Fietsen in Australie

Jaap

Member
Hallo,
Misschien een gekke vraag. Maar we zitten er over te denken onze elektrische fiets met de kinderzitjes voor en achter mee te nemen naar Australie. Hier zijn we nogal aan gehecht.
We willen gaan wonen in een stadje als zoals Rockingham of Mandurah, niet al te groot dus. Vraag is of fietsen hier gebruikelijk/ veilig is (met kinderen). Ik verwacht het niet, aangezien alles is ingericht voor de auto. Maar toch...misschien veranderen er toch dingen down under. :)
Wie heeft hier ervaring mee?
 
Hallo,
Misschien een gekke vraag. Maar we zitten er over te denken onze elektrische fiets met de kinderzitjes voor en achter mee te nemen naar Australie. Hier zijn we nogal aan gehecht.
We willen gaan wonen in een stadje als zoals Rockingham of Mandurah, niet al te groot dus. Vraag is of fietsen hier gebruikelijk/ veilig is (met kinderen). Ik verwacht het niet, aangezien alles is ingericht voor de auto. Maar toch...misschien veranderen er toch dingen down under. :)
Wie heeft hier ervaring mee?

Fietsen is niet aan te raden hier, of je moet een deadwish hebben. Helaas gister een fietser door de lucht zien vliegen doordat een Mazda CX-5 deze over het hoofd zag bij de rotonde. De infrastructuur is er niet voor gemaakt en bij de opleiding van auto bestuurders is het een soort van afterthought. Ikzelf fietste heel graag in NL maar hier doe ik het echt niet.
 
Helaas zoals Tim zegt. De infrastructuur is er bijna nooit en je fietst dus op dezelfde weg als waar de auto’s met 80 (of 100) langs je stuiven. Met een beetje pech krijg je nog een leeg blikje naar je hoofd gegooid. Fietsers worden hier vaak als ‘vrij wild’ gezien waar op gemikt mag worden.

Van alle steden die ik gezien heb heeft alleen Canberra een bijna Hollandse fiets infrastructuur. In de rest van het land ben je helaas vaak een derderangs burger.

Zolang je niet zeker weet of je nieuwe woonplaats een goede fiets infrastructuur heeft is het twijfelachtig of een fiets nut heeft.
 
Last edited:
Ik fiets hier af en toe in het dorp en soms daarbuiten . Het ligt erg aan de plek waar je woont. Sommige steden worden steeds fietsvriendelijker waaronder Sydney. In de dorpen zelf is het vaak wel te doen, de wegen daarbuiten zijn linker. Dus ik kies vaak parallel wegen. Ze zijn hier gewoon niet gewend aan fietsers en vinden dat je maar op de vluchtstrook moet fietsen om auto’s vrij baan te geven. Zorg vooral dat je goed zichtbaar bent en helm is hier verplicht.
 
Ik kan alleen voor Cairns spreken en fietsers zijn er niet zo graag gezien. Of ja worden niet gezien. Ik merk zelf dat ik het bijna verleerd ben om over mijn schouder of in de spiegel te kijken als ik af sla. En als er dan een apart pad aangelegd wordt, wat ze nu in Cairns langs de northern beaches doen, rijden de fietsers toch aan de kant van de weg. Blijkbaar omdat het een shared path is, dus ook voor voetgangers, wandelwagens,.. en ze dan toch liever op straat rijden.
 
Mee eens. Het kan, maar het is even bedenken of het de moeite waard is om ze mee te nemen als je geen container hebt vanuit NL in combinatie met waar je terecht komt. Miss Bang fietste ook nog wel eens naar kantoor (in Canberra) Waar we nu wonen zou ik zeker niet naar het dorp fietsen. Dan deel je de weg met een hoop bullbar’s die met 80 voorbij zoeven.

Het ligt echt aan de locatie en infrastructuur. In een grote stad heb je wellicht(?) zelfs nog meer kans op fiets infrastructuur dan in een kleinere?
 
Melbourne is a big no-no. Er wordt hier iedere week een fietser doodgereden in de City. Er is wel wat infrastructuur (separate fietsstrook met verkeersdrempels ertussen) richting de zuidelijke suburbs die je moet delen met wandelaars. In de City en eromheen zijn het meestal rood- of groengeverfde stukken weg zonder bescherming. Automobilisten hier hebben een bloedhekel aan fietsers omdat die de weg in beslag nemen en geen wegenbelasting hoeven te betalen. Je wordt dus geregeld uitgescholden, klemgereden en afgesneden. En 'dooring' is hier aan de orde van de dag. Wat hier wel zit is Dutch Cargo Bike. Daar kun je een NL (ook elektrische als je wil) bakfiets kopen/laten leveren om de kids in te vervoeren. Dat is een stuk veiliger. https://dutchcargobike.com.au/ebike-shop
 
Last edited:
Sprak vandaag toevallig met een Ozzie die 5 jaar in Groningen had gewoond. De eerste keer datze terug in Australia op de fiets stapte brulde iemand vanuit een auto ‘go and buy a car’ naar haar. Typerend voor de mentaliteit. Maar ik hoop dat het beter wordt want ik zou best graag wat vaker op de fiets stappen (en dan niet op mijn balkon)!
 
Bedankt voor alle reacties! Helder zo. Het is dus niet echt aan te raden wat ik al dacht. En echt per plek verschillend of het veilig kan, je moet en beetje mazzel hebben met de plaatselijke infrastructuur. De mentaliteit is lig vrij anti-fiets als ik het goed begrijp. Ik zelf heb een half jaartje in Melbourne gewoond en daar elke dag 10 km heen en weer op de fiets naar werk (Coburg Noth- Collingwood). Nooit uitgescholden ofzo, wel vaak afgesneden. Misschien dat ik zelf een fiets ter plaatse koop, met helm. Even kijken waar ik kom te wonen :)
 
Bedankt voor alle reacties! Helder zo. Het is dus niet echt aan te raden wat ik al dacht. En echt per plek verschillend of het veilig kan, je moet en beetje mazzel hebben met de plaatselijke infrastructuur. De mentaliteit is lig vrij anti-fiets als ik het goed begrijp. Ik zelf heb een half jaartje in Melbourne gewoond en daar elke dag 10 km heen en weer op de fiets naar werk (Coburg Noth- Collingwood). Nooit uitgescholden ofzo, wel vaak afgesneden. Misschien dat ik zelf een fiets ter plaatse koop, met helm. Even kijken waar ik kom te wonen :)
Hi, het is zeker wel aan te raden en 200% in die buurt van Rockingham.
In die buurt wordt heel veel gefietst. Ik doe alles met de fiets en ik kan overal veilig fietsen op fietspaden. Mijn zoontje (7) gaat ook altijd op de fiets.

Heel veel kinderen gaan hier met de fiets naar school. In regio van Rockingham kun je prima fietsen, en ik denk op veel andere plekken in WA ook.

Als je naar Sydney zou gaan zou ik nee zeggen. Ik heb mij daar nog nooit veilig gevoeld op de fiets.

Ik zou zeggen zeker meenemen naar WA. De echte NL fietsen hebben ze hier niet. Dan kom je al snel bij Lekkerbike uit en zijn best prijzig. Ik heb uiteindelijk een lekkerbike gekocht omdat ik graag een NL flets wilde en deze niet meegenomen had.
 
Hi, het is zeker wel aan te raden en 200% in die buurt van Rockingham.
In die buurt wordt heel veel gefietst. Ik doe alles met de fiets en ik kan overal veilig fietsen op fietspaden. Mijn zoontje (7) gaat ook altijd op de fiets.

Heel veel kinderen gaan hier met de fiets naar school. In regio van Rockingham kun je prima fietsen, en ik denk op veel andere plekken in WA ook.

Als je naar Sydney zou gaan zou ik nee zeggen. Ik heb mij daar nog nooit veilig gevoeld op de fiets.

Ik zou zeggen zeker meenemen naar WA. De echte NL fietsen hebben ze hier niet. Dan kom je al snel bij Lekkerbike uit en zijn best prijzig. Ik heb uiteindelijk een lekkerbike gekocht omdat ik graag een NL flets wilde en deze niet meegenomen had.
Kijk, een beetje local knowledge goes a long way :)
 
Denk dat Perth nog een betere mentaliteit heeft dan de oost kust zo te zien.
Af en toe wordt er vanuit een auto naar me geschreeuwd.
Ik zwaai naar ze en denk "ze kennen me waarschijnlijk" :)
Er is ook een (vrijstaand) fietspad aangelegd van Mandurah naar Perth langs de Highway. Dit is een veilig fietspad dus je fiets niet letterlijk op de Highway 😉, zoals je vaak ziet.

Ze kennen je zeker @Wilsil
 
Wij gaan ook richting Perth en hebben zelfs nog 4 nieuwe fietsen gekocht om te verschepen (btw nul-tarief, dus voordelig). We blijven toch Nederlanders en willen gewoon blijven fietsen. De fietspaden die wij hebben gezien langs de kust of Swan River zijn echt prima om te fietsen. Misschien niet vanuit huis overal goede aansluiting, dat zien we dan wel weer. Geen fietsen was ons geen optie :D

Anders op Youtube wat zoeken op Perth cycling oid, dan krijg je een idee.
 
Hi, het is zeker wel aan te raden en 200% in die buurt van Rockingham.
In die buurt wordt heel veel gefietst. Ik doe alles met de fiets en ik kan overal veilig fietsen op fietspaden. Mijn zoontje (7) gaat ook altijd op de fiets.

Heel veel kinderen gaan hier met de fiets naar school. In regio van Rockingham kun je prima fietsen, en ik denk op veel andere plekken in WA ook.

Als je naar Sydney zou gaan zou ik nee zeggen. Ik heb mij daar nog nooit veilig gevoeld op de fiets.

Ik zou zeggen zeker meenemen naar WA. De echte NL fietsen hebben ze hier niet. Dan kom je al snel bij Lekkerbike uit en zijn best prijzig. Ik heb uiteindelijk een lekkerbike gekocht omdat ik graag een NL flets wilde en deze niet meegenomen had.
2nd this. Wij fietsen hier ook en mijn 5 jarige dochter gaat ook met de fiets naar school (alhoewel die heuvels betekenen dat ik haar meestal duw :D)

Denk dat Perth nog een betere mentaliteit heeft dan de oost kust zo te zien.
Af en toe wordt er vanuit een auto naar me geschreeuwd.
Ik zwaai naar ze en denk "ze kennen me waarschijnlijk" :)

Sorry, ik zal de volgende keer niet toeteren :D
 
Wij wonen zelf in Madora Bay (Mandurah) en wij hebben onze electrische fietsen meegenomen. (wel de batterij verstoppen in de container en regisreren als kitchenware o.i.d.) Wij fietsen hier regelmatig (over troittoir dat wel), gewoon uitkijken en rekening houden met het feit dat Australiers misschien geen fietsen verwachten. Wij vinden het heerlijk om langs de oceaan naar de stad te fietsen. Gewoon doen!
 
Ik weet niet hoe het in Rockingham of Mandurah is, maar hier in Melbourne is fietsen leuk als je levens moe bent.

Er zijn wel wat voorzieningen voor fietsers maar niet veel en bovendien als je op een fietspad rijd houd het ook ineens net zo makkelijk op, er staat nog net geen bordje "from here you are on your own"🥴
 
Back
Top