G'day!!

interressant deze studiesen de fees
zoals ik het lees; met een pretpakket gaat het zeker niet lukken om een visum te bemachtigen

Klopt omdat de regering voor 1 studie richting inspringt als je je PR hebt. Als je dochter bv nu besluit om een bachelor te gaan halen in fotografie of wat dan ook zal die funds niet meer krijgen en zal ze de volle poet moeten betalen.
Gelukkig heeft ze voor de nieuwe studie Dentistry een Common Wealth Support plaats, dat daar weer los van staat. Je kunt daarvoor dus ook in aanmerking komen met een PR. De normale fee voor deze opleiding is $57500 per jaar voor domestic studenten, voor internationale studenten is het $67800 (alsof je een emmer leeggooit). In dit geval is het verschil tussen domestic en international student relatief dus niet zo groot ;)

Last edited:
Tja geld is soms een andere koek :S
Maar daarvoor werk je ook!
Natuurlijk werk je voor je geld en je kunt hier over het algemeen ook meer verdienen, maar het draait hier allemaal veel meer om (het hebben van) geld dan in Nederland. Dat vind ik persoonlijk een van de grootste nadelen van het leven hier in Oz. In de zorg bv is er echt een klasse verschil, met meer geld kun je je betere zorg permitteren. Voor een goed leven na je pensioen (voor jou nog ver weg, voor ons iets dichterbij), moet je ook voor de nodige reserves zorgen. Het huren van een huis is in verhouding een stuk duurder dan in Nederland. Wil je een huis kopen, moet je toch een aardig bedrag aan eigen geld op de bankrekening hebben staan (min. 10 % van het te lenen bedrag en dan moet je nog een extra verzekering afsluiten dat ook aardig op kan lopen). Ook is er een (klasse)verschil tussen public schools en private schools die ook niet goedkoop zijn, en over studeren hier in Oz heb ik het hierboven al gehad. Sommige voorzieningen die in Nederland voor iedereen toegankelijk zijn, zijn hier gewoon niet haalbaar met een gemiddeld salaris. Ik raad dan ook iedereen aan die naar Australie wil komen en die hier een leven wil opbouwen om zoveel mogelijk te sparen. Zo doen de meeste jonge Ozzies dat zelf trouwens ook. Wat het visum betreft, ook geen probleem.....als je maar genoeg geld hebt. En de meesten van ons hebben dat niet, tenminste niet genoeg.
Sorry als dit een beetje negatief overkomt, maar zo ervaar ik het. Ik realiseer me ook dat dit nu nog allemaal ver van je bed is en laat je vooral niet tegenhouden door dit soort verhalen want verder is het natuurlijk een fijn en prachtig land om in te wonen.

Last edited:
Ja elke land heeft zijn voor en nadelen en geld is wel iets belangrijks als je rii OZ wilt. Gelukkig heb ik altijd al deze doel willen voltooien en heb ik al veel gespaard en momenteel heb ik 2 bijbaantjes en in komende zomer hoop ik nog meer vakantie baantjes te nemen. Mja t is zoveel lastiger dan "gwn verhuizen" maar als je er eenmaal bent en het gehaald hebt, lijkt mij zon mooi iets!!!

• Like
Reactions: M5
En ik ga niet meer studeren in Oz omdat het zo duur is. Ik ga jullie raad aannemem en een studie zoeken die momenteel nog op de SOL lijst staat en dan hopen op goed nieuws dat het er nogsteeds opstaat :s Maar ik wil eerst mn huidige studie afmaken en dan een jaar op WHV naar Oz en dan nog studeren. Ik ben over 2 schooljaren klaar met mn huidige studie en dus nog wat tijd om te sparen en ik ben ook zeker van plan om zoveel als kan te werken met (als ik die krijg) mijn whv :) maar ik moet alles nog even goed bekijken!

Dit lijkt me echt heel verstandig! Als je met farmwork hier twee jaar op een WHV bent, kun je lekker verdienen en de mooiste tijd van je leven hebben en je daarna richten op vervolgstudie en emigratie. En zoals @FritsC zei, stapje voor stapje. En ondertussen lekker op het forum lezen en posten, daar wordt je ook heel veel wijzer van ;) Succes met alles!

Ik ben jullie zo dankbaar he! Zonder deze forum had ik nog steeds mijn plannen niet op een rijtje! Ik zat te denken (wat ik eigenlijk wilde doen toen ik nog HAVO deed (ben naar VMBO afgegleden) is HBO International Business and Management, wat inhoudt dat je bij internationale bedrijven kunt gaan werken. Ik heb de connectie tussen Azië en Australië altijd heel interessant. Ook kun je daarmee 5 maanden (tot 1 jaar) in het buitenland gaan studeren, als ik in die periode naar Australië zou kunnen, zou ik misschien (denk niet dat dit eigenlijk kan maar met fantasie kan alles) wel een bedrijf hebben die ik kan aanschrijven om te werken als ik uiteindelijk echt in Australië terecht kom! Maar dat is voor dan. Eerst eens mn plannen opschrijven en onderzoek doen en dan maar eens verder! Heb nog 2 jaar dus tijdzat :)

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid, een uitwisseling. Dan ben je volgens mij niet van die achterlijk hoge bedragen kwijt en kun je hier toch lekker studeren (ook altijd een pre op je CV). En met een International Business studie weet je natuurlijk nooit waar je terecht komt. Richt je eerst maar op je studie, dat opent al een aantal deuren. Ik snap dat je nu alles graag wil uitstippelen, maar je weet gewoon niet hoe het gaat lopen. Zelf vind ik dat het spannende van het leven; wij hadden nooit gedacht dat we hier in Oz zouden terecht komen. Wel eens eerder naar gekeken, maar niet serieus iets ondernomen omdat we niet genoeg punten hadden. Vele jaren later kregen we ineens toch een kans door mijn man zijn werk. Laat alles lekker op zijn beloop, houd je ogen en oren open en grijp je kansen. Dan gaat het vast goed komen!

Ik heb Maatschappelijk Werk (Social Work) gestudeerd en ben tijdens mijn studie 6 maanden in Australië stage weeste lopen. In Adelaide. Daarna op WHV terug en op 2e WHV terug. En nu ben ik sinds kort permanent resident.
Als je na je Mavo lekker op WHV komt, daarna studeren en tijdens je studie mogelijk stage lopen in Australië en daarna werkervaring opdoen, sparen en visum aanvragen :up:.

Hoi TravelGirl, Welkom!
Zo te zien ben je al aardig aan het uitstippelen! Goed bezig!
Lekker actief, doel helder voor ogen, laat anderen maar kletsen!

Back