Getting Started in Victoria

Froggies

New Member
Forumgangers,

Onderstaande vragen van Artvark zijn in eerste instantie gesteld in Even Voorstellen ==> topic: hernieuwde kennismaking, maar horen m.i. meer thuis in Victoria, vandaar dit nieuwe topic en de swich naar Victoria


Quote:

Jullie zijn er weer als geroepen!. wij, aukje en ik, vertrekken (als alles goed blijft gaan) laatste week juli naar Melbourne. Daar zullen we 'n week of twee blijven om van alles te regelen en daarna gaat we eerst 'n maand of drie reizen doe Oz voordat we weer terug komen naar Melbourne om te settelen.
Onze visie op het wonen lijkt aardig op die van jullie zo te horen...als we naar huizen en omgeving kijken dan komen we telkens weer in de hoek van Emerald uit. Moeten natuurlijk nog zien hoe het zal zijn met reistijden etc. maar dat het Oost wordt is bijna wel zeker.

Ik was net bezig met voorbereiding voor zaken die je in je post aanhaalt dus graag tips, ervaringen over eerste regel dingen zoals:

1.Zieketekosten - Ohra wil onze uitschrijving een paar dagen uitstellen nadat we uit NL zijn geschreven zodat we overbrugging hebben totdat we Medicare geregeld zijn. Ging dat vlot? Op het aanmeldings formulier zie ik staan dat ik 2 "residency documents" moet tonen  Dat gaat natuurlijk niet als ik net gisteren ben aangekomen.

2.Rijbewijs - iets bijzonders waar ik aan moet denken ?

3.Tax file number - kon online zag ik (als we er zijn)

5.Ambulance verzekering - vaker gelezen dat dit zeer verstandig zou zijn - hebben jullie dat en zo ja bij wie ?

6.Bank account - Ik dacht HSBC online savings voor normaal en INGdirect voor extra spaarrekeningen (beide geen bank fees)

7.GSM abonnementen - tip?

8. Centrelink aanmelden - zinvol?

9. hebben jullie iets met verz. als WA en rechtsbijstand gedaan?

10. Over huizen kopen zal ik je nog niet lastig vallen, dat duurt nog even 

Bedankt voor alle moeite en cheers (nog) uit NL

Arthur

Unquote


Dan het antwoord:

Artvarkjes,

Klinkt goed, jullie plannen, succes met de voorbereidingen !!!

Nog ff een ongevraagde tip voor de periode rond vertrek vanuit Nederland. Wij hebben zelf de laatste week voor vertrek in NL een vakantiebungalow in de buurt geboekt, om in ieder geval nog een plek te hebben om te ontsnappen aan de dozen en nog wat rust te kunnen vinden. Is ons goed bevallen, nou is eind juli en een vakantiebungalow misschien wat lastiger …….. enfin, your call.
De overdracht van ons huis was op 12 april, op 11 april is de container (20ft) ingeladen en op 10 april werd alles ingepakt door de verhuizers. Het weekeinde daarvoor hebben wij onze koffers ingepakt die met ons mee gingen in het vliegtuig en de laatste zaken uitgezocht en klaargezet en dan is een plek om aan de dozen te ontsnappen zeer welkom. En hoeveel tijd je ven tevoren ook begint, aan het eind is het altijd toch nog stessen

Bij ons is Ellen degene die van het begin af aan werk heeft en ik ben op het moment full time bezig met het project: “set up shop”.
Begin nu toe te komen aan volgend project: “baan vinden” => iemand briljante suggesties voor een all-round financial in de Greater Melbourne area ?? Recruitment buro’s waar je goede ervaringen mee hebt; whatever; alle suggesties welkom !!

Woonomgeving: wij hebben ook uitgebreid in en om Emerald gekeken naar huizen; Emerald – voor zover ik het heb leren kennen is beslist leuk en aan te raden !! Hebben ook nog even overwogen om verder Oost te gaan  naar Avonsleigh, Cockatoo, Gembrook of zelfs Beaconsfield / Pakenham. Hebben ook wat noord – oostelijker gekeken tot aan Healesville, Yarra Junction, maar deze plaatsen uiteindelijk toch laten varen vanwege reistijd. Voor ons in reisafstand tot in CBD - met de auto – een HARD criterium.  Ook voor Avonsleigh, Cockatoo enz geld dat het elke keer weer 10 min erbij is en dat loopt toch ook op, het zijn daar geen lange rechte provinciale wegen zoals in NL. Ditzelfde geld ook voor de verbinding tussen Emerald en Lilydale => kronkelen. Anyway, voor jullie van later zorg ….
Onze speurtocht concentreert zich rondom Lilydale en Emerald, met een lichte voorkeur voor Lilydale, waarom => gut feeling
Oostelijk van Melbourne zijn schijnbaar veel Nederlanders neergestreken, wij zijn ze nog niet live tegengekomen, maar ook via dit forum lees ik dat veel NL’s ergens Oostelijk van Melbourne kiezen, nietwaar Marjet ??

Nu de praktische dingen; ik refereer aan je eigen nummering:

Wij hebben bijna niets online gedaan, en de eerste drie dagen gereserveerd om de praktische zaken die we samen moesten doen ook samen, ter plekke, bij de instanties / bank te regelen. Dan is het erg handig als je vlak bij CBD Melbourne zit. Ik heb hier trouwens ook een BAKPAK gezien.

1. Ziektekosten:  wij hebben ons gemeld bij het loket van Medicare op 460 Bourke Street (ze gaan overigens verhuizen nog voor jullie aankomstdatum). Op vertoon van ons paspoort en visum was alles zo geregeld, tot onze verbazing. Wij hadden immers ook geen documenten (electra-rekeningen, huurcontracten, arbeidscontract oid) waar ons adres in Melbourne op stond !! Maar dat was allemaal geen punt. Misschien dat het wel scheelt dat wij Permanent Residency hebben obv Employer Sponsorship, wat impliceert dat je werk hebt, anders krijg je dat visum niet ??!! Je krijgt een kassabon-achtige print (tijdelijk inschrijvingsbewijs) en je definitieve kaarten (cc formaat) krijg je binnen 2 a 3 weken thuisgestuurd. Voor wat betreft het aanhouden van je Ziektekostenverzekering bij OHRA => wordt dit niet gedekt onder een evt. reisverzekering voor je reis naar Australie. Wij waren in NL verzekerd bij Unive en die hebben alles uitgeschreven per onze datum van uitschrijving uit het bevolkingsregister in NL => kon niet anders vlgs. hun.

2. Rijbewijs: moet je binnen 3 maanden geregeld hebben als je permanent residency hebt. Voor tijdelijk gelden andere regels; weet niet welke. Je moet je melden bij VicRoads, immers het daadwerkelijke omzetten van je rijbewijs gaat op afspraak. De afspraak maken kan telefonisch, maar ook persoonlijk bij een van hun desks. Het kan 2 a 3 weken duren voor je aan de beurt bent, dus begin er op tijd mee. Kosten van het rijbewijs, geldig voor 3 jaar ca. $50, geldig voor 10 jaar ca. $150, keuze voor termijn aan jullie. Je personenauto en motorrijbewijs kun je zo omzetten, vrachtwagen en/of bus NIET. Voor aanhanger heb je hier geen apart rijbewijs nodig. Je NL rijbewijs wordt ongeldig gemaakt door hetzij een stempel erop of een perforatorgat erin te prikken. In Victoria mag je nl. meer 1 geldig rijbewijs hebben gelijktijdig. Wij hadden vlak voor vetrek in NL nog nieuwe rijbewijzen aangevraagd => ik weet niet of het gat in je NL rijbewijs, het rijbewijs in NL ook ongeldig maakt => heb hierover lijntje uitstaan bij het RDW, maar krijg geen antwoord …..

3. Tax File Number. Kan online na aankomst in Melbourne. Wij zijn naar ATO (Australian Tax Office) gegaan en hebben ons daar, achter een van hun computers online ingeschreven. Je kunt ook de formulieren daar ter plekke invullen en dan voeren hun het in. Voordeel van persoonlijk naar ATO gaan is dat je a la minute vragen kunt stellen, als die er zijn. Je TFN’s worden opgestuurd naar je huisadres, ATO geeft aan dat dat 28 dagen kan duren, bij ons binnen 2 weken ontvangen.

4. missing

5. Ambulance verzekering: afhankelijk van je inkomenssituatie (voor een gezin inkomen > $100k) krijg je te maken met een 1% extra Medicare Levy. Deze komt te vervallen als je je aanvullend verzekerd hebt, bovenop de standaard Medicare dekking. Medicare is een vrij basic dekking, dus het is afhankelijk van de mate van risicoacceptatie van jullie, sowieso aan te bevelen een aanvullende verzekering(en) te nemen, die dan ook evt. ambulancevervoer, maar ook bepaalde operaties, tandarts e.d. dekt. Let wel op dat je een verzekering neemt die ook je 1% extra Medicare Levy wegneemt. Een goede website hiervoor is: www.iselect.com.au. Mij werd MediBank aanbevolen. Ik ben nog bezig het hele verzekeringsplaatje in kaart te brengen en wij hebben nog niets definitief afgesloten, dus ook nog geen WA en rechtsbijstand. Rechtsbijstandverzekeringen ben ik hier nog niet tegengekomen; iemand anders wellicht suggesties ??

6. Bank accounts: wij hebben ervoor gekozen om zowel rekening courant als spaarrekening onder 1 dak onder te brengen bij Westpac. Kunnen alles electronisch aansturen via internet. Wij hebben een Westpac One Main Account, een Westpac One Savings Account (waar we niets mee doen) en een Westpac i-Max spaarrekening (betere rentecondities). Kosten $5,= per maand, PIN passen en e-banking inbegrepen; let wel: neem alleen contact geld op bij Westpac ATM’s (vreemdgaan kost je $2,= per keer) en laat geen bonnetje uitprinten van je geldopnames (kost je $0,65 of zoiets per opname). Wij hebben ons niet zozeer geconcentreerd op GEEN kosten, maar wel op service en die ervaren wij tot nu toe als goed bij Westpac, staan ze overigens ook om bekend. Creditcards houden we voorlopig nog onze NL cards aan, totdat we wat credit historie hebben opgebouwd. Over creditcards is op dit forum ook al een hele hoop geschreven. Verder is onze redenering voorlopig; laten we eerst het land en het bankwezen maar eens wat beter leren kennen, en dan zien we evt. wel verder. Inmiddels zijn we er bijv. al achter dat als je van je eigen Westpac rekening naar iemands anders Westpac rekening een bedrag overboekt dat hier minimaal 24 uur overheen gaat en dat dit afh. van de manier waarop de overboeking gedaan is kan dit oplopen tot 72 uur (schijnbaar). Dit zal zeker niet beter zijn als je tussen banken gaat overboeken. Veranderen kan altijd nog => je gaat hoe dan ook te maken krijgen met voortschrijdend inzicht !!! Overigens, als je bij een bank aanklopt zullen ze daar ook vragen of ze je ook met verzekeringen, financieringen etc. kunnen helpen; een gewaarcshuwd mens …. Wij hebben onze PIN passen (EFT-pos passen) op het bankfiliaal aan laten komen, kan het ook niet fout gaan op je tijdelijke adres.

7. GSM abonnementen is hier een oerwoud. Wij hadden nog Orange abonnementen uit NL met behoorlijk wat geaccumuleerde tegoeden, dus die hebben we eerst opgemaakt (en dat gaat snel als je vanuit AU gaat bellen via NL). Verder heb ik nu een Telstra pre-pay op het moment in afwachting van wat we met ADSL en onze vaste lijn gaan doen als we ons huis straks hebben (mogelijke package deal, vast, mobiel en internet). Telstra staat bekend om hun slechte service en hoge tarieven, ff kort door de bocht  Telstra is vgl. met KPN in NL, geliberaliseerd voormalig staatbedrijf. Veelal zit je meteen vast aan 12 of 24 maand contracten (ook bij andere providers), al dan niet met toestel inbegrepen. Erg moeilijk om hier een goede tip over te geven.

8. Centrelink hebben wij (nog) niet aangemeld. Gaan we wel doen als we straks ons huis hebben. Op dit moment zien wij het nut nog niet zo.

9. zie 5

10. Huizen kopen => laat maar ff weten als je zover bent


No worries mate, jullie succes met alle voorbereidingen en ik hoop dat je wat hebt aan onze ervaringen.

Let wel:
Wij hebben bovenstaande zaken aangepakt met onze kennis van de locale situatie van dat moment en afhankelijk van onze omstandigheden. Deze omstandigheden kunnen bij jullie anders zijn. Verder heb je natuurlijk ook te maken met persoonlijke voorkeuren etc.  Ik zeg er wel bij dat wij tot nu toe geen spijt hebben van onze aanpak en de gedane keuzes / gemaakte stappen. Maar hoe dan ook krijg je vroeg of laat ……. had ik maar, dus toch weer voortschrijdend inzicht

Ik hoop dat je er wat aan hebt, en voor degene onder jullie die briljante suggesties heeft voor een all-round financial in de Greater Melbourne area => pls drop me a note, post, link, whatever => Recruitment buro’s waar je goede (of misschien wel heel erg slechte) ervaringen mee hebt; whatever; alle suggesties / info is welkom !!


Groeten en ben benieuwd te lezen hoe het jullie vergaat !!!
Paul
 
Onderstaand de reaktie van Medewerker Klantenservice RDW op mijn vraag over de consequenties van het gat dat ze hier in Voctoria maken in je NL rijbewijs:

Quote:
Het Nederlandse rijbewijs is na perforatie niet meer geldig in Nederland. U kunt in Nederland echter wel gebruik maken van uw Australische rijbewijs.

Wanneer u zich weer vestigt in Nederland, kunt u bij de gemeente waar u staat ingeschreven, uw Australische rijbewijs weer omwisselen in een Nederlands rijbewijs.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Unquote
 
GSM,  Als je alleen in de stad blijft, maakt de provider niet zoveel uit. Maar als je gaat reizen kun je het beste Telstra pakken, hebben het beste bereik. In sommige delen ( noorden ) van WA en de NT heb je alleen maar bereik met Telstra.
Daarna komt Optus, best goed bereik.
Vodafoon heeft het aller slechtste bereik. Die zou ik nooit meer pakken. Helaas hadden wij ons niet zo goed laten informeren en bij Vodafoon, zeiden ze dat er een goed bereik was. Niet dus. Voor het reizen in WA en NT hebben we alsnog Telstra moeten pakken.
Voor de rest weet ik er ook niet zoveel van, alleen het bereik is me bekend.

Groetjes Jojo.
 
Ha Froggies

Geweldige info  :up: heel veel dank hiervoor!
Als we aankomen willen we natuurlijk snel en efficiënt te werk gaan om alles geregeld te hebben voor we weer vertrekken. Dan is het b.v. best balen als je pas een afspraak met VicRoads kan maken voor over 3 weken....

Jojo - goeie tip! voor 't reizen is bereik inderdaad wel het belangrijkste

gr.
Art
 
Hoi Paul

Wat een geweldige info allemaal.....tzt komt het denk ik aardig van pas.


Groetjes marjet :grin:
 
1.Ziektekosten
Wij zijn ook meteen naar Medicare gegaan en hadden wel die extra documenten nodig. Op mijn ongerustheid over onverzekerd ofzo was ze erg makkelijk. Dat zou wel goed komen allemaal. Na een paar dagen zijn we weer geweest en kregen we eerst een uitdraai en later werd de pas thuis gestuurd.

3.Tax file number
Zou ik inderdaad dan op kantoor doen. Ik heb het online gedaan en heb er 2 maanden op gewacht. Na 4x achteraan bellen kreeg ik telefonisch mijn nummer en een week of 2 daarna het officiele document.

6.Bank account
Wij hebben ook Westpac, een everyday account en bevalt prima. Let inderdaad wel op die ATM machines dat is zo'n stomme regel.

7.GSM abonnementen - tip?
Wij hebben prepaid van Telstra. Hoorde van de week ook van iemand die een abonnement wilde dat ze de hele doopzeel wilde lichten voordat het mogelijk was.

8. Centrelink aanmelden - zinvol?
Als je geld wilt wel. Je hebt trouwens wel een wachttijd van een paar weken, er van uitgaande dat er geld op de bank staat.

9. hebben jullie iets met verz. als WA en rechtsbijstand gedaan?
Nee nog niet gedaan wel mee bezig om uit te zoeken. WA = 3rd party toch? Van de week een fiets gekocht en ook daar zijn gekke regels mee. Een kennis van ons is tegen een stilstaande auto gereden, hij had zelf gebroken sleutelbeen en kaak en de auto had voor 2000 AUD schade. Dit kan hij zelf betalen omdat de auto stilstond en hij niet onderweg was naar zijn werk. Je kan je aansluiten bij een soort fietsvereniging en dan ben je wel verzekerd. Iets om wel nog even goed uit te zoeken.

10. Over huizen kopen zal ik je nog niet lastig vallen, dat duurt nog even 
Dan doen we dat later :grin:
 
[quote author=Inge link=topic=7126.msg91078#msg91078 date=1180129606]
9. hebben jullie iets met verz. als WA en rechtsbijstand gedaan?
Nee nog niet gedaan wel mee bezig om uit te zoeken. WA = 3rd party toch? Van de week een fiets gekocht en ook daar zijn gekke regels mee. Een kennis van ons is tegen een stilstaande auto gereden, hij had zelf gebroken sleutelbeen en kaak en de auto had voor 2000 AUD schade. Dit kan hij zelf betalen omdat de auto stilstond en hij niet onderweg was naar zijn werk. Je kan je aansluiten bij een soort fietsvereniging en dan ben je wel verzekerd. Iets om wel nog even goed uit te zoeken.
[/quote]

Bicycle Victoria (www.bv.com.au/) heeft een verzekering als onderdeel van het (goedkope) lidmaatschap.
 
Een rechtsbijstandverzekering zoals wij die kennen kennen ze hier niet (tenminste niet voor zover ik tot nu toe boven water heb kunnen krijgen).
Als jij overhoop ligt met je werkgever of met de buren over de erfafscheiding kun je naar hartelust daarover procederen, maar je kunt je niet verzekeren voor de juridische bijstand hiervoor ==> allemaal "out of pocket" kosten voor jezelf.
Als jou op straat iets overkomt door de nalatigheid van een bedrijf, kun je het bedrijf daarop aanspreken (voor eigen rekening), het bedrijf kan hiervoor een verzekering afsluiten zodat de schadeclaim (bij toewijzing) wordt gedekt door de liability verzekering van het bedrijf.

Voor wat betreft persoonlijke WA; stel ik ga op visite bij een vriend(in) of collega en gooi een rode fles wijn over zijn / haar gloednieuwe vloerbedekking ==> ik kan hiervoor geen (persoonlijke WA) verzekering afsluiten ==> dit soort zaken valt onder de home en contents verzekering (inboedelverzekering) van degene waarbij ik op bezoek ben, mits deze persoon daarvoor een dekking heeft afgesloten.

Als jij met je auto een ongeval veroorzaakt, dan worden medische kosten voor het slachtofffer en evt. jezelf gedekt door de compulsory third party (CTP) dekking welke gekoppeld is aan je car registration, voor materiele schade kun je je op meerdere nivea's indekken via een zgn fully comprehensive insurance.

Voor zover mijn bevindingen tot nu toe

Groet
Paul
 
Ha Paul,

Weer :up: informatie! Kudo's voor je hulp want dat scheelt mij (en de andere hier) toch wel een hoop uitzoekwerk.

gr.

Art
 
Arthur,

Graag gedaan joh, doe er je voordeel mee ... dit soort dingen uitvissen vanaf "the other side of the globe" is haast onbegonnen werk en ik hoef er alleen ff wat tijd in te investeren om het op het forum te plaatsen, dus waarom een ander (ook) het wiel opnieuw laten uitvinden als je het zelf net gedaan hebt.
Okay, mocht ik op korte termijn FT aan het werk gaan dan hebben we een nader verhaal ....

Hang in there Varkjes - en anderen - en succes met de "red tape" en alle voorbereidingen

Groet
Paul
 
Ook van onze kant heel veel dank voor de informatie! :up:
Wij beginnen nog maar net met de red tape, nu het officieel mag.

groetjes,
An
 
Back
Top