Gloeilamp wordt taboe in Australië / Light bulb gets flick

tinusv

XPdite Hero
De ouderwetse gloeilamp wordt 'persona non grata' in Australië. De constitutionele monarchie is het eerste land ter wereld dat de gloeilamp gaat verbieden. Over drie jaar mogen alleen nog maar spaarlampen verkocht worden die veel efficiënter met energie omgaan. In een gloeilamp wordt de meeste energie namelijk omgezet in warmte en niet in licht.

Met verbod moet de uitstoot van broeikasgassen flink worden gereduceerd. Bovendien kan zo het elektriciteitsgebruik van huishoudens met tweederde omlaag, zo is de verwachting.

Milieubewegingen zijn overigens kritisch over de maatregel. Het zou slechts symboolpolitiek zijn en een druppel op de welbekende gloeiende plaat. Ook vinden ze dat Australië eerst maar eens het Protocol van Kyoto moet tekenen.

Australië staat bij milieubewegingen niet bepaald bekend als milieuvriendelijk. Aussies gebruiken gemiddeld nog meer energie dan de als energieverslinders bekend staande Amerikanen. Overigens komt in de de Amerikaanse staat Californië waarschijnlijk binnenkort ook een wet ten faveure van de spaarlamp.

Bron: fok.nl

Light bulb gets flick

THE humble light bulb's days are numbered – the Federal Government will take them off shelves by 2010.
In a world first, the conventional incandescent light bulb will make way for energy-saving alternatives.
The expected announcement by Environment Minister Malcolm Turnbull today is the latest attempt by the Government to show its green credentials ahead of this year's election. Mr Turnbull's plan involves a three-year phase-out of the old bulbs, reducing greenhouse gas emissions by as much as 800,000 tonnes a year.
It is understood the Commonwealth will work with state and territory governments to introduce new energy performance standards. Major global manufacturers will also be consulted.
Mr Turnbull is expected to describe the measure as a "very sensible" one that would make a big dent in household emissions and could have major international benefits..
Under the plan, incandescent light bulbs will be replaced with far more efficient alternatives such as compact fluorescent lights by 2009-2010.
Although more expensive to buy, they only use 20 per cent of the electricity to produce the same light.
They also last between four and 10 times longer than the average incandescent bulb, and can save more than 66 per cent in lighting costs, paying for themselves in 12 months.
The death of incandescent bulbs comes 125 years after their invention.
In Australia, lighting causes about 12 per cent of household greenhouse gas emissions. It accounts for about 25 per cent of emissions from the commercial sector. There are also emissions from public and street lighting.
Overuse of air conditioning and lighting have emerged as huge sources of energy wastage in Australian offices, a survey has found. The survey – called the Pilot BeGreen Office Audit – found that 74 per cent of office workplaces always use air conditioning.
Similarly, one in seven office workers who responded to the survey said they operated in an environment where the lights were not turned off at night, when no one was working.

Bron: news.com.au

Bij ons thuis is de gloeilamp al verbannen. Elke lamp die kapot gaat wordt vervangen door een spaarlamp. Kun je voor bijna dezelfde prijs als een gewone gloeilamp bij Crazy Clark's of soortgelijke winkels kopen. Alleen voor mijn PAR20-spotjes zijn nog niet echt alternatieven. Er bestaan wel LED lampen, maar die hebben dan weer een GU10 fitting, in plaats van een normale E27 fitting :x.

Bij ons is het al jaaaren dat wij of SL lampen, of TL lampen gebruiken. Alleen op twee plaatsen waar wij geen ruimte hebben voor de (wat grotere) SL lampen hebben wij nog "gewone".
Als je bedenkt dat je de spaarlampen al in kleur kan krijgen en dat je ze zelfs kan dimmen, dan stap je al gauw over.
Ik vind het een goed initiatief, en Nederland kan daar ook aan mee doen.

Rene-L

Every little bit helps. Goed idee.
Het betekend natuurlijk ook dat je geen gloeilampen meer kan kopen in de supermarkt. Wat die supermarkt betreft, laten ze dat dan ook gelijk maar DOEN, oftewel dat er niet meer wordt ingepakt in van die plastic zakjes. Neem maar lekker je eigen tas(sen) mee of koop een green bag voor $1,= dan zijn we daar ook weer vanaf!

Klein probleemtje..... In heel veel moderne woningen in Oz worden 12V halogeen lampjes toegepast voor de verlichting. Heel mooi, en zeer helder licht - goed te richten bovendien (spotjes). We hebben er het huis mee vol. Alleen is het nadeel dat die dingen niet zuinig zijn, en behoorlijk wat warmte produceren. 's Winters is dat niet erg want dan helpt het bij de bijverwarming. Maar zomers belast het de airco extra.....

Ben een systeem aan het uitwerken om die dingen op solar energy te laten werken - relais omschakelbaar (heb 150 W/h aan panel-capaciteit liggen). Maar de investering in het ombedraden is me nog een beetje te veel..... (werk voornamelijk)

En als een opmerking terzijde (misschien off topic....  :smile: ). Ik vind die plastic tasjes bij de supermarkt heel handig. Beter dan dat klant onvriendelijk gesmijt en gegooi met je spullen (en je redt je maar.....  :-( ) zoals in NL. En die hoeven helemaal niet zo milieu belastend te zijn, want we hergebruiken ze wel drie tot vier keer voor ze in de vuilnis belanden. Tijdelijk verpakken van dingen in de fridge, schoenen mee op reis, hondepoep opruimen als we met ons huisdier wandelen, even wat dingen apart houden.....  En ze gaan inderdaad altijd in de bin en niet "zomaar ergens...." Bovendien zijn de meeste van die tasjes inmiddels bio-degradable. Woolies en Coles verdienen een hoop aan die groene tasjes...... dus die vinden het best leuk! Ik vind dat een zeer "debatable subject". 

Wat energiebesparing betreft hebben ze hier in Australie het licht NIET uitgevonden. Duidelijk een zet om de wereld te laten zien hoe goed ze hier in Australie wel niet zijn voor het milieu, maar verdrag van Kyoto ondertekenen, ho maar. Overdag branden hier in West Beach altijd wel een paar straatlantaarns. We willen allemaal in een grote auto rijden en thuis lekker de airco aan.Ja graag wel een beetje comfort. Ze zouden er beter aan doen om zonne-energie (fors) te subsidieren.

Dat gezeur over die plastic tasjes daar wordt je ook niet goed van. Er zullen best een aantal tasjes zijn die niet afbreekbaar zijn, maar er zijn nog zoveel meer spullen die ook niet afbreekbaar zijn (wat te denken van batterijen die we hier met zijn allen gewoon in de vuilnis gooien). Uiteindelijk nemen die miljoenen plastic tasjes ( afbreekbaar of niet) in de vuilnis maar een heel klein beetje ruimte in. Verder gebruik ik ze dus ook voor de vuilnisemmers in mijn huis.

Graaf maar een grote kuil in het midden van Australie en lazer de gebruikte niet afbreekbare tasjes daar maar in, heeft niemand last van.

Willem

Het punt is Henk dat het gros van de Australiers die tasjes klakkeloos in de vuilnisbak gooit als ze thuis zijn of erger, ze zomaar ergens wegkwakken. Geld niet voor jouw okee, maar wel voor het gros van de Australiers. En hier bij de Safeway? Nou, dat zijn echt geen stevige plastic tasjes hoor...

En Willem, als je bij elke verbeterende stap er weer tegenover zet dat ze het ander niet doen dan zou ik je willen vragen, wat zeg je dan als ze datgene wat jij voorstelt ook doen??
Sorry hoor maar hier heb ik nu echt de pest aan. Altijd maar weer mopperen, er gebeurt iets goeds, en wat zeggen sommigen waaronder jijzelf? "Ze doen het alleen maar om te laten zien dat Australie een milieuvriendelijk land is." Ja, en ik gok erop dat als ze weer iets verbeteren dat je dan wel weer loopt te mopperen dat ze nog iets anders niet hebben gedaan.

Hawk, zie je dan niet dat het een verkiezings/propaganda stunt is van de regering. Als ze echt zo bezig waren met het milieu dan hadden ze dat Kyoto verdrag ook wel mede ondertekent. "Let's get our priorities right" (da's hier de economie en niet het milieu).

Altijd maar weer mopperen
Jij noemt het mopperen, ik noem het kritisch.

Als jij liever een groene tas koopt van de supermarkt en spaarlampen in je fittingen draait en daarmee jouw bijdrage aan het milieu levert prima, maar waar hebben we het nou eigenlijk over, groene eco tassen en spaarlampen als Australisch antwoord voor een beter milieu? Get Real!

Als ik nou mijn oude gloeilampen op zonne-energie laat werken, mag het dan wel  :roll:

Willem

Eh, klein probleempje Willem. Een heeeeel kleintje maar. Een kuil in het midden graven? Verplaats je Uluru eventjes? (Ik heb voor het gemak maar effe dat ding in het middengeplaatst :lol:)
De plastic zakjes zijn ook erg handig voor op vakantie. Hoeven we zelf geen vuilniszakken te kopen, je krijgt ze toch wel bij de supermarkt.

Ik heb net een boek uit "State of Fear" en dat gaat ook over het milieu en over Kyoto. Daarin word haarfijn uitgelegd, met voetnoten waar het onderzocht is, waarin blijkt dat door het verdrag van Kyoto maar ik meen minder dan 1% op het broeikas effect gewonnen wordt. Dus zeer weinig resultaat. In het boek staan zeer zinnige onderzoeken/aanhalingen/verwijzingen.

Maar om toch een positieve note te plaatsen: ook wij willen als we een huis gaan bouwen zonne-energie gebruiken, met grey water system en rainwater tanks. Al was het maar om de techniek.

@Willem: Je hebt m.i. helemaal gelijk hoor, het is vooral een kwestie van verkiezingstijd om nu met zo'n regeling te komen, Overigens zou ik zeggen dat het er niet zo toe doet, het feit dat die regeling er komt is wat telt ;-)

Dan effe over de economie before milieu: Ik denk dat je ook daar gelijk in hebt, maar ik ben er eerlijk gezegd wel dankbaar voor dat het zo is. Voor een heleboel van ons hier op het forum zou er geen schijn van kans zijn om in Australie binnen te komen als het andersom was. Die economie zorgt wel ook voor de vraag naar skilled workers (en naar extra inwoners in zijn algemeenheid ;-).

Dus zoals gewoonlijk, er zijn altijd meerdere kanten aan de medaille (meer dan 2 zelfs ;-). Probeer vooral zelf om de juiste dingen te doen waar mogelijk. Wij gaan b.v. ons grasveldje voor het huis vervangen door een kunstgras 'tapijt'. Dat helpt weer in het verminderen van watergebruik....

[quote author=-+henk+- link=topic=6598.msg81758#msg81758 date=1171963067]

Ik vind die plastic tasjes bij de supermarkt heel handig.
[/quote]

Ik ook...en als je met een stevige tas bij de Coles kassa aan komt,dan wordt je aangekeken zo van " k********t...daar heb je er weer zo eentje die me uit m'n werkritme gooid"
En ik was zo blij dat we een hele berg van die tassen wonnen bij de lokale Quiznight...nu liggen ze allemaal in de pantry hier.

Dat van die lampen vind ik wel een goed idee,
Om de een of andere reden gaan de conventionele peertjes hier niet lang mee,en spaarlampen wel.
En ze hebben vermeld dat de prijs van de spaarlampen ongeveer gelijk gaat worden met peertjes

Ja, als de vraag naar / aanbod van spaarlampen stijgt dan kan je uiteraard lagere prijzen verwachten. Als de Coles kassieres zo denken, dan klopt er iets niet. Flexibiliteit voor zo iets eenvoedigs zou een vereiste moeten zijn van elke werknemer, toch?

Zit wat in,
Maar het zijn nu eenmaal 14/15/16 jarigen die een systeem geleerd hebben ( tasjes al klaar hangend aan beugeltjes zodat ze de boodschappen er zo in kunnen doen) en die zijn er niet blij mee.Niet alleen bij Coles hoor..bij Woolies of IGA kunnen ze er ook wat van.
Tuurlijk zou 't goedkoper en millieuvriendelijker zijn als iedereen z'n eigen tasjes zou gebruiken,maar is dat wat Australiers willen?
Ik denk 't niet,
A: Het wordt allemaal voor je gedaan
B: Die plastic (recycled)tasjes zijn handig,vooral als je er etensresten in doet en dichtknoopt...dan stinkt de bin niet zo,om maar een stom voorbeeld te noemen.
Dat die spaarlampen goedkoper worden is inderdaad een logisch gevolg,en there for een goeie zaak.

Hawk schreef (onder andere):
Flexibiliteit voor zo iets eenvoudigs zou een vereiste moeten zijn van elke werknemer, toch?

Jij denkt nog behoorlijk op z'n nederlands...... :smile:
Misschien zou je een beetje meer op z'n australisch kunnen gaan denken..... anders wordt het moeilijk aarden, ben ik bang.

He Bah,

En wat is dan "Australisch denken" als ik vragen mag?
Het spijt me dat ik niet elk woord/zin na ga kijken of het gesensureerd moet worden!

[quote author=-+henk+- link=topic=6598.msg81973#msg81973 date=1172118235]
Misschien zou je een beetje meer op z'n australisch kunnen gaan denken..... anders wordt het moeilijk aarden, ben ik bang.
[/quote]

Geen idee wat er zo nederlands aan de gedachte is dat supermarkt personeel zich open zou moeten stellen voor mensen met de groene tas..Vrijwel alle aussies in mijn vriendenkring zullen het hier mee eens zijn.

[quote author=SanderB link=topic=6598.msg81965#msg81965 date=1172110723]
Ik ook...en als je met een stevige tas bij de Coles kassa aan komt,dan wordt je aangekeken zo van " k********t...daar heb je er weer zo eentje die me uit m'n werkritme gooid"
[/quote]

Dat groenen tasje hangen ze net zo makkelijk aan die beugel hoor. Ik weet niet bij welke Coles jij komt maar waarschijnlijk is dat gewoon een luien lamzak Australisch/ Nederlands of whatever maakt geen reet uit.
Hier bij de Woolworts als je maar een paar dingetjes hebt dan krijg je niet eens een tasje. 

Wat die spaarlampen betreft. Ik ben totaal niet op de hoogte over welke het precies gaan maar ik heb er hier dus 6 hangen die zijn oerlelijk en hebben het model van mini tl-lampen. Die gebruik ik alleen als ik ff veel licht nodig heb in de kamer voor whatever... Ik weet niet waar dat onderzoek vandaan komt maar het lijkte me sterk dat er zoveel bezuinigd kan worden als ik naar me zelf kijk heb ik dus 1 x 40w lampje die s'avonds aan staat van 2000- 2200. Ja laat ik die gaan vervangen door zo'n oerlelijk spaarlamp-TL achtig ding. Niks geen gezelli licht maar gelijk zo'n wit ijs licht net als of er een UFO in de huiskamer land nog maar niet te beginnen dat ie gelijk 5cm boven de lamp kap uitsteekt.
Dan hoor ik hier het eea roepen over nieuwe modelletjes nou die heb ik dus nog nooit ergens gezien. Laat die groenneus wannabees eerst maar iets doen aan de hoge hypotheek rente of huis prijzen. Voordat ze weer iets onszinnigs bedenken.

zo hehe dat is eruit :lol: :p en nou vlug naar "cheap as chips" voor nieuwe spaarlampen :wink:

:grin: Bear als je spaarlampen gaat halen kijk dan even naar Warm White. Die zijn beter. :grin:

Ja, je heb ze hier bij de safeway in zowel TL buis vorm als in bolletjes vorm. Die bolletjes zijn echter ook van het formaat giant.

Ik heb net een voorraadje spaarlampen ingeslagen bij de "action" Daar zijn ze maar 2 euro per stuk!

Back