessante en goede tips op dit forum dus zal een frequente bezoeker zijn. Fingers crossed en we gaan ervoor!

Welkom en veel plezier bij het inlezen. Er is veel te vinden op de immigration website (doe eens de visum wizard) en natuurlijk dit forum!

Hi Petra & Jacques,
welkom op het forum! Wij hebben wel een visum bureau in de arm genomen, maar er zijn er hier genoeg die het zelf doen. Vooral een persoonlijke keuze en hoeveel tijd je erzelf in wilt steken om zaken uit te zoeken. Ben wel nieuwsgierig waar de liefde voor Australië vandaan komt en of je al enig idee hebt waar jullie je willen vestigen. Veel succes met het uitzoeken en zoals Afterbang al zegt: specifieke vragen leveren de beste antwoorden op.

Dank jullie wel, wat aardig! Dank voor de link. Dit visum 190 is het meest waarschijnlijke maar we twijfelen nog aan de functie waar we voor willen gaan. Mijn vriend is Register Controller (Finance manager, Finance director, CFO, give it a name) maar heeft ook naar alle waarschijnlijk de juiste papieren voor ICT Project Manager. Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Melbourne omdat ik daar 20 jaar geleden een jaar heb gezeten op een Working Holiday Visum. De kansen in Melbourne lijken alleen nogal beperkt, zowel qua werk als het verkrijgen van een nominatie door de staat. Sydney lijkt makkelijker en daar staat Management Accountant ook op de lijst (wat het meest passend naast Finance Manager die niet terugkomt in de lijst). Hij is 47 dus puntentelling is een dingetje. Het is wel te doen maar dan moeten we op werkervaring maximaal scoren. Ik vraag me ook af of het niet beter is om te wachten tot 1 juli en op basis van de nieuwe SOL lijst te starten. Dan weten we in ieder geval wat erop staat. Aan de andere kant schuiven we dan in tijd wel erg op. Het idee is om zomer volgend jaar (ergens tussen juli en september) te vertrekken als het allemaal lukt. Dan kan onze zoon zijn schooljaar hier nog afmaken. Is het aan te raden om bepaalde zaken al in gang te zetten zoals EOI aanvragen? De talentest kunnen we volgens mij sowieso wel doen dus daar starten we binnenkort mee.

Oei, 47 jaar. Dat wordt inderdaad heel lastig met de punten. Maximaal scoren.

Een jaar is om voor je het weet. Ik zou aanraden om al alle benodigde documenten te verzamelen en waar nodig te laten vertalen. Daar gaat al tijd overheen maar dan ben je helemaal klaar als op 1 Juli de nieuwe SOL lijst uitkomt en kan het gelijk op de (e)post.

Ik weet niet of je ook al de talentest vooraf kan doen, en maximaal scoren is voor velen ook een hobbel.
Check ook even of de financiele opleiding van je vriend internationaal erkent wordt. Anders moet je ook wellicht aan diploma accreditatie denken via het NIFFUC.

Welkom. Qua punten ben ik helaas niet zo bekend, want wij hoeven daar (gelukkig) niet aan te voldoen. Leuk dat jullie naar Melbourne willen, dat willen wij ook. In ieder geval is het aan te raden veel documenten alvast bij elkaar te zoeken. Ondanks dat het niet zoveel lijkt vaak duurt het toch soms nog lang om alles bij elkaar te krijgen.

Ik hoefde geen IELTS test te doen, maar m'n broertje (voor een ander land) wel. Die vertelde me dat je daar beter zo vroeg mogelijk kunt aanmelden omdat de wachttijd erg lang is. Verder gewoon lekker thuis Engels praten de hele dag tot aan de test. Dan komt het wel goed.

Succes!

OK, 47 en moeite met een passende functie op de SOL vinden. Dan schuif je op mijn schaal van 'zelf doen of migration agent' al erg op naar migration agent.
Wij (40 bij aanvraag) hadden ook zo'n beroep wat net wel, net niet aansloot op de SOL. In ons geval waren we zonder hulp van een lokale agent (m2a) niet door de assessment heen gekomen. Wil niet zeggen dat dit dan bij jullie ook het geval is. Het is meer dat er een alarmsignaaltje extra aangaat bij me.

Succes met de keuze!

Afterbang, welke migration agent is dat? Heb je toevallig een website? Thanks!

Ja... ik was al bang dat je dat zou vragen... :(

Dat was Move 2 Australia. Een Nederlands stel dat zelf naar Adelaide gemigreerd is indertijd en daar een bureau gestart zijn.
Voordeel: Nederlanders en toch dicht bij het vuur
Nadeel: Ze zijn sinds er sinds kort mee gestopt...

Sorry!

Wellicht dat je hier nog wat info kunt vinden over andere bureaus (twee linkjes: #1 en #1)

Is er op dit forum toevallig iemand die het proces voor Management Account heeft doorlopen? We vragen ons af hoe volledig je moet zijn in de onderbouwing van de werkervaring. Hoe meer hoe beter zal zeker gelden maar wellicht is er iemand die specifieke informatie mbt deze functie heeft?

Dank je wel voor bericht Afterbang. Jammer dat ze gestopt zijn. We maken zelf een start. Als we weten hoe het proces er ongeveer uit gaat zien kunnen we misschien beetje onderhandelen.

Ander vraagje. Alles het allemaal een beetje wil gaan lopen hebben we het plan om ergens in september die kant op te gaan om te gaan praten met recruiters en evt bedrijven. Hopelijk is het aanvragen dan al in volle gang. Maar mochten er te grote hobbels op de weg zijn qua puntentelling kunnen we ook overwegen al eerder een bezoekje te doen en te bekijken of er recruiters/bedrijven zijn die willen sponsoren. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat is een goede tactiek? Echt naartoe gaan en praten of via Skype/mail ook wel te doen?

Lijkt mij een lastig verhaal. Probeer in eerste instantie te kijken op linkedin, en de verschillende recruiters.

Mijn ervaring met Aussie recruiters:
- Ze pas willen praten als je een visum hebt, en sponsoren is afhankelijk van je skillset eerder uitzondering dan regel, zeker in een generiek beroep als Project Manager o.i.d.
- Er komt niet snel een harde toezegging, want bedrijven willen dat je snel kan starten, en niet ergens in sint juttemis wanneer het visum rond is.

Ik vond ook nog een email van heel lang geleden van een recruiter:
-The government has made it illegal for us to hire someone on a speculative basis (we cannot sponsor first and then look for work). Under this scheme we need to have a job offer for you. The usual process is the client will approve the contract and then we would go about organising a sponsor visa.

Back