Geld van een Australische rekening naar een Nederlandse rekening overmaken

r2d2

Member
Hoi,

Een vraag:

Een vriend van mij is in Australie geweest en krijgt 400 dollar terug van een autoverhuurbedrijf. Nu wil dat bedrijf geld overmaken op zijn Nederlnadse SNS-rekening, en wil zijn BSB-nummer hebben.

Nu kent men in NL volgens mij niet het BSB-systeem, maar alleen BIC, IBAN en SWIFT. Mijn vriend heeft aangegeven dat BSB in NL niet bestaat, maar herhaaldelijk heeft het verhuurbedrijf aangegeven het BSB-nummer nodig te hebben voor internationale transacties.

een reply van het verhuurbedrijf:

As I am doing a lot of international transfers, please believe me, strange as it may seems, we do need your BSB. Our bank does not accept (or even know) about IBAN, BIC or SWIFT.

We need your bank and the address of your bank (which you already sent us), your account number (which you already sent us) and your BSB (branch number, which we still need).

Iemand ervaring hiermee? Als ik bij mijn Commonwealth Back Account kijk, dan heb ik voor International Money Transfers juist wel IBAN BIC nodig. In het uiterste geval zou het geld naar mijn Oz rekening overgemaakt kunnen worden, en vervolgens kan ik het weer naar hem overmaken, maar om de overschrijfkosten te beperken liever in 1 keer natuurlijk!

Groeten Sander
 
Volgens mij is BSB hetzelfde als de BIC (IBAN).
Gewoon die nummers doorgeven en moet hij zelf maar bij zijn bank navragen hoe of wat. Elke bank in Australie weet hoe geld overgemaakt wordt naar een Europese bank!

Af en toe zijn ze echt mesjogge hoor: ik moet het adres van de Postbank invullen. Ik zeg: die heb ik niet, (tis immers de Postbank). Ja hoor moest toch echt. Nou, ik heb ingevuld: Postbank NV, Amsterdam, Netherlands. Ik dacht: als ze het nog 1 keer vragen zeg ik dat Amsterdam een klein plaatsje is en er verder geen straten en nummers bestaan  :grin: :lol:

Stelletje debielen! (af en toe)

henriette
 
aanvulling: anders sturen ze maar een cheque! Die kun je vervolgens op je rekening laten storten in nederland (is denk ik wel iets duurder)
 
[quote author=henriette link=topic=8635.msg114592#msg114592 date=1206515872]
Volgens mij is BSB hetzelfde als de BIC (IBAN).
Gewoon die nummers doorgeven en moet hij zelf maar bij zijn bank navragen hoe of wat. Elke bank in Australie weet hoe geld overgemaakt wordt naar een Europese bank!

Af en toe zijn ze echt mesjogge hoor: ik moet het adres van de Postbank invullen. Ik zeg: die heb ik niet, (tis immers de Postbank). Ja hoor moest toch echt. Nou, ik heb ingevuld: Postbank NV, Amsterdam, Netherlands. Ik dacht: als ze het nog 1 keer vragen zeg ik dat Amsterdam een klein plaatsje is en er verder geen straten en nummers bestaan  :grin: :lol:

Stelletje debielen! (af en toe)

henriette
[/quote]

Bedankt voor je reactie.

Nu is een BSB meen ik een 6 nummer-getal, en een IBAN of BIC is een veel langer nummer met daarin ook nog eens letters ... kan je helaas vaak niet invullen als je Internetbankiert. Iemand anders nog een idee.... anders inderdaad die cheque!

Hij (die maat terug in NL) krijgt dat geld terug, en heeft daar wat mazzel mee, en kan niet een te grote mond opzetten tegen het bedrijf(je). Het is geen Hertz, Avis, of andere grote jongen.

Groeten Sander
 
Gevonden op rabo.nl:

Nationale Bankcode

Ook wel Clearing House Code (CHC) genoemd. Dit is een code die bepaalt naar welke vestiging van een bank uw betaling moet worden verzonden. U kunt de nationale bankcode aantreffen op facturen.

In een aantal landen (zie onderstaande tabel) is het rekeningnummer van een begunstigde niet uniek. Het wordt wel uniek in combinatie met de nationale bankcode.
Elk land voert zijn eigen afkorting voor de Nationale Bankcode: In het opdrachtscherm wordt de term 'Nationale Bankcode' vervangen door de in dat land geldende naam en afkorting:
Nationale Bankcode
LandCode (Aantal posities nationale bankcode)Afkorting
Australië*Australian BSB Code(Bank State Branch code) (6)BSB
...

Let op!*
Bij deze landen is het invullen van de Nationale Bankcode niet verplicht. Het gebruiken van een Nationale bankcode zal niet leiden tot een WereldBasis betaling, hiervoor dient u gebruik te maken van een BIC. Wij raden u echter aan deze wel te gebruiken, zeker indien u niet over de BIC van de bank van de begunstigde beschikt. Dit bevordert namelijk de snelheid van verwerking van de betaalopdracht in de genoemde landen.
 
Hoi Benneman,

Wat de Rabo in jouw informatie aangeeft is volgens mij van NL naar Oz, maar mijn vraag gaat juist andersom. Van Oz naar NL dus!
Ik denk dat je gewoon aan het bedrijf moet aangeven hier is mijn BSB (en je geeft dan je BIC code) ...

Groeten Sander
 
Gewoon laten overschrijven naar je Oz bankrekening en dan naar NL overpompen, dan ben je van het geneuzel af.

:up:
 
[quote author=r2d2 link=topic=8635.msg114610#msg114610 date=1206523081]
Wat de Rabo in jouw informatie aangeeft is volgens mij van NL naar Oz, maar mijn vraag gaat juist andersom. Van Oz naar NL dus!
Ik denk dat je gewoon aan het bedrijf moet aangeven hier is mijn BSB (en je geeft dan je BIC code) ...
[/quote]

Klopt, je hebt gelijk. Ik zag het ook na het posten. Sorry.
Op de site van de rabo zag ik nog wel het volgende (helaas niks over BSB):

Welke gegevens moet ik doorgeven als ik geld uit het buitenland wil ontvangen?

Als een opdrachtgever in het buitenland aan u geld wil overmaken kunt u hem/haar de volgende gegevens aanleveren:

N.A.W.
Als u zelf de begunstigde bent; uw naam, adres en woonplaats.

IBAN (International Bank Account Number)
Dit is uw eigen rekeningnummer, vertaald in de internationaal erkende standaard.
U kunt dus beter uw IBAN opgeven dan uw 'oude' bankrekeningnummer. Uw IBAN kunt u vinden op uw rekeningafschrift. (Zie ook Begrippen/IBAN)

BIC van de Rabobank
De BIC (ook wel SWIFT-adres genoemd) vergemakkelijkt en versnelt het grensoverschrijdend betalingsverkeer.
De BIC van de Rabobank is: RABONL2U. (Zie ook Begrippen/BIC).
 
Hoi iedereen,

Bedankt zover iedereen voor hun reactie  :up: Het verhuurbedrijf is nu aan zet... we wachten even af.

Groeten Sander
 
Die gasten snappen het niet dus korte metten mee maken: gewoon naar jouw Oz rekening over laten maken en dan maak jij het naar zijn NL rekening over. Dit brengt geen extra kosten met zich mee: overschrijven van Oz naar Oz rekening kost voor zover ik weet niks. Als jij het naar de NL rekening overmaakt maak je de AUD400 minus de kosten die de bank rekent over.
 
Hoi,

Het is intussen opgelost. Door gewoon te zeggen: BSB = SWIFT = BIC heeft het Australische autoverhuurbedrijf, het geld overgemaakt op een Nederlandse rekening, en mijn maat heeft net gemaild dat het er bij hem bij stond. Bedankt iedereen voor het meedenken!  :up:

Groeten Sander
 


OFX
Back
Top