Gelukkig heeft ze voor de nieuwe studie Dentistry een Common Wealth Support plaats, dat daar weer los van staat. Je kunt daarvoor dus ook in aanmerking komen met een PR. De normale fee voor deze opleiding is $57500 per jaar voor domestic studenten, voor internationale studenten is het $67800 (alsof je een emmer leeggooit). In dit geval is het verschil tussen domestic en international student relatief dus niet zo grootKlopt omdat de regering voor 1 studie richting inspringt als je je PR hebt. Als je dochter bv nu besluit om een bachelor te gaan halen in fotografie of wat dan ook zal die funds niet meer krijgen en zal ze de volle poet moeten betalen.
Katja, je weet toch, als je maar geld hebt, dan lukt hier alles...interressant deze studiesen de fees
zoals ik het lees; met een pretpakket gaat het zeker niet lukken om een visum te bemachtigen
En geld hebben de meeste niet helaas inclusief ikke ,maar je hebt wel gelijk JannekeKatja, je weet toch, als je maar geld hebt, dan lukt hier alles...
Natuurlijk werk je voor je geld en je kunt hier over het algemeen ook meer verdienen, maar het draait hier allemaal veel meer om (het hebben van) geld dan in Nederland. Dat vind ik persoonlijk een van de grootste nadelen van het leven hier in Oz. In de zorg bv is er echt een klasse verschil, met meer geld kun je je betere zorg permitteren. Voor een goed leven na je pensioen (voor jou nog ver weg, voor ons iets dichterbij), moet je ook voor de nodige reserves zorgen. Het huren van een huis is in verhouding een stuk duurder dan in Nederland. Wil je een huis kopen, moet je toch een aardig bedrag aan eigen geld op de bankrekening hebben staan (min. 10 % van het te lenen bedrag en dan moet je nog een extra verzekering afsluiten dat ook aardig op kan lopen). Ook is er een (klasse)verschil tussen public schools en private schools die ook niet goedkoop zijn, en over studeren hier in Oz heb ik het hierboven al gehad. Sommige voorzieningen die in Nederland voor iedereen toegankelijk zijn, zijn hier gewoon niet haalbaar met een gemiddeld salaris. Ik raad dan ook iedereen aan die naar Australie wil komen en die hier een leven wil opbouwen om zoveel mogelijk te sparen. Zo doen de meeste jonge Ozzies dat zelf trouwens ook. Wat het visum betreft, ook geen probleem.....als je maar genoeg geld hebt. En de meesten van ons hebben dat niet, tenminste niet genoeg.Tja geld is soms een andere koek :S
Maar daarvoor werk je ook!