Even voorstellen, Ruud

Ruud

New Member
Hoi iedereen,

Allereerst tof dat zo'n site als deze bestaat en iedereen elkaar helpt! Ff kort voorstellen wie ik ben en wat ik doe: Ik woon momenteel in Nijmegen, ben 27j. Ik heb met mn vader een eigen bedrijf in de koeling. (maw we repareren,verkopen en onderhouden alles omtrent koelingen). Ik heb zeker de plannen om ns weg te gaan uit Nederland en zat dus te denken aan Australië. Ik wil me er dus graag in verdiepen waaraan je moet voldoen (de procedures "vooraf''?). Ik heb al gelezen over een medische keuring (longen). Hier maak ik me geen zorgen over, ik ben kerngezond.

A: Maar hoe zit het met het geld wat je gespaard hebt/belastingen? Wat voor gevolgen zitten eraan als je wilt gaan emigreren?
B: En hoe zit het met als je weer een eigen bedrijf wilt opstarten in Australië, kan dit zonder toestanden?
C: Ik heb een koopappartement dat ik wil verhuren op het moment dat ik zou willen vertrekken, is dit geen probleem?
D: Hoe zit het met verzekeringen? kan je je verzekeren vanuit nederland of ben je verplicht daar eentje af te sluiten en is t betaalbaar?
E: Worden er eisen gesteld aan je nivo Engels?
F: Moet je nog bepaalde toetsen afleggen voor je naar binnen mag?
G: Laatste vraag: wat is een visum457? En ielts? (ik las hier ergens iets over..).

Het zijn veel vragen (sorry), hopelijk kunnen jullie me t eea vertellen.

Groetjes Ruud

Welkom! Leuk weer een nieuwe enthousiasteling.

Jij hebt vragen genoeg, waarvan er veel al beantwoord zijn, dus ga eens lekker neuzen op het forum.
Ook google kan je helpen; toets IELTS maar eens in, het is een Engelse test en ja je wordt geacht een redelijk niveau te halen.
Zo is ook 457 te vinden, dit is een tijdelijk ( max 4 jaar ) visum met bepaalde eisen, waaronder dat je een sponsor moet hebben daar. En dus een beroep hebben waar ze in Oz een tekort aan hebben. Met de nodige jaren ervaring en de juiste diploma's. En een verzekering afsluiten in Oz is ook een vereiste.
www.immi.gov.au is een belangrijke site voor informatie. Kun je eens zoeken of ze je daar nodig hebben in het beroep dat je nu hebt.

Al een leuk beginnetje?
Succes!

Welkom!

Misschien een idee om eerst op een Working Holiday visum (WHV) die kant op te gaan om te kijken of Australie iets voor je is. Dat visum is makkelijk aan te vragen en geeft je veel mogelijkheden. Als je 3 maanden bepaald werk doet tijdens je eerst WHV jaar, kun je een extra jaar blijven. Dus dat geeft je al 2 jaar. In de tussentijd kun je je opties bekijken.

Kijk verder eens rond onder de verschillende onderwerpen hier want er is een schat aan info te vinden over de vragen die je stelt!

Succes ermee!

Dankjullie wel,

Ja ben zeker een enthousisasteling :D. Dan zal ik maar ns gaan surfen op dit forum. Ik heb dan nog wel ff wat vragen op jullie reacties:
@Katjavdl: Wat is Oz? En over die tijdelijke visum, kan ik niet meteen een visum voor altijd aanvragen?

Alvast thx voor de reacties

A: Maar hoe zit het met het geld wat je gespaard hebt/belastingen? Wat voor gevolgen zitten eraan als je wilt gaan emigreren?
B: En hoe zit het met als je weer een eigen bedrijf wilt opstarten in Australië, kan dit zonder toestanden?
C: Ik heb een koopappartement dat ik wil verhuren op het moment dat ik zou willen vertrekken, is dit geen probleem?
D: Hoe zit het met verzekeringen? kan je je verzekeren vanuit nederland of ben je verplicht daar eentje af te sluiten en is t betaalbaar?
E: Worden er eisen gesteld aan je nivo Engels?
F: Moet je nog bepaalde toetsen afleggen voor je naar binnen mag?
G: Laatste vraag: wat is een visum457? En ielts? (ik las hier ergens iets over..).

Welkom Ruud,

Hier mijn visie (en geen feiten ;)) gebaseerd op een permanent visum.

Oz is trouwens een 'afkorting' voor Australie.

A) Je hebt diverse soorten belasting in NL en Oz. Als je vertrekt zul je nog steeds inkomstenbelasting moeten doen voor dat financiele jaar in Nederland. Als je begint in Australie, zul je inkomstenbelasting moeten doen voor dat financiele jaar in Australie. Het is dus heel waarschijnlijk dat je 1 jaar hebt waarbij je inkomstenbelasting in NL en AU betaald. Daar wordt echter wel rekening mee gehouden door een belastingverdrag.

B) Ja. Uiteraard wel afhankelijk van je visum en wat voor een soort bedrijf. Maar een eenmanszaak opstarten is behoorlijk eenvoudig (zelfs makkelijker dan in NL, waar het ook al niet echt moeilijk is).

C) Zo ver ik weet is het lastigste om uberhaupt huurders te vinden. Voor de rest is er al veel over geschreven, waaronder controle da tje huurders de tent niet afbreken etc.

D) Ligt aan je visum. Verzekering zijn in Australie goed betaalbaar. Denk aan inboedelverzekering (content insurance - zit ook aansprakelijkheidsverzekering bij), car insurance, income protection insurance (kan iets duurder zijn), health insurance (niet verplicht)

E) Ligt aan je soort visum. WHV = niks. Voor permanente visums moet je een IELTS doen (of tegenwoordig mag je ook andere examens doen schijnbaar).

F) WHV: Nee. Permanent visum ja. Wat voor een soort toetsen is afhankelijk van je beroep. Maar een engelse test is verplicht.

G) 457 is de code voor een bepaald type visum ( http://www.immi.gov.au/Visas/Pages/457.aspx ). IELTS = International English Languate Testing System - een engelste test die je moet doen voor permanente of 4-jarige visa.

Wil je permanent gaan vanwege je beroep (of iig een 4 jarig visum - waar je na 2 of 3 jaar kans maakt op een permanent visum) dan moet je (grofweg) deze stappen doorlopen:
* Je beroep moet op de SOL (Skilled Occupational List) staan. Een lijst met beroepen waar een tekort aan is in Australie.
* Je kijkt hoeveel punten je nodig hebt om het juiste visum te krijgen ( https://www.immi.gov.au/skills/skillselect/ )
* Je beroep moet je laten erkennen in Australie. Dit doe je door de juiste instantie te vinden die jou beroep kan beoordelen.
* Je doet een IELTS test om je Engels te laten beoordelen.
* Je zorgt voor alle aanvullende meuk die je nodig hebt voor het visum
* Je dient een Expression of Interest (EOI) in.
* Optionee: Je vraag een staat om je te sponsoren en je krijgt extra punten.
* Of de immigratiedienst of de staat keurt je EOI goed en je kunt visum aan vragen.
* Visum goedgekeurd krijgen.
* Champagne.

Succes :)

* Champagne HAHA @FOL zo klinkt het als een makkie;

Kleine aanvulling voor 457 (is dus niet permanent) is geen EOI nodig, private insurance daarentegen is verplicht.
Dit is onze ervaring en die is 3 maanden oud nu.
Bovendien verschilt het wel wat ze binnen eenzelfde categorie visum vragen (medische keuring, VOG etc.)
Dat heeft volgens mij met leeftijd en beroep te maken.

Permanent visum kan natuurlijk ook als je een grote zak met geld hebt. Zo niet, dan moet je het hele proces door, net zoals de meeste van ons hier op het forum. Dat kan van ongeveer een jaartje tot een jaar of 7 (!) duren. Dus het is geen kwestie van "even een visum halen".
Ik wil je er bovendien op wijzen dat Oz duur is, dus als je in en rond de grotere plaatsen woont en werkt, dan is het leven duurder dan in NL.
Daar zijn hele mooie staatjes over te vinden. De salarissen liggen dus niet voor niks (meestal) hoger.
Maar werkloosheid is er ook. Kortom het is eigenlijk een gewoon westers land zeg maar ;)

Ik wens je veel leesplezier!

Wauw Fol, echt WAUW.

Ik ben wel behoorlijk wat opgeschoten met je info erg bedankt! Nu heb ik nog een paar vragen over:

A: Ik zou graag een eigen bedrijf willen opstarten (eenmanszaak) maar stel dat me dit niet lukt en ik ervoor kies om toch simpelweg in dienst te gaan, is dat een probleem? Ik wil btw niet vanwege mn beroep naar Oz gaan maar vanwege het land zelf en hoop daar mijn beroep te kunnen uitoefenen, indien dat niet zou lukken zou ik gerust kranten rondbrengen of weet-ik-veel zo lang er maar brood op de plank komt en ik hier weg ben.
B: Ik wil sowieso daar blijven dus ik neem aan dat ik voor die IELTS test in aanmerking kom, ondanks mijn situatie raad je me dan toch aan
eerst WHV aan?
C: Ik had je linkje aangeklikt maar het schijnt tegenwoordig anders te werken, ze praten nu over Skillselect?????
D: Wat nou als mijn beroep er niet tussen staat, val ik dan meteen af om het land binnen te komen of is er dan sprake van -punten?
E: Ik had er wat over gelezen en dit is wat ik eruit begrepen heb en corrigeer me alsjeblieft als ik iets vergeet:
EOI: is puur wie ben ik, wat doe ik, hoe was mn verleden (ben ik een zuivere jongen) en waarom ik naar Oz wil komen?

F: Ik heb gelezen dat mensen gebruik maken van een emigratiebureau, wat betekenen zij voor je en is dit aan te raden? En zoja heb je er een paar voor me die goed staan aangeschreven?

Pff wat een vragen weer, ik dacht echt dat dit een maandenproject gi

@Katjavdl

Wat een bruikbare info :D. Dan ben ik nog wel nieuwsgierig naar hoe groot die zak met geld moet zijn wil je alles omzeilen?!
En waarom kan er dan zoveel in tijd verschillen, ik bedoel 1 jaar vind ik nog best logisch maar 7 jaar????

Ik hoor t graag van je

@Katjavdl

Wat een bruikbare info :D. Dan ben ik nog wel nieuwsgierig naar hoe groot die zak met geld moet zijn wil je alles omzeilen?!
Ik heb mijn vroegere Engelse gepensioneerde buurman ooit eens praten over $70.000 voor een visum. Maar dat is ook alweer een tijdje geleden dat hij naar Australië kwam.

@Katjavdl

En waarom kan er dan zoveel in tijd verschillen, ik bedoel 1 jaar vind ik nog best logisch maar 7 jaar????

Ik hoor t graag van je
Uhm kijk eens op @Catkin, toch zo ongeveer 7 jaar bezig geweest om een visum te krijgen. Voor dat verhaal moet je de tijd nemen, ik heb in ieder geval diep respect voor haar; dat gaat je niet in de koude kleren zitten.

Voor de rest heeft @FOL je een aardige voorzet gegeven.
Emigratiebureau is ook een optie, die kan je vertellen of en hoe je een visum kunt bemachtigen.
Even voor de duidelijkheid; je mag alleen binnen met een visum, dus niet erheen gaan op de bonnefooi en beginnen met een krantenwijkje. Dat is illegaal en dan komen ze je vertellen dat je op het eerste vliegtuig retour gaat en 5 jaar niet meer binnen mag. Tja tis was die regels...:p

En 70000? Geen idee, maar ik denk niet dat ze dat genoeg vinden. Als je al ziet wat gepensioneerden mee moeten brengen.....

Hé Ruud, ben je al eens daar geweest? Waarom wil je zo graag naar het geweldige Australië?
Dat vind ik dan weer een belangrijke vraag....

En 70000? Geen idee, maar ik denk niet dat ze dat genoeg vinden. Als je al ziet wat gepensioneerden mee moeten brengen.....
Zoals ik al zei, het is alweer een tijdje geleden (jaar of 10) dat hij naar Australië kwam. Bovendien is hij Engels. Ik weet niet of dat nog uitmaakt. Over het algemeen kunnen Engelsen gemakkelijker aan een visum komen dan wij Nederlanders of Belgen. Misschien dat het ook uitmaakt met de kosten. Even voor de duidelijkheid, dit zijn alleen de kosten voor een visum en niet wat je als gepensioneerde op je bankrekening moet hebben staan om jezelf te kunnen onderhouden.

@Katjavdl oke duidelijk van dat visum en werk! Ik kies voor dat land vanwege de natuur en nog wel een redelijk westerse cultuur. Het is er goed weer (niet geheel onbelangrijk). En emigreren naar een ander land zie ik niet zitten. Die 70.000 wauw dat zou wel ns n probleempje kunnen worden (lol). Ik ga dr verhaal dan toch maar ns lezen van Catkin. Ik ben iig een doorzetter dus daar zal t niet aan liggen.

Gooi er wat euro's tegenaan, laat je situatie beoordelen door een bureau (suggesties genoeg op het forum) ik ga geen reclame maken of het tegengestelde.
Anders blijven er hier dezelfde vragen komen ben ik bang.
Succes!

Voor investment heb je denk ik inderdaad een berg geld nodig. Dat zal niet zomaar gaan.
En ja, bij sommige mensen loopt de weg naar Australie redelijk recht en zonder al teveel hobbels. Anderen hebben onderweg af en toe pech, waardoor het wat langer duurt. Sommige situaties zijn ook van te voren niet altijd te overzien!

Nou eigenlijk niet haha, maar ik heb al veel gelezen over t land en ik heb ook een uitgebreide ''reis'' gids van capitool http://www.zandvlietleiden.nl/boeke...47517658-unieboek-australie-capitool/10631472.
Om eerlijk te zijn weet ik niet of je moet afgaan op wat er in een reisgids staat als je naar een land wil emigreren. Natuurlijk is Australië een prachtig land met veel en vooral uitgestrekte natuur, maar Europa is ook heel mooi met de Dordogdne, Ardeche en Provence in Frankrijk, Noorse fjorden, Finse meren, Griekse eilanden, Middelandse zeekust en de alpen om zo maar wat voorbeelden te noemen. Wij hebben ooit uren door Spanje gereden zonder ook maar een auto tegen te komen, dus rust, ruimte en leegte kun je daar ook vinden. In dat perspectief moet je het een beetje zien. Sydney, waar wij wonen, is een prachtige en bijzondere stad en ik snap helemaal wat bedoeld wordt als gezegd wordt dat de stad de natuur nooit helemaal heeft kunnen verdringen. Maar het is ook een stad waar mijn man twee keer per dag een uur in de auto zit om een afstand van 26 km te overbruggen voor zijn werk. En dat is dan nog vlak voor of vlak na de spits, want anders ben je gewoon twee keer zo lang onderweg. Het leven buiten, het weer en de ruimte hier is heerlijk, maar Australië is ook een land van heel veel regeltjes. Daar zul je ook wel achter komen als je je visum gaat aanvragen. Probeer zoveel mogelijk een realistisch beeld van Australië te krijgen, anders ben ik bang dat het nog wel eens tegen kan gaan vallen als je hier gaat wonen. Maar lezen is natuurlijk altijd goed. Ik heb, naast een aantal andere boeken over Australië, met veel plezier het boek 'Down Under' van Bill Bryson gelezen. Geen plaatjes ;) , maar het geeft wel een beter beeld van Australië dan een reisgids en het is met veel humor opgeschreven. Verder zijn er hier op het forum ook heel wat draadjes die je door kunt lezen. Veel leden van dit forum zouden zo een boek kunnen schrijven :)

Last edited:
Back