ff voorstellen + een vraag

Ergens snap ik het wel, ik ken meerdere mensen die zo leven of leefden.
Ook snap ik de motivatie wel.
(Sommigen hebben de tv zelfs gehaald)
Maar de meesten verbleven niet illegaal.
Dat over je schouder kijken interesseert je niet zeg je nu, maar hoe ga jij je voelen bij een routine controle op de weg?
Waar ga je 's nachts met de camper staan, dat mag ook in OZ niet zomaar meer langs de kant van de weg volgens mij.
En als je ooit als illegaal uit OZ gezet wordt kom je er nooit meer in, ook niet als je na je 55ste er legaal wilt rentenieren.
In het "nu" leven is goed, maar helemaal niet meer in de toekomst willen kijken niet.
Dat je nu bezig bent met je sterfelijkheid snap ik wel, dat gevoel ken ik, maar je kan misschien wel 90 worden.
Dan ben je nog niet eens halverwege je leven.
En waarom dan nu je glazen ingooien voor je toekomst.
Want wat ga je na die 8 jaar doen??
Waarom dan niet na de 55ste genieten, die tijd komt echt.

Hoi Harvey

Ik vind sommige reactie's misschien een beetje overdreven, want ik begrijp je achterliggende gedachten wel.Heb zelf ook dierbaren verloren aan die klote ziekte, en dat je dan bedenkt dat je alles uit het leven wilt halen wat er maar uit te halen valt, vind ik perfect. Zou iedereen moeten doen.
Maarrrrrr!!Met deze zin van je :
Waarom hebben zoveel leden in allemaal kleine lettertjes de datum staan dat er wat is gebeurd in hun procedure?
krijg je me wel een beetje op de kast.Je hebt dit forum dus niet echt doorgelezen?
Dat wat we allemaal in kleine lettertjes hebben staan , is onze " handtekening " zodat iedereen die bezig is om een visum te bemachtigen om in Australie te MOGEN wonen en werken, kan lezen hoeveel moeite we ervoor hebben moeten doen en hoe lang we ermee bezig zijn geweest.
Dus als je dit forum een beetje gelezen had voor je je verhaal deed, had je kunnen weten hoe het zit.
Om in Australie te mogen werken en wonen moet je heel veel doen, je moet veel geluk en geduld hebben.Het is een zenuwslopend proces want we willen allemaal ontzettend graag in het mooie land wonen!
En dan lezen dat iemand er gewoon zonder geldig visum naar toe wil en dan maar ziet of ie ooit ( want dat lijkt me vroeg op laat te gebeuren )het land weer wordt uitgezet omdat hij geen visum heeft, tja, dat zet kwaad bloed.

Wij zijn een van de gelukkige die het visum al hebben , maar vele hier op het forum zitten nog steeds te wachten op een visum zodat ze kunnen gaan. Omdat de regering in Oz steeds dingen veranderd, zitten sommige al jaren op hun nagels te bijten, met de vraag : wanneer zullen we ons visum krijgen!

Je hebt geen idee wat het is. En daarom krijg je zulke reactie's. Dat zul je moeten aanvaarden en begrijpen.
Live life to the fullest. Maar dat kan ook op een andere, slimmere manier Harvey. Ik wens je succes.

Harvey, ik vraag me sterk af wat je op dit forum doet. Je vraagt om bezwaren, die krijg je en vervolgens is de input niet goed. Ga dan lekker doen wat jij wilt zonder je om anderen te bekommeren dan hoeven we ons ook niet om jou te bekommeren.

En nog even over die (door jou minachtend genoemde) kleine lettertjes: die zijn voor de mensen op dit forum juist super belangrijk, wat zijn we blij als er weer een regeltje bij kan!

@Kathren
en dan wordt hierboven er vanuitgegaan dat je niets overkomt. Stel dat je een ongeval krijgt of erger nog ziek wordt? Ik zorg natuurlijk dat ik goed verzekerd ben.

Hoe wil je verzekeren als illegaal? Dat is juist het punt: als je iets overkomt is je geld er zo doorheen. Of is dat het plan? In AU blijven zolang het goed gaat en dan berooid terug naar NL (en nooit AU meer in mogen). En wat als je een ander schade berokkent, dat kan iedereen gebeuren, maar wie draait daar voor op? (Vorig jaar is iemand op mijn auto ingereden. Hij bleek niet verzekerd, en zijn adres bleek verlaten. We (met hulp deurwaarder) hebben de kosten dus niet op hem kunnen verhalen. Heel asociaal!)

Hier in West Australie zullen de legale bewoners in elk geval al op de uitkijk staan naar een oudere man die alleen in een camper rond trekt en zuinig met zijn centjes omgaat voorzien van een Nederlands accent.... Verheug me er nu al op om je te zien, zodat ik je persoonlijk een enorme rotschop terug naar Nederland kan geven.

Ook wij kennen het enorme verdriet en de machteloosheid die hoort bij het verlies van vrienden en familie aan kanker. Mijn man zijn beste vriend is op 30-jarige leeftijd overleden en mijn halve familie en dit heeft ons ook doen besluiten om het leven te leven, want het is al zo kort. Maar wat zou het ontzettend hypocriet zijn om dan illegaal in een land te gaan wonen, terwijl wij dat in Nederland ook niet wilden hebben. Wij hebben de lange en eerlijke weg doorlopen en zijn nu thuis. Het verdriet om wie we hebben verloren blijft, ook hier doet het nog altijd pijn wanneer ik foto's van Marco tegen kom en schiet ik nog altijd vol met tranen wanneer ik "Who wants to live forever" hoor, terwijl het al 5 jaar geleden is dat hij is overleden. Ik begrijp dus volledig jouw gevoel en beweegreden, maar sta absoluut niet achter de manier waarop je het wilt aanpakken.

Misschien kan je er beter voor kiezen om een paar jaar naar Spanje of een ander Europees lang te gaan en daar legaal te verblijven. Daar kan je ook genieten van het leven door zuinig te leven, maar zonder de frustatie van illegaliteit.

Mocht je ondanks alle waarschuwingen van dit forum toch nog besluiten dat je hier naar toe komt.... Veel sterkte met de terugreis naar Nederland. Want het zit best lastig op zeer pijnlijke billen en die beloof ik je als ik of iemand anders van het forum die hier al woont jou gaat tegenkomen!!!!

Sacha
P.S. Lees je mijn kleine lettertjes ook nog even....

Blijkbaar raak ik een paar gevoelige tenen door mijn zogenaamde wilde plannen. Ik vind dat Skippy het nog het beste heeft verwoord. Ik begrijp dat wanneer men zoveel moeite doet of heeft gedaan om in Australie te mogen wonen en werken, het wrang is om te lezen dat iemand anders die moeite niet gaat doen. Desondanks wil hij ook naar Australië.
Ik wil hierbij wel opmerken dat ik wel eerst de legale manier heb geprobeerd. En dat biedt voor mij geen oplossing. Vervolgens wil ik me hier niet bij neerleggen. En blijkbaar moet ik dat wel doen van de meesten van jullie. Er is er zelfs iemand die me "met een rotschop" terug naar Nederland wil krijgen. Dat is wel erg heftig vind ik. Aangezien dat niet gaat lukken met schoppen alleen zal dat betekenen dat ik ook zal moeten worden aangegeven bij de autoriteiten. Ik dacht dat we die les inmiddels wel geleerd hadden.
Ook zijn er die denken dat je persé werk moet hebben om je niet te gaan vervelen. Maar waarom willen er dan zoveel mensen een prijs in de loterij winnen, zodat ze kunnen stoppen met werken?
Verder heb ik een vraag gesteld over de kleine lettertjes, die ik dus niet begreep omdat ik inderdaad niet alles heb gelezen. Hoe ChrisAnne daar de term minachtend aan plakt dat begrijp ik niet. Dat is zijn invulling en ik werp het verre van me. Het is juist dat de zin niet lekker loopt als ik het terug lees, maar ik stel toch echt een vraag.
Het is niet mijn bedoeling om naar Australië te gaan en dan in contact te komen met Nederlanders die daar reeds wonen. Onderdeel uit gaan maken van een soortement Nederlands dorp waarvan er in het buitenland diverse zijn. Wanneer ik de reacties terug lees dan denk ik dat mijn keus om met name voor de natuur te gaan ook de enige juiste is.

Hallo Harvey,

Goed plan, goed doordacht ook, dat ik daar zelf niet opgekomen ben! Ideaal, lekker niks doen, beetje shag roken, beesies kijken, beetje zwemmen, beetje praten met de locals, beetje rondrijden, beetje je eigen de tering vervelen na een paar weken dus.

Reality check mate! (om het maar een beetje Australisch te houden)

De meeste mensen willen naar Australie omdat ze daar tenminste nog een beetje leven volgens de regels en dicipline en respect hebben voor elkaar en de omgeving. En omdat ze daar in ieder geval niet zo soft zijn met immigranten en illegalen en mensen die niks uitvreten. Hersenlozen hebben ze er al genoeg en dus zitten ze niet op "avonturiers" c.q. Crocedile Dundies zoals jij te wachten.
Kijk, als jij lekker je centen er door heen wil jagen moet je dat vooral doen, het is tenslotte een vrije wereld. Maar je moet niet verbaasd zijn dat mensen hier je niet steunen in je puberale plan. Want als het puntje bij het paaltje komt en je in de problemen komt kan de Australische overheid weer opdraaien voor de kosten en schreeuw jij moord en brand als ze dat niet zouden doen. Een ton lijkt een hoop geld maar Australie is niet goedkoop dus dat ga je echt geen 8 jaar redden. Ga eerst eens lekker 3 maanden en trek dan gewoon je plan. Waarschijnlijk denk je er dan anders over. En anders zoek je een baan in Australie, je werkgever kan dan een visum voor je sponseren.

Stomme praat uitslaan moet je gewoon lekker in de kroeg doen.

Hoi Nora,

Lees jouw reactie nog maar een paar maal door en vraag je dan af of jij niet net uit de kroeg kwam toen je dit opschreef.

Hoi Harvey, Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook heb overwogen om gewoon te gaan en dan maar te zien hoe ver we komen maar voor ons is er gelukkig een "legale" manier om naar Oz te gaan dus wachten we ongeduldig af. Ik begrijp je gevoel volledig maar zoals je aan de reacties ziet is dit een gevoelig onderwerp. Maar er is ook nog en legale manier om naar Australie te gaan maar dat zou betekenen dat je elk jaar/half jaar (ff checken hoe lang een toeristen visum geldig is) de grens over moet en een nieuw toeristen visum moet aanvragen. Zolang je voldoende financiën hebt en kan aantonen dat je geen misbruik maakt van je visum zou dit geen problemen moeten opleveren. Af en toe een goedkoop vluchtje naar Bali of Nieuw Zeeland, je doet wel korter met je geld maar je blijft binnen de regels.

Hoi Harry,

Ik heb je verhaal gelezen en de reacties daarop. Ik wil toch ook even iets kwijt;

Wij (Ro en Ik) weten als geen ander hoe het voelt om in Australie te willen leven maar niet mogen komen.
8 jaar geleden begonnen we met uitzoeken en ook wij bleken geen kans op een visum te krijgen vanwege mijn man's beroep.
Na 3 jaar wachten en onze droom om daar te mogen zijn als maar groter werd zijn we weer aan de slag gegaan...
Samen met M2A hadden we een mogelijkheid gevonden :smile: Dit is 5 jaar geleden. We zitten nu nog steeds in Nederland, liggen al een hele tijd op de boekenplank in Oz wachten totdat ze onze visumaanvraag in behandeling nemen. Op dit moment kan dat nog zeker 3 jaar gaan duren!
De afgelopen jaren hebben we er echt, echt alles aan gedaan om een visum te krijgen en we zijn al meer dan 7000 euro's armer. Maar we geven het echt niet op en hopen er voor ons 40ste samen met onze 2 kindjes te zijn.

Wat ik je eigenlijk probeer duidelijk te maken is; ook al heb je het uitgezocht en blijkt dat je nu niet voldoet aan de eisen, er veranderen steeds weer dingen en mischien wel in jou voordeel in the near future. Vergooi je kansen niet om voor altijd in The Land Down Under te mogen wonen door nu daar overhaast illegaal even heen te gaan.

Ik zou lekker een half jaar op vakantie gaan... (na 3 mnd, toeristvisum verlengen) Daar eens langs gaan bij diverse emigratie buro's/instanties en eens heel goed bekijken wat je werkelijke kansen op een perminantvisum zijn. Wat voor beroep heb je? Mischien zou je in die tijd ook op zoek kunnen naar eventuele werkgevers die je willen sponsoren?

Het leven is inderdaad te kort en je moet NU leven maar wel een klein beetje vooruit denken... stel je word 100 dan ben je nu nog niet eens op de helft van je leven! Zou het wel erg zonde zijn als je na die 8 jaar terug moet naar NL en hier nog tot je 100ste achter de geraniums te moeten zitten, toch?
Of wacht tot je met pensioen gaat om daar te vestigen, in de tussen tijd lekker telkens naar Oz op vakanties.

Geniet van het nu waar je ook bent, neem geen overhaastte beslissingen, volg je gevoel, maar weet dat je over 8 jaar ook nog door moet!

Als je toch besluit te gaan en daar illegaal gaat verblijven dan hoop ik toch dat het je goed afgaat, dat je kan genieten en je geluk zult vinden!

Keep smiling :smile: Betty

Harvey, nog 1 dingetje:

Kijk a.u.b elke zondagavond naar RTL7 ( meen ik, maar kan ook Veronica zijn...) om 19.30 naar border security!
Daar leer je wat van.... je zult zien dat je niet zomaar Australie binnen kunt komen als je geen goed excuus ( lees visum ) hebt.

Ik ben oprecht verbaasd over sommige reacties van mede-forummers. Het feit dat je het niet eens bent met Harvey is één, maar om dan zo kort door de bocht te reageren, daar zie ik het nut niet van in.
Ik denk dat je verbaasd zult zijn, als je zou weten hoeveel mensen in Australië leven zonder geldig visum
Begrijp mij niet verkeerd, mijn keus zou het niet zijn. Het idee dat ik 'gepakt' zou worden, zou mij ontzettende onrust geven.
Maar nogmaals, ik ben er van overtuigd dat het ook in andere bewoordingen kan. Klinkt soms bijna goedkoop.
En dat lijkt mij niet in de bedoeling op dit forum?

Hartelijke groet, Marja

Harvey, nog 1 dingetje:

Kijk a.u.b elke zondagavond naar RTL7 ( meen ik, maar kan ook Veronica zijn...) om 19.30 naar border security!
Daar leer je wat van.... je zult zien dat je niet zomaar Australie binnen kunt komen als je geen goed excuus ( lees visum ) hebt.

Veronica
afro.gif

...zal dat betekenen dat ik ook zal moeten worden aangegeven bij de autoriteiten. Ik dacht dat we die les inmiddels wel geleerd hadden.
Je zult hier toch iets duidelijker moeten zijn over wie welke les heeft geleerd, want ik zou dit zomaar heel verkeerd kunnen begrijpen. Het was hier afgelopen zondag tenslotte ANZAC day

Het is niet mijn bedoeling om naar Australië te gaan en dan in contact te komen met Nederlanders die daar reeds wonen. Onderdeel uit gaan maken van een soortement Nederlands dorp waarvan er in het buitenland diverse zijn. Wanneer ik de reacties terug lees dan denk ik dat mijn keus om met name voor de natuur te gaan ook de enige juiste is.

Pas op: We zitten overal :evil:

Hallo Harvey,

Goed plan, goed doordacht ook, dat ik daar zelf niet opgekomen ben! Ideaal, lekker niks doen, beetje shag roken, beesies kijken, beetje zwemmen, beetje praten met de locals, beetje rondrijden, beetje je eigen de tering vervelen na een paar weken dus.

Reality check mate! (om het maar een beetje Australisch te houden)

De meeste mensen willen naar Australie omdat ze daar tenminste nog een beetje leven volgens de regels en dicipline en respect hebben voor elkaar en de omgeving. En omdat ze daar in ieder geval niet zo soft zijn met immigranten en illegalen en mensen die niks uitvreten. Hersenlozen hebben ze er al genoeg en dus zitten ze niet op "avonturiers" c.q. Crocedile Dundies zoals jij te wachten.
Kijk, als jij lekker je centen er door heen wil jagen moet je dat vooral doen, het is tenslotte een vrije wereld. Maar je moet niet verbaasd zijn dat mensen hier je niet steunen in je puberale plan. Want als het puntje bij het paaltje komt en je in de problemen komt kan de Australische overheid weer opdraaien voor de kosten en schreeuw jij moord en brand als ze dat niet zouden doen. Een ton lijkt een hoop geld maar Australie is niet goedkoop dus dat ga je echt geen 8 jaar redden. Ga eerst eens lekker 3 maanden en trek dan gewoon je plan. Waarschijnlijk denk je er dan anders over. En anders zoek je een baan in Australie, je werkgever kan dan een visum voor je sponseren.

Stomme praat uitslaan moet je gewoon lekker in de kroeg doen.

Hoi Nora,

Lees jouw reactie nog maar een paar maal door en vraag je dan af of jij niet net uit de kroeg kwam toen je dit opschreef.

Ha Harvey,
Deze reactie was niet van mij maar van mijn man Harold,
Om eerlijk te zijn was mijn reactie ook, Har dat kan ook wel wat aardiger...kijken ze mij op aan!
Maar als je de iets te grove opmerkingen weg haalt sta ik wel achter de rest van zijn boodschap.
nl. dat heel veel mensen jaren en veel euro's kwijt zijn om naar Australie te gaan, niet alleen voor het natuurschoon maar ook voor hun idealen.
Wij gaan ook uit NL weg omdat we de mentaliteit van veel mensen zat zijn, mensen die hun hand ophouden en niet hun eigen verantwoordelijkheid nemen waar de hard werkende burger voor op kan draaien. En we vinden er dat er in onze omgeving veel te veel buitenlanders zijn die niet intergreren en alleen maar hun hand ophouden.
Nu ga jij met een ton naar australie maar australie is best duur ...daar hou je het echt geen jaren mee uit.
En je kan je niet goed verzekeren dus als je een ongeluk veroorzaakt is ook diegene de dupe...
En zijn opmerking van ga eens voor een paar maanden is serieus gemeend, misschien vind je een leuk baantje en wilt je werkgever je sponseren, wij gaan ook via een werkgever.
Want zeg nou eerlijk na een paar maanden vakantie willen de meeste mensen toch weer wat doen, ook de mensen die de lotto winnen werken vaak nog al is het soms op vrijwillige basis.

Nogmaals Harvey, Mijn excuses voor als je beledigd bent door bepaalde opmerkingen van mijn man maar het kwam voort uit een stukje verbazing en frustratie en zijn adviezen waren goed bedoeld.

Succes verder

Groetjes Annemiek

Ik wil hierbij wel opmerken dat ik wel eerst de legale manier heb geprobeerd. En dat biedt voor mij geen oplossing. Vervolgens wil ik me hier niet bij neerleggen. En blijkbaar moet ik dat wel doen van de meesten van jullie.

Van mij moet je je daar niet bij neerleggen, maar het is zonder twijfel wel het verstandigste. In het leven gaan de dingen nu eenmaal niet altijd zoals je het wilt en dat accepteren is meestal het beste. En hoewel ik sommige reacties hier nogal bot vind, kan ik me wel voorstellen dat mensen zich kwaad maken. De meesten hier wachten jaren op hun visum, geven daar een klein kapitaal aan uit en wachten heel geduldig en dan kom jij op dit forum advies vragen over hoe je hier lange tijd illegaal kunt blijven. Ik denk dat je die botte reacties wel had kunnen verwachten.
Je kent vast wel de "serenity prayer":
God, give me the serenity to accept the things I cannot change
The courage to change the things I can
And the wisdom to know the difference.

Of je nu gelooft of niet, dit is een stukje wijsheid waar je maar eens over moet nadenken. En accepteer dan maar gewoon dat er dingen zijn die je niet kunt veranderen en richt je blik op iets dat wel kan. Daar word je een stuk gelukkiger van.

Groetjes,
Rixta

Hoi Harvey,

Ik heb niets met de voorgaande reacties, dat even eerst; not up to me to judge :).

Ik snap wel dat je je mortality realiseert en 'nu wil léven'. Of 8 jaar zwerven door Australië het juiste medicijn is, hmmm...?

Nadelen van het verblijven op een toeristenvisum:
- je kan niet helemaal niet werken - behalve zwart.
- je hebt na max. 1,5 jaar (da's met 2x verlengen en het land tijdelijk verlaten) geen recht meer op Medicare.
- je komt op een gegeven moment, in NL of ergens anders, zonder geld te zitten. Lijkt mij geen pretje in de tijd van m'n leven waar ik juist minder wil doen.

Heb je al uitgezocht hoe het zit met ziektekostenverzekering?
Het grappige is dat er mensen om je heen zijn ziek geworden en overleden, maar dat het jou tijdens je trip ook kan overkomen is iets waar je misschien niet aan denkt? Op dat moment wil je misschien wél de zorg krijgen die je nodig hebt.

Zeg, waarom begin je niet gewoon het hele verhaal overnieuw, maar maak je van 8 jaar om te beginnen 1,5? D'r is toch niets magical aan 8 jaar? Het lijkt mij persoonlijk geen plezierige geachte dat ik na zoveel jaar blij reizen op een houtje moet bijten en tot hoge leeftijd zal moeten werken om een inkomen te hebben.
De bewustzijn van onze sterfelijkheid is iets wat tijd nodig heeft, een leerproces om het zo maar te noemen. Op de bonnefooi gaan reizen (wegrennen?), zonder enige zorg voor jezelf-in-geval-dat lijkt me juist géén oplossing. Leren genieten van wat je hebt mogelijk wél.

Change happens on the inside.

Irene.

Back