giftige beesten

manon

New Member
Wij gaan op 5 oktober voor 8 weken naar aidelaide en volgend jaar emigreren naar SA. ( als het visum doorgaat natuurlijk). We hebben 2 kleine kinderen en zien enorm uit naar dit avontuur. I k heb alleen enorme angst voor (giftige) insecten/reptielen.  Wie kan mij hier iets meer over vertellen? Ik dacht zelf dat het veel minder was dan in bv het noorden, maar nou lees ik net weer iets heel anders. Kom je ze veel tegen, kan je een soort eerste hulp doos met tegengif kopen etc. Wil me hierop ook goed voorbereiden ivm de kinderen. Hartelijke gr. Manon
 
Ik kan me voorstellen dat je je goed wilt voorbereiden, zeker met kinderen die graag alles vastpakken enzo..
Ik ben natuurlijk geen expert, ik woon pas sinds april in Canberra, en heb pas 1 spin (met geweld) gedood, en dat was een white tail..
Volgens mijn man John valt t allemaal nogal mee, hij woont al zijn hele leven in Australie (in Perth,Melbourne,Sydney en Canberra gewoond)  en is pas 2 slangen in het wild tegengekomen en hier en daar wat spinnen.
Gister toevallig een show op tv over alles wat er gifitg en gevaarlijk is in Australie, en dat zijn er nogal wat ,maar t is ook niet zo dat dat allemaal in 1 achtertuin rondkruipt ,krioelt,  :-D

Denk dat het in de steden wel mee valt, is natuurlijk niet te vergelijken met de outback..

groetjes lin
 
Wij gaan met onze 4 kids in december  W.A. verkennen , en ik heb bij de boekhandel het boekje Venomous Creatures of Australia besteld. Hierin staan de giftige beestjes beschreven en wat je moet doen in geval van een ontmoeting met hun. Het is een heel duidelijk boekje , een echte aanrader.

groetjes Manja :)
 
Hoi Manon,

Kijk hier eens:

www.spidercatcher.com.au

Dit is misschien iets voor jou en voor mensen zoals ik die liever spinnen levend zien en niet dood :up:
 
He Irene,
Dat ziet er goed uit. Weet je ook of ie ook goed werkt? In de reclames werken dat soort apparaten altijd perfect, maar in real life?
Perthpete
 
Hi

Valt in de praktijk allemaal reuze mee hoor. Er worden hier ook bosjes kinderen geboren en die worden ook niet vanaf day one gedrilled met "hoe en wat te doen in het geval van een enge-beesten-encounter". Nou ligt het er ook een beetje aan waar je je gaat vestigen. Als je "bush" gaat dan verhoog je uiteraard je kans op het zien van slangen. Maar als je gewoon in suburbia gaat wonen dan merk je toch echt weinig.  Je zult ook weinig spinnen en slangen survival kits tegen komen bij de gemiddelde Australier thuis :-D :-D. Ja the usual stuff.....Mortein, mozzy spray, etc. en verder gewoon netjes je gras kort houden en je tuin een beetje netjes....geen hopen takken en bladeren etc.

't zijn de kakkerlakken waar je voor uit moet kijken.................. :-D :-D :-D oh en de vliegen..... :-o

Groetjes
Syl

p.s. http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1162.0
en nog een
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2755.0
 
Inderdaad is het in het zuiden (Adelaide) veel minder dan in het noorden. Maar ook hier komen potentieel dodelijke beesten voor. Echter volgens mij is er de laatste 30 jaar niemand meer overleden aan spinnen/slangebeten omdat je (behalve diep in de bush/outback) overal eerste hulp met serums hebt. En bv de redback kan dodelijk zijn maar het beest heeft zulke kleine kaakjes dat 'ie je precies recht een beet moet geven om voldoende gif in je te krijgen, heel vaak loopt het met een sisser (en wat pijn) af.

Wil je het van de humoristische kant bekijken, lees dan 'Downunder' van Bill Bryson. Heel gaaf hoe hij tegen al dat dodelijk (on)gedierte aankijkt.
 
Maar even aan iedereen die hier al woont...lang of kort......hoe vaak sta je er nou echt bij stil??? Ik eigenlijk alleen als ik een of andere tak vaag zie bewegen in de tuin dan kijk ik misschien twee keer voordat ik er heen loop :-D maar anders ga je toch gewoon je dagelijkse gangetje??

Groetjes
Syl
 
Oh ja! In Nederland had ik de ergste nachtmerries over wat er allemaal kan gebeuren hier... slangen... spinnen... brrrr

Eenmaal hier..? Inderdaad denk er niet eens zo meer bij na. En soms vindt ik wel eens een redback in de garage of buiten in het venster. Ik roep de meiden, laat ze het spinnetje zien, en spuit hem/haar vervolgens naar het hiernamaals met mijn bus Mortein!!

big-product_picture_8745.jpg

Durf zelfs gewoon mijn hand in het mandje van de wasknijpers te steken! :wink:​
 
[quote author=Syl link=topic=5318.msg67454#msg67454 date=1155104311]

.... hoe vaak sta je er nou echt bij stil???
[/quote]

Ik let er op bij het tuinmeubilair (populair) en bij het verplaatsten van bloempotten (heel populair) , bij traptreden buitenshuis (bijzonder populair) en zelfs bij de binnenshuizige trappen. Bij downlights (hoe heet het, van die lampen die in het plafond zitten, in ons geval met een opening naar de zolder?), bij ventilators (zoals in de douche, die dingen komen ook in onze zolder uit).

Verder heb ik een spinnenbewustzijn bij alles wat er in de garage en schuur zit. Gewoon gezond. Als je weet waar je naar moet zoeken, wat de 'symptomen' zijn, dan zit je goed. Althans, knock on wood! :)
 
Hoi mensen,

Ik woon nog in holland maar heb laatst een programma gezien over enge beesten in OZ.
Daar hadden ze het over de Sydney funnelweb spider, in deze docu vermelde ze dat het de dodelijkste spin was van de wereld en dat er de laatste honderd of zo jaar 60 mensen aan gestorven zijn wat geen een andere spin hem nadoet.
Ook is zijn gif alleen dodelijk voor apen en mensen.
Ze lieten ook zien dat deze spin overal in en rond de huizen van sydney en de rest oost australie te vinden waren.
Je had er bijna geen last van alleen wanneer de spin parings drang heeft moet deze spin een holletje hebben wat natuurlijk overal kan zijn ook in huis.
Ze vermelde zelfs dat in deze tijd de spin zonder reden kan aanvallen dus............

Mocht je gebeten zijn dan een druk verband aanleggen en rustig blijven (alsof dat nog gaat)
Maarja ze zijn er al eeuwen en er wonen miljoenen mensen in en om sydney dus het zal allemaal wel meevallen denk ik toch? :up:
Hoe dan ook spinnen of niet we gaan toch naar Sydney dus..............

Groeten marcel :up:
 
Weet je wel hoeveel mensen er hier jaarlijks bij een verkeersongeval betrokken zijn...?

Groetjes Lin :)
 
klopt, ik ben er van overtuigd dat het er veel meer zijn dan ongevallen met spinnen.

Groeten marcel :up:
 
Hoi mensen,

Even een vraagje aan Manja
en ik heb bij de boekhandel het boekje Venomous Creatures of Australia besteld.

Heb je daar toevallig ook een ISBN nummer van.
Ik heb gekeken online bij wat boekhandels maar kon het niet echt vinden en bij google eigenlijk ook niet (nou ben ik niet zo'n computer genie hoor :?)

Groeten marcel :up:
 
Da's grappig, ik zag het isbn nummer van Irene en vond het er wat afwijkend uitzien (te kort?). Kijk ik in mijn versie van het boekje (een met een zogeheten flexi-cover) en wat blijkt, er worden zowaar 4 verschillende isbn nummers voorin genoemd. Dit zijn ze:

"
9780195553307 (flexi-cover)
0195553306 (flexi-cover)
9780195508468 (paperback)
0195508467 (paperback)
"

En Irene, jouw isbn nummer is dus ook prima ;-)
Perthpete
 
Hoi allemaal, kijk ook uit tijdens uitstapjes dat er onder de houten bankjes en tafels geen enge spinnen zitten en in openbare (buiten) toiletten! In Kalbarri sprong er een red back spider op Liam's been vanonder de tafel! Die schrok zich helemaal het apezuur!
En ik neem voortaan ook het zekere voor t onzekere met slangen; kwam er tijdens mn 2e rondreis 1 tegen midden op de weg. Dus ik stapte uit om een foto te maken van dichtbij (ik dacht, aaah, das maar een klein slangetje..) Ook nog een auto "omgeleid" zodat ie niet overreden werd. Bleek achteraf dat t een zeer giftige slang was!!! Overigens blijkt het overrijden van een slang ook niet zo'n goed idee want het is wel eens voorgekomen dat ie t overleeft tussen de wieldoppen en vervolgens makkelijk aan kan vallen... OEPS! Iemand weer iets geleerd van deze tip?
 
o ja, en nog ff een tip (?!) Volgens een gezin dat ik ken uit sydney kun je de aanwezigheid van funnelweb spinnen ook herkennen aan gaatjes in de grond in de tuin. Wat zij doen is er benzine ingooien, dan komen ze vanzelf naar boven kruipen en leggen ze t loodje. Niet aardig maar niemand wil graag dodelijke spinnen in zijn tuin, zeker niet met een kleine!
 
[quote author=marc-el link=topic=5318.msg67524#msg67524 date=1155147851]
Ik woon nog in holland maar heb laatst een programma gezien over enge beesten in OZ.
[/quote]

Ik las nog niet zo lang geleden dat er in Nederland nu ook Redbacks (en zwarte weduwen) voorkomen vanwege de milieuvriendelijke manier van insectenverdelgers. Die spinnen komen dus mee met containers, gaan niet dood van de verdelgers en overleven ook in Nederland. Dus helemaal veilig zit je niet...  :)
Ducee
 
Back
Top