Even voorstellen - verhuizen naar Sydney

Nadine_vh

New Member
Hallo allemaal, hierbij wil ik me ook even voorstellen 😊 ik ben Nadine en samen met mijn man en onze jongens tweeling van 2,5 woon ik op dit moment in Duitsland. Manlief heeft een baan aangeboden gekregen in Sydney (op een 186 Visum) waardoor een lang gekoesterde droom nu toch echt werkelijkheid wordt! Op het moment zijn we druk bezig om informatie in te winnen over het verhuizen van onze inboedel en het meenemen van onze 2 honden.
Naast alle informatie over het emigratie proces hoop ik op dit forum ook wat tips te vinden voor kindvriendelijke wijken in Sydney 😊
 
Hi Nadine, gefeliciteerd en welkom!

Spulletjes verhuizen: Hazeleger
Beestjes: VCK

@Red dust heeft haar 2 honden meegenomen
@Thijvr zijn 2 katten
@FritsC zijn hond
(Er zijn er vast nog meer, maar dit even uit mijn hoofd)
Wij hebben 3 katten meegenomen. Naast veel geregel en bezoekjes dierenarts (en een bom duiten) is het verder geen issue.
Wij wonen in de meest kindvriendelijke wijk: Canberra ;) (just kidding, voor kind dingen zit je bij ons aan het verkeerde adres 😉)

voor de honden. Hun reis begint zo’n 180 dagen voor vertrek met de eerste dokter bezoeken. Hou dat in de gaten! Interactief S chema staat online. https://www.agriculture.gov.au/cats-dogs
 
Bedankt al voor de reacties! Ik ga zeker even wat zoekopdrachtjes uitvoeren op dit forum 😉

We hebben 2 boxers waardoor het allemaal een stuk lastiger wordt, veel vliegmaatschappijen accepteren ze helaas niet. Jetpets en VCK hebben gelukkig wel een route voor ze gevonden, Jetpets was echter een stuk goedkoper dus die gaat het waarschijnlijk worden. Rabies titer test hebben we al laten uitvoeren, nu de rest van de vele dierenarts bezoekjes 😅
 
Welkom en je bent al goed bezig mbt de honden. Inderdaad pug-noses zijn lastig om te vervoeren. Veel maatschappijen willen het risico niet nemen.

Sydney heeft veel kindvriendelijke wijken, want de meeste Aussies zijn gek op kinderen. Van belang is de schoolkeuze. Veel scholen kennen een zogenaamde 'catchment area' en je moet in dat gebied wonen om de betreffende school te kunnen bezoeken.

Het ligt eraan waar je man gaat werken, maar laten we maar aannemen dat het in CBD is. De afstanden zijn groot, auto is een ramp (en dure tolwegen) dus overweeg een locatie met een goede verbinding met het spoor of bus. Ikzelf gebruik de metro vanuit Castle Hill en een enkele uitzondering daargelaten vind ik het een uitstekende verbinding.

Zelf vind ik de North Shore (dus alles boven de haven) en Northern Beaches de betere, groenere plekken op redelijke afstand van het centrum.
North Shore is veelal groen, met veel parken en voorzieningen. Northern Beaches zijn dichterbij het strand, maar slecht per openbaar vervoer te bereiken.
Inner west en verder naar het Westen (vanuit CBD gezien) zijn de wat bedenkelijker wijken.

Ik neem aan dat je in eerste instantie gaat huren. Dan kan je je rustig orienteren op de wijken en reistijden. Zorg ervoor dat je een verklaring van goed betaalgedrag (bijv. huur of hypotheek) meeneemt. Dat kan je helpen bij het krijgen van een huur woning.
 
Welcome Nadine!
Ja, wij hebben inderdaad onze 2 honden overgevlogen in 2014. VCK heeft alles geregeld en daar waren we erg blij mee. Een huis huren is wellicht wat lastiger met twee relatief grote honden in Sydney. Wij wonen in lower Blue Mountains, een uur met goede treinverbinding naar Sydney Central. Prima scholen en veel wandelmogelijkheden en uiteraard een relaxtere life style dan in de stad. Hier was huren met 2 honden (incl maxi size bloedhond) geen issue. Misschien het overwegen waard....
 
JetPets is een goede partij. Zij deden het stuk in Australia en ik vond ze nog beter georganiseerd dan VCK. Dus dat komt goed.

Huren met beesten kan onhandig zijn. Maar met wat goede afspraken en garanties richting de landlord kom je vaak een eind.
 
Welkom Nadine

Over meenemen van huisdieren kan ik weinig vertellen.

Maar over kindvriendelijke wijken wel wat meer.
Wij zijn nu een half jaar in Australia en wij hebben ook een boy van nu 3,5. Wij hebben de eerste weken veel verschillende plekken bezocht (boven Sydney, onder Sydney) om te kijken waar wij wilde wonen. Iedereen heeft toch weer een ander gevoel bij een bepaalde wijk.
Zo houden wij niet van het stadsleven en willen wij niet het gevoel hebben dat wij in de stad wonen.

Ik sluit mij aan bij wat @FritsC al aangeeft over de wijken. Wij hebben gekozen om te wonen in Northern Beaches. Wij wonen in North Narrabeen, hier is het heel rustig, groen, veel schaduwrijke speeltuintjes met parken, dichtbij het strand en heel kindvriendelijk. Daarnaast hele goede scholen en pre-scholen, opvang. Supermarkten, winkelscentrums allemaal in de buurt.

Alleen ben ik het niet eens met dat Northern Beaches slecht bereikbaar zijn per openbaar vervoer.
Northern Beaches zijn dichterbij het strand, maar slecht per openbaar vervoer te bereiken.

Het openbaar vervoer vinden wij juist hier heel goed. Mijn man werkt in de CBD en hij gaat 5 dagen per week met de bus naar de CBD. Heeft in het afgelopen half jaar nog geen enkele vertraging gehad met het OV. Ze hebben hier 3 soorten buslijnen. De B1 die gaat echt om de 5 a 10 minuten. Dan rijden er in de ochtend en latere op de middag allemaal snelbussen, deze hebben limitstops, deze gaan om het kwartier. Daarnaast heb je ook de normale bus die bij elke halte stopt. Zij hebben hier busbanen en die werken heel goed in de spits.
Even voor je beeld hoe lang het duurt met het OV vanuit ons huis naar de CBD, van deur tot deur is het binnen het uur.

Succes met alles! Heb je vragen laat het weten.
 
Sydney is enorm groot... vind het moeilijk om aan te zeggen welke wijken familie vriendelijk zijn. Volgens mij is het overal wel okay, behalve Inner West misschien?
Ben het eens met @FritsC, wijken die geen trein (of binnenkort light rail) hebben zijn een stuk slechter bereikbaar. Verkeer is een ramp in Sydney dus ook bussen hebben daar zeker last van ik zou persoonlijk nooit in een wijk gaan wonen waar geen trein station is, behalve wijken met ferry stops misschien.
 
Sydney heeft heel veel leuke wijken, probleem is vaak dat veel wijken duur/onbetaalbaar zijn. Met een hond is het dichter bij het CBD ook lastiger om een huurhuis te vinden, dus ik zou gaan voor wijken die wat verder van het CBD liggen. Wij hebben ook vier jaar met veel plezier in the Hills gewoond, wat toen trouwens nog minder populair was dan nu, en kan het zeker aanraden. Tegenwoordig is er een treinlijn, dus dat is helemaal perfect. Narrabeen lijkt me ook geweldig, dicht bij het strand en blijkbaar dus een goede busverbinding met die busbanen. Echter, zodra de bus over de brug is, staat in de spits alles, dus ook de bus, vast in Yorkstreet. Het hangt er dus af waar je moet zijn. Mijn dochter deed er destijds vanaf de brug naar de Universiteit net zolang over als vanaf Castle Hill naar de brug en zat daardoor elke morgen minimaal anderhalf uur tot twee uur in de bus. Met de trein/metro heb je daar natuurlijk geen last van. Andere wijken die misschien een optie zijn, zijn de wijken langs de Hornsbylijn (Pymble, Turramurra, Wahroonga, Waitara of Beecroft, Pennant Hills, Thornleigh) of zoals @Red dust zei, de Blue Mountains lijn. Over de Sutherland regio heb ik ook goede verhalen gehoord, maar die regio ken ik niet. Het is erg lastig om advies te geven wat handig is voor jullie om te wonen. Er zijn veel factoren waar je rekening mee moet houden. Het belangrijkste is het woon/werkverkeer, want verkeer is vreselijk druk, met name in de spits en het budget. Verder ben je met een hond erg beperkt als je dicht bij de stad wilt wonen, want verhuurders hebben voor het uitzoeken en vaak liever geen huisdieren. Kijk op de apps van realestate en domain wat financieel haalbaar is en bedenk wat je prioriteiten zijn wat omgeving, ruimte en reistijd betreft. Over het algemeen geldt hoe dichter bij de stad of het strand hoe duurder en hoe kleiner de woning is en hoe drukker de woonomgeving. Op de North Shore ken ik de wijken vrij goed, dus als je meer wilt weten over een bepaalde wijk vraag je maar.
 
Bedankt allemaal weer voor de uitgebreide reacties! Het kantoor van mijn man is gelegen in St. Leonards en hij geeft de voorkeur aan weinig reistijd. Northern Beaches lijkt in km dus niet zo ver weg maar als ik het goed heb gezien rijden hier dus alleen bussen naartoe?
Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken over het vinden van een woning ivm de honden. Hoe hebben jullie (dog owners) dit ervaren? Is het een lange zoektocht geweest?

Onze zoontjes zijn tegen de tijd dat we gaan 3 jaar oud dus qua scholen hoeven we gelukkig geen rekening te houden. Ik had ik m’n eerste post er wellicht bij moeten zetten dat ons verblijf in Sydney tijdelijk is. Na ongeveer een jaar zullen we over gaan naar Melbourne voor, hopelijk, onbepaalde tijd 😉 ik zal zelf pas in Melbourne weer gaan werken. Tijdens ons verblijf in Sydney kan ik daarom veel quality time doorbrengen met de kids waarbij daycare niet noodzakelijk is.

Hebben jullie wellicht ook wat advies mbt tijdelijk gemeubileerd huren tot de container is aangekomen?
 
Bedankt allemaal weer voor de uitgebreide reacties! Het kantoor van mijn man is gelegen in St. Leonards en hij geeft de voorkeur aan weinig reistijd. Northern Beaches lijkt in km dus niet zo ver weg maar als ik het goed heb gezien rijden hier dus alleen bussen naartoe?
Ik begin me nu wel een beetje zorgen te maken over het vinden van een woning ivm de honden. Hoe hebben jullie (dog owners) dit ervaren? Is het een lange zoektocht geweest?

Onze zoontjes zijn tegen de tijd dat we gaan 3 jaar oud dus qua scholen hoeven we gelukkig geen rekening te houden. Ik had ik m’n eerste post er wellicht bij moeten zetten dat ons verblijf in Sydney tijdelijk is. Na ongeveer een jaar zullen we over gaan naar Melbourne voor, hopelijk, onbepaalde tijd 😉 ik zal zelf pas in Melbourne weer gaan werken. Tijdens ons verblijf in Sydney kan ik daarom veel quality time doorbrengen met de kids waarbij daycare niet noodzakelijk is.

Hebben jullie wellicht ook wat advies mbt tijdelijk gemeubileerd huren tot de container is aangekomen?

In het algemeen is Sydney behoorlijk huisdier onvriendelijk. Behalve 'Bayview Dog Park' zijn alle andere stranden in Sydney verboden voor honden, zowel on-leash als off-leash. Ook de hond meenemen op een terras is niet altijd mogelijk, evenals winkels en shopping centra.
Veel verhuurders staan niet te springen op het meenemen van honden. In appartementen zijn meestal clausules opgenomen in de by-laws waarin honden nadrukkelijk worden uitgesloten. Bij woningen moet je geluk hebben. Je kan aanbieden om de woning extra goed te laten reinigen bij vertrek en nadrukkelijk aan te geven dat je het risico bij schade op je neemt. Dat hebben wij ook gedaan bij onze hond (schnauzer, 13 kilo).

Gemeubileerd huren is lastig. Je kan dan overwegen om een airbnb te boeken voor de periode tot je container is vrijgegeven door de douane. Reken op ongeveer 6 weken op de boot, en dan nog een week of twee voor de container is vrijgegeven.
Wij hebben zelf verhuisd via Hazeleger. Tip: laat ze ook vooral alles inpakken, kost maar een paar honderd euro en ze nummer alle dozen, maken een lijst met inhoud per doos en alles keurig genummerd. Dat scheelt je een hoop tijd!
Toen wij aankwamen hadden we het geluk dat we in een apartement konden blijven van Nederlanders die op vakantie naar NL gingen. Je kan overwegen een oproepje te plaatsen op Facebook. Er zijn verschillende pagina's voor Nederlanders in Australie en Nederlanders in Sydney.
 
Voor St Leonards hoef de de brug niet over als je op de Northshore woont, dus de bus vanuit bv Narrabeen is een optie. Weinig reistijd/dicht bij CBD en huren met een hond gaat moeilijk samen. Ook in de buurten die ik eerder noemde zal het lastig zijn. Wij woonden destijds in the Hills en daar was het al lastig, maar wel te doen. Tegenwoordig is er een verbinding met trein/metro, dus reistijd ook goed te doen. Kijk eens op de sites van realestate.com.au en domain.com.au. Daar kun je instellen of ‘pets considered’ zijn. Dan krijg je een beetje een indruk van het aanbod in bepaalde wijken.
 
Last edited:
In het algemeen is Sydney behoorlijk huisdier onvriendelijk. Behalve 'Bayview Dog Park' zijn alle andere stranden in Sydney verboden voor honden, zowel on-leash als off-leash. Ook de hond meenemen op een terras is niet altijd mogelijk, evenals winkels en shopping centra.
Veel verhuurders staan niet te springen op het meenemen van honden. In appartementen zijn meestal clausules opgenomen in de by-laws waarin honden nadrukkelijk worden uitgesloten. Bij woningen moet je geluk hebben. Je kan aanbieden om de woning extra goed te laten reinigen bij vertrek en nadrukkelijk aan te geven dat je het risico bij schade op je neemt. Dat hebben wij ook gedaan bij onze hond (schnauzer, 13 kilo).
Wat ontzettend jammer dat ze zo hond onvriendelijk zijn. Wel een goede tip mbt eindreiniging te vermelden bij het zoeken naar een woning.

Ik had inderdaad al gezien dat gemeubileerd huren moeilijk is, extra moeilijk als de hondjes dan al aankomen ook. Hopelijk kan hierbij de werkgever van m’n man assisteren.
 
Voor St Leonards hoef de de brug niet over als je op de Northshore woont, dus de bus vanuit bv Narrabeen is een optie. Weinig reistijd/dicht bij CBD en huren met een hond gaat moeilijk samen. Ook in de buurten die ik eerder noemde zal het lastig zijn. Wij woonden destijds in the Hills en daar was het al lastig, maar wel te doen. Tegenwoordig is er een verbinding met trein/metro, dus reistijd ook goed te doen. Kijk eens op de sites van realestate.com.au en domain.com.au. Daar kun je instellen of ‘pets considered’ zijn. Dan krijg je een beetje een indruk van het aanbod in bepaalde wijken.
Ik heb me vandaag weer wat meer verdiept in de wijken en dan met name in the Hills. Nu ben ik behoorlijk enthousiast geworden over Kellyville gezien het aanbod ‘pets considered’ of zelfs ‘pets approved’ maar voornamelijk ook over de grote nieuwbouw woningen met tuin. De reistijd zal deur tot deur, ondanks de trein/metro verbinding, al snel oplopen tot 50 minuten-een uur maar dat is een afweging die we dan zullen moeten maken. Toevallig ervaring over deze specifieke wijk?
 
Ik heb me vandaag weer wat meer verdiept in de wijken en dan met name in the Hills. Nu ben ik behoorlijk enthousiast geworden over Kellyville gezien het aanbod ‘pets considered’ of zelfs ‘pets approved’ maar voornamelijk ook over de grote nieuwbouw woningen met tuin. De reistijd zal deur tot deur, ondanks de trein/metro verbinding, al snel oplopen tot 50 minuten-een uur maar dat is een afweging die we dan zullen moeten maken. Toevallig ervaring over deze specifieke wijk?

Hi Nadine,
Wij wonen in Castle Hill, dicht tegen Kellyville aan. Voor de boodschappen gaan we naar Kellyville Village en Castle Towers voor het niet-voedsel winkelen. Kellyville heeft een iets ouder deel met grote percelen grond, maar het overgrote deel is nieuwbouw met een postzegel tuintje.
De meeste woningen zijn vrijstaand (hoewel de nieuwbouw woningen wel erg dicht naast elkaar liggen), hebben 4 slaapkamers en 2 badkamers. Een dubbele garage is meestal standaard.

Sinds de komst van metro is de bereikbaarheid een stuk verbeterd.

Zelf ga ik vanaf Hills Showground station via Chatswood naar het centrum. De reistijd Hills Showground naar St Leonards is 30 minuten. Naar het centrum is het nog een extra 20 minuten.
De meeste metro stations hebben een gratis parkeer garage, maar je moet niet te laat zijn met parkeren. Rond 7 uur loopt het al flink vol. Bij Rouse Hill station moet je nog vroeger zijn.
De auto naar St Leonards is niet echt een optie die ik zou aanbevelen. De snelweg is een tolweg en daarom duur (ik denk inmiddels rond de $15 enkele reis) en parkeren in St Leonards is een ramp, tenzij je een parkeerplaats via de werkgever hebt.
 
Hi Nadine,
Wij wonen in Castle Hill, dicht tegen Kellyville aan. Voor de boodschappen gaan we naar Kellyville Village en Castle Towers voor het niet-voedsel winkelen. Kellyville heeft een iets ouder deel met grote percelen grond, maar het overgrote deel is nieuwbouw met een postzegel tuintje.
De meeste woningen zijn vrijstaand (hoewel de nieuwbouw woningen wel erg dicht naast elkaar liggen), hebben 4 slaapkamers en 2 badkamers. Een dubbele garage is meestal standaard.

Sinds de komst van metro is de bereikbaarheid een stuk verbeterd.

Zelf ga ik vanaf Hills Showground station via Chatswood naar het centrum. De reistijd Hills Showground naar St Leonards is 30 minuten. Naar het centrum is het nog een extra 20 minuten.
De meeste metro stations hebben een gratis parkeer garage, maar je moet niet te laat zijn met parkeren. Rond 7 uur loopt het al flink vol. Bij Rouse Hill station moet je nog vroeger zijn.
De auto naar St Leonards is niet echt een optie die ik zou aanbevelen. De snelweg is een tolweg en daarom duur (ik denk inmiddels rond de $15 enkele reis) en parkeren in St Leonards is een ramp, tenzij je een parkeerplaats via de werkgever hebt.
Hi Frits, super info dankjewel! We hadden inderdaad al gehoopt op gratis parkeergelegenheid rondom de metro dus dit is wel erg fijn om te lezen.
Buiten de kosten van de tolweg, is het qua verkeer wel te doen in de spits naar St. Leonard?

De nieuwbouw woningen spraken ons eigenlijk het meeste aan, al zagen we op fotos idd dat de woningen dicht op elkaar stonden. Zodra we in Sydney aankomen zullen we het gaan ervaren tijdens de bezichtigden. Wel fijn om te horen dat er winkels etc in de buurt zitten, wel alles op auto afstand denk ik?
 
Wat Kellyville betreft heeft @FritsC al geantwoord. Ik sluiten me daar helemaal bij aan. Kellyville is een prima wijk alleen zou ik er zelf niet voor langere tijd willen wonen, maar bij jullie is het toch maar voor een jaar.
Of het naar St. Leonards te doen is net de auto in de spits? Heel simpel: Nee. Daar moet je niet eens over denken, tolweg of niet, tenzij je elke ochtend en elke middag twee uur in de auto wil zitten. Gewoon met het openbaar vervoer op en neer gaan, veel gemakkelijker.
 
Last edited:


OFX
Back
Top