Goedemiddag!

Nou dat heb ik dus niet, ik zit namelijk met het volgende:

Wij zijn een Nederlandse BV die actief is over heel de wereld.
Wij hebben alleen een NL'se BV en betalen belasting in NL.
Nu zijn wij ook sinds kort actief in AU NZ en Azie.
Alleen gezien door het tijdsverschil willen wij ons gaan oriënteren op een vestiging in Sydney.

Ons plan is om vanaf half september t/m 1 jan 2018, een pilot te draaien, om ons hier definitief te gaan vestigen(of niet).
Wij willen 2 medewerkers daar zich laten vestigen voor 3/4 maand, om hierna een conclusie te trekken of we hier mee doorgaan of niet.
Het mag gezien worden als een soort marktverkenningsfase. Ook zullen de medewerkers actief blijven voor de NL'se webshop.
We willen niet vanaf moment 1 belasting gaan betalen en registreren in AU omdat we wellicht na 2 maand weer willen stoppen.

Volgens mij kan ik niet op een WHV omdat ik in principe marktverkenning doe/werk voor NL.
Ik ben ook niet skilled voor iets.

- Geen Australische bedrijfsregistratie
- Niet op uitnodiging van een AU Bedrijf.
- Vanaf half september t/m 1 jan 2018 +/- (data nog bepaald, omstreeks dit)
- Nog geen vliegtickets/hotels/huizen gehuurd of geboekt.
- Zijn bereid om te investeren in AU qua huur/mensen in dienst etc.

Kunnen jullie a.d.h.v deze informatie iets bedenken?
Alle Visa-bemiddelaars weten het niet, en Londen/Berlijn ambassades zijn tamelijk onbereikbaar.
 
Poeh....

Als je nu in je eentje hier op vakantie komt en in je vakantie nog wat werk doet voor je NL bedrijf, kom je wel weg met een toeristen visum. Men reist wel meer over de wereld om werk te doen voor een bedrijf wat ergens anders zit. Dat is heel normaal mits dat beperkt blijft tot een korte tijd en dergelijke. Als ik naar Singapore ga regel ik ook niets. Maar ik ben na 1 tot 3 weken weer terug.

Op het moment dat je de pilot draait ben je aan het investeren en geld aan het verdienen in de Australische markt... Dus lijkt me dat er belasting technisch iets geregeld moet worden?

Wat zegt de NL ambassade in AU ervan? Een reden van hun bestaan is volgens mij het NL bedrijfsleven in AU een handje helpen?
 
Er is wel verschil tussen een marktverkenning en het draaien van een pilot. Want in het laatste genereer je daadwerkelijk inkomsten in Australia en zijn dus belast onder de Australia belastingwetgeving.
Dus inkomstenbelasting en het afdragen van GST.

Waarom de keuze voor Sydney. Voor een internet bedrijf is de locatie immers minder belangrijk, dus waarom de keuze voor de duurste stad van Australia?

Overigens ben ik benieuwd welk visum van toepassing kan zijn.
 
Nou dat heb ik dus niet, ik zit namelijk met het volgende:

... en Londen/Berlijn ambassades zijn tamelijk onbereikbaar.

Ik reageer even op dit gedeelte, maar op de informatie van de ambassades kun je niet op vertrouwen. They mean well, maar er zijn meerdere situaties op het forum bekend waarin ze onjuiste informatie gaven. Laat je beslissingen dus niet afhangen van wat de ambassades je vertellen, maar doe je eigen onderzoek en triple check dingen want niet elke site is up to date. Het is vervelend en tijdrovend werk, maar zie het als een investering in een heerlijk relaxte emigratie ;)

Kun je wellicht iets beter aangeven wat voor werk jij en je bedrijf exact gaat doen hier? Zoals ik het begrijp is je bedrijf van plan hier een magazijn te openen met een paar werknemers zodat producten naar Azië/Oceanië niet meer helemaal vanuit Europa hoeven te komen. Als dat het geval is, is onderstaande dan geen optie? (Check dit 110% met een accountant of iemand die daadwerkelijk verstand van zaken heeft - aka not me)

Ik heb een ABN en een magazijn. Jullie versturen een berg producten naar mij die ik in mijn magazijn zet. Ik betaal netjes importbelasting etc. Zodra jullie een bestelling op jullie Nederlandse webshop ontvangen geven jullie dat aan mij door en ik verstuur vanuit hier het product voor jullie. Ik breng daarvoor tijd en onkosten in rekening. Jullie betalen dat aan mij, ik betaal daar belasting over en iedereen is happy. Je betaalt wellicht wat meer belasting, maar omdat het een investering betreft kun je waarschijnlijk wel wat dingen belasting technisch compenseren. Eigenlijk dus drop shipping met je eigen inventory.
Nu wil jij hier ook kunnen wonen en werken. Jij kunt hier dan heen op een WHV waar ik jou vervolgens inhuur en die kosten reken ik weer door aan je bedrijf. Opnieuw is je bedrijf welliswaar een beetje extra kwijt aan de belasting, maar die constructie maakt wel dat jij hier kunt werken en je bedrijf hier een magazijn kan hebben. Je bent wel beperkt in hoe lang je voor het bedrijf kunt werken, maar it's a start.

Als dit zou werken dan zou er ook zonder al teveel moeite een switch naar permanent mogelijk moeten zijn. Het bedrijf vestigt zich en sponsort jou.


Anyways, just a thought, ongehinderd door enige kennis van zaken.
 


OFX
Back
Top