Freeview TV

FTTC gwbruiker hiee. 24/7 meer dan 80 mpbs en meestal boven 90mbps met Aussiw broadband. Ik meek geen congestion. Alleen wifi van hun aangeleverde router is poep. Laatste speedtest was 98mbps.
 
Als je internet belangrijk vindt en je kijkt naar de lange termijn dan wil je het liefst FTTP, omdat dat verreweg de hoogste snelheid aan kan.

Het enige probleem is dat je, indien je al ergens woont en je niet van plan bent te verhuizen naar een plek die een betere verbinding heeft met het NBN, je vast zit aan de technologie die door NBN Co is vastgesteld in jouw suburb. Onze suburb wordt hopelijk Dec 2018/Jan 2019 weer opengesteld voor het HFC netwerk. Een aantal buren zitten al op de NBN, maar wij vielen buiten de boot voordat NBN in December vorig jaar alle nieuwe aansluitingen stopzette.... Oh ja....je kan blijkbaar je eigen woning wel upgraden naar FTTP (mocht je nog niet op FTTP zitten), maar dat gaat flink in de papieren lopen.

Dus de technologie (FTTP, FTTC, FTTN, FTTPB, HFC, Sky Muster) heb je geen invloed over, tenzij je van plan bent te verhuizen naar een huis die in een gebied ligt met een "betere" technologie of door ontzettend veel geld te investeren.

Waar je zelf wel keuze in hebt is de RSP (Retail Service Provider) die je de toegang tot het internet kan verlenen. En daarbij is het belangrijk hoeveel bandbreedte zij hebben ingekocht bij NBN.

Hypothetisch is het dus mogelijk dat je, bijv. op HFC technologie, met een provider als Optus je maximale download snelheid overdag (off-peak) rond de 90 Mb/s kan liggen, maar zodra on-peak begint deze snelheid dramatisch zakt. Bij andere providers (bijv. Aussie Broadband) merk je geen verschil tussen peak en off-peak, omdat zij genoeg bandbreedte hebben ingekocht bij NBN. De laatste RSP is ook de enige, voor zover ik weet, die actief aan het monitoren is wat het bandbreedte verbruik is op elk van hun eigen POI (Point of Interconnect). Zij gaan dus, mocht de bandbreedte dicht te slibben, tijdelijk extra bandbreedte inkopen zodat geen snelheidsverlies optreedt. Ook accepteren zij geen nieuwe klanten als gemiddeld 80% van het bandbreedte verbruik is bereikt op hun POI. Dan gaan ze eerst upgraden (wat helaas maanden kan duren hier) naar meer bandbreedte alvorens nieuwe klanten weer toe te laten. De meeste providers doen dit niet en accepteren iedereen als nieuwe klant ($$$), met als gevolg dat het alleen maar drukker en drukker wordt op die digitale snelweg, met als resultaatL je staat in de file.....(= lage snelheid in peak uren)
 
Back
Top