Geldigheid paspoort

Nien

XPdite Sponsor
Volgende maand gaan wij voor een paar weken naar Nederland om de nieuwe telg van de familie te showen aan opa's/ oma's/ ooms/ tante's/ vrienden etc etc... Paspoort voor de kleine man moet nog geregeld worden (wat een drama om een paspoort foto te moeten maken van een maand oude baby!! Ogen open, mond dicht, allebei de oortjes op de foto, niet huilen!!! Aaaahhh... Vanaf nu gaan we elke dag een poging wagen om dit voor mekaar te krijgen)... Maar dan nu de vraag: paspoort van Teun is geldig tot Oktober van dit jaar. Wij komen terug naar Oz halverwege Mei. Moet hij een nieuw paspoort aanvragen die nog langer dan een half jaar geldig is??
 
Ben er al achter... heb even het Nederlandse consulaat gebeld alwaar ik een ontzettend leuke kerel aan de telefoon kreeg. Moet inderdaad een nieuw paspoort aanvragen die een langere 'houdbaarheid' heeft dan 6 maanden. De gegevens kon hij daar allemaal door de computer 'flikkeren' en naar Nederland sturen etc etc.
 
Volgende maand gaan wij voor een paar weken naar Nederland om de nieuwe telg van de familie te showen aan opa's/ oma's/ ooms/ tante's/ vrienden etc etc... Paspoort voor de kleine man moet nog geregeld worden (wat een drama om een paspoort foto te moeten maken van een maand oude baby!! Ogen open, mond dicht, allebei de oortjes op de foto, niet huilen!!! Aaaahhh... Vanaf nu gaan we elke dag een poging wagen om dit voor mekaar te krijgen)... Maar dan nu de vraag: paspoort van Teun is geldig tot Oktober van dit jaar. Wij komen terug naar Oz halverwege Mei. Moet hij een nieuw paspoort aanvragen die nog langer dan een half jaar geldig is??
Voor Nederland is het simpelweg terugkeren van een verblijf in het buitenland, dus zolang als het paspoort nog geldig is is er geen enkel probleem. Voor wat ik kan vinden geldt er voor Australie ook geen minimum. Het hangt er dus vanaf of je ergens een tussenstop maakt en daar door de douane wilt gaan. Dan ben je afhankelijk van de voorwaarden van dat land.
 
Ben er al achter... heb even het Nederlandse consulaat gebeld alwaar ik een ontzettend leuke kerel aan de telefoon kreeg. Moet inderdaad een nieuw paspoort aanvragen die een langere 'houdbaarheid' heeft dan 6 maanden. De gegevens kon hij daar allemaal door de computer 'flikkeren' en naar Nederland sturen etc etc.
Het gaat toch niet om een Australisch paspoort?
 
Het gaat toch niet om een Australisch paspoort?


Nee om een Nederlands paspoort. En ondanks dat er een 175 visum inzit moet hij voor terugkeer naar Australie een langere expiry date hebben. Vraag me niet waarom, want dat weet ik ook niet. Doe ook maar wat me verteld wordt :roll:
Waar ik nog niet achter ben is of de visum sticker nog nodig is. Heb wel eens gelezen dat hij uit je oude paspoort gescheurd wordt en dan vastgeniet ergens in nieuwe paspoort. Maar tegenwoordig met die 'geautomatiseerde' paspoorten staan de gegevens toch gewoon in de computer als ze hem scannen (niet scannen, maar als een soort pinpas ergens doorheen glijden). Snappen jullie het nog?
 
Nee om een Nederlands paspoort. En ondanks dat er een 175 visum inzit moet hij voor terugkeer naar Australie een langere expiry date hebben. Vraag me niet waarom, want dat weet ik ook niet. Doe ook maar wat me verteld wordt :roll:
Waar ik nog niet achter ben is of de visum sticker nog nodig is. Heb wel eens gelezen dat hij uit je oude paspoort gescheurd wordt en dan vastgeniet ergens in nieuwe paspoort. Maar tegenwoordig met die 'geautomatiseerde' paspoorten staan de gegevens toch gewoon in de computer als ze hem scannen (niet scannen, maar als een soort pinpas ergens doorheen glijden). Snappen jullie het nog?
Vwb de terugkeer naar Australie kun je dan beter de Australsche ambassade/consulaat in Nederland bellen. Die zullen het toch wel beter weten dan het Nederlands consulaat. Tot dusverre heb ik op internet geen site gevonden die iets anders zegt dan geldig voor de duur van het verblijf.

Vwb het overzetten van het visum (uit eigen ervaring), je oude paspoort wordt ongeldig gemaakt door een paar grote gaten in je paspoort te maken (niet door de overige paginas waar je visum geplakt is). Het idee is dan dat je beide paspoorten mee moet nemen. Maar als je DIAC informeert over je nieuwe paspoort (is een formulier voor), dan wordt het in de systemen gekoppelt aan je nieuwe paspoort. Dan hoef je dus alleen je nieuwe paspoort mee te nemen. Vroeger wilde de luchtvaartmaatschappij je visum zien voordat je in het vliegtuig stapte, maar ik heb begrepen dat ze tegenwoordig allemaal toegang hebben tot een IT systeem om dat te controleren.
 
Vwb het overzetten van het visum (uit eigen ervaring), je oude paspoort wordt ongeldig gemaakt door een paar grote gaten in je paspoort te maken (niet door de overige paginas waar je visum geplakt is). Het idee is dan dat je beide paspoorten mee moet nemen. Maar als je DIAC informeert over je nieuwe paspoort (is een formulier voor), dan wordt het in de systemen gekoppelt aan je nieuwe paspoort. Dan hoef je dus alleen je nieuwe paspoort mee te nemen. Vroeger wilde de luchtvaartmaatschappij je visum zien voordat je in het vliegtuig stapte, maar ik heb begrepen dat ze tegenwoordig allemaal toegang hebben tot een IT systeem om dat te controleren.

Thanks Slatsr! Das dan duidelijk.
 
Australische consulaat in NL? Die bestaat toch niet meer? Als consulaat hetzelfde is als ambassade. Volgens mij moet je dan Berlijn bellen.

By the way, nu de vraag volgens mij al beantwoord is (?). Hoe moet je het doen als je niet naar NL gaat en je NL paspoort verloopt?
 
Australische consulaat in NL? Die bestaat toch niet meer? Als consulaat hetzelfde is als ambassade. Volgens mij moet je dan Berlijn bellen.

By the way, nu de vraag volgens mij al beantwoord is (?). Hoe moet je het doen als je niet naar NL gaat en je NL paspoort verloopt?

Dittuh? http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/vraag-en-antwoord/waar-vraag-ik-een-nederlands-paspoort-aan-als-ik-in-het-buitenland-woon.html
 
Was even vergeten dat sommige grote logge lompe organisaties zaken wel goed vindbaar weten te maken (of dat Google helpt) :grin:

Maareh, moet je persoonlijk ophalen bij de NL ambassade* in Australie. En die zitten alleen in ACT en Sydney? Lekker als je in WA of in de topend zit :roll:

* of wat bedoelen ze met "het consulaat" ?
 
Was even vergeten dat sommige grote logge lompe organisaties zaken wel goed vindbaar weten te maken (of dat Google helpt) :grin:

Maareh, moet je persoonlijk ophalen bij de NL ambassade* in Australie. En die zitten alleen in ACT en Sydney? Lekker als je in WA of in de topend zit :roll:

* of wat bedoelen ze met "het consulaat" ?

Heej, ga jij eens even googlen? ;) Er is een ambassade in Canbera en een Consulaat in Sydney als ik het zo zie.
 
Precies, maar dat is dus wel een eindje (vanuit Perth/Cairns/Brisbane/Tasmanie) om alleen een paspoort aan te vragen (aangezien je persoonlijk moet langsgaan volgens de NL site). En waarschijnlijk nog een keer persoonlijk langs gaan om het op te halen.

Best een aardig tripje voor 5 minuten administratie.
 
Ja, je moet in persoon langs gaan voor de aanvraag vanwege de vingerafdruk. Maar je kunt het nieuwe paspoort op laten sturen. Er is dus maar een enkele trip nodig.
 
Wij gaan gewoon naar het consulate in Brisbane om het paspoort aan te vragen. Pasfoto's etc kunnen zelfs daar gemaakt worden. Als ik zo op de site http://australia.nlembassy.org/ kijk dan zit in elke grote stad (Perth, Hobart, Melbourne, Adelaide, Brissie, Canberra, Adelaide, Sydney, Port Moresby) wel een Dutch consulate waar (neem ik aan) paspoorten kunnen worden verlengd/ vernieuwd.
 
Wij gaan gewoon naar het consulate in Brisbane om het paspoort aan te vragen. Pasfoto's etc kunnen zelfs daar gemaakt worden. Als ik zo op de site http://australia.nlembassy.org/ kijk dan zit in elke grote stad (Perth, Hobart, Melbourne, Adelaide, Brissie, Canberra, Adelaide, Sydney, Port Moresby) wel een Dutch consulate waar (neem ik aan) paspoorten kunnen worden verlengd/ vernieuwd.
Ja, hoor een keertje naar de stad (Perth in ons geval) voor de aanvraag.
Self adresssed and stamped envelope mee.
De pasfoto wordt tegenwoordig inderdaad op het consulaat zelf gemaakt.

En voila, het paspoort ligt een paar weken later in de brievenbus.

Bart
 
Even wat extra info over de welbekende sticker. Ik was laatst bij het NL consulaat in Perth en daar vertelden ze dat je inderdaad voor Australie de sticker niet nodig hebt maar dat ze, als je naar andere landen reist (ze nam Bali als voorbeeld geloof ik), toch wel eens last kan krijgen omdat ze daar al die geautomatiseerde systemen niet schijnen te hebben. Geen idee wat er van waar is, maar zij was er erg stellig in en raadde wel aan om de sticker te halen en/of met je oude paspoort erbij te blijven rondlopen.....

Groet, Annemarie
 
Dat van die twee paspoorten werkt niet helemaal vlekkeloos.

Had 2 weken geleden geen probleem om Aus uit te komen, er werd immers gewoon om mijn oude pas gevraagd. New Zealand binnen gaan was ook geen probleem hier werd ook om beide passen gevraagd. Maar om NZ weer te verlaten, moest er wat meer moeite gedaan worden..... Waarom weet ik nog steeds niet maar er was een telefoontje naar Canberra nodig (gelukkig dat ik overdag vloog) om te controleren of die 2 passen echt wel bij elkaar horen??
Mijn spullen zijn tijdens dit alles achteruit gehouden en na 15 minuten kwam het verlossende antwoord ik mocht mee. Om er vervolgens aan de paspoort controle van Australie niets te merken.

Weet nu nog niet of ik volgende keer beide paspoorten mee moet nemen. Ach zien we in juni wel als wij de fam in Nld weer gaan bezoeken. Dat zal overigens wel de laatste keer zijn op mijn huidige visum en kan ik eens kijken of een RRV net zo makkelijk is :rolleyes:

Chantal
 
Back
Top