Even voorstellen

xaviertjes

New Member
Hallo iedereen,
Ik ben Danielle ik ben 52 jaar en ik woon in Zeeland met mijn echtgenoot (die een Australisch paspoort heeft)
Hij is in Australië geboren maar als baby naar Nederland verhuisd. Hij wil al heel zijn leven naar Australië emigreren en nu zijn we zo ver gekomen dat we ons gaan oriënteren of deze droom te realiseren is. Maar waar te beginnen?? We moeten er eerst maar eens achter komen waar we willen gaan wonen. Het is natuurlijk een onmogelijke vraag om te stellen want je zou honderd verschillende antwoorden krijgen, toch hoop ik op dit forum wat informatie en ideeën en vooral ervaringen te vinden 😃
Ook ben ik van plan om in september met mijn 2 zoons en schoondochter voor drie weken naar Australië te komen om eens te kijken hoe het daar “in het echt” is.
Kunnen jullie vertellen wat we echt als eerste moeten bezoeken???

Hallo terug, ik zie dat je dezelfde vraag al hebt gesteld 21 jaar geleden. Life tends to get in the way of other plans, doesn't it 😁?
Zijn/is iemand van jullie al in Australië geweest of wordt 2026 de eerste keer? Dat geeft misschien al een eerste indruk van waar je je lekker voelt.

Heeft je man familie in Australië? Dan lijkt het me een idee om die mensen op te gaan zoeken en hun omgeving te bekijken. Wie weet wil je daar wel in de buurt gaan wonen en werken. Niet iedereen heeft dat geluk. Ik heb zelf (aangetrouwde/verre) familie waarvan een kwart in NL woont en driekwart in AU. Het fijne daarvan is dat al die familieleden altijd welkom zijn in elkaars land, altijd onderdak hebben, en na al die decennia precies weten waar ze wel en niet willen zijn. Die AU familie kan een goede bron van informatie voor jullie zijn.

Eerste prioriteiten en volgorde lijken mij vervolgens:

1. Een verblijfsvisum voor jouzelf (en voor je schoondochter, mochten de kinderen mee willen verhuizen). Je kunt gewoon starten met een Visitor Visa (600-klasse; je hebt ze van 3 maanden (gratis), 6 maanden of 12 maanden (betaald). Dat is een goede tijd om mee rond te kijken, je committeert je nog aan niets. Het enige punt is dat jij op zo'n visum absoluut niet mag werken in Australië voor een Australische werkgever. Je man en zonen mogen dat wel. Tijdens de looptijd van het Visitor Visa kun je al een vervolgvisum aanvragen. Als je (langer/voorgoed) in AU wil blijven, is het voor jou het makkelijkst om een partnervisum/permanent residency aan te vragen. Je hebt in de basis 2 mogelijkheden: ofwel verblijf je tijdens die aanvraag in NL (409/100), ofwel in AU (820/801). Op de 820 mag je meteen al werken in AU op een tijdelijk visum dat Bridging Visa A heet.
De partnervisumaanvraag doorlooptijd is voor beide typen visa ongeveer 2 tot 2,5 jaar, dan heb je PR (permanent residency). Kosten voor zo'n visum zijn per visum AUD 10.000-plus.
Als je ten minste 1 jaar PR hebt en 4 jaar aaneengesloten in AU hebt gewoond, kun je desgewenst Australian Citizenship aanvragen. Je moet dan wel nog getrouwd zijn met je AU man. Op basis van je partnerschapsvisum heb je dan nl. het recht om 2 nationaliteiten te krijgen en te behouden. Citizenship kost niet zoveel, ongeveer AUD 500, en de doorlooptijd voor toekenning is 6 tot 12 maanden.

Hier AU overheidsinformatie over visa:
Welk visum is geschikt/mogelijk voor jou: https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-finder
Opties voor een partnervisum/PR: https://immi.homeaffairs.gov.au/visas/getting-a-visa/visa-finder/join-family

2. Werk/assessments

Zodra jij (en je schoondochter) een Bridging Visa A (820) hebben, of een Partnervisum deel 1 (409) mogen jullie werken in AU. Je man en zonen mogen dat al als ze allemaal al citizen zijn.
Maar: de werkelijkheid is weerbarstig. In de praktijk moet je voor bepaalde beroepen (technisch, medisch, paramedisch, juridisch, educatief etc.) een AU licentie hebben om dat beroep in AU uit te oefenen. Dat gaat via een assessment door de betreffende beroepsorganisatie: ze kijken wat jullie NL opleiding en werkervaring waard zijn in AU en daar krijg je een getuigschrift van. Vaak is dat assessment verplicht, soms niet. Maar zonder werkervaring in AU en zonder assessment is het heel moeilijk, soms onmogelijk om een baan in AU te krijgen. Ook jullie leeftijd speelt een belangrijke rol. Het is belangrijk om van tevoren in te schatten hoe lang jullie zonder werk kunnen leven in AU als het tegenzit. Wat ook nog kan gebeuren, is dat je alleen maar mag werken/werk kunt vinden in een staat waar je niet heen wil. Of dat je alleen maar werk buiten je beroep om (horeca of ongeschoolde banen) kunt vinden waarbij de verdiensten erg laag kunnen zijn.

Het grootste banenaanbod vind je in steden, met name in de capital cities. Rural is dat beduidend minder en zelden precies pas/op jouw niveau. Onthoud wel dat het leven in steden enorm veel duurder zal zijn dan op het platteland, en met name in Sydney en Melbourne ook beduidend veel duurder dan in NL.

3. Taal

Als je wil/moet werken in AU, dan moet je taalgebruik in alle modaliteiten (schrijven, spreken, lezen en luisteren) op het niveau zijn dat je beroep vereist. Je komt er in dat geval niet met 'horeca-Engels'. In veel gevallen moet je verplicht voor een taalexamen slagen voordat je aan het werk mag. Ik zou daar nu al in NL aan beginnen. Er zijn een aantal wereldwijde organisaties die overal ter wereld, dus ook in NL en AU, taaltrainingen geven en examens afnemen op verschillende niveaus. Dit moeten wel door AU geaccrediteerde taalorganisaties zijn. De top 3 daarvan is:

IELTS: https://ielts.org/
PTE: https://www.pearson.com/languages/test-takers.html
TOEFL: https://www.ets.org/toefl.html

Ook als je Australian Citizen wil worden, moet je zo'n test afleggen en slagen. Deze verplichting vervalt als je minimaal 60 jaar oud bent op het moment van je aanvraag.

4. Orientatie ter plaatse

Ga eerst maar eens uitzoeken of het land je bevalt, met één hele lange reis of meerdere korte reizen, de diverse staten en territories, familiebezoek, baanmogelijkheden, woningprijzen, kosten van levensonderhoud, woningschaarste (die is hier ook net als in NL, met name in de big cities). Australië is even groot als de VS of als de EU. Je kunt niet alles zien op één reis. We hebben ook 3 verschillende tijdzones en 3 verschillende klimaten. Dat kan allerlei gevolgen hebben voor contacten met NL-familie of voor je welbevinden als je werkt. Het land is erg duur (salarissen zijn daar wel op aangepast). Sommige beroepen hebben grote tekorten in bepaalde staten; in andere staten is daar juist helemaal geen vraag naar.

Lees je vooraf in, in de sociale voorzieningen (zorg, onderwijs, pensioenen, AOW, arbeidsongeschiktheid, bijstand); soms is het beter dan in NL, soms slechter geregeld.

Neem contact op met vrienden en familie in AU en stel zoveel mogelijk vragen.

Maak een plaatje van je huidige financiën en een budget/begroting van wat je in AU verwacht uit te geven/te verdienen.

Niet iedereen krijgt heimwee, maar als je het wel krijgt is het een groot en onoverwinnelijk probleem, zo ver van NL.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Last edited:
Welkom! Onze situatie was precies andersom. Ik ben hier geboren en als klein meisje naar NL verhuisd en mijn hubby is NLer en inmiddels Australier. Wij waren hier regelmatig op vakantie voor we in 2014 zijn geëmigreerd. Manlief heeft in NL partner visum aangevraagd en die had hij na ongeveer 7 maanden maar begrijp van @Emulate dat het nu stuk lander duurt. Vanwege werk zijn we in de Blue Mountains neer gestreken: dichtbij de stad (uur met de trein) en vliegveld maar wel de geneugten van een dorp en mooie natuur. Onze andere keuze was Adelaide Hills maar SA bood toen minder werkgelegenheid. En waar we nu wonen is beduidend goedkoper dan in Sydney wonen. Dus waar je kunt/wilt wonen zal vooral van jullie werk afhangen.
Klimaat is ook belangrijk: wil je meer tropisch, liever koeler of iets er tussenin? Huizen zijn hier over het algemeen slecht geisoleerd dus erg koud in de winter.

Tip: bezoek een aantal Xpditers als je hier bent om hun verhaal te horen en al je vragen te stellen. Bij velen van ons ben he van harte welkom. Vioor nu: geniet van de voorbereidingen voor je reis en je mogelijke emigratie. Het is een enorme verrijking van he leven. Een Xpditer zei eerder: sommige mensen beginnen een nieuw hoofdstuk in hun leven als ze verhuizen of van baan wisselen, wij zijn een nieuw book begonnen!
PS excuses voor typos want lig languit op de bank buiten te genieten van het najaarszonnetje.

Back