geregistreerd partnerschap

linda74

New Member
Hallo,

Na lang zoeken op dit forum en de immigration site is het me nog steeds niet duidelijk of de Australische immigratiedienst een "geregistreerd partnerschap" hetzelfde ziet als gehuwd zijn (wat het in NL wettelijk gezien nagenoeg wel is)....Ik denk het bijna wel maar voor alle zekerheid, wie kan me hier meer zekerheid/informatie over geven??
Mijn partner gaat voor een skilled visum, 422, en ik en onze kinderen, dan voor spousal visa...

Hoop dat iemand hier ervaring mee heeft!?

groetjes, Linda

Ben je al getrouwd linda of nog niet?
Volgens mij hoef je niet perse getrouwd te zijn om als spousal te gaan. Zeker niet als je samen kinderen hebt..
Maar als je wel getrouwd bent zal het al helemaal geen probleem zijn.

Hoi Linda,

Ik denk dat het voor sommigen een beetje verwarrend is. Ik moest zelf ook even jouw voorstelrondje teruglezen maar ik heb inmiddels gezien dat jouw vriend/man een visum aanvraagt voor medical practitionier en dat jij gewoon meelift op zijn visum.

Een spousevisum krijg je enkel en alleen als je man australier is zoals bij mij  het geval is. Mijn man en beide zoontjes hebben allemaal de australische nationaliteit bij resp birth en descent.

Als ik mijn partnervisum aan zou vragen hoef ik ook geen IELTS test af te leggen en dat zal bij jouw situatie waarschijnlijk wel nodig zijn. Ook al lift je mee met je mans visum.

Voor jouw situatie zul je waarschijnlijk niet getrouwd hoeven zijn maar ik denk dat een minimale relatie van 1 jaar samenwonen volstaat.

Heel veel succes met het regelen van jullie visum.

groetjes heidi

Aangezien jullie kinderen hebben ga ik er maar van uit dat jullie al minimaal een jaar hebben samengewoond. In dat geval kun je volgens mij ook op dit visum als "de-facto spouse" meeliften. Kwestie van even op de immi web site rondkijken.

Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties maar ik begrijp en zie dat ik inderdaad niet duidelijk ben geweest en ook visa door elkaar haal...Sorry, hiervoor.

Wij zijn een NL stel maar hebben sinds bijna 4jr een geregistreed partnerschap ipv huwelijk omdat dit toendertijd beter uitkwam. Ondertussen bijna 3 kinderen en willen begin 2010 voor een periode naar Australie. We zijn beiden arts maar in de eerste instantie zal mijn man/partner gaan werken ,en zal ik opzoek als naar een plek als huisarts als we een beetje gesetteld zijn. Van een Australisch bureau begreep ik dat ik en de kinderen een spousal visum zouden krijgen maar jullie reacties lezende begrijp ik dat die alleen geldt als je met een Australier samen bent...dat is dus niet het geval. Blijkbaar wordt het dan een family visum?

Omdat een "geregistreerd partnerschap" zo'n NL iets is, vroeg ik me af of dit ook voor de Australische wet zou gelden als een "huwelijk", zoals het in NL nagenoeg voor de wet wel geldt (zelfde rechten en plichten), of geeft het juist allerlei vraagtekens? Want dan zouden we alsnog gaan trouwen om dat te voorkomen. Maar goed, als het niet hoeft dan scheelt dat weer een hoop extra geregel, er moet toch al zoveel!

Hopelijk is mijn verhaal nu wat duidelijker al berijp ik uit de reacties dat het wsc wel goed genoeg zal zijn....maar voor aanvullingen of opmerkingen...heel graag! Op de immigration site kom ik er niet goed uit.

groetjs, Linda

Als je voor een spouse visum gaat, maakt het niet uit of je samenwonend, getrouwd of geregistreerd partner bent.

Volgens mijn vrouw (een aussie) heb je in Australie niet zoiets als een geregistreerd partnerschap.

In dit geval betekent spousal visum, dat je mee gaat op het visum van jouw partner en geen aparte aanvraag hoeft te doen. Dit heb ik zelf nl. ook. Ik heb een eigen visumnr gekregen (als meelifter), maar heb als restrictie dat ik pas na hem het land in mag (ga dus 2 stappen achter hem lopen, da's een unicum).

Wij hebben wel van de burgerlijke stand een engelstalig bewijs van ons huwelijk ontvangen en moeten meesturen als bewijs dat we ook daadwerkelijk getrouwd zijn. Misschien is dan een vertaling van jullie registratie ook voldoende is. Ben daar niet zo bekend mee, uit gemak getrouwd, ging toen sneller.

Succes,
Sacha

Back