Even voorstellen, Ruud

Welkom Ruud,

Wil je permanent gaan vanwege je beroep (of iig een 4 jarig visum - waar je na 2 of 3 jaar kans maakt op een permanent visum) dan moet je (grofweg) deze stappen doorlopen:
* Je beroep moet op de SOL (Skilled Occupational List) staan. Een lijst met beroepen waar een tekort aan is in Australie.
* Je kijkt hoeveel punten je nodig hebt om het juiste visum te krijgen ( https://www.immi.gov.au/skills/skillselect/ )
* Je beroep moet je laten erkennen in Australie. Dit doe je door de juiste instantie te vinden die jou beroep kan beoordelen.
* Je doet een IELTS test om je Engels te laten beoordelen.
* Je zorgt voor alle aanvullende meuk die je nodig hebt voor het visum
* Je dient een Expression of Interest (EOI) in.
* Optionee: Je vraag een staat om je te sponsoren en je krijgt extra punten.
* Of de immigratiedienst of de staat keurt je EOI goed en je kunt visum aan vragen.
* Visum goedgekeurd krijgen.
* Champagne.

Succes :)

Hier kan ik wat mee!

@Katjavdl JAAAAAAAAAAAAA mn beroep staat op t lijstje woehoeeeee, what a relieve.
@Catkin ik moet je verhaal nog lezen, ben erg benieuwd.
@Janneke61 Thanks voor de tip, ga m snel bestellen :D

Als je beroep op het lijstje staat ben je al een eind op weg. Nu de rest nog :) Veel leesplezier! Om nog even op de reisgidsen terug te komen, het kan natuurlijk ook geen kwaad om af en toe even lekker weg te dromen. Tenslotte beschrijven ze wel de plaatsen die je zal gaan bezoeken als je hier eenmaal bent. Het geeft alleen geen reëel beeld van het dagelijkse leven hier. Succes met het hele emigratie proces!

Last edited:
sorry voor de ongelofelijk late reactie maar ben ik inderdaad, heb dus n vraagje en dan kan ik ff voorruit met wat ik wil! M'n vraag nu is: is er ook n boek dat geschreven is door iemand die in NZ is geweest? Dus zo'n boek als wat eerder beschreven werd hier op bovenstaande berichten over Australië!! (die ik dus al heb :)).

Ha Ruud, Ik zou zeggen vraag een Working Holiday Visa aan, niet zo duur, veel mogelijkheden. Lekker een jaartje een beetje reizen, beetje werken, 88 dagen agricultuur werk doen, netjes laten aftekenen en je krijgt er nog een jaartje extra bij. Probeer als je hier bent eens met koel bedrijven in contact te komen en een misschien baantje daar te verkrijgen. Kun je meteen kijken wat je er van vind en welke omgeving je het meest trekt (Australie is nogal groot..) en met een beetje mazzel kan je een goede sponsoring krijgen van een bedrijf waar je je goed bij voelt. Het lijkt me wel handig om eerst ergens een tijdje in dienst te gaan om te ervaren hoe bepaalde dingen hier geregeld zijn en om wat Australische ervaring en contacten op te doen. In t echt is toch altijd een beetje anders dan van op afstand deze dingen bedenken ;) Je bent nog lekker jong, geen reden om je direct vast te leggen met een super visum procedure, je hebt nog de luxe van een Working Holiday :) Gewoon ff lekker van genieten :)

Ineens schiet me te binnen dat m'n schoonouders grote cool rooms hebben voor de appels en dat de koel installatie Nederlands is. M'n schoonvader liep pas te mopperen dat t zo lastig is om met ze te communiceren als er problemen zijn mede vanwege t tijdsverschil... Ik zal hem de naam van t bedrijf nog eens vragen als ik hem spreek :)

Hmmm ja dat kan wel maar op t moment dat je van zo'n WHV gebruik hebt gemaakt dan kun je daarna dus nog n jaartje verlengen begrijp ik maar daarna moet je dan toch alsnog die ''IELTS" testen doen etc? En dat had ik inderdaad ook na lang nadenken mezelf voorgenomen: gewoon eerst maar in dienst te gaan en contacten en ervaringen op doen. Maar thx :D

Ik heb nooit een WHV gehad, maar van de verhalen die ik heb gelezen: WHV jaartje verlengen kan alleen als je tijdens je eerste WHV ten minste 3 maanden in de 'agrarische' sector hebt gewerkt (in dat jaar - het hoeft niet aaneengesloten of bij hetzelfde bedrijf). IELTS is niet nodig.

Zelf ff de details opzoeken (en nakijken of het klopt ;P)

sorry voor de ongelofelijk late reactie maar ben ik inderdaad, heb dus n vraagje en dan kan ik ff voorruit met wat ik wil! M'n vraag nu is: is er ook n boek dat geschreven is door iemand die in NZ is geweest? Dus zo'n boek als wat eerder beschreven werd hier op bovenstaande berichten over Australië!! (die ik dus al heb :)).

Emigreren voor beginners. Auteur Henrico Prins.
Uitgeverij Podium Amsterdam
ISBN 9789057594410

Leest makkelijk weg.

Oke daar zal ik ns ff naar gaan kijken, thx again. Wat n bruikbare info toch allemaal, heerlijk :D

Back