Goei ideeën voor waterbesparing?

Eerainuh

Eerainuh
XPdite Sponsor
Lieden in Australië!

Iemand nog briljante ideeëen om te helpen water bezuinigen? Of nou ja, briljant hoeven ze niet te zijn, gewoon goed is ook goed :)

Op dit moment doen we al meer dan verplicht is:

- douche van max. 3 minuten, of 5 minuten incl. haar wassen
- we vangen het water dat we in de gootsteen van keuken en mijn badkamer gebruiken, op in een teil. Die wordt weer geleegd in de tuin (we gebruiken alleen organic schoonmaakmiddelen).
- het water van de wasmachine vangen ook op, gaat ook de tuin in.
- met al dat water hebben we natuurlijk geen sprinklers meer nodig!
- de in-sink-erator gebruiken we niet meer (compost bin)
- afwas doen we met de hand.

Nog meer suggesties?

Voor de algemene lol hieronder een copietje van een lijst van watergebruik. Zo zeg, dat gaat even hard!

Daily Task Water Used
Flushing the Toilet                              13 litres
Dual Flush Toilet                                 6-9 litres
Taking a bath                                     120 litres
Showering (per minute)                     20-30 litres
Washing dishes by hand                    18 litres
Dishwasher                                        60 litres
Washing clothes in a tub                   40 litres
Washing clothes in an automatic       265 litres  (de onze doet het met een liter of 35!)
Garbage disposal                                30 litres
Washing your hands                           5 litres
Cleaning your teeth with tap running            5 litres
Cleaning your teeth without tap running       1 litre
Washing your car with a hose                        300 litres
Using the sprinkler for 1 hour                         1000 litres
Using the drip system in the garden for 1 hour 120 litres
Filling a swimming pool                                    55,000 litres

In Monbulk vangen ze gewoon regen water op in tanks en daar douchen, wassen enz. ze van.Goed he!!!!
Je kan ook een bron slaan voor je tuin sprinklers!!!
Is geloof ik niet in alle delen toegestaan

irma

[quote author=Eerainuh link=topic=2715.msg29572#msg29572 date=1127899565]
Washing clothes in an automatic      265 litres  (de onze doet het met een liter of 35!)
[/quote]

Dat is (denk ik) gebaseerd op zo'n onhandige Australische bovenlader. Die staan er inderdaad niet erg om bekend zuinig te zijn. Onze Nederlandse Bosch wasmachine (waarschijnlijk uit Duitsland, maar goed we hebben hem uit NL meegenomen) kan het ook met een litertje of 35 af.

[quote author=robenirma link=topic=2715.msg29582#msg29582 date=1127901143]
[/quote]

Ook het ondergrondse water is eindig en zou dus niet moeten worden aangesproken. Lijkt mij dus bij voorbaat een slecht plan. Je kunt beter het probleem bij de bron aanpakken :)wink:) dan aan symtoombestrijding doen.

[quote author=tinusv link=topic=2715.msg29610#msg29610 date=1127908131]
Washing clothes in an automatic       265 litres  (de onze doet het met een liter of 35!)
[/quote]

Dat is (denk ik) gebaseerd op zo'n onhandige Australische bovenlader. Die staan er inderdaad niet erg om bekend zuinig te zijn. Onze Nederlandse Bosch wasmachine (waarschijnlijk uit Duitsland, maar goed we hebben hem uit NL meegenomen) kan het ook met een litertje of 35 af.

[quote author=robenirma link=topic=2715.msg29582#msg29582 date=1127901143]
[/quote]

Je hebt helemaal gelijk wbt de bron maar regen water is toch wel een goed idee???
Irma

Ook het ondergrondse water is eindig en zou dus niet moeten worden aangesproken. Lijkt mij dus bij voorbaat een slecht plan. Je kunt beter het probleem bij de bron aanpakken :)wink:) dan aan symtoombestrijding doen.
[/quote]

Nou ik ga toch maar meer een bad nemen. Daar kan je ongestoord een kwartier tot half uur in blijven liggen zonder je verder schuldig te voelen. Bij de douche moet je er (om het een beetje verantwoord te houden) al binnen 3-4 minuten onderuit zijn  :-o

Een bad nemen red je echt niet met 120 liter water hoor. Als je uitgaat van een redelijk standaard bad (overigens voor mij te klein) dan kom je denk ik ongeveer uit op 1.80 m bij 0.7 m (70 cm breed) 0.6 m (60 cm diep) dan heb je dus:

1.8 x 0.7 x 0.6 = 0.756 m3 (en dat is wel 756 liter)
Haal daar dan jouw volume vanaf (als je in het bad gaat liggen en je wilt niet dat het overstroomt).....maar dan nog kom je niet aan 120 liter water...je verbruikt dan echt veel en veel meer....
(De waarden zullen niet helemaal overeenkomen)

Er is trouwens wel een keer berekend door mijn pa dat we als we allemaal afzonderlijk gingen douchen, dat we dan nog minder water gebruikten als 1 persoon in bad. En een waterbesparende douchekop heeft ook alleen bij het douchen zin...bij het badderen zou het alleen maar langer duren eer het bad vol is!

Dishwasher                                        60 litres

[/quote]

Een dishwasher neemt minder water.
Als je 2 dagen met de hand de afwast,
gebreuk je meer water dan de dishwasher,
als je die 1 keer in de 2 dagen aanzet.

@ Irma: een regentank is inderdaad op veel plekken in gebruik. Wij hebben er geen, maar wel over gedacht. Misschien wanneer er weer 's een fatsoenlijke regenbui valt....

@ Martijn: ja, zo op het eerste gezicht zou je denken dat die ouderwetse bovenladers niet zuinig zijn, maar toch is het ook weer zo dat je zelf bepaalt hoeveel je het ding opvult, en hij tankt niet bij, zoals een front loader vaak wel doet (afhankelijk van het programma). Valt dus misschien toch nog mee. Ik vraag me dan ook af of die 265 liter in die lijst niet gebaseerd is op een familie die een paar wassen per dag doet of zo. 265 Liter is niet normaal. Ik denk maar in emmers (10 liter); 26 emmers???

@ Rebekka: helemaal waar. Wij hebben trouwens een spa, als ik wil weken, doe ik het daarin  :)

@ Rene: Fijns! Daar kan een mens wat mee. Goed idee.

@ Maluka: Okee.... 12 emmers (ik ga het niet uitproberen  :wink:) zou misschien iets weinig zijn. Maar 756 liter???  Haal m'n eigen massa eraf (mag ik dat afronden op ehhh.... laat maar), hebben we het grofweg nog steeds over 600 liter, ik doe maar een gooi. Dat is 60 !!! 10 liter emmers. Nou, daar kan ik bijna een baantje in trekken!

@ Ineke: ik betwijfel ook die 60 liter, maarrrr, die 18 liter voor de afwas, daar zitten wij nog niet aan, PLUS, het water dat we voor een handafwas gebruiken, dat gaat de tuin in, terwijl ik het water van de dish washer niet kan opvangen. Het is dus een beetje een catch 22, maar onze planten zijn er op deze manier wel blij mee  :cool:

Iedereen bedankt voor je reactie. Nog meer ideeën? (Overigens is die lijst met gebruik van de website van de City Council geplukt).

In de tuin plassen!

Ja ja ik weet het flauw! erg flauw. Erg goeie topic! Ik weet van mensen dat ze een emmer in de douche zetten en dat water gebruiken voor de tuin (wij (nog) niet). Of als wij groenten wassen voor avondeten dan gooien we dat water meestal ook door het raam de tuin in. En als we een waterzuipend apparaat kopen dan kiezen we heel bewust die die weinig water gebruikt en energiezuinig is. Maar een beetje schijnheilig ben ik nu wel, want I LOVE the shower! Ayayay!

Ja 760 liter water lijkt veel.............. maar neem denkbeeldig 1 kubieke meter (1mX1mX1m), zo groot lijkt dat niet, daar gaat 1000 liter in !! :lol: :|

Willem

Ik heb laatst het badwater gebruikt om de plantjes in de tuin water mee te geven. Dat was echt geen 700 liter. Ik haalde er een emmer of 10 uit. Of wij hebben een klein bad of baden zijn niet zo groot. Ik denk het laatste, want een bad is geen 1,80 lang. OOk de breedte en de hoogte vallen wel mee. Door de ronde vormen wordt het nog minder. Die 120 liter klopt dus wel aardig.

[quote author=robenirma link=topic=2715.msg29620#msg29620 date=1127910937]
Je hebt helemaal gelijk wbt de bron maar regen water is toch wel een goed idee???
[/quote]

Regenwater is zeker een goed idee! Ik zou ook wel een tank willen hebben, maar wij hebben een huurhuis, dus nu niet echt een optie.

Het enige jammere is dat al het water dat valt als het regent hier in de stormwaterdrain verdwijnt en rechtstreeks afgevoerd wordt richting zee. Als je dat nu op een efficiente manier de grond in weten te krijgen is dat al een stuk beter, want dan stijgt het grondwater niveau en kun je het later nog gebruiken.

Wij hebben geen 'townwater' en zijn dus afhankelijk van de regen. Er staan 3 grote watertanks (ik heb geen idee hoeveel liter erin gaat) in de tuin waarvan er 2 kapot zijn. Die kunnen maar voor de helft vol (of blijven voor de helft leeg vanwege lekkage  :roll: ). Aangezien het huis binnen een jaar gesloopt gaat worden vanwege de aanleg van een 'estate' worden de tanks niet vervangen.

Helaas zijn de tanks zo goed als leeg. Dus alle bewoners (5 volw. + 1 kind) zijn op rantsoen gezet. Wat doen wij zoal? Een emmer gaat mee onder de douche
smiliebad001.gif
, Emma is de enige die in bad mag. Bad gaat niet vol, alleen een klein laagje  :bath: Geen afwasmachine  :dishes: of zelfs een wasmachine in huis. Elke zaterdag zijn we in de wasserette
smiliewasmach.gif
te vinden. Tuin sproeien? Forget it  :rose: dus het is momenteel een dorre boel in de tuin. WC wordt alleen doorgespoeld bij een 'grote' boodschap
smilieswc002.gif
. Alle beetjes helpen, nietwaar!

KC

:-D
WC wordt alleen doorgespoeld bij een 'grote' boodschap
  :up: If it's yellow let it mellow...

maar even serieus, knap hoor dat jullie zo zorgzaam met jullie water omgaan :up: :up: :)

Groetjes
Syl

Hoi

Je zou eventueel het water van badkamer en/of wasmachine op kunnen vangen en dat voor het toilet gebruiken.  Er zijn speciale pompen hiervoor.  Of een regen watertank dat je kunt gebruiken voor toilet en badkamer.

Ik weet niet of je al AAA(A) showerheads hebt.  Zo niet, dan zou je een seal kunnen kopen 1 of 2 dollars en dat beperkt het water gebruik tot 9ltr per min. in de douche.

Sidonia

Wow!
Dan voel ik me verwend zeg hier in NL!! Als je ziet hoeveel water wij hier toch verspillen, ondanks het hergebruik!
Knap hoor KC hoe jullie dat doen!! Petje af!!

Groetjes Lin

okay, misschien een super stomme vraag ,maar het moet nu nog zomer worden is het dan niet nog droger? Op een gegeven moment kun je niet meer besparen lijkt mij.

groetjes Manja

In Queensland is de zomer het regenseizoen, het is hier namelijk sub-tropisch. Ik heb er nog geen ervaring mee (ben hier pas sinds maart), maar het schijnt elke avond wel te kunnen regenen.

Mwah, valt wel mee hoor! Maar ik verheug me nu al op het 'storm season'. Onweersbuien waarvan je dacht dat die alleen in het land van de Duivel plaatsvonden. Allemachtig prachtig!!

Inderdaad heel mooi schouwspel......helaas vaak zonder enige druppel regen :cry: En als het dan een keer hoost, dan hoost het zo hard dat de aarde geen tijd heeft om het op te slurpen :-(

Groetjes
Syl

Back