Even wat algemene vraagjes

Cajendra

New Member
Omdat ik en mijn man nog nooit in Australie geweest zijn weten we eigenlijk de basis dingen niet, dus ik hoopte dat jullie ons een beetje kunnen helpen.

*Ik vroeg me af hoe het met de spanning zit in Australie, of dat hetzelfde is als in nederland?

*Ook vroeg ik me af wat de meubelen en kleding kosten daar, want we willen proberen zo weinig mogelijk mee te nemen.

*Hoe zit dat met je rijbewijs eigenlijk? En is het makkelijk te halen daar?

*En zijn er nog speciale vaccinaties die je moet hebben?

Hmm, dat was het geloof ik voor nu wel.

Grtz Tanne en John  :cool:

De spanning is meen ik maar 10 V verschil....240 nu in NL en maar 230 in Australie. Maar je apparatuur zal er niet door kapot gaan. Heb in 2000 mijn laptop meegenomen naar Oz. zonder problemen.
Ik heb zo geen idee wat meubels daar kosten, maar kleren zijn volgens mij wel vergelijkbaar zoals in NL. Er zijn in NL ook winkels met duurdere kleren, maar ook winkels met goedkopere kleren. Tis maar net wat je zoekt denk ik.
En ik heb destijds gewoon met mijn Nederlandse rijbewijs in Australie gereden. Wel even bij de ANWB een internationaal rijbewijs aangevraagd, alhoewel dat nu al niet eens meer nodig is met het nieuwe rijbewijs in NL. In Australie mag je als je een bepaalde leeftijd hebt (ik meen 16 of 17) met een L-plaat rijden, mits je een persoon naast je hebt zitten die al een aantal jaren een rijbewijs heeft en die je dus gerust zou kunnen stellen. Dan kun je een tussenexamen doen en dan mag je een P-plaat rijden. Met die plaat mag je wel zelfstandig rijden, maar mag je niet op de snelweg (meen ik me te herinneren) en mag je niet harder dan 80 km/u. (persoonlijk vind ik dat niet slim, omdat je m.i. beter in de stroom mee kan rijden, dan een groot snelheidsverschil laten ontstaan.). Dan kun je meen ik nog een examen doen en heb je je volledige rijbewijs.....

Er zijn voor zover ik weet geen speciale vaccinaties nodig voor Australie

Als je een NL rijbewijs hebt en je emigreert naar Aus, dan moet je een Aus. rijbewijs halen.
Dit is vrij eenvoudig, omdat je al een NL rijbewijs hebt hoef je alleen een theorie-test te doen. In sommige staten is dit niet eens meer nodig naar het schijnt en kan je op vertoon van je NL rijbewijs (met vertaling geloof ik) een Aus. rijbewijs laten maken.

Zie ook deze thread: http://www.xpdite.net/forum/index.php/topic,435.0.html

Kleding e.d. zou ik gewoon meenemen, tenzij je het toch al van plan was weg te gooien.

Hoeveel zou je voor je spullen terugkrijgen als je het nu ging weggeven en verkopen?

Hoeveel kost het om alles nieuw te kopen?(vergelijkbare prijzen als in NL, en men zegt dat witgoed iets duurder is) Denk aan een nieuwe koelkast, wasmachine, bed, kasten, computer, beddengoed, alle keuken spullen.

Ik wil wedden dat het VEEL goedkoper is om alles mee te nemen.

Opstart kosten zijn al hoog, je hebt altijd nieuwe dingen nodig, auto, aansluitkosten. Anders is het nog hoger. Huizen hier zijn ook vaak wat ruimer, dus anders heb je nog een half leeg huis ook! :D

succes :)

Ik geloof wel dat een container huren, zo rond de 6000 euro kost....  :|

[quote author=M5 link=topic=1013.msg8023#msg8023 date=1106942630]

[/quote]
Een container huren is niet zo duur hoor. Een complete verhuizing (deur tot deur) voor 30 cuub (=20 ' container) kost ongeveer 5000 euro. Dat is inclusief handling, inklaren, arbeidsloon, container huur, trucking etc.

Alleen een container huren kost maar een paar euro per dag.

Ik zou je aanraden om alles daar te kopen scheelt een hoop stress van inpakken en is misschien nog wel voordeliger je hebt daar ook de Ikea's etc. In alle nieuwbouw huizen zit in australie standaard een droger en soms ook wasmachine die blijven ook bij verkoop in het huis staan.

Wat wasmachines betreft, ik heb gehoord dat je beter je nederlandse kunt meenemen. In Aus hebben ze wasmachines met twe water aansluitingen. Een warm en een koud water aansluiting. Er wordt dus niet verwarmd door middel van een verwarmingselement. Conclusie is dat je was een stuk minder schoon is dan in NL. Je moet alleen wel een elektriciteit aansluiting maken. Maar goed, dan heb je wel schone en frisse was! Andersom kan het niet  :wink: want in NL heb je geen dubbele water aansluiting.  :lol:.

Verder dat stukje over verhuizen. Wij hebben het uitgerekend. Hoeveel kostten onze spullen (nieuwprijs/vervangingswaarde) en hoeveel denken we ervoor te krijgen als we het in NL verkopen. Het verschil was genoeg om te verhuizen. Bovendien heb je je eigen spullen. Niet dat ik onwijs aan spullen hang. Maar het is toch wel lekker om in een ander land met je eigen dingen te zitten... Het is een overweging waard vind ik.

[quote author=BJ link=topic=1013.msg8039#msg8039 date=1106958035]
Ik zou je aanraden om alles daar te kopen scheelt een hoop stress van inpakken en is misschien nog wel voordeliger je hebt daar ook de Ikea's etc. In alle nieuwbouw huizen zit in australie standaard een droger en soms ook wasmachine die blijven ook bij verkoop in het huis staan.
[/quote]
Hmm, waar was dit dan?
Nog nooit gehoord en nooit gezien.
Het is zeker niet normaal hier in Perth.
Gordijnen en lampen blijven vaak in huizen hangen, en vloerbedekking, en misschien soms afwasmachines.....

Inpakken kun je rustig over een week of zo doen(eerst onbelangrijke spullen, boeken etc. Dan kastjes, bedden uit elkaar en op matras op de grond...)
Als je daar alles nieuw moet kopen ben je sowieso meer geld kwijt dan 5000 euro. En je moet heel snel alles kopen(hebt niet rustig de tijd, want je moet wel kunnen wonen....), en dan ken je nog niet de beste/goedkoopste winkels(behalve ikea, maar dat is niet voor iedereen) en maak je misschien overhaaste beslissingen. Moet je later miscchien toch weer dingen vervangen...

[quote author=BJ link=topic=1013.msg8039#msg8039 date=1106958035]
[/quote]
Je bedoelt waarschijnlijk een droogmolen of een droogrek :-D.

De wasmachine's zijn hier op zijn minst heel bijzonder. Binnen 15 minuten is het apparaat klaar en het lijkt alsof de wasmachine de was alleen maar nat maakt  :cool:.

We zijn erg blij dat we onze wasmachine en droger (voor als het slecht weer is) hebben meegenomen. Duurt iets langer, gebruikt wat meer stroom maar de was wordt ook (meestal) schoon. Waarschijnlijk gebruikt de wasmachine veel te veel water  :oops:.

En alles nieuw kopen is vrijwel altijd duurder dan alles opnieuw kopen (keukenspullen, borden, bestek, linnen, kleding, strandspullen, fietsen, gereedschap, computers en weet ik veel wat voor rotzooi een mens nog meer in zijn leven bij elkaar sleept :evil:)

Ja dat hebben we inmiddels ook bekeken en we nemen gewoon de basis dingen mee.. We hebben 3 jaar geleden een nieuw tafel met stoelen en dressoir gekocht die we heel mooi vinden dus die gaan sowieso mee, tja en dan kun je net zo goed de rest ook mee nemen.. Om nou alleen een container te laten overschepen voor een tafelset en een dressoir is nogal duur :) :)

Grtz Tanne  :cool:

[quote author=Jeroen_1 link=topic=1013.msg8037#msg8037 date=1106955829]
[quote author=M5 link=topic=1013.msg8023#msg8023 date=1106942630]

[/quote]
Een container huren is niet zo duur hoor. Een complete verhuizing (deur tot deur) voor 30 cuub (=20 ' container) kost ongeveer 5000 euro. Dat is inclusief handling, inklaren, arbeidsloon, container huur, trucking etc.

Alleen een container huren kost maar een paar euro per dag.
[/quote]Hoi Jeroen_1

Zou je mij de gegevens van dat verhuisbedrijf willen geven, want die 5000 euro klinkt inderdaad niet extreem duur, als daarvoor je hele handeltje van deur tot deur word gebracht.

Groetjes en alvast bedankt M5

Kun je die niet gewoon ff op de site zetten ofzo.. Ik ben daar ook wel in geinteresseerd..

[quote author=Cajendra link=topic=1013.msg8224#msg8224 date=1107247398]
Kun je die niet gewoon ff op de site zetten ofzo.. Ik ben daar ook wel in geinteresseerd..

[/quote]
Het was Voerman in Den Haag (en Kent in Melbourne). Ze pakken ook alles (razendsnel en goed) in.

Wij hebben ook offertes aangevraagd voor de verhuizing. Voerman vond ik té opdringerig voor woorden. Die hebben we afgekapt. Ze bleven maar mailtjes sturen! Om gek van te worden. We twijfelen nu tussen drie verhuisbedrijven: van 't net (€3800), euromovers, gebr. van den eijnden (€3400) en van Buuren (€3937) waarbij we bij van t net een heel pakket hebben met wat we wel en niet zelf doen. Bij de andere twee gaat het om een Full service pakket. Zij doen dan dus alles. Wel lekker op zich. €5000 zou ik niet zo maar accepteren. Maar het gaat bij ons om maar 15 m3. Daar kan het verschil in prijs natuurlijk in zitten. Toch zou ik nog even goed rondkijken. Ik ken iemand die naar het buitenland is verhuisd met van t net, zij was er erg tevreden over. Euromovers ken ik niet, heb ik ook geen berichten van of het goed is?!? En van Buuren kent Martijn van een binnenlandse verhuizing. Dus als je nog goede referenties hebt??? Alvast bedankt!

[quote author=jufrebekka link=topic=1013.msg8266#msg8266 date=1107279697]
We twijfelen nu tussen drie verhuisbedrijven: van 't net (€3800), euromovers, gebr. van den eijnden (€3400) en van Buuren (€3937) waarbij we bij van t net een heel pakket hebben met wat we wel en niet zelf doen. Bij de andere twee gaat het om een Full service pakket. Zij doen dan dus alles
[/quote]

Dat klinkt een stukje beter dan 5000, en in die 15 m3 wat kan je daar eigenlijk allemaal in kwijt? Wij nemen echt alleen basis dingen mee dus zullen ook niet veel plek in nemen.

[quote author=Cajendra link=topic=1013.msg8326#msg8326 date=1107371276]
[quote author=jufrebekka link=topic=1013.msg8266#msg8266 date=1107279697]
We twijfelen nu tussen drie verhuisbedrijven: van 't net (€3800), euromovers, gebr. van den eijnden (€3400) en van Buuren (€3937) waarbij we bij van t net een heel pakket hebben met wat we wel en niet zelf doen. Bij de andere twee gaat het om een Full service pakket. Zij doen dan dus alles
[/quote]

Dat klinkt een stukje beter dan 5000, en in die 15 m3 wat kan je daar eigenlijk allemaal in kwijt? Wij nemen echt alleen basis dingen mee dus zullen ook niet veel plek in nemen.

[/quote]

In die 15 m3 kan het volgende:
2 vrij grote banken
Eettafel met 6 stoelen, 2 boekenkasten, 2 andere kasten, Bed, 2 bureaustoelen, ladekast, 1 stoel met voetenbank (allemaal IKEA, dus kan makkelijk plat)
Kleding
Gereedschap (3 koffers met boren, 1 koffer met handgereedschap, huishoudtrap)
Weinig boeken, geen CD's (die laten we hier achter, muziek staat allemaal op de computer/iPod)
Computer (zonder monitor)
Keukenspullen (zonder servies)
Koelkast, magnetron, wasmachine
2 TV's (grote en een kleine)
Nog een zooi dozen met de kleine rotzooi

Alles wat we niet meenemen bieden we te koop aan aan onze familie en vrienden. Hiervoor hebben we een website gemaakt: www.weidevogellaan.nl. Kun je zien wat we allemaal niet meenemen

:up: :up: :up: :up:
Wat een leuk idee ik heb net even gekeken, lachen hoor :-D
sucses met julie verkoop. :wink:

alleen wel rot voor jullie dat julie konijn moet achter blijven, ik hoop voor jullie dat hij een goed baasje krijgt .maar dat zal wel lukken dat koppie verkoopt zich zelf

groetjes Diana

Back