Geld omwisselen / overmaken

Binnenkort ga ik mijn EURO spaarcentjes overboeken naar een NAB rekening. Maar, ik kan nergens echt inzicht krijgen in de verschillenden kosten van deze overboeking! Alles is maar vaag omschreven onder de noemer "kosten bank". En ook als ik voor de optie "OUR" kies (kosten betaal ik als verzender) kan er nogmaals iets overheen gerekend worden! Ik snap er helemaal niets van...

Wie heeft hier ervaring mee en kan me helpen hoe ik een keuze maak uit alle mogelijkheden?

Alvast bedankt!
 
Last edited:
Binnenkort ga ik mijn EURO spaarcentjes overboeken naar AUD. Ik vind het nogal spannend, en ik heb er toch nog een aantal vragen over - wie kan mij helpen met advies & tips?

- De kosten voor OUR zijn helemaal niet transparant. Wat zit hierin? Ik neem aan provisie en administratie - maar wat betekend dit? Banken willen mij hier geen specificatie voor geven. Zo ook als ik met OUR (dus kosten bij ABN) gebruik, dan kunnen er alsnog extra kosten worden berekend door NAB? Heeft iemand hier ervaring mee?
- Ik ben opties als EX, OZFX vs gewoon met de bank aan het bekijken. Als ik de koersen +kosten vergelijk als ik het via de bank doe (ABN naar NAB) dan krijg ik een gunstigere koers + de kosten per overboeking zijn EUR19 per keer. De koers (zonder fee's want zo adverteren de FX diensten) is heel ongunstig en verlies ik veel geld per overboeking. Of zie ik dit verkeerd?
- Het is me nog niet helemaal duidelijk of ik nou in EURO's naar NAB moet sturen, of dat de ABN het geld alvast omzet naar AUD en dan naar NAB stuurt. Waar moet ik op letten?
- De ABN heeft een max aan wat ik per keer kan overboeken naar vreemde valuta: EUR50K per keer. Of EUR250K via de FX diensten, alleen dan valt de transactie niet onder bank garantie. Wie weet hier meer van?
- Kan iemand mij uitleggen hoe ik een revolut bank rekening kan aanmaken als ik ben uitgeschreven uit NL? Ik dacht namelijk dat de digitale banken juist alleen konden als je in EU staat geregistreerd? Zo heb ik N26 op moeten zeggen vanwege het uitschrijven uit Nederland. Is Revolut bijvoorbeeld makkelijker/goedkoper om mijn EUROs op te zetten, en de dagelijkse transacties in AUS$ te doen?

Vragen vragen vragen...

@FritsC
 
Allereerst, maak je geen zorgen, gaat goed komen. Tweede, maak niet in 1 keer 2 ton over, maar begin met een kleiner bedrag, 5000 of 10000 euro. Als je het proces een keer hebt meegemaakt, weet je beter hoe het werkt.

De kosten als je via een partij als wise.com of ukforex/ofx gaat:
- Een vaste fee. Bij OFX wordt die kwijtgescholden als je meer dan 5000 overmaakt of als je net nieuw bent.
- De exchange rate. Als Partij A je voor 100 euro $155 dollar geeft en partij B geeft je voor 100 dollar $157, dan is partij B de betere partij.
- Als je een NL rekening hebt, zou je eigen bank geen kosten moeten rekenen. Want bij je eigen bank zet je geen geld om. Je stuurt EURO's naar een Partij als OFX of Wise.com

Voorbeeldje.
Je wil 40.000 euro van EUR overzetten naar AUD.
- Partij A rekent geen fee, maar geeft je voor 100 euro $155.
- Partij B rekent een fee van $10 per transactie en geeft je voor iedere 100 euro $157.

Vaak denken mensen "ohjee, partij B rekent 10 dollar, dan is die duurder". Maar dat hoeft niet. Reken precies uit als je 40.000 euro overmaakt, wat je onder aan de streep overhoudt.
Partij A: 40.000 EUR x $1.55 = $62.000
Partij B: 40.000 EUR x $1.57 - $10 fee = $62.800 - $10 = $62.790

Bij Partij B krijg je dus $790 meer. Niet slecht!

Let er ook op dat de exchange rate die je publiekelijk ziet, niet de exchange rate is die je krijgt. Ze houden als een marge aan.
Bijvoorbeeld als ik nu kijk wat de exchange rate is: 1.5757.
Als ik inlog bij ofx, zie ik welke rate ik zou krijgen. Dat is 1.5689
Daar zit dus nog een verschilletje in.

Ik zou je aanmelden bij een stuk of 3 sites. Dan ga je voor bijvoorbeeld 5.000 euro of 10.000 euro eens bij alle 3 de sites kijken hoeveel je ervoor zou krijgen en dan ga je voor diegene waar je de meeste dollars krijgt. Probeer het proces eens en dan merk je vanzelf hoe het proces gaat en waar je "betaalt".

Edit:
Bij partijen als OFX/Wise stuur je in EURO naar hen toe. Zij zetten het vervolgens om naar AUD en dan wordt er AUD naar de NAB gestuurd. Op die manier betaal je geen currency kosten voor het omzetten van forex.
 
De koersen van Revolut zijn erg gunstig. Wel wordt er voor een normale rekening een fee toegepast als je boven de 9000 AUD overmaakt. Maar omdat nu die $250k in kleine bedragen over te maken is wel erg omslachtig. Je kan kiezen om tijdelijk Metal Member te worden. Kost je een klein bedrag maar dan heb je verder geen kosten en ook geen limiet van 9000 AUD.

Als je hier kijkt: https://www.revolut.com/en-AU/help/profile-plan/verifying-identity/how-do-i-verify-my-identity
dan is het voldoende om een Nederlands paspoort te tonen voor je identiteit. Er is geen adres validatie.
Dus als je nog in Nederland bent, dan open je de rekening in Nederland.

In Revolut kan je rekening aanhouden in elke gewenste muntsoort. Die rekeningen hoef je niet apart te openen. Dus eenmaal een rekening geopend, heb je die automatsich voor elke muntsoort.
Vervolgens zet je Euros vanaf je Nederlandse bankrekening op je Revolut account. Je kan dus 250k Euro van je ABN rekening naar je revolut EUR rekening overmaken. Dus dat is geen FX transaktie dus geen probleem.
Daarna kan je op elk moment EUR naar AUD omzetten tegen de dan geldende koers, of je maakt het direkt over naar je NAB rekening in AUD.

Mocht je een revolut rekening openen, dan zou ik een referral wel leuk vinden:

Laat maar weten of je meer wilt weten.
 
Helemaal eens met @FOL ; staar je niet blind op de transaktiekosten. De wisselkoers is veel relevanter. Het is het totaalplaatje wat van belang is.
Ik heb even gekeken wat de koers op Revolut is: 1.5765, dat is dus gunstiger dan 1.5689 vam @FOL. Met 250,000 Euro is dat een verschil van $1900
 
Last edited:
Denk er ook aan dat geld overmaken in het weekend altijd duurder is dan gedurende de week. Dit komt omdat het de banken gedurende het weekend het valutarisico niet kunnen indekken en daarom wordt er een extra marge gezet op de aankoop/verkoop koersen die aan klanten in rekening wordt gebracht.
 
De koersen van Revolut zijn erg gunstig. Wel wordt er voor een normale rekening een fee toegepast als je boven de 9000 AUD overmaakt. Maar omdat nu die $250k in kleine bedragen over te maken is wel erg omslachtig. Je kan kiezen om tijdelijk Metal Member te worden. Kost je een klein bedrag maar dan heb je verder geen kosten en ook geen limiet van 9000 AUD.

Wat ik vervelend aan revolut vindt, is dat ik NU een rate wil locken en dat kan niet. Je moet EERST geld overmaken naar revolut en DAN pas kan je een rate locken. Daar zit minstens 24 uur vertraging in of je moet je geld bij hun parkeren, wat ik voor een groot bedrag nooit zou willen.
 
Wat ik vervelend aan revolut vindt, is dat ik NU een rate wil locken en dat kan niet. Je moet EERST geld overmaken naar revolut en DAN pas kan je een rate locken. Daar zit minstens 24 uur vertraging in of je moet je geld bij hun parkeren, wat ik voor een groot bedrag nooit zou w
Mmmm. Als ik geld moet overmaken naar Nederland, moet ik eerst geld op mijn Revolut zetten. Dan kan ik rechtstreeks vanuit Revolut doen met een debit op mijn CBA bankrekening. Het staat dan binnen een minuut op mijn Revolut.
 
Mmmm. Als ik geld moet overmaken naar Nederland, moet ik eerst geld op mijn Revolut zetten. Dan kan ik rechtstreeks vanuit Revolut doen met een debit op mijn CBA bankrekening. Het staat dan binnen een minuut op mijn Revolut.
Hmmkay, ik zag alleen wire transfer (rabo rekening naar revolut). Dan zou het automatisch incasso or ideal moeten zijn (?), want in NL had ik iig geen visa debit kaart
 
Hmmkay, ik zag alleen wire transfer (rabo rekening naar revolut). Dan zou het automatisch incasso or ideal moeten zijn (?), want in NL had ik iig geen visa debit kaart
Geen idee in NL. Hier loopt het via een Debit-Mastercard naar mijn normale betaalrekening.
 
Back
Top