Food, Aldi, Coles & Woolworth's

Ik know Alie. Daar gaan we ook vaak naar toe,maar is wel een half uurtje rijden. Dus ik ben blij als er meerdere Aldi's bij komen en dat zou in Juli moeten gebeuren voor Byron.

Is dat daar ook zo duur dan? Ik dacht dat het hier al veel was (Oja, ze moesten nog een paar miljard bezuinigen)
De prijs valt nog enorm mee gemiddeld $1.45 per liter alleen het aantal km's dat je hier rijdt is in ons geval vele malen meer dan in Nederland. Sinds we verhuist zijn juli 2011 tot nu hebben we ruim 30.000km gereden en de verwachting is dat we in 1 jaar 40.000 rijden o_O

Wij hebben er voor gekozen om een wat grotere auto te rijden en niet zo'n klein Europees bakkie. Resultaat veel meer comfort maar ook iets dorstiger (9L/100km). Dus 3600 liter * 1.45 = $5220 per jaar :eek:

De prijs valt nog enorm mee gemiddeld $1.45 per liter alleen het aantal km's dat je hier rijdt is in ons geval vele malen meer dan in Nederland. Sinds we verhuist zijn juli 2011 tot nu hebben we ruim 30.000km gereden en de verwachting is dat we in 1 jaar 40.000 rijden o_O

Wij hebben er voor gekozen om een wat grotere auto te rijden en niet zo'n klein Europees bakkie. Resultaat veel meer comfort maar ook iets dorstiger (9L/100km). Dus 3600 liter * 1.45 = $5220 per jaar :eek:

Ja, dat valt tegen. Hoewel: 1:11 is niet slecht voor een grote auto. Benzine? Is het daar ook voordeliger om diesel te rijden als je veel rijdt? Wegenbelasting (Rego) valt wel mee toch?

Ook wij zijn er achter gekomen dat onze nieuwe bolide meer dorst heeft dan wij dachten...
En idd komt dat ook door de grotere afstanden, klimmetjes, enz.
Via de site van de NRMA kun je zien waar benzine het best betaalbaar is in jou regio, en welke dag gemiddeld het goedkoopste is...
Ook met kortingsbonnen vd supermarkt scheelt het weer wat.
Maar van 1.59 naar 1.39(en weer terug natuurlijk) in 2 dagen tijd...schiet mij maar lek! o_O

Ook wij zijn er achter gekomen dat onze nieuwe bolide meer dorst heeft dan wij dachten...
En idd komt dat ook door de grotere afstanden, klimmetjes, enz.
Via de site van de NRMA kun je zien waar benzine het best betaalbaar is in jou regio, en welke dag gemiddeld het goedkoopste is...
Ook met kortingsbonnen vd supermarkt scheelt het weer wat.
Maar van 1.59 naar 1.39(en weer terug natuurlijk) in 2 dagen tijd...schiet mij maar lek! o_O
Hi Marie, ik heb meteen gekeken op de site van NRMA ( eerst kon ik onze regio niet vinden,maar heb de zoekmachine ontdekt ) Kei bedankt voor je tip want ook wij hebben een beetje een dorstig bakkie!
Edit voor de 3e x :confused: maar onze regio is niet te vinden in de zoekmachine, zelfs niet Brisbane. Ik krijg geen map te zien, dus kan alleen zoeken op postcode. Maar hij blijft op een of andere manier op regio Sydney staan lijkt me, want als ik in de suburb's kijk is het Sydney.... jammer.

Heb het (uit interesse) ook eens geprobeerd. Postcode wordt niet herkend (had even Melbourne geprobeerd, ook geen kinderachtige stad...) en Map zit vast op het centrum van het universum; Sidney (zo komt het vaak over bij me :D )

Lang leve de ALDI ..... !

Als de ALDI er niet was geweest was er helemaal geen concurrentie geweest en dan zou je bij Woolworths of Coles nog meer aan oor aangenaaid worden dan nu (nog) het geval is.

Wat erg grappig is dat de ALDI sociaal gezien in AU vooruitstrevend is: het is de enige supermarkt in AU waar de cashieres mogen zitten achter de kassa ! En dus niet de dag eindigen met rugklachten.

Dick Smith is een protectionistisch patriottistische zeurpiet - beetje categorie Bob Katter. Het is prima om de AU industrie te willen promoten, maar dat moet je doen door innovatie en niet door de concurrentie buiten de deur te houden. Australie is een intens conservatief (ei)land waar vernieuwingen soms alleen kunnen worden afgedwongen door concurrentie van buitenaf. Kijk naar de Ebay revolutie en het gepiep van Harvey Norman.

Dick Smith en Bob Katter wijzen graag naar de ALDI als de 'buitenlandse' boosdoener, dit ondanks dat 70% van alle ALDI produkten van Australische makelijke zijn. En velen vergeten dan Woolworths ook heel veel buitenlandse produkten verkoopt - weinig mensen weten b.v. dat alle ingevroren patat die alle supermarkten verkopen bijna zonder uitzondering uit Nederland komt.

Ik hoor ze ook nooit klagen dat we moeten stoppen met het kopen van Toyota's en Hyundai's en ons moeten beperken tot Holden's en Ford's, maar dat wordt gemakshalve even vergeten.

Australia is vergeven van gevestigde belangen die een fijn monopolie hebben opgebouwd wat men niet graag ziet worden verstoord door concurrentie van nieuwkomers.

Komend jaar gaan we voor het eerst in 90 jaar in AU appels uit Nieuw-Zeeland eten; ze zijn 90 jaar buiten de deur gehouden met het excuus van 'enge beestjes', maar nu dan toch - gedwongen door de WTO - het verbod is opgeheven, komt de 'echte' aap uit de mouw: SA telers beginnen te klagen dat hun inkomen gaat dalen als de NZ appels op de markt komen. Hoezo protectionisme ....

Het is niet zozeer de appelteler maar meer de tussenhandel en de Woolies en Coles die Australie proberen dicht te houden en vervolgens zelf de vis uit Vietnam laat komen, snoepgoed uit China etc. etc.

Nu ook de Ozzie heeft ontdekt dat ie behoorlijk wordt afgezet door de mensen die het hardst roepen Proudly produced in Australia moeten ze wel naar beneden met de prijzen. Om een voorbeeldje te geven, als je hier een nespresso machientje koopt betaal je al gauw zo'n 330 Dollar en als je datzelfde ding uit Nederlan laat komen kost ie je omgerekend 170 Dollar incl verzenden. De Ozzie versie is van De Longhi en de Nl versie van Krups. Jij mag het zeggen....

weinig mensen weten b.v. dat alle ingevroren patat die alle supermarkten verkopen bijna zonder uitzondering uit Nederland komt.

Waarschijnlijk omdat het niet waar is? Mijn McCain frietjes zijn "Made in Australia" en dat is het al lange tijd.
http://www.mccain.com.au/our-company_about-mccain_company-history.aspx

Wat is jouw bron?

Ik hoor ze ook nooit klagen dat we moeten stoppen met het kopen van Toyota's en Hyundai's en ons moeten beperken tot Holden's en Ford's, maar dat wordt gemakshalve even vergeten.
Toyota produceert ook in Australie: Altona, VIC.

Komend jaar gaan we voor het eerst in 90 jaar in AU appels uit Nieuw-Zeeland eten; ze zijn 90 jaar buiten de deur gehouden met het excuus van 'enge beestjes', maar nu dan toch - gedwongen door de WTO - het verbod is opgeheven, komt de 'echte' aap uit de mouw: SA telers beginnen te klagen dat hun inkomen gaat dalen als de NZ appels op de markt komen. Hoezo protectionisme ....

Het is een beetje meer genuanceerd dan je dat je hier stelt.
http://www.smh.com.au/national/far-from-apples-after-nz-parasite-found-20110830-1jk73.html

Ook binnen Australie zijn er verboden om fruit ed over de staatsgrenzen te vervoeren (al is dat natuurlijk erg lastig af te dwingen). Als je van Sydney naar Melbourne rijdt, dan kom je ook door een fruitvliegvrije zone waar je geen fruit in mag voeren (boete van 100k per stuk fruit). Of zou dat ook protectionisme zijn?

With all due respect: Australia is seriously overprized, of dat nu terecht is of niet? Als consument denk ik natuurlijk van niet... Hoe je het ook went of keert, je wordt als consument hier in principe afgezet, dat vind ik een nare 'bijwerking'. Maar ik vrees dat dat niet aan Australie voorbehouden is. Dat gebeurt op meerdere plekken. Het blijft, ook voor de locals, een 'raadsel' waarom het zoooo duur is.... het is allemaal een beetje opgepompt (nou ja beetje...) geraakt. En dan is de weg terug erg moeilijk. Iedereen raakt aan een bepaald inkomen gewend, toch?! Ik weet uit betrouwbare bron dat de major supermarkets de klanten gewoon afzetten, en dat doen ze bewust....
Mijn ervaring is dat het overal zo is. Wij gingen een stofzuiger kopen. Met inruil van de oude stofzuiger 300 dollar korting. Ik had geen oude in te ruilen... wil ik afrekenen; 100 dollar korting. Ik begin te lachen, man achter de kassa begint te lachen. Ik maak duidelijk dat ik hem een groot plezier doe door niet met mijn rotzooi aan te komen en hij vraagt of ik akkoord ga met de 100 dollar korting. Nee dus! Hij lacht nog een keer en we rekenen 300 dollar korting af. Bedoelen we: het wordt gewoon geprobeerd en er wordt uitgegaan van de naïviteit van de consument... you'll be alright in het kwadraat. Het zit er gewoon in.
Nog een voorbeeld: we kopen bij de Subaru Dealer een protection ding voor de achterbumper. Krijgen we van de meneer de verkeerde geleverd. Dus wij terug. Geen probleem; inleveren en u krijgt een bankcheck thuisgestuurd voor het bedrag. Ok... ruim 6 (!) weken later bellen we toch maar even... de volgende week ligt er een bankcheck in de bus. Mooi! Mooi NIET!! Ze hebben 20 dollar te weinig terugbetaald. Wij bellen; wat blijkt... 20 dollar handlings fee... PARDON! Juist ja. Zij leveren het verkeerde, wij moeten bellen en tig keer heen en weer rijden en zij worden er rijker van... klassiek!
Ik vind het persoonlijk geen wonder dat de helft van de winkelpanden leeg staat hier. De een na de ander lijkt zich niet te kunnen bedenken dat als je 4 dollar voor een rukklein kopje koffie vraagt, mensen wegblijven. En dat de oplossing niet zit in het kopje 5 dollar maken om toch je winst te halen, maar in het trekken van klanten door reele prijzen aan te bieden. Zucht, diepe zucht.... Pfieuw, sorry... effe frustratie ventileren geloof ik...

With all due respect: Australia is seriously overprized, ...
Helemaal mee eens. Ik heb hierboven niet anders beweerd. Ik houd er alleen niet van als onjuiste of ongenuanceerde argumenten naar voren worden geschoven.

Juist vandaag vond ik dit artikeltje in de online krant.
http://www.news.com.au/money/cost-o...uying-australian/story-fnagkbpv-1226360039568

Vooral het recente nieuws dat retailers afspraken aan het maken zijn met buitenlandse verkopers om maar niet naar Australie te verschepen... dat moet die waakhond maar eens goed gaan besnuffelen.

Persoonlijk denk ik dat het hier in Australie de wil ontbreekt om te concurreren. Je ziet dat op straat al met de benzine, ze volgen elkaar gewoon en houden de automobilist voor gek met de wekelijkse schommelingen. Maar ook in de winkels prijzen ze alles op RRP. Toen ik in de VS woonde heb ik nog nooit de RRP betaald, ze gaan er altijd automatisch flink onder. Hier moet je het lef hebben om een beetje te onderhandelen, maar dat zijn wij hollanders ook niet echt gewend. Price matchen doen ze dan wel weer.

Back