Gelijkwaardig? In NSW misschien, hier echt niet. "verbannen" naar de shoulder doe je voor je eigen safety. Het zijn vaak toeristen en mensen uit andere delen van Oz die de dupe zijn, laatst nog een fietstoerist uit Melbourne plat gereden door een truck omdat hij op de highway fietste. Dat kan hier gewoon echt niet.
Regels met minimale afstand tov fietsers bestaan hier volgens mij niet. En als het al bestaat wordt dat absoluut niet nageleefd. Heb al heel veel hachelijke momenten met fietsers gezien. Automobilisten zelf maken het niet gevaarlijk, de fietsers ook niet, maar de combinatie tussen beiden. Het werkt hier gewoon niet. Ik zeg niet dat de fietsers bewust afgesneden moeten worden, ben juist pro fietsers. Maar als je half op de highway rijdt met je fiets en je dat als automobilist soms gewoon te laat ziet aankomen omdat je stuur rechts zit. Als je achter een 4WD of truck rijdt dan zie je ze echt niet en heb al genoeg near misses gezien. Snap ook niet dat mensen op de shoulder rijden als er een fietspad naast ligt.
Misschien is het wel iets van QLD, vooral hier up north is het backwater. Bedoel je kunt in de US California ook niet vergelijken met de southern states. Heel andere mentaliteit en mindset. Er was hier een rotonde aangepast om het veiliger te maken voor fietsers, de wereld was te klein en er was zoveel commentaar op dat de council de rotonde weer heeft aangepast.. Echt absurd. En nee die meter afstand is hier echt onbekend. Verbaasd mij totaal niet dat het in Brissie hetzelfde is.