Getting there slowly Interdependent Visa - Melbourne

Eric

New Member
Hi All,

Ik ben al sinds jaren regelmatig op dit forum, maar heb eigenlijk niet te veel topics geplaatst maar meer van iedereen kunnen leren en genieten. Maar ik heb nu besloten om een topic toe te voegen, omdat ik het wel leuk vindt en wellicht kunnen andere mensen weer van mij iets wijzer worden.

De reden van al die eerdere bezoeken moge duidelijk zijn, ik of liever gezegd wij zijn ook van plan om te emigreren naar Oz... en wie zijn wij dan zie dan mijn eerdere post uit 2004 alweeer: http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=289.0

Maar goed naar jaren van denken, overwegen, sparen, plannen, zijn wij dan zo langzamerhand zover dat wij gaan emigreren. Wij zijn een paar maanden geleden serieus begonnen met de voorbereidingen.

Eerst maar weer eens de laatste formulieren opgezocht op de web-site's. Deze eens proef ingevuld en vanaf toen zijn wij eigenlijk op zoek gegaan naar alle ontbrekende stukken.

Sinds mijn reis naar australie ben ik al een paar keer terug geweest dus moest ik alle visa nummers bij elkaar zoeken...Geboorteakte en huwelijksakte opgevraagd bij de gemeente... ook gelukt.

Hoe wel wij hier voor de wet mogen trouwen en in Australie niet, accepteren ze de huwelijksakte wel als bewijs. Wat natuurlijk wel goed is. Je komt er wel achter dat nog niet alles is aangepast aan het homohuwelijk. Ik ontving een internationale huwelijksakte van de gemeente waarop standaard man/vrouw staat aangegeven, dit kon de ambtenaar van de burgelijke stand niet wijzigen. Daartoe heeft het maar handmatig aangepast en er een nederlandse versie bijgedaan. Daar is wel overheen te stappen.

Goed dus naast wat papier werk hebben wij ook twee verklaringen aangevraag van vrienden en familie in Australie, dit was zo ongeveer Juni. Ook weer geregeld.

Ik bedacht mij begin jullie om weer eens te kijken op de website van de Australische ambassade in Berlijn. Blijkt dat daar dus veel meer info op staat en aardig overzichtelijk in vergelijking met de website's in Australie. Dit hielp al weer, want basically moet je gewoon voor partner emigratie het hele lijstje aflopen en alle formulieren invullen. Dit zijn we dus momenteel aan het doen. We hebben niet echt grote haast want we willen volgend jaar ergens vertrekken, maar inmiddels ben ik wel zover dat ik mijn VOG verklaring heb aangevraagd en dat we bijna alle supporting evidence hebben verzameld. Het wordt met de dag spannender.

Op dit moment het ik het VOG aanvraag formulier verstuurd naar de Australische ambassade in Den Haag. Dankzij deze site weet ik ook weer wat ik moet doen. Dus zodra hij is terug is en zij hebben hun gedeelte ingevuld kan ik naar de gemeente.

Maar goed ik ga proberen jullie een beetje op de hoogte te houden van de ontwikkelingen en volgende stappen via deze post. Ik ben benieuwd hoe het gaat.

Tot gauw.

Eric

Hee Eric (en partner),

ik kwam er inderdaad ook achter dat de site van de ambassade in berlijn niet helemaal overeenkomt met de immi.gov.au site. Volgens de immi site moest ik namelijk alles voor mijn occupational trainee visa officieel laten vertalen, terwijl dat in Berlijn niet zo is. En zo nog een paar dingen.

Frustrerend lijkt me het dat ze niet eens een man/man, vrouw/vrouw papiertje hebben! Voor mij horen homo en lesbie paren er in ieder geval gewoon helemaal bij!!
Ik kan me werkelijk waar niet indenken waarom sommige mensen daar zo'n problemen mee hebben, en waarom het in veel westerse staten niet een legaal is om te trouwen..
Maar goed, dat is weer een heel andere discussie.

Succes met de hele aanvraag!!

Groetjes

He Gwen,

Ja inderdaad er zitten wel aardig wat verschillen in de website's, maar ze maken het wel makkelijker. Ik was eerst bang dat ik alles zou moeten vertalen, huurcontracten, rekeningen etc. Gelukkig hoeft dat niet. En als je vragen hebt zijn ze ook heel erg service gericht, heb ze al een paar keer gebeld en ze leggen best veel uit.

Veel succes!

Eric

Hoi Eric,

Blijf zeker je verhaal volgen ben namelijk erg nieuwsgierig tegen welke problemen jullie aanlopen. Gelukkig hebben jullie al wel een aantal jaren samengewoont, lijkt mij dus dat ze niet om jullie aanvraag heen kunnen. En ook al wordt jullie huwelijksakte niet erkent, volgens de Nederlandse wet zitten er nog steed verplichtingen aan.

Voor mijn vriendin en mij is het helaas wat minder zeker. Ik heb haar een Nederlandse uit Den Haag leren kennen jan 2009 in Melbourne, sinds okt 2008 heb ik namelijk mijn PR en woon ik hier. Wij voldoen dus ook niet aan het jaar samenwonen sterker op dit moment is onze relatie nog geen jaar oud. Wat wij wel zeker weten is dat we samen willen zijn en bijvoorkeur in Melbourne. Tot het moment dat we voldoende bewijs hebben blijven we dus bellen, mailen en op en neer vliegen. Wat nu in onze gedachten speelt in om ook een partner registratie te gaan halen, gewoon als extra bewijs want een huwelijk wordt inderdaad niet erkent. Indien wij dan aan alle eissen voldoen en het bewijs daar is zal ook een Partner Visa (309/100) volgen.

Gaan jullie een onshore of een offshore aanvraag plaatsen? Veel succes met alles!

Groetjes Chantal

[quote author=Eric link=topic=10357.msg145756#msg145756 date=1251580597]
He Gwen,

Ja inderdaad er zitten wel aardig wat verschillen in de website's, maar ze maken het wel makkelijker. Ik was eerst bang dat ik alles zou moeten vertalen, huurcontracten, rekeningen etc. Gelukkig hoeft dat niet. En als je vragen hebt zijn ze ook heel erg service gericht, heb ze al een paar keer gebeld en ze leggen best veel uit.

Veel succes!

Eric
[/quote]

Hmm ja klopt. Ik heb ook een aantal keren gebeld, en voor duitsland hoefde ik inderdaad een stuk minder 'moeilijk' te doen met officiele vertalingen etc etc.
Mijn aanvraag loopt nu, en ik hoor als het goed is binnen 4 weken iets.

[quote author=Maluka link=topic=10357.msg145768#msg145768 date=1251605959]
Wat is een interdependent visum?[/quote]

Volgens mij is dit de oude benaming voor een Partner Visa en dan met name voor same sex relaties. Sinds 1 juli 2009 zijn de regels voor same sex koppels aanzienlijk versoepelt. Het gaat volgens mij om een partner visa 309/100, wat betekend de eerste 2 jaar een tijdelijk visa ben je dan nog steeds bij elkaar dan kan je na die 2 jaar voor een PR gaan.

Hi Chantal,

bedankt voor je reactie, eerlijk gezegd hoop ik niet tegen al te veel problemen aan te lopen. Maar je weet het niet? Ik probeer gewoon alles heel goed voor te bereiden. Het is denk ik wel een voordeel dat wij al een aantal jaren samen wonen. Het zal alleen wat lastiger worden om te bewijzen dat we ons daar direct kunnen redden. We hebben allebij een baan hier en nog niet in Australia. Maar goed we zouden kunnen beginnen om bij de ouders van mijn partner te verblijven en vandaar uit werk te gaan zoeken. Maar dat is voor latere zorg. Nu eerst de aanvraag.

Wij doen de aanvraag offshore, vanuit NL.

Heel veel succes met jullie aanvraag, hopelijk gaat het allemaal lukken. Hoe lang woon je al in Melbourne?

grt, Eric

[quote author=tweety link=topic=10357.msg145766#msg145766 date=1251604534]
Hoi Eric,

Blijf zeker je verhaal volgen ben namelijk erg nieuwsgierig tegen welke problemen jullie aanlopen. Gelukkig hebben jullie al wel een aantal jaren samengewoont, lijkt mij dus dat ze niet om jullie aanvraag heen kunnen. En ook al wordt jullie huwelijksakte niet erkent, volgens de Nederlandse wet zitten er nog steed verplichtingen aan.

Voor mijn vriendin en mij is het helaas wat minder zeker. Ik heb haar een Nederlandse uit Den Haag leren kennen jan 2009 in Melbourne, sinds okt 2008 heb ik namelijk mijn PR en woon ik hier. Wij voldoen dus ook niet aan het jaar samenwonen sterker op dit moment is onze relatie nog geen jaar oud. Wat wij wel zeker weten is dat we samen willen zijn en bijvoorkeur in Melbourne. Tot het moment dat we voldoende bewijs hebben blijven we dus bellen, mailen en op en neer vliegen. Wat nu in onze gedachten speelt in om ook dat boterbriefje te gaan halen, gewoon als extra bewijs want een huwelijk wordt inderdaad niet erkent. Indien wij dan aan alle eissen voldoen en het bewijs daar is zal ook een Partner Visa (309/100) volgen.

Gaan jullie een onshore of een offshore aanvraag plaatsen? Veel succes met alles!
[/quote]

Hey Eric,

Volgens mij is het belangrijkste dat jullie kunnen aantonen dat jullie relatie "echt" is. Werk is mooi meegenomen maar net zoals bij een skilled visa zijn er maar weinig mensen die daadwerkelijk een baan hebben voordat ze vertrekken. Met je schoonfamilie in Melbourne en daardoor een plek om te wonen moet het haast wel goed komen.

Voor ons ligt de situatie net iets anders. Ik ben in aug 2008 in Melb aangekomen, PR heb ik in NZ opgehaald begint Oct 2008 en sinds jan 2009 heb ik een contract voor 3 jaar (Melbourne Health). En net voor mijn nieuwe baan heb ik mijn vriendin leren kennen, gelukkig is ze in juni voor 3 weken terug geweest en ga ik in dec weer voor 4 weken naar Nederland en dan nog eens 2 weken in maart. Het is een begin maar ik moet eerlijk zeggen dat het niet makkelijk is. Wij gaan dan ook zodra het verstandig is een Partner Visa aanvragen (zal wel mei/juni 2010 worden), maar tot die tijd verzamelen wij volop bewijs dat onze relatie "echt" is.

Ik heb zelf mijn PR heb geregeld en nu ben ik vol enthousiasme de booklets voor een Partner visa aan het doornemen. Moet zeggen dat een Partner visa wat makkelijker is betreft aanvraag alleen het nadeel is dat je hierbij afhankelijk bent van de mening van een ander en niet uitsluitend naar papieren etc wordt gekeken. Ik heb inmiddels een lijstje opgesteld van zaken wie we moeten regelen/bewaren/bewijzen elke keer als wij hiervan iets gedaan hebben dan strepen wij dit af. Op deze wijze blijven wij gemotiveerd voor een toekomst samen in Australie. Mocht er uiteindelijk toch een Nee komen op onze aanvraag dan is er nog geen man overboord dan ga ik gewoon terug naar Nederland, want dat we de toekomst samen zullen doorbrengen dat is wel zeker.

Onze aanvraag zal ook offshore verlopen. Mocht je nog vragen hebben stuur me dan even een PM.

Veel succes!

Chantal 

Hai,

Zo weer een week verder en heb al heel snel een ingevulde VOG aanvraag formulier teruggekregen van de Australische ambassade. Perfect. Vandaag heb ik alle checklists van de Australische ambassade in Berlijn doorgenomen. Alle formulieren digitaal alvast ingevuld en een lijst gemaakt van open punten.

Ik moet zeggen het is heel wat werk, Ik dacht aan het begin ach het zijn een paar formuliertjes en een paar bewijsjes die je moet hebben maar als je dan eenmaal bezig bent kom je steeds weer achter andere zaken die je moet uitzoeken of aanvragen.

Ik heb nu denk ik alles compleet, op een paar verklaringen na en een beschrijving van onze relatie door de jaren heen, wie doet wat en waarom zijn we eigenlijk samen gaan wonen. Ik ben eigenlijk niet zo'n schrijver dus dat wordt nog een uitdaging. Vrijdag a.s. heb ik een afspraak op het stadhuis voor de aanvraag van de VOG verklaring en tegelijkertijd wil ik dan alle documenten laten certificeren die nog gecertificeerd moeten worden. Ook maar volgende week een afspraak maken voor de Health check + Xray.

Daarna is het afwachten tot de VOG verklaring terug komt en dan kan denk ik de aanvraag de deur uit.

So far, so good!

[quote author=Eric link=topic=10357.msg146200#msg146200 date=1252169653]
denk ik alles compleet, op een paar verklaringen na en een beschrijving van onze relatie door de jaren heen, wie doet wat en waarom zijn we eigenlijk samen gaan wonen. Ik ben eigenlijk niet zo'n schrijver dus dat wordt nog een uitdaging.  [/quote]

Is die verklaring niet het belangrijkste? Moet heel eerlijk zeggen dat ik mij wat meer in de visa's heb gestort dan mijn partner, tenslotte heb ik al een keer met het bijltje gehakt  :wink: Maar ik was van plan om de volgende punten wel in die verklaring te gaan beschrijven en ja ook nog van bewijs te voorzien (foto's, print, brieven, rekeningen etc) Wil je niet bang maken hoor maar bij een visum aanvraag heb ik toch het idee dat je alles tot in de puntjes moet beschrijven/voorkauwen en geen gedachten/dingen aan toeval overlaten.

Oh maar hier even de puntjes welke ik tegen ben gekomen:
1. How we and when we met
2. A brief paragraph about our feelings when we first met and the circumstances surrounding it.
3. Detailing my spouse meeting my family and activities they've done together
4. Details of me meeting my spouse's family and activities we've done together
5. Details of how we share household duties/chores and financial responsibilities (we don't live together so how I feel about these 
    kind of things)
6. Details of any travel we have done together
7. Details of our social life
8. How my spouse supports me emotionally/physically/etc
9. How I support my spouse emotionally/physically/etc
10. Details on his family (ie: what I've observed about family dynamics)
11. How my spouse's family supports us emotionally/physically/etc
12. Discussion about where I see our future
13. Conclusion.

[quote author=tweety link=topic=10357.msg146358#msg146358 date=1252500119]

Is die verklaring niet het belangrijkste?

Oh maar hier even de puntjes welke ik tegen ben gekomen

[/quote]

Hi Chantal,

Ja ik had ook al een aantal punten gezien, was ook al begonnen met een eerste versie en was heel gedetailleerd begonnen met de hele geschiedenis over hoe we elkaar hebben leren kennen, wanneeer hij naar Nederland is gekomen, dingen die we hebben meegemaakt, wat we leuk vinden om te doen. Maar om een of andere redenen vind ik het gewoon een beetje raar om zo'n verhaal over jezelf helemaal op te schrijven....

Bedankt voor je tips, er stonden er ook een paar tussen die ik nog niet had gezien.

To be continued......

Vandaag wel de VOG aangevraagd bij het gemeentehuis, nu weer twee - vier weken wachten op het papiertje....

Eric

En, wil het lukken?

Wat doe je met de statutory declaration? Laat je dat standaard formuliertje invullen of doe je er nog een persoonlijke verklaring bij? Ik zit namelijk te denken aangezien het engels van in ieder geval mijn ouders niet top is ze gewoon een Nederlandse brief te laten schrijven met hun gevoelens/gedachten over onze relatie. Zelf dan samen met hun zo'n standaard statutory declaration in te vullen en daaraan toe te voegen de door hun geschreven brief met de officiële vertaling. Weet dat het misschien makkelijker kan maar op deze wijze weet ik zeker dat de mening van mijn ouders op papier komt te staan en niet half die van mij omdat ik de engelse brief voor hun schrijf. Maar ik ben benieuwd hoe jullie dit hebben opgelost. De 2 Australische verklaringen die zijn voor ons gelukkig wat makkelijker.

Chantal

Hi,

Wij zijn toevallig vanavond bezig om onze statement van onze relatie af te maken. Wij hebben besloten om een gezamenlijke statement te schrijven in plaats van twee individuele. Ik heb op diverse andere topics gelezen dat anderen dat ook hebben gedaan en het staat ook aangegeven op de web-site van de AU embassy in Berlijn dat dit zo mag. Daarnaast vragen ze in Duitsland ook nog om een Pro-forma verklaring van je relatie dit moet gedaan worden door de Non-australian, dus die heb ik ook ingevuld 6/7 vragen over hoe en wanneer je elkaar hebt leren kennen. Wanneer je hebt besloten om samen te gaan wonen, hoe vaak je gescheiden was van elkaar en hoe je in die tijd contact onderhield met elkaar en over je financiele situatie.

Daarnaast heb ik in de tijd dat ik in Australie ben geweest ook mijn vriend z'n vrienden leren kennen plus zijn oom en tante. Aangezien we al een paar keer terug zijn gegaan naar Australie en ook altijd contact hebben gehad, hebben wij een vriendin en een oom gevraagd om de statutory verklaring te maken en op te sturen. Echter toen ik op de website van de embassy in Berlijn keek later bleek dat je de statutory verklaringen alleen hoeft op te sturen als ze er om vragen. Later heb ik nog navraag gedaan bij de embassy. Zij gaven aan dat wanneer ze extra bewijs nodig hebben dat ze de statutory verklaringen pas opvragen, en dat dit met name gebeurde bij korte relaties. Dus wellicht handig voor jou. Wij hebben besloten om de verklaringen die wij nu hebben gewoon mee te sturen.

Ik heb niet mijn ouders gevraagd om nog een brief te schrijven, aangezien dit niet specifiek gevraagd wordt. Mocht het later nog nodig zijn dan kan het later ook nog wel. Maar ik heb het gevoel dat we aardig wat bewijs verzameld hebben, van telefoonrekeningen, foto's, print outs van email in-boxen, uitreksels van de gemeente over dat we samen op 1 adres wonen, getrouwd zijn, en ga zo maar door. Ik hoop dat dat allemaal al genoeg is, het is anders een heel pak papier geworden.

Nou weer verder met de laatste loodjes....... je weet wat ze zeggen.... die wegen het zwaarst....

Ik houd je (jullie) op de hoogte,

Groetjes,
Eric 

Hai Allemaal,

Hier weer even een update van mijn kant. Deze week heb ik weer belangrijke stappen gezet ten aanzien van de visa aanvraag. Een paar weken geleden was ik al naar het ziekenhuis geweest voor bloed onderzoek en rontgenfoto's voor de medical health check. Afgelopen week waren de resultaten beschikbaar en ben ik bij 1 van de panel doctors geweest voor de officiele keuring. Alles is gecontroleerd en gemeten en de dokter kan natuurlijk geen uitslag geven, maar heeft wel gezegd dat ik verder gezond ben. Dus 'So far, so good', dus vandaag is het dan zover, alle laatste controles en check's uitgevoerd. Ik heb alle formulieren en bijgaande documenten zo ongeveer voor de duizenste keer gecontroleerd. Onze relatie statement uitgeprint. Hierna alle formulieren van de nodige handtekeningen voorzien.

Voor de ambassade heb ik alle formulieren en documenten op volgorde van online checklist gelegd. Daarnaast heb ik nog een voorbrief geschreven hierin ook nog bevestigd hoe de aanvraag in elkaar zit en in welke volgorde ze de formulieren en documenten kunnen verwachten. Dit is op zich wel handig, voor jezelf want dan kun je alles nog eens goed nalopen en hopelijk voor de ambassade dan weten ze waar ze wat moeten zoeken.

Nu is het zondag, dus dat wordt morgen alles nog even kopieren en vervolgens naar het postkantoor. En dan gaat de aanvraag eindelijk de deur uit! Na ongeveer 5 maanden van voorbereiding is het project "Aanvraag" dan eindelijk afgerond. In het begin dacht ik dat ik het wel even binnen twee weken in elkaar zou draaien, dat is uiteindelijk 5 maanden geworden. Maar daar zaten ook wel vakanties tussen en een aantal weken waarin er even niets gebeurde omdat ik er gewoon niet aan toe kwam.

Het wordt nu wel heel erg echt en nog spannender. Zoals gewoonlijk houd ik jullie op de hoogte..

Groetjes,
Eric

Succes!! In ieder geval, dit heb je nu afgerond en nu ligt alles in handen van de ambassade. Maar ik weet zeker dat alles wel goed gaat komen! Wel lekker dat je zo'n visum kunt aanvragen  :smile:  een van de weinigen die weinig last heeft van alle veranderingen. Good luck!

Dankje, het is vandaag echt op de bus gegaan de aanvraag. Een hele mijlpaal. Het is inderdaad wel waardeloos al die wijzigende regels, lijkt me echt frustrerend zeker als je al een paar jaar bezig bent met de visum aanvraag. Ik lees regelmatig the draadjes over de skilled visa pericelen. Ik leef mee met jullie. Dat ze maar snel de regels weer versoepelen.

Maar goed, voorlopig moet ik ook nog afwachten of alles goed gaat...

Groetjes. wordt vervolgd.....

Geweldig! Moet een hele opluchtig zijn om je aanvraag helemaal compleet de deur uit te hebben en ach 5 maanden, dat is toch niet zo lang. Beter iets langer de tijd nemen en het in 1 keer goed doen dan dat je later nog van alles aan moet leveren. En nu? Wachten......

Ben benieuwd hoe snel jullie je visum krijgen en blijf je topic nog wel in de gaten houden (puur uit eigenbelang  :wink:)

Groetjes vanuit een geweldig Melbourne!

Chantal

Jaaaaaaaaa, hij is binnnen, het beste Sinterklaas cadeautje ooit en dat de dag voor Sinterklaas.

:dancing: :clap2: :cheers: ^_^ ^_^

Ongelofelijk, ik had wel een paar andere voorbeelden gezien waar het snel is gegaan maar dit is echt cool, nog geen twee maanden na het inzenden van het verzoek.

We moesten gewoon het hele weekend bijkomen van het nieuws, de eerste twee dagen geloofde ik het nog niet. Maar nu begint het langzaam door te dringen "ik ga naar Australie". We gaan het vrijdag uitgebreid vieren en daarna snel aan de slag om alles te plannen en te doen.

Ik ben zo blij, kan ik eindelijk de topics gaan lezen die gaan over "inpakken en wegwezen" :p

Nogmaals iedereen bedankt voor het plaatsen van jullie posts, het heeft echt geholpen, ik heb zoveel informatie hier vandaan gehaald. Voor de mensen die nog geen visum hebben, houd vol, ik blijf voor jullie duimen.

Wordt vervolgd.......

Back