Fietsen in Nl

ACT laws (weet niet of die national zijn)

When overtaking a bicycle, motorists will be required to keep a minimum lateral distance of:

  • 1 metre when overtaking a bicycle where the speed limit applying to the length of road is 60km/h or below; and,
  • 1.5 metres when overtaking a bicycle where the speed limit applying to the length of road is over 60km/h.

Vergeet niet dat hier over het algemeen alle weggebruikers maar wat aanmodderen, en 95 procent geen idee heeft dat er uberhaupt roadrules bestaan. Niet voor niets heeft FNQ de slechtste chauffeurs van Oz.
 
Vergeet niet dat hier over het algemeen alle weggebruikers maar wat aanmodderen, en 95 procent geen idee heeft dat er uberhaupt roadrules bestaan. Niet voor niets heeft FNQ de slechtste chauffeurs van Oz.

Nee, ik zeg ook niet dat men dit doet ;) Ik moest het zelf ook even checken. Ik had 1.5mtr in mijn hoofd namelijk. (better safe than sorry)
 
Gelijkwaardig? In NSW misschien, hier echt niet. "verbannen" naar de shoulder doe je voor je eigen safety. Het zijn vaak toeristen en mensen uit andere delen van Oz die de dupe zijn, laatst nog een fietstoerist uit Melbourne plat gereden door een truck omdat hij op de highway fietste. Dat kan hier gewoon echt niet.




Regels met minimale afstand tov fietsers bestaan hier volgens mij niet. En als het al bestaat wordt dat absoluut niet nageleefd. Heb al heel veel hachelijke momenten met fietsers gezien. Automobilisten zelf maken het niet gevaarlijk, de fietsers ook niet, maar de combinatie tussen beiden. Het werkt hier gewoon niet. Ik zeg niet dat de fietsers bewust afgesneden moeten worden, ben juist pro fietsers. Maar als je half op de highway rijdt met je fiets en je dat als automobilist soms gewoon te laat ziet aankomen omdat je stuur rechts zit. Als je achter een 4WD of truck rijdt dan zie je ze echt niet en heb al genoeg near misses gezien. Snap ook niet dat mensen op de shoulder rijden als er een fietspad naast ligt.




Misschien is het wel iets van QLD, vooral hier up north is het backwater. Bedoel je kunt in de US California ook niet vergelijken met de southern states. Heel andere mentaliteit en mindset. Er was hier een rotonde aangepast om het veiliger te maken voor fietsers, de wereld was te klein en er was zoveel commentaar op dat de council de rotonde weer heeft aangepast.. Echt absurd. En nee die meter afstand is hier echt onbekend. Verbaasd mij totaal niet dat het in Brissie hetzelfde is.
Ik heb in NSW gewoond en nu in QLD. Een totaal verschillende mentaliteit en aandacht voor de fietser. Je kunt het inderdaad absoluut niet vergelijken. Ondanks dat de wetgeving waarschijnlijk wel hetzelfde is.
 
Ik heb in NSW gewoond en nu in QLD. Een totaal verschillende mentaliteit en aandacht voor de fietser. Je kunt het inderdaad absoluut niet vergelijken. Ondanks dat de wetgeving waarschijnlijk wel hetzelfde is.

Dat vind ik wel frappant hoor, ik las hierboven ook dat er ads zijn in NSW om de regels mbt het fietsen te promoten, en zo wordt ook de veiligheid onder de aandacht gebracht ,erg goede zaak. Dat zou hier in QLD ook moeten gebeuren. Irriteer me ook dat de politie alleen oog heeft voor snelheidsovertredingen: snel en makkelijk verdienen dan ook daadwerkelijk eens automobilisten van de weg plukken die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn. Bekeur eens een automobilist die gevaarlijk gedrag vertoont tov een fietser.

Mijn commute naar werk is 25km. Mocht er een veilige optie zijn om een e bike te pakken zou ik dat serieus overwegen, maar ik zie dat hier helaas niet zo snel gebeuren.
 
Last edited:
Waar ik me hier gigantisch over verbaasd heb is de joggers in donker met donkere kleding aan zonder lampje of reflector op de weg. Dat is toch echt russische roulette!!
 
Waar ik me hier gigantisch over verbaasd heb is de joggers in donker met donkere kleding aan zonder lampje of reflector op de weg. Dat is toch echt russische roulette!!

(Race)Fietsers hebben ook een voorkeur voor donkere kleding. Als ik zou racefietsen zou ik eerst wetenschappelijke artikelen over kleuren en zichtbaarheid lezen ;)
 
Here we go:


Het is aftrekbaar van de tax ook nog eens. :)
Donation made! Good luck Wilsil!
 
Nadat ik drie maanden hier in Como heel veel heb gelopen en ondertussen goed heb rondgekeken hoe het zou zijn om dat allemaal op de fiets te kunnen doen, kon ik het echt niet meer laten, dus de fiets is er! Afstand naar vrijwilligersbaantje is ruim 4 kilometer en dat is met de fiets toch minstens twee keer zo snel af te leggen.... Tot nu bevalt het prima! Morgen heel de dag regen voorspeld, dus dan ga ik wel liever met de paraplu lopen en stap misschien wel op de trein haha... Wat me trouwens wel opvalt is dat er veel rommel (steentjes vooral) aan de zijkant van de wegen hier ligt (en ik ga dus niet midden op de weg rijden). Ik vermijd trouwens vooralsnog de drukke wegen, beetje common sense zeg maar.
 

Attachments

  • fiets.jpg
    fiets.jpg
    86.6 KB · Views: 8
Afgelopen weekend de MACACANCER200 ride gedaan.
Op zaterdag 142 km inclusief de challenge route door Jarrahdale (62 km/hr de heuvel af was de moeite van de klim waard) en gisteren 106 km. In de 36 graden met tegenwind was het gisteren zwaar.
Maar in total $4.7M voor de Perkins Institute.
Volgend jaar weer.
 
Back
Top