Evidence recent work experience

FloreD

Member
Hoi,

Nu ik bijna zover ben om de aanvraag te versturen, begin ik toch te twijfelen of ik mijn recente werkervaring wel goed genoeg heb onderbouwd, dat ik 12 maanden van de afgelopen 24 maanden 20 uur per week heb gewerkt in een beroep op de SOL.

Ik heb een werkreferentie van mijn huidige werkgever en een loonstrook die ik meestuur, maar is dat wel voldoende? Moet ik bijvoorbeeld ook vertaalde contracten meesturen? Of een vertaalde functieomschrijving of vacaturetekst?

Als ik contracten mee moet sturen, heb ik het probleem dat ik twee maanden niet met een contract kan verantwoorden omdat ik in die periode voor mijn huidige werkgever heb gewerkt via een payroll bureau dat niet werkt met contracten. Moet ik dan mijn werkgever vragen om een verklaring? Maar in feite heeft hij dat al gedaan door die werkreferentie te tekenen (want in de werkreferentie staat al dat ik toen via dat bureau heb gewerkt voor zoveel uur). Of misschien loonstroken van die periode meesturen? Moeten die worden vertaald, of is een kopie voldoende?

Heeft iemand hier ervaring mee, kan iemand me hier van advies dienen? Ik kan geen bevredigend antwoord op het forum hierover vinden.

Kan DIAC een aanvraag hierop zondermeer afwijzen, of geven ze je wel de kans om aanvullende informatie te geven?

Ik ben er bijna, maar wil dit ook nog even goed hebben voor ik de aanvraag verstuur.

Bedankt alvast!

Groeten,
Flore
 
Hoi Flore,

Hangt er denk ik een beetje vanaf welke informatie je in de werkreferentie hebt gegeven. Als er alleen een periode en een functie staat is dat waarschijnlijk te weinig; als je met een paar punten je functie beschreven hebt kan het voldoende zijn.

Heb je de skills assessment al gedaan? Als je de informatie die je daar naartoe hebt opgestuurd (en er doorheen bent gekomen) ook naar de DIAC stuurt, zou het OK moeten zijn

Ik heb geen (kopien van) contracten meegestuurd; wel wat loonstrookjes. Maar mijn aanvraag is nog niet in behandeling genomen laat staan goedgekeurd dus ik ben nog geen goede referentie  :wink:

Cheers,
Jan
 
Hoi Flore,

Wij staan op het punt alles online te verzenden, en sturen de informatie mee die de TRA ook heeft gekregen voor de skills assessment.

Ook gaat er een werkgeversverklaring mee en de 1e en laatste loonstrook.

Heb je de skills assessment al gedaan? Dit moet sowieso eerst gebeuren voor je de aanvraag in kan dienen.


Groeten,

Axel
 
Hoi Jan en Axel, dank voor jullie snelle reacties en info.

Ja, ik heb de skills assessment al laten doen en die is helemaal positief.

Ik stuur inderdaad ook de informatie die ik naar VETASSESS heb gestuurd ook naar DIAC.

In de werkreferentie heb ik alles staan wat de immigratiedienst wil: de periode, aantal uren, functienaam, salaris, 5 belangrijkste taken, naam hoofd met telefoonnummer, op briefpapier. Dat zit volgens mij ook wel goed.

Hebben jullie je loonstrookjes ook laten vertalen? En de kopie laten certificeren?

Ik denk dat ik ook maar een 1e loonstrookje toevoeg, wel zo veilig.

Groeten,
Flore
 
[quote author=Jan Katers link=topic=9086.msg122078#msg122078 date=1216677819]
Heb je de skills assessment al gedaan? Als je de informatie die je daar naartoe hebt opgestuurd (en er doorheen bent gekomen) ook naar de DIAC stuurt, zou het OK moeten zijn

Ik heb geen (kopien van) contracten meegestuurd; wel wat loonstrookjes. Maar mijn aanvraag is nog niet in behandeling genomen laat staan goedgekeurd dus ik ben nog geen goede referentie  :wink:

Cheers,
Jan
[/quote]
De info van een skills assessment is dus niet altijd voldoende! Ik heb net zoals jij, mijn assessment bij Vetassess gedaan, hier wordt alleen naar diploma's gekeken en wordt helemaal geen werkervaring beoordeeld.

Wat ik heb gedaan, maar ik ben ook geen goede referentie want ook ik heb mijn visum nog niet, is een referentiebrief meegstuurd van 2 verschillende werkgevers. In beiden heb ik het aantal gewerkte uur per week, periode van/tot en functie genoemd. In de brief van mijn laatste werkgever heb ik een uitgebreide taakomschrijving van mij en van de afdeling vermeld en ook nog hoeveel ik verdiende. Heb dus geen loonstrookjes meegestuurd, mogelijk wordt hier nog om verzocht.

Mijn inziens betekend het meezenden van  een paar loonstrookjes niet zoveel aangezien daar niet uit blijkt wat er de rest van de periode is gebeurd. Vandaar dus dat ik die brief van mijn werkgever heb gekregen, wel de orginele brief in kleur scannen, zodat handtekening evt stempel en logo duidelijk als echt waarneembaar zijn.

Groetjes Chantal
 
Een recent loonstrookje moet sowieso worden meegestuurd, dat is een van de vereiste 'evidence to attach' voor recent work experience, naast die van de werkreferentie.

Maar ik ben het met je eens, Chantal, dat een 1e en laatste loonstrookje niets zegt over de tussenliggende periode, dat had ik me ook al bedacht.

Ik zou dan mijn functieomschrijving van mijn huidige werk, op basis waarvan ik recent work experience claim, kunnen laten vertalen, dat geeft ook een uitgebreide taakomschrijving. Daar zal ik zo nog even naar kijken.

En ik heb alle documenten in kleur gescand, inderdaad om ze zo gelijkend mogelijk te maken als het origineel.

Groeten,
Flore
 
In eerste instantie had ik alleen werkreferenties (compleet met alle vereiste details) en een laatste loonstrook bijgevoegd. De CO vroeg vervolgens om meer evidence. Ik heb toen dus voor de relevante periode alle jaaropgaven en memo´s betreffende promoties/salarisverrhogingen opgestuurd. Dat is geaccepteerd als voldoende bewijs. Ik heb loonstrook, jaaropgaven en memo´s niet laten vertalen, aangezien loonstroken zowiezo niet te vertalen zijn en de memo´s waren vrij duidelijk wat betreft bedrjif, geadresseerde (ik), datum en salaris.

Veel succes.
 
[quote author=FloreD link=topic=9086.msg122147#msg122147 date=1216751722]
Een recent loonstrookje moet sowieso worden meegestuurd, dat is een van de vereiste 'evidence to attach' voor recent work experience, naast die van de werkreferentie. [/quote]

Ben wel nieuwsgierig waar je vandaan haalt dat dit middels een loonstrookje moet zijn.

You must provide evidence that you have been in paid employment in a skilled occupation on the SOL (form 1121i Skilled Occupation List (SOL) and Employer Nomination Scheme Occupation List (Ensol) for at least 12 months in the 24 months immediately before applying.

De bovenstaande tekst is wat in booklet 6 staat. Maar ik zie geen reden waarom een loonstrookje nou beter is dan een door je werkgever ondertekende brief. Mogelijk denkt de DIAC hier anders over maar dat zal ik je zodra ik iets hoor laten weten.

Maar stel nou dat ik het toch nodig heb, hoe hebben jullie bewezen dat dit een scan is van een echt loonstrookje, de mijne is namelijk alleen in zwart/wit zonder logo :|

Chantal
 
[quote author=tweety link=topic=9086.msg122191#msg122191 date=1216763228]
You must provide evidence that you have been in paid employment in a skilled occupation on the SOL (form 1121i Skilled Occupation List (SOL) and Employer Nomination Scheme Occupation List (Ensol) for at least 12 months in the 24 months immediately before applying.

De bovenstaande tekst is wat in booklet 6 staat. Maar ik zie geen reden waarom een loonstrookje nou beter is dan een door je werkgever ondertekende brief. Mogelijk denkt de DIAC hier anders over maar dat zal ik je zodra ik iets hoor laten weten.
[/quote]

Kennelijk vertrouwen ze werkgeversreferenties nioet voldoende. Anders zou ik het ook niet weten.

[quote author=tweety link=topic=9086.msg122191#msg122191 date=1216763228]
Maar stel nou dat ik het toch nodig heb, hoe hebben jullie bewezen dat dit een scan is van een echt loonstrookje, de mijne is namelijk alleen in zwart/wit zonder logo :|
[/quote]

Even een kopie laten certificeren en de gecertificeerde kopie inscannen. Om die reden heb ik het bij de jaaropgaven gehouden, dan hoeft er niet zo veel gecertificeerd te worden.
 
Maar stel nou dat ik het toch nodig heb, hoe hebben jullie bewezen dat dit een scan is van een echt loonstrookje, de mijne is namelijk alleen in zwart/wit zonder logo

En dat is nu dus precies de reden dat ik met Buysse werk. Die doen dit al zoveel jaar, die weten echt wel wat ze aan het doen zijn en dat weet de DIAC ook gelukkig. Het zal qua tijd niets schelen, heb echt mijn visum niet eerder, maar zit welk lekker rustig te wachten. Wij verwachten geen vragen meer, alleen nog een brief!

Sacha
 
[quote author=Sacha link=topic=9086.msg122314#msg122314 date=1216820410]
Maar stel nou dat ik het toch nodig heb, hoe hebben jullie bewezen dat dit een scan is van een echt loonstrookje, de mijne is namelijk alleen in zwart/wit zonder logo

En dat is nu dus precies de reden dat ik met Buysse werk. Die doen dit al zoveel jaar, die weten echt wel wat ze aan het doen zijn en dat weet de DIAC ook gelukkig. Het zal qua tijd niets schelen, heb echt mijn visum niet eerder, maar zit welk lekker rustig te wachten. Wij verwachten geen vragen meer, alleen nog een brief!

Sacha
[/quote]

Het hoort niet in dit topic thuis maar toch....Volgens Buyse kwam ik niet eens in aanmerking voor een visum  :? Gelukkig volgens M2A wel, alleen heb ik er toch voor gekozen om het zelf te doen. Misschien is het op sommige momenten handiger om een agent te hebben, aan de andere kant het geeft mij ook wel een genoegdoening als het straks allemaal gelukt is. Mijn lot aan anderen overlaten is niet mijn ding, niet dat ze het niet goed doen hoor maar ik regel mijn zaakjes liever zelf. Daarbij komt dat ik het geld liever aan leuke dingen uitgeef.

Chantal

p.s. ik gok dat ze mijn loonstrookjes niet nodig hebben, vragen ze er toch om tja dan kunnen ze deze krijgen! Ben toch over een kleine 2 weken in Australie, dus als het moet breng ik ze de orginelen!
 
Hoi Chantal,

Onder 'Recent work experience or two years study in Australia' op de website van DIAC (http://www.immi.gov.au/skilled/general-skilled-migration/176/eligibility-work-experience-study.htm) staat helemaal onderaan een tabel welke evidence je moet bijvoegen voor recent work experience. Daar staat dat je naast een werkferentie ook een payslip van je huidige werk moet bijvoegen. Ik gebruik de website als bron van meest actuele informatie, niet het booklet. 

Dus ze willen zowel een werkreferentie als een payslip. Ik denk dat de payslip gewoon een bewijsstuk is dat de werkreferentie moet ondersteunen, het toont in mijn geval aan dat ik in ieder geval nu in dienst ben en het werk doe dat ik doe (mijn functienaam staat er op). Maar anders weet ik het ook niet. 

Ik denk dat je een verzoek van DIAC kunt verwachten om een payslip, maar wacht anders maar gewoon even af.

Slatsr, dank voor je info, ik volg jouw voetsporen van gecertificeerde, niet vertaalde jaaropgaven, e.d. Kost het minste en is blijkbaar voldoende.

Reden dat ik ervoor heb gekozen om dit proces zelf te doen is, naast de kosten, dat ik zo leer om te gaan met en inzicht krijg in de Australische bureaucratie en regelgeving. Daar zal ik straks nog veel mee te maken krijgen en zeker in het begin in Australie wanneer je toch al zoveel aan je hoofd hebt, is het handig om al enigzins bekend te zijn hiermee. En sure, de voldoening als ik mijn visum krijg, dat ik het zelf heb gedaan.

Groeten,
Flore
 
Nou ik wacht af!
Ik kan niet wachten totdat ze om loonstrookjes vragen, dan heeft er tenminste iemand naar mijn aanvraag gekeken  :p

Maar eh bij een state sponsorship wordt toch ook naar je werkervaring gekeken.....het oordeel daarvan zal wel niet voldoende zijn voor de DIAC.

Groetjes Chantal

wordt vervolgd zodra ik iets verneem!
 
. ik gok dat ze mijn loonstrookjes niet nodig hebben, vragen ze er toch om tja dan kunnen ze deze krijgen! Ben toch over een kleine 2 weken in Australie, dus als het moet breng ik ze de orginelen!

even een waarschuwing: op de aanvraag staat dat je niet in Australie mag zijn op het moment dat de aanvraag wordt goedgekeurd. Je denkt dan van 'ach, dat zal wel meevallen' maar iets dergelijks is mijn collega wel gebeurd.
Hij was hier op een 457 en vroeg een permanent visum aan: hij moest tijdens de toekenning in Australie zijn volgens de papieren. Laat hij nou heel toevallig voor de werkgever drie dagen in Indonesie zijn.....DIMIA kent geen pardon. Hupelakee, aanvraag afgekeurd en hij mocht weer vrolijk helemaal overnieuw beginnen. En dat terwijl zelfs de werkgever contacten bij DIMIA heeft.

Volgens Dimia had hij schriftelijk moeten melden wanneer hij wel/niet in het land was, ze houden er dan rekening mee om die aanvraag in die dagen niet te behandelen (zeggen ze althans).

anyway, misschien toch iets om even over na te denken en actie op te ondernemen. het zou wel een heel lullige samenloop van omstandigheden zijn...
 
Yep: nadat je je aanvraag ingediend hebt, moet je DIAC op de hoogte houden van je whereabouts. Zeer lullig voor je collega maar hij had het wel kunnen weten
Maar dan baal je zeg... 3 dagen het land uit... en dan net... :x

Volgens mij zit het zo (maar mensen die het visum al hebben weten dat veel beter); als je al in Oz bent moet je ook in Oz als je de pre-grant krijgt en dan moet je bij DIAC aangeven waar je je visum af gaat halen (offshore). Terwijl je daar dan bent, wordt de grant verleend en kun je je sticker halen
 
[quote author=traviesa link=topic=9086.msg122951#msg122951 date=1217559978]
. ik gok dat ze mijn loonstrookjes niet nodig hebben, vragen ze er toch om tja dan kunnen ze deze krijgen! Ben toch over een kleine 2 weken in Australie, dus als het moet breng ik ze de orginelen!

even een waarschuwing: op de aanvraag staat dat je niet in Australie mag zijn op het moment dat de aanvraag wordt goedgekeurd. Je denkt dan van 'ach, dat zal wel meevallen' maar iets dergelijks is mijn collega wel gebeurd.
Hij was hier op een 457 en vroeg een permanent visum aan: hij moest tijdens de toekenning in Australie zijn volgens de papieren. Laat hij nou heel toevallig voor de werkgever drie dagen in Indonesie zijn.....DIMIA kent geen pardon. Hupelakee, aanvraag afgekeurd en hij mocht weer vrolijk helemaal overnieuw beginnen. En dat terwijl zelfs de werkgever contacten bij DIMIA heeft.

Volgens Dimia had hij schriftelijk moeten melden wanneer hij wel/niet in het land was, ze houden er dan rekening mee om die aanvraag in die dagen niet te behandelen (zeggen ze althans).

anyway, misschien toch iets om even over na te denken en actie op te ondernemen. het zou wel een heel lullige samenloop van omstandigheden zijn.....[/quote]
No worries!

Ik heb alsnog een jaaroverzicht 2006 en 2007 als mijn laatste loonstrookje juni 2008 aan mijn aanvraag toegevoegd.
En ik heb netjes de DIAC om toestemming gevraagd of ik een toeristen visum kon/mocht aanvragen. Nadat ik een e-mail had ontvangen met daarin een mededeling dat dit mocht heb ik pas zo'n visum aangevraagd. Vervolgens heb ik nadat ik mijn Ve676 en mijn ticket had, de DIAC via e-mail op de hoogte gebracht dat ik vanaf 7 augustus in Australie ben.
This information has been attached to your visa application for your case officer’s attention
Kreeg ik als antwoord dus lijkt mij ok. Ach misschien zend ik nog wel een mailtje dat ik er daadwerkelijk ben maar ze zijn op de hoogte, dus ik zie geen probleem!

Maar evengoed bedankt!

Chantal
 
Da's mooi, heb nu wel eens collega's die op de opmerking " Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid" roepen dat het geen sinterklaastijd is en er dus nog niet gerijmd mag worden.... Generatiekloof....?
 
Om de benodigde 120 punten (ivm recente werkervaring in m'n beroep) te verzamelen ook 2 loonstroken laten vertalen (beëdigd) en meegezonden. zal ik ongetwijfeld gelezen hebben bij de onderdelen waaraan ik moest voldoen!
 
Back
Top