Flanders calling

Ikzelf heb nog nooit een voet op Australian soil gezet, vrees ik. Door mijn werk vroeger (OESO) wel overal zowat gezeten en wel iemand uit Wellington (NZ) leren kennen. Vaak gedacht: daar zou ik wel kunnen wonen! Mijn man is echter gebeten door Australië (voor mij the ‘next best thing’) en ook mijn kinderen (natuurfreaken) zien Australië zeker zitten. Wij gaan momenteel een beetje door een proces van wel of niet… Langs de ene kant begint onze ‘biologische klok’ luider te tikken (vanaf 45 blijkt het nog minder makkelijk om ‘binnen te geraken’), langs de andere kant hebben we hier een heel leven opgebouwd (huis, vast werk, kinderen gaan hun gang op school, toch wel wat dieren ook). Voor ons is het eerder iets van nu of nooit… en na te (beginnen) gaan in welke mate onze droom realistisch is en welke toegevingen we gaan moeten doen. Om maar iets te zeggen: stel dat je gans je hebben en houden verkoopt, vind je hier wel iets vergelijkbaars en in veel landen is hetgeen je in je zak meeneemt ‘in te ruilen’ tegen iets veel beters dan in België. In Australië is dat blijkbaar niet het geval (minder waar voor je geld zeg maar)... Maar goed, ik heb enkele dagen geleden toch contact opgenomen met move2australia en wij zijn in afwachting van hun wederberichtje… Waar zitten jullie in je ‘emigratieproces’ ?
Groetjes,
Patrice

Hey Patrice,

allereerst wil ik je zeggen om toch eerst eens een kijkje te gaan nemen down under. Ik was helemaal verliefd op Australie en mijn vriend had helemaal geen interesse in dit prachtige land. Uiteindelijk, na lang aandringen van mijn kant, zijn we in 2011 voor een 6 - tal weken rondgetrokken langs de oostkust. Ik moet zeggen dat ik net zoals Vanessa vlug met beide benen op de grond stond. Australie was niet wat ik gedacht had, ik was zelfs een beetje teleurgesteld. Langs de andere kant was mijn vriend op slag verliefd op Australie. Hij beklaagt het zich nog steeds, dat hij niet vroeger de stap gezet heeft om daar te gaan rondtrekken. Wij gaan nu voor een 2de keer, richting Perth, om te zien of het ons daar bevalt. Maar dat perfecte beeld van Australie hebben we niet meer en maar goed ook. Als dit het ook niet is voor ons, zullen we niet met onze plannen doorgaan. Met enkel de gedachte 'we zullen het ook wel gewoon worden daar' kan en wil ik niet emigreren. Zoals je zelf zei, je laat veel achter! Ook wij hebben vast werk, veel dieren, eigen huis, kinderen, ...
Dus echt ver staan we nog niet in ons emigratieproces. We zullen meer weten als we terug komen. Heb je al iets gehoord van move2australia?

Hey Patrice,

allereerst wil ik je zeggen om toch eerst eens een kijkje te gaan nemen down under. Ik was helemaal verliefd op Australie en mijn vriend had helemaal geen interesse in dit prachtige land. Uiteindelijk, na lang aandringen van mijn kant, zijn we in 2011 voor een 6 - tal weken rondgetrokken langs de oostkust. Ik moet zeggen dat ik net zoals Vanessa vlug met beide benen op de grond stond. Australie was niet wat ik gedacht had, ik was zelfs een beetje teleurgesteld. Langs de andere kant was mijn vriend op slag verliefd op Australie. Hij beklaagt het zich nog steeds, dat hij niet vroeger de stap gezet heeft om daar te gaan rondtrekken. Wij gaan nu voor een 2de keer, richting Perth, om te zien of het ons daar bevalt. Maar dat perfecte beeld van Australie hebben we niet meer en maar goed ook. Als dit het ook niet is voor ons, zullen we niet met onze plannen doorgaan. Met enkel de gedachte 'we zullen het ook wel gewoon worden daar' kan en wil ik niet emigreren. Zoals je zelf zei, je laat veel achter! Ook wij hebben vast werk, veel dieren, eigen huis, kinderen, ...
Dus echt ver staan we nog niet in ons emigratieproces. We zullen meer weten als we terug komen. Heb je al iets gehoord van move2australia?

Hallo Brumby !
Ik heb net M2A ingeschakeld... dus ja, nu even afwachten.
Ik had al wel op de immigration website een vragenlijst ingevuld met de bedoeling een weg te vinden in het kluwen van visa en permits. Daaruit blijkt dat een 189 (of eventueel 190) het meest voor de hand liggend is... Heb het ook ergens gepost.
Ben ondertussen ook in PB-contact met Vanessa en ben ook al wel wat wijzer geworden, hoor ;)
Waar zijn jullie overal geweest en wat zijn jullie bevindingen (doe gerust een PB als je wil - zal het MET VEEL PLEZIER lezen)?
Patrice

Hey, wij zijn op zoveel plaatsen geweest, van Melbourne tot Laura, voorbij Cairns, verder mochten we niet met onze stationwagen (gravel roads). We zijn aan de kust geweest en in het binnenland. We hebben veeeeel gezien! En wat we echt geweldig vonden was dat we op die 6 weken maar een paar dagen regen gehad hebben. En dan waren het gewoon een paar buien, daarna scheen de zon weer volop. Ik ben hou enorm van de zomer en kan helemaal niet meer tegen die koude en lange winters hier. Nu zijn de zomers hier ook niet meer wat het geweest is. Ons dochtertje ziet het ook helemaal zitten om naar Australie te verhuizen, zij is een echt natuur- en zomerkind. Onze zoon wordt dit jaar 17 en wil voorlopig ook nog mee, maar het hoeft niet echt voor hem. Ik hoop dat hij het binnen een paar jaar nog ziet zitten, want we vertrekken met het ganse gezin en anders niet.
Wij hebben ook een kansberekening gedaan en die was positief. Ook contact gehad met een emigratiebureau en we zouden in aanmerking komen voor een visum. Ik ben verpleegkundige en mijn vriend is lasser-monteerder, 2 beroepen die veel gevraagd worden in Australie. Nadeel is dat ik IELTS op academic niveau moet afleggen en min 7 moet halen. Gezien onze leeftijd komen wij aan een 60 à 65 punten, wat net genoeg is om een invitation te krijgen. We zouden wel ineens voor een permanent gaan omdat dat meer voordelen heeft. Hoe komen jullie aan zoveel punten? Dat is wel super! Ben benieuwd naar jullie vorderingen. Misschien kunnen we eens afspreken, ergens tussen Lier en Leuven :)

Hey, wij zijn op zoveel plaatsen geweest, van Melbourne tot Laura, voorbij Cairns, verder mochten we niet met onze stationwagen (gravel roads). We zijn aan de kust geweest en in het binnenland. We hebben veeeeel gezien! En wat we echt geweldig vonden was dat we op die 6 weken maar een paar dagen regen gehad hebben. En dan waren het gewoon een paar buien, daarna scheen de zon weer volop. Ik ben hou enorm van de zomer en kan helemaal niet meer tegen die koude en lange winters hier. Nu zijn de zomers hier ook niet meer wat het geweest is. Ons dochtertje ziet het ook helemaal zitten om naar Australie te verhuizen, zij is een echt natuur- en zomerkind. Onze zoon wordt dit jaar 17 en wil voorlopig ook nog mee, maar het hoeft niet echt voor hem. Ik hoop dat hij het binnen een paar jaar nog ziet zitten, want we vertrekken met het ganse gezin en anders niet.
Wij hebben ook een kansberekening gedaan en die was positief. Ook contact gehad met een emigratiebureau en we zouden in aanmerking komen voor een visum. Ik ben verpleegkundige en mijn vriend is lasser-monteerder, 2 beroepen die veel gevraagd worden in Australie. Nadeel is dat ik IELTS op academic niveau moet afleggen en min 7 moet halen. Gezien onze leeftijd komen wij aan een 60 à 65 punten, wat net genoeg is om een invitation te krijgen. We zouden wel ineens voor een permanent gaan omdat dat meer voordelen heeft. Hoe komen jullie aan zoveel punten? Dat is wel super! Ben benieuwd naar jullie vorderingen. Misschien kunnen we eens afspreken, ergens tussen Lier en Leuven :)

Heb je net een PB'tje gedaan... :)

Hey Brumby en Patrice,
Ik wil mezelf niet opdringen, maar als jullie eens zouden afspreken, zou ik dan zo vrij mogen zijn om mezelf ook uit te nodigen? Lijkt me wel leuk en het zou me ook deugd doen denk ik. Ik ben van het waasland maar ik verplaats me wel en pas me wel aan.
gr,
Vanessa

Absoluut ! Jullie mogen gerust met je kinderen etc naar hier komen (plenty of space) weliswaar op voorwaarde van VEEELLLLL foto's :D

Zou leuk zijn! Laat maar horen wanneer jullie kunnen. Ik moet wel 1 weekend op de 2 werken, maar geen probleem in mijn vrij weekend. Misschien ergens met een speeltuin, kunnen de kinderen mee.

Haha, dat zal niet veel goeds zijn. We zijn nog altijd in Belgie hé :)
Dat zou nu geen probleem zijn in Australie, daar schijnt de zon altijd. In Perth toch :)

@ Brumby, inderdaad, naar daar gaan "hopende" dat je daar je draai wel vindt, dat is ook niet onze bedoeling. Als je uit economische noodzaak emigreert, ligt dat allemaal anders natuurlijk, maar al bij al hebben wij het hier eigenlijk wel heel goed. En België is zooooo slecht nog niet, alleen heeft het écht zijn klimaat niet mee hé, dat is verdorie toch zooooo spijtig!

Hallo allemaal,
Ben echt blij dit forum gevonden te hebben in de hoop dat we hier iets meer duidelijke info kunnen krijgen over een eventuele imigratie naar Australie,regio Perth. We zijn een koppel van 48 en 43 jaar,geeft dat problemen om heel de procedure op te starten en bestaat de kans om deze droom alsnog te laten lukken.
Greetz.

Back