Gloeilamp wordt taboe in Australië / Light bulb gets flick

[quote author=perthpete link=topic=6598.msg81846#msg81846 date=1172020231]
Dan effe over de economie before milieu: Ik denk dat je ook daar gelijk in hebt, maar ik ben er eerlijk gezegd wel dankbaar voor dat het zo is. Voor een heleboel van ons hier op het forum zou er geen schijn van kans zijn om in Australie binnen te komen als het andersom was. Die economie zorgt wel ook voor de vraag naar skilled workers (en naar extra inwoners in zijn algemeenheid ;-).
[/quote]

Heb je de film "the unconvenient truth" al gezien van Al Gore. Daarin heeft hij een mooi voorbeeld van de Amerikaanse politiek op het onderwerp milieu. Zij hebben immers ook niet Kyoto ondertekend. Je ziet er een presentatie van (ik geloof) de Amerikaanse overheid. Daarin dezelfde vraag: wat is belangrijker? Het milieu? Of de economie... Tja, zonder een gezond milieu en lucht om in te ademen. Waarom zou je het dan nog over economie hebben? Eerst moet je het milieu op de rails zetten. En dan kun je economisch groeien. Brisbane is trouwens aan het brainstormen geweest. Ze willen nu bijvoorbeeld het dak van het convention centre nog meer gaan gebruiken om regen op te vangen. Meer busbanen aanleggen zodat de verbindingen beter zijn. Andere ideeen: niet meer dan één kamer mag airco hebben, het einde van electrisch warm water (hoe ze die willen veranderen??) en geen prive zwembaden meer. Wat er wel zou kunnen komen: verplichte regenwater tanks. Windturbines in de stad. Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk van terecht gaat komen! Vaak zijn het grote plannen, weinig actie.

Wat de groene tasjes betreft. Mijn ouders hebben er een aantal mee naar Nederland genomen. Heel handig, ook daar. Wij hebben gewoon een stapel in de auto liggen. Inclusief zo'n "koeltas" (die lang niet meer zo effectief is als hij was  :|). Eigenlijk gebruiken wij nooit die plastic tasjes van de supermarkt. En als we het doen, worden ze inderdaad herbruikt (mits er geen gaten in zitten). We hebben zelfs een speciale vuilnisbak is gemaakt is om plastic tasjes te gebruiken  :up:.

Feit blijft dat er genoeg dingen zijn die mensen kunnen doen om het mileu te verbeteren. Ik vind de Nederlandse slogan nog steeds heel goed: een beter milieu, begint bij jezelf. Zo is het precies. Je kunt (niet altijd) zelf beslissen of je met de auto of het ov gaat. Je kunt zelf beslissen of je het licht uit doet als je een kamer uitloopt. Je kunt zelf een zuinigere auto kopen, want hoe vaak heb je nou serieus een 4WD nodig? Alle kleine beetjes helpen!

Jullie hebben allemaal gelijk...... helemaal, 100%... en we kunnen er met z'n allen een hoop aan doen!. Jufrebekka heeft het mooi gezegd.

Maar ik ben waarschijnlijk wat ouder dan de doorsnee "poster" resp. emigrant naar Oz. En ik heb er allemaal niet zo'n zin meer in. Ik heb lekker een 4WD die 1:7 rijdt, een boot die 15 l benzine per uur slobbert, een ducted airco door m'n hele huis - die lekker vaak aan staat. En ik geniet er van!  :grin:  Net zoals m'n meeste locale vrienden en kennissen van mijn leeftijd..... Wij hebben een beetje het idee dat we daar ons hele leven hard voor gewerkt hebben om het een beetje naar ons zin te krijgen!  Want die "goeie oude tijd" was ook niet alles!

Het is misschien - misschien wel zeker - egoistisch,  :koekkoek:  maar het zal mijn tijd wel uitduren. Jullie moeten maar hopen dat ik vroeg dood ga, want dat ruimt lekker op. Weer zo'n groot-verbruiker minder.  :clap2:  Niet zo'n onwaarschijnlijke gedachte overigens want in NL zijn tijdens de laatste warme zomer behoorlijk wat bejaarden aan de warmte bezweken en hebben de sterfte tafels van de pensioenverzekeraars behoorlijk gecorrigeeerd.  :evil:

Doen jullie maar alles er aan om het weer in orde te krijgen. Dan kunnen jullie als je op mijn leeftijd bent gekomen ( zo rond 2035)  misschien tot de ontdekking komen dat het allemaal best mee viel en dat het toch niet aan de green house gases en de Woollies plastic zakjes heeft gelegen dat het zo erg heet/koud/vochtig/droog/ stormachtig/windstil of wat dan ook was in de jaren 2000-2020. Misschien maak ik het nog mee...???

Hoi Henk,

:grin: I'm with you Henk! Ook al ben ik (nog)
niet bejaard, ik doe mijn best. Ik doe het glas
in de glasbak, laat de kraan niet zomaar lopen,
sta geen uuuurrren onder de shower, doe het
licht uit waar ik niet ben. Laat aan de ene
kant geen ramen openstaan als de verwarming
aanstaat, doe ze weer wel open omdat we anders
stikken van de slechte lucht binnen etc. etc. PFFF.

Maar ik ga wel weer duiken straks (zo'n boot
vreet ook veel benzine), ik ga echt niet zwemmen
naar Australië en pak een vervuilend vliegtuig,
dus het motto 'alles mag, maar met mate' pas ik
ook maar toe bij 'het milieu'.

PS: wij wonen vlakbij het industriegebied van
Antwerpen en dan vraag je je toch wel eens
af of alles wat je doet nog helpt  :lol: :lol: :lol:

Miran  :smile:

[quote author=Bartman link=topic=6598.msg82069#msg82069 date=1172189265]
Ik heb net een voorraadje spaarlampen ingeslagen bij de "action" Daar zijn ze maar 2 euro per stuk!
[/quote]
Heb je die voor hier gekocht..?? Hier heb je meetstal bajonet fitting en geen schroefdraad . Hopelijk heb je daar ff aan gedacht.  :roll: :wink: :grin: Vorige maand lagen ze hier bij cheap as chips voor iets van 6 dollar voor een 3 pak 21W UFO verlichting.  :grin:

Ach, zolang de energie nog goedkoop is hier zal de wil om te bezuinigen niet echt groot zijn bij de mensen. Je ziet het bij de benzine/auto's; nu de benzine duurder wordt de laatste jaren gaan mensen vanzelf bezuinigen en in kleinere auto's rijden. Met energie is het net zo.... (en ook met water trowuens waar ik al helemaal niets van snap, schreeuwend tekort hier maar spotgoedkoop...)

[quote author=Bear link=topic=6598.msg82102#msg82102 date=1172221251]
[quote author=Bartman link=topic=6598.msg82069#msg82069 date=1172189265]
Ik heb net een voorraadje spaarlampen ingeslagen bij de "action" Daar zijn ze maar 2 euro per stuk!
[/quote]
Heb je die voor hier gekocht..?? Hier heb je meetstal bajonet fitting en geen schroefdraad . Hopelijk heb je daar ff aan gedacht.  :roll: :wink: :grin: Vorige maand lagen ze hier bij cheap as chips voor iets van 6 dollar voor een 3 pak 21W UFO verlichting.  :grin:
[/quote]

Dat bedacht ik me vanochtend ook plotseling bear.....
Goed dat jij mijn vermoeden bevestigt; iemand anders in NL gaat nu veel stroom besparen en ik kan met iets minder bagage naar Oz.
:up:

Het valt trouwens wel mee met de bajonet fittingen. Die gaan er volgens mij steeds meer uit. In mijn huis is het ongeveer 1 bajonet fitting tegen twee schroeffittingen.....

[quote author=Red link=topic=6598.msg82233#msg82233 date=1172361645]
Ach, zolang de energie nog goedkoop is hier zal de wil om te bezuinigen niet echt groot zijn bij de mensen. Je ziet het bij de benzine/auto's; nu de benzine duurder wordt de laatste jaren gaan mensen vanzelf bezuinigen en in kleinere auto's rijden. Met energie is het net zo.... (en ook met water trowuens waar ik al helemaal niets van snap, schreeuwend tekort hier maar spotgoedkoop...)
[/quote]

Kun je nagaan hoeveel geld er in Nederland verdiend wordt door de Nuon e.d  :shock:

Back