gezocht calve pindakaas, nasikruiden en koffiemelk...in brsibane

[quote author=traviesa link=topic=6884.msg87285#msg87285 date=1176715514]
he dat bedoel ik nu precies.... je wilt iets maken maar het smaakt gewoon totaal anders vandaar die producten.....
waarom zou je het wiel opnieuw uitvinden? het is wel grappig trouwens, alleen al die thickened cream, thin cream, gewone cream, sour cream en creme fraiche.....en dan smaken ze nog anders dan je verwacht ook. Ik heb het meeste inmiddels wel geprobeerd...., net als bijna alle instant koffie.

die pindakaas hier is op de een of andere manier zo licht, misschien ongeroosterde pinda's? anyway ik ben creatief geweest en heb 'm zelf gemaakt. Voor de eerste keer nog best aardig gelukt ook! nu nog een lekkere pittige pindasaus zien te maken, iemand een recept? zo zie je maar waar emigreren nog goed voor is, wie weet word ik nog een keukenprinses!

hmmm en inmiddels ook uitgevogeld hoe ik een brood maak dat naar mijn smaak is....was in nederland ook al zo'n fanatieke broodbakker. de broodmaker draait bijna elke dag, een absolute aanrader!

[/quote]

Heerlijk zelfgemaakt brood, ik heb laatst ook al mix gekocht maar nog niets gemaakt.

Pindasaus maakte ik ook altijd zelf met:
pindakaas, vermengen met beetje water of melk
beetje Ketjap erbij
vers geperste knoflook
beetje suiker en kerriepoeder
en niet te vergeten de sambal

volgens mij was dit het zo. Maar je kunt er nog aan toevoegen wat je zelf wilt.

hahaha ja die creams zijn ook zoiets... Koffie pak ik het eigen merk van Safeway, voldoet ons prima.

Een koffie tip waar geen melk in moet. Echt een aanrader. Nescafe, hazelnut latte. Groene verpakking staat bij de speciale koffie. Zo zie je, je zoekt iets anders, ben je hier weer aan verslaafd. :grin:

ps, is er ook iets wat in de buurt komt van paprika chips.

Groetjes Jojo.

Mm, wij missen toch ook wel heel sterk allerlei handige etensdingen uit NL - natuurlijk kun je proberen te wennen aan de dingen hier, maar al die zaken die het leven erg makkelijk en plezierig maakten daar zouden we nu eenmaal ook hier hebben.

Wat losse vraagjes/opmerkingen, wie weet weet iemand raad :)

- Heinz Sandwich Spread, enig idee wat hierbij in de buurt komt ?
- smeerbare salades voor op het brood zoals rundvlees-, kip/kerrie,- zalm-, en bv sate-salade, etc. - het is er niet echt, of als het er een beetje op lijkt erg duur
- ozzie pindakaas vinden we erg slapjes qua smaak
- NL is een paradijs qua handige mixen/sauzen om relatief makkelijk je eten een herkenbare smaak te geven; hier missen we de knorr wereldgerechten, kaassauzen, kipkerriemixen, etc.. Je kunt hier ook wel mix en sauszakjes krijgen, maar om de een of andere reden vinden we die bijna altijd te flauw en met een weinig herkenbare smaak
- het vruchtensappen asortiment is hier vrij beperkt en erg duur - ik heb hier nog geen pure zwartebessensap kunnen ontdekken, of een goede varieteit grapefruit-sap. Er zijn wel (ribena) varianten die erop lijken, maar die smaken nergens naar met een sterk verwaterde smaak
- in NL heb je veel aanmaaklimonades die a) lekker zijn en B) handige hoeveelheden vitamines bevatten zodat je bij wijze van spreken met 2/3 glazen je volledige vitaminebehoefte binnen hebt. De cordials/crush-smaken hier halen het niet bij die uit NL en een variant met iets voedzaams erin (de vitamines) heb ik nog niet kunnen ontdekken. Als je kids hebt is dat wel een gemis
- weet iemand waar je sambal kunt kopen?

Gelukkig hebben we familie die met regelmaat ons leuke zakjes kruidenmixen stuurt zodat we hier toch af en toe hollandse specialiteiten op tafel kunnen zetten. De quarantaine laat dat gelukkig allemaal door, zolang er maar geen ei of vlees in zit.

Ha, die vind ik grappig; kruidenzakjes waardoor je Hollandse specialiteiten op tafel kan zetten. :) :p Als je weet wat er in die zakjes zit, dan kan je ongetwijfeld de ingrediënten apart vinden. Er zijn genoeg toko's waar je ook Indonesische kruiden kan vinden.

Smeerbare salades, maak ze maar zelf, want ze zijn hier niet.

Heinz Sandwich spread, kan je online kopen.

Pindakaas slap? Wat hoort er nou in pindakaas, behalve pinda's? Oh ja, pinda's! Hihi... Als je het te slap vindt, kan je misschien wat zout toevoegen?

Over eten in droge vorm kan ik je verder niks vertellen. Heeft me nog nooit aangetrokken.

Vruchtensappen... Tja... What about a juicer?

Sambal. In Brisbane? Bij het N'landse winkeltje. Check uiterste houdbaardatum.

En limonadesiropen: http://www.alchemycordial.com.au/ Je kan ze in de meeste organic shops vinden en soms ook nog in een Health Food shop. (Hebben trouwens ook lekkere pindakaas, kan je ter plekke malen). Maar je zal 'm waarschijnlijk wel te duur vinden.

Maar misschien een geruststelling qua al dat gehannes met dingen zoeken en kopen; hoe langer je hier woont, hoe minder je die N'landse dingen gaat zoeken. Je gaat vanzelf wel aan andere smaken wennen, je pikt het op als je uit eten gaat, of gewoon door rond te neuzen. Mind you, ik eet alleen biologisch, dus alles is heel smaakzaam :)

Succes!

P.S. Steve maakte een tijdje geleden een heerlijke hutspot, terwijl hij het nog niet eens wist... LOL...

Goeiemorgen!

Nou Corine....gelukkig mis je maar een paar dingen :grin: :grin:....

Sandwich spread - in the aisle (bij onze Woolies) waar je pindakaas en jam etc. kunt vinden is ook een kleine selectie met (vage) spreads te vinden, misschien zit er toch iets tussen?? Geen idee of het ergens bij in de buurt komt maar het bestaat wel. Uiteraard kun je ook eens een betere Deli proberen te vinden maar dat is misschien wat prijzig.

Slappe Pindakaas...zelf maken en een schep sambal door heen roeren? En ja Sambal is hier redelijk goed te krijgen (Hartelijk dank JufRebekka voor de Sambal Badjak!!!!) en wederom....probeer China town eens!! Allerlei smaken en geuren EN redelijk betaalbaar.

Vruchtensappen...inderdaad what about a Juicer :up: Is er ook such a thing as a "spreader" :lol: kun je zelf spreads maken :up:

Succes met je speurtocht naar herkenbare smaken in ieder geval!!!
Syl :smile:

Sinds ik aan het sonjabakkeren ben mag ik helemaal geen kroketten, pindakaas, chocopasta, hagelslag, drop, salades met mayo enz. meer, dus misschien is dat alvast handig om te wennen aan het feit dat dat in Oz misschien niet zo makkelijk te krijgen is of heel anders smaakt :) Het lijkt mij juist wel leuk om allerlei australische dingen uit te proberen :)

Ik wou dat we ons over die pindakaas al druk konden maken, wij kunnen hem helaas nog altijd hier in de winkel kopen.
Het wordt tijd dat onze case officer eens wakker wordt.

grappig hoe iedereen toch dingen weer anders ervaart....
ik vind die fruitsappen hier juist zo goed, voor 4 dollar heb je al 3 liter berri juice. Prima te drinken. En ja....een juicer is natuurlijk nog veel beter, staat op mijn verlanglijstje! Heeft iemand trouwens ervaring met die 'extruder' achtige juicers? Zijn loeiduur (500 dollars) maar je kan er ook bevroren fruit mee vermalen tot ijs. Lijkt me ideeal maar welk apparaat is goed? Mmmm verheug me zo op het volgende mango seizoen.
Wat ik hier trouwens wel erg duur vind zijn de verse groenten in de supermarkt, laat staan dingen als prei. Met alle droogte hoor ik gisteren dat prijzen mogelijk nog vervijfvoudigen....jippie.... Gelukkig zitten er best veel van die grote groentenwinkels die dan weer spotgoedkope aanbiedingen hebben. Als echte hollander kijk ik altijd bij de afgeprijsde artikelen; meestal nog prima en supergoedkoop. Ff schoonmaken, snijden en invriezen....en je hebt altijd stukjes paprika ed op voorraad.

Die pindakaas is inderdaad slapjes! Ik heb het inmiddels zelf geprobeerd en moet zeggen dat het wel wat moeite is (ff wat gepruts) maar 100% pindakaas zonder andere toevoegingen. De aussie pindkaas lijkt van ongeroosterde pinda's, dat is volgens mij het smaakverschil. Rooster ongezouten pinda's ongeveer 10-15 minuten bij 160C. Niet te lang want ze blijven lang heet en branden dus nog na. Laat ze vervolgens afkoelen en maal ze in een keukenmachine of staafmixer met een klein beetje olie om 't smeuig te maken (liefst pindaolie maar elke olie kan, heb ook gelezen dat sommige mensen sesamolie of tahini gebruiken voor aparte smaak). Nog een klein beetje zout erbij en klaar is kees. Wel in de koelkast bewaren trouwens.
En dan kan je natuurlijk ook nog experimenteren met sambal ed.
Dat heb ik trouwens wel ergens in een supermarkt gezien. Het valt me op dat zelfs het assortiment van coles en woolies per winkel verschilt dus .... kijk goed rond. O ja, volgens mij was het de aldi maar dan als tijdelijk artikel, net als lange vingers.....heb ik maar meteen ingeslagen.

O nu ik over mango's nadenk. Ik heb in Cairns een aantal keer gedroogde mango gekocht. Lekker! Nou zie ik dat hier nergens, het is er wel maar dan gesuikerd/gedroogd ipv alleen gedroogd. Dus dat wil ik komend seizoen zelf gaan doen. Heeft iemand ervaring hiermee? Welke apparatuur gebruik je want ik heb nog niets gezien in de winkel wat op zoiets lijkt?

groetjes

Ben inmiddels ook al minder naarstig op zoek naar NL producten en weet inmiddels de vervangers ook goed te vinden.  Maar toch haal ik trouw de chocoladehagel bij de Woolies en de muisjes voor de meiden bij het NL winkeltje. Alhoewel de toevoer goed is vanuit Nederland  :grin: Nog steeds krijg ik veel Senseo pads (ook bij Woolies te verkrijgen) en pakken Brinta op gestuurd. Mijn mams had er zelfs Croma vloeibaar bijgedaan  :grin: Moet zeggen dat het wel weer eens erg lekker is! Maar waar ik toch echt heel blij mee ben is dat ik koffiemelk heb gevonden. Ik drink nogal wat koffie en die scheut room (lekkerrrrr) zie ik dan iedere keer toch weer terug op mijn heupen! Ik heb zelfs de light variant gevonden en gewoon verkrijgbaar bij iedere supermarkt hier in Oz. Het is een blikje van Nestle en het heet Carnation. Light & Creamy Evaporated Milk. 98.5 % Fat free. Echt het is gewoon koffiemelk. Niet de gezoete variant nemen hoor die is niet te pruimen! Gewoon bij de houdbare melk in de schappen zoeken.

Succes!

Groetjes Lin

Hoi Traviesa,

Wat betreft het juicen, wij hebben een commercial juicer van Breville (http://www.breville.com.au/products_detail.asp?prod=206). Ik weet denk ik wel wat je met die 'extruder' bedoeld, dat is toch zo'n horizontale boor, right?

Enniewee, wij zijn op dit moment niet in een juice-fase, maar hebben ongelovelijk veel afgejuiced met de bovenstaande juicer. Als je zo'n ding intensief gebruikt, doe je er goed aan er meer geld aan te besteden, want ze zijn gewoon sterker. Banaan, mango en ander 'dik' fruit gaat er overigens niet in, dat moet je in de blender doen, net zoals bevroren dingen.

Als je bedenkt dat het sap vrijkomt door het schaven en high speed spinning, dan begrijp je dat bevroren fruit niet veel doet in zo'n juicer.

Bij citrusvrucht moet je de kleur wegsnijden, maar het wit is erg gezond. Watermeloen kan je er zo in flikkeren. Ik deed er altijd meer groenten bij dan Steve, ieder z'n smaak. Maar waar je wel op moet letten met vruchtensappen is dat je het óf met water aanlengt, of vocht haalt uit bijvoorbeeld komkommer of zucchini, want anders schep je bakken suiker naar binnen.

Afijn, als je er nog 's iets van wilt weten, geef maar een gil, want als het eetbaar is, hebben wij het wel gejuiced. (Nooooooooit rauwe rabarber juicen... YUKYUKYUK...)

Toedeloe,

Irene :)

True, je smaakpapillen passen zich aan aan het meeste wat je eet. Daarom houdt die Hollandse-Kost-drang vanzelf wel op. Geen mens die toch de komende 50 jaar pakkies en zakkies uit N'land laat overkomen? Is nog duur ook. Wel? Wie, wie, wie dan??? :wink:

Ik zelf vind het leuk om, wanneer ik 's (niet vaak) in N'land ben, al die dingen te eten die ik hier niet eet en die hier ook niet ingevoerd worden. Sommige dingen vallen dan tegen, andere weer niet.

Maar er is hier genoeg lekkers, dus ik mis nix :)

Ikke blij!

[quote author=Eerainuh link=topic=6884.msg87253#msg87253 date=1176680427]

Weet je wat me nou zo net te binnen schiet? Ik heb hier niemand ooit over Chocoladepasta gehoord! 
En chocoladeboter.

[/quote]

Nutella is hier in overvloed aanwezig, dus dat wordt denk ik niet gemist.
Chocolade boter; grappig dat je het noemt. Dat was al uit mijn systeem (na slechts een maand hier te zijn...)

[quote author=Eerainuh link=topic=6884.msg87848#msg87848 date=1177111359]
Bij citrusvrucht moet je de kleur wegsnijden, maar het wit is erg gezond.
[/quote]

Ow? Ik had juist begrepen dat het wit niet gezond was? :) Maar zo te zien heb ik het toch verkeerd gehoord:

Vitamine P vindt men in :
De pit en het witte vruchtvlees van citrusvruchten, rode bieten, rozebottels, kersen, zwarte bessen, druiven, boekweit, appels, propolis, etc.

Wat ik hier in NL trouwens altijd erg lekker vind is de Surinaamse 'Swiet Moffo' pindakaas; die is een stuk pittiger dan de Nederlanse pindakaas. En ik hou eigenlijk helemaal niet van Nederlandse Mayonnaise; ik neem altijd uit Frankrijk (Amora mayonnaise de dijon - mosterd mayonaise) of uit Belgie (citroen mayonaise) mee (bij sommige Nederlandse supermarkten kan je het ook vinden). Die Nederlandse romige rommel is niets voor mij :) Hoe smaakt de Ozzy mayo eigelijk? Ook zuurder?

Zo te zien is die mayonnaise de dijon ook niet in Ozzy verkrijgbaar...

pinda.gif

2-6-3-1.jpg

Op onderstaande site, staan allemaal links naar winkels met Nederlandse producten die online te bestellen zijn of adressen van winkels waar het te koop is.

http://www.thehollandring.com/shops.shtml

Veel shopplezier,
anne marije

Vreumd, zelfs als ik inlog bij 't NRC en search naar Calvé, ik kan ut niet vinden! Ook niet bij een web search. Die hebben dan wel heeeeel snel ingepakt! ;-)

Heb je nog een andere infobron, per ongeluk?

Hoi,
Vreemd ja, gisteren pakte die link nog; inmiddels is het deze:
http://archief.nrc.nl/?modus=l&text=calve+pindakaas&hit=1&set=3

Mocht deze link weer snel veranderen, zoek dan op unilever en personeel!

Hier een stukje van het artikel uit de nrc:

datum: 23-10-2007 | sectie: Economie | pagina:  17 

Het is flink mis tussen Unilever en zijn personeel

Frits Baltesen Elsje Jorritsma

Bestuurder Lucas Vermaat van FNV Bondgenoten over de staking tegen het sluiten van drie fabrieken

Werknemers staken morgen tegen het beleid van Unilever: het bedrijf wil drie fabrieken in Nederland sluiten. Volgens het personeel is dat niet nodig. Vakbondsleider Vermaat van FNV Bondgenoten vindt Unilever chaotisch en hard.

Als de fabriek van Calvé-pindakaas in Delft nog even staakt, krijgt Nederland een tekort aan dit broodbeleg. Mogelijk moeten supermarkten al deze week nee verkopen aan hun klanten.   :cry:

Nee is ook de leuze van de stakers morgen bij de landelijke actie van de vakbonden om banen te behouden bij levensmiddelenbedrijf Unilever (Ola, Omo, Knorr, Dove). 

Geniet dus van je calve pindakaas, mocht je deze in huis hebben :up:

gr. anne marije

Is toch niks mis mee als de (calve) pindakaas niet meer te koop is...... :|

Soms is het jammer dat smaken verschillen......of toch niet  :up:

[quote author=cenmkuiper link=topic=6884.msg101592#msg101592 date=1193389010]
Is toch niks mis mee als de (calve) pindakaas niet meer te koop is...... :|

Soms is het jammer dat smaken verschillen......of toch niet  :up:
[/quote]

mij maakt het niet uit.
ik vind de pindakaas van het
logo_ah.gif
merk net zo lekker.