Goei ideeën voor waterbesparing?

[quote author=tinusv link=topic=2715.msg29762#msg29762 date=1127954742]
Ik heb laatst het badwater gebruikt om de plantjes in de tuin water mee te geven. Dat was echt geen 700 liter. Ik haalde er een emmer of 10 uit. Of wij hebben een klein bad of baden zijn niet zo groot. Ik denk het laatste, want een bad is geen 1,80 lang. OOk de breedte en de hoogte vallen wel mee. Door de ronde vormen wordt het nog minder. Die 120 liter klopt dus wel aardig.
[/quote]

Tja, nu ben ik gefascineerd geraakt door een ligbad en ik heb even een site gevonden van een bedrijf in Belgie die dus allerlei soorten baden verkoopt. Als je bij het overzicht kijkt dan zie je dat toch de meeste baden wel rond de 1.70 m a 1.80 m lang zijn. Het is weer jammer dat ze er niet het volume bijzetten...(toegegeven, 756 liter is wel erg veel, maar had mezelf ook ingedekt dat ik aangaf dat de maten niet correct waren). Toch kwamen ze in de buurt.

Voor de geinteresseerden: http://www.aqua-luxe.be/nl/baden/product33.aspx

Kortom, ik ben nog steeds van mening dat je als je gaat badderen vele malen meer water verbruikt dan een "normale" tijd onder de douche!

De standaard ligbaden hier in Australie zijn echt klein hoor ze zijn kort, laag en smal :-D

Lin,
Oef mag ik Iris wel voorbereiden, die is onwijs bang voor onweer!
Het is trouwens heel vaak "stil" onweer :up:, dus je ziet heel veel flitsen (soms helemaal rondom) maar vaak met maar weinig geknal. Eerder een soort gerommel in de verte.  Maar een enkele keer kan het wel spoken. We hadden pas nog een gigantische storm en toen heb ik wel even naar het plafond liggen staren aangezien wij een gigantische gumtree in de tuin hebben staan.........maar hij stond er 's ochtends nog :-D

Groetjes
Syl

De ligbaden in Oz zijn dan perfect voor mij! Ik ben maar een kleintje, hier bij onze vrienden die een groot bad hebben lig ik te "worstelen"  om boven te blijven :-D

Oh gelukkig Syl dat valt dan wel mee, flitsen vindt ze heel interresant!

Hè, dat vind ik nou helemaal fijn hè; lekker neuzelen over de inhoud van een ligbad...  :-D Zalig.

Maar ja, feit blijft hier dat Level II water restrictie is ingegaan. Als je nog je auto wílt wassen, dan zal je dat met het sop van je wasmachine moeten doen! Ook mooi!

Ik denk dat ik zo 's met m'n man onder de douche spring. Drie minuten.

[quote author=Eerainuh link=topic=2715.msg30093#msg30093 date=1128131373]
Ik denk dat ik zo 's met m'n man onder de douche spring. Drie minuten.
[/quote]

Dat wordt dan 1 1/2 minuut per persoon!! :-D

@ Sidonia: ik heb vanmorgen een nieuwe variant ingevoerd van jouw suggestie om het bad-& douchewater te hergebruiken voor de WC. Het water dat ik opvang in m'n badkamergootsteen, heb ik in de stortbak van de WC gegoten toen die aan het opvullen was. Onze wc's hebben geen 'stopknop', dus ik ben hier wel mee in m'n sas, so to speak...  :-D

Onze tuin staat er trouwens op sommige plekken nog beter bij dan vóór de droogte-maatregelen. Zou een mens toch niet 1-2-3 voorzien hebben hè!

Nog een idee dan.  Doe een baksteen in je wc bak, gebruik je minder water bij het doorspoelen.

Sidonia

Zo Sidonia, jij gaat lekker zeg!  :lol:

Heel prima idee ja! Ik snap het principe. Ik heb net ook nog een plastic kist gekocht, om te gebruiken voor de opvang van het douchewater. En dát zou ik natuurlijk weer rechtstreeks de plum in kunnen mikken!

Wij weten straks van de gekkigheid niet meer waar we het water moeten laten! (nou, als dat toch 's waar zou zijn hè!)

Ik luister veel naar 4BC, en daar stond het vandaag redelijk bol van de waterdiscussie. Da's maar goed ook. Eigenlijk is het toch ook te gek dat deze restricties pas bij 35% zijn ingegaan! Ja, als we op deze manier doorgaan, halen we het nog tot 2008 met de voorraad.... Zeggen ze. Ik vind het allemaal heel naar, en nog naarder wanneer ik aan de boeren denk, en hun arme kettle.

Uit het NUON blaadje:

Elke nederlander verbruikt 126 liter water per dag. Veerig procent gaat op aan douchen en badderen, 27 procent gaat door het toilet en 24 procent wordt gebruikt voor de (vaat)was. Daartegenover staat dat een amerikaan 700! liter per dag verbruikt. Een Sengalees gebruikt slechts 29 liter per dag.

Ik vraag me f hoe het zit met de Ozzies.

Rene

Water consumption levels vary throughout Australia. Average daily water use ranges from as little as 100 litres per person in some coastal areas to more than 800 litres per person in the dry inland areas. The current average daily water consumption is 340 litres per person, or 900 litres per household. In addition, an average of 150 litres of water per person is used every day in the workplace by industry and commerce, community uses such as watering of public parks and gardens, firefighting and system leakage.

Bron: www.rwcc.com.au

Denk dat in Amerika alle waterverbruik is gedeeld door aantal inwoners, dus ook water wat door de industrie e.d. wordt gebruikt.

Willem

Mijn familie of 5 gebruikt #450ltr per dag.

Hopelijk als wij in ons nieuwe huis gaan wonen met alle waterbesparende ideeen die ik heb gaat dat drastisch omlaag.

Sidonia

Ik vang m'n douchewater nu op en gebruik het voor de WC. Ik gebruik maar +/- 25 per douche (naar boven afgerond, want niet álles zal in die kist opgevangen worden. Ik sta onder een zeer bescheiden straal, maar iedereen die wel 's op een boot(je) d'r op uit is geweest, zal weten hoe je ook met een beetje water je nog schoon krijgt  :)

25 liter dus.

3 wassen per week = een halve per dag. = 17.5 liter.

25 + 27.5 = 52.5

Handen wassen, groenten&fruit schoonmaken, afwassen & koken: 20 liter.

Maakt 72.5 liter per dag. Wordt allemaal hergebruikt in de tuin.

Steve z'n douche erbij... (die vangt het water niet op), zo'n 40 liter, schat ik.... 112.5 liter in totaal.

We doen ons best, echt.

[quote author=Eerainuh link=topic=2715.msg31001#msg31001 date=1128844896]
Ik vang m'n douchewater nu op [/quote]

Vraag ik me toch af of je in een emmer staat te douchen??
:lol1: :lol1:

Rene

Even een vraagje,
waar wonen jullie allemaal?
Bij ons in Caloundra is nog geen waterrestrictie.
Ik heb er hier nog niemand over gehoord.

groetjes,
Gabriëlle

[quote author=Ron en Gabriëlle link=topic=2715.msg31062#msg31062 date=1128940245]
Even een vraagje,
waar wonen jullie allemaal?
Bij ons in Caloundra is nog geen waterrestrictie.
Ik heb er hier nog niemand over gehoord.

groetjes,
Gabriëlle
[/quote]

Bovendien heb ik gehoord dat wij hier in de buurt 2 dammen hebben en dat die vol zitten. Maar of dat waar is weet ik niet.......

Hoi Gabriëlle!

Het kan heel wel kloppen dat jullie geen waterprobleem hebben. De Gold Coast dams zijn ook vol. Maar de dammen waar Brisbane haar water vandaan haalt, hebben dus wèl een probleem. Ik heb geloof ik deze link al 's heb gepost; www.waterforever.com.au    Daar kan je zien hoe het er voor Brisbane/Logan voorstaat.

Isnieleueueueueuk.  :-(

Oh ja... Wij wonen dus in Cornubia, aan de zuidkant van B'bane, gemeente Logan.

Back