Goed onderwijs voor kids van 5 en 8 in Sydney

Anke Huijboom

New Member
Dag Dutchies,

Wij overwegen een tijdelijke verhuiing richting Sydney, een supergaaf avontuur, maar met twee kinderen en je leven natuurlijk volledig in NL wel een flinke uitdaging, waar ik jullie hulp goed voor zou kunnen gebruiken.

Ik kan voor mijn werk circa 1,5 jaar naar Australië, waar wij allebei erg enthousiast van worden. Onze zorg zit bij de kinderen, een zoon van 5 en een dochter van 8. Mijn zoon gaat goed, bij mijn dochter zit het wat anders. Zij vindt school, met name taal, lastig en hangt erg aan haar vaste setting. Dus zo’n verhuizing, met andere taal, zal zij wel erg heftig vinden. En dan maar voor 1,5 jaar

Nou zitten we daar dus erg mee te dubben, het is ook allemaal nog zo abstract. Dus ik dacht, ik stel onze vragen aan de experts, hopelijk kunnen jullie me helpen:
• Wat zijn leuke kinderrijke wijken in Sydney?
• Wat voor scholen in deze wijken kennen jullie/kunnen jullie aanraden? Wij zoeken een school met een niet al te strak regime (hoorde dat veel op Engels is gebaseerd en dus vrij streng), dus misschien eerder iets als Montessori of zo. Bovenal zoeken we een school die flexibel wil meedenken over wat voor onze kinderen haalbaar is, aangezien ze er maar een jaar onderwijs gaan volgen. Wat hebben ze er in die “korte” tijd dan aan om erg te focussen op goed leren schrijven in het Engels. Het is vooral leuk als ze kunnen leren communiceren.
Zouden jullei als jullie dit lezen eerder aan een public of private school denken?
• We konden nergens vinden dat er ook onderwijs (deels) in het Nederlands wordt gegeven, behalve Kangoeroe na schooltijd. Klopt het dat dit nergens wordt aangeboden?
• Kennen jullie Nederlanders die voor een vergelijkbare tijd daar zijn/zijn gegaan? Weten jullie hoe zij het hebben aangepakt?

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen en sorry voor het wel erg lange bericht
1f609.png
;-)

Groeten Rogier
 
Geen kinderen en weinig ervaring met Sydney dus kan je niet echt helpen. Enneh.... die 1.5 jaar... dat wordt gewoon eeuwig hè. Dat snap je toch ook wel :p
 
Een mooi avontuur inderdaad!

Kinderen passen zich over het algemeen het snelste aan, ook al lijkt dit nu misschien niet zo. De angsten vantevoren zijn begrijpelijk, want zij ziet "the bigger picture " niet, die jullie wel zien. Het is het grote onbekende en verlaten wat je kent. De vijfjarige leeft meer in het moment over het algemeen en het zal hem minder kunnen schelen. Wij hebben een zoon en dochter precies even oud en zijn net terug van 6 maanden reizen met ze. Onze dochter was vantevoren bang dat ze iedereen zou missen en alles anders zou zijn bij terugkomst. Niets was minder waar. Nu bij terugkomst zien we dat ze enorm gegroeid is qua zelfverzekerdheid en persoonlijkheid. En uiteindelijk heeft ze niemand gemist, is zij degene die id veranderd en veel makkelijker alles los kan laten en ze is veel opener. Ik zeg niet dat het ook zo bij jullie zal gaan, maar hopelijk helpt het als voorbeeld.

Kijk eens onder Steiner scholen (de vrije school), die zijn een stuk flexibeler en vrijer voor kinderen. Hou er wel rekening mee dat alle alternatievere scholen privé scholen zijn en dus aardig wat kosten, zeker in de grote steden. De kosten zijn per school verschillend en online te vinden.

De kinderen kunnen alleen naar een bepaalde school als ze in het "catchment" gebied (in de buurt) wonen. Hou daar rekening mee!

Succes met de planning!
 
Hi! Ik lees jullie vragen en het zijn precies mijn vragen van nu. Zijn jullie inmiddels verhuisd en kun je me iets vertellen over goede scholen?! Dank alvast! Melanie
 
Helaas is deze post niet meer ge update sinds 29 september 2017, de poster is niet meer actief geweest op haar account. Wellicht kan iemand anders je helpen!
 


OFX
Back
Top