Goeie ervaring met banken

Willem Bakker

New Member
Hallo allemaal,

Wie heeft goede ervaringen met een bank in Australie. Een beetje goed verspreidde, betrouwbare, snelle, flexibele en vooral niet te dure bank ?

Bedankt & groeten,
Willem

Absoluut gelijk Irene. Buiten  de kosten denk ik dat je gewoon kunt kiezen voor een van de big 4 (BankWest, ANZ, Westpac, ...) of (misschien afhankelijk waar je heen gaat) voor Bendigo. Dat is een bank die groot geworden is door weer allerlei kantoortjes op 'buitengebieden' te openen nadat alle grote banken die gesloten hadden ..
Perthpete

Waarom niet gewoon de ING? Dit zit daar ook, toch? Kan je misschien zelfs je (postbank/ing) rekening makkelijk overgooien naar ozzy?

De ING is hier geen "bank-bank". Ze doen wel in hypotheken en internetspaarrekeningen, maar gewone bankkantoren zoals ze in Nederland hebben, heb ik hier van de ING nog niet gezien. Volgens mij doen ze niet in betaalrekeningen.

Dat van de ING klopt. Ik kon zelfs met m'n temporary visa geen spaarrekening openen bij hun! Ze hadden leuke hoge rente dus ik denk: openen zo'n spaarrekening! Maar nee... Raar: als ik nu een lening wou afsluiten... Het feit dat ik een NL-er was hielp ook niet  :wink:

Maar banken: zit nu bij WestPac omdat die 'unlimited transactions' hadden tegen de $5 monthly fee en je bij sommige andere banken moest dokken na x transacties. Maar nu hebben die knakkers de fee voor gebruik van ATM's van de standaard $1.50 naar $2.00 verhoogd...
Ben eens wat aan het rondneuzen gegaan: CitiBank heeft leuke 'goodies'

- Unlimited free transactions^
- No fees for using other banks' ATMs
- Earn 5.75% p.a.* on your savings
- No minimum balance
- One combined electronic statement
(de ^ en de * kleine lettertjes zijn uitleg, niet zozeer voorwaarden; kijk anders even op deze link).

Dat klinkt wel goed of niet dan?

Forumleden die nadelen kunnen bedenken mbt CitiBank?

HSBC on line rekening. We hebben nog geen cent betaald (behalve voor bank cheques maar die heb je maar een enekele keer nodig). Je krijgt geen personal cheques maar die heb je ook niet nodig. Je mag een paar keer per maand gratis geld opnemen bij andere banken maar door het cash-out systeem in winkels zijn we nog nooit over die limiet heen gegaan.

Police and Nurses is ook een goede bank. Minimum Balance $500,-- rekening gratis met gratis pinnen bij Cashlink. Netbanking kost $0,75 per maand.

Enne...

Nee je hoeft geen Policeman of Nurse te zijn om er bij te kunnen.

www.pncs.com.au

Hi there,

Ik zit bij de HSBC en ben daar helemaal blij mee. Ik heb een online savings geopend toen we nog in Nederland woonden, geen probleem. En hier heb ik nog nooir een dollar aan fees hoeven betalen, terwijl ik alle bankzaken, rekeningen betalen, shoppen met m'n hsbc pinpas doe. Superbank! Enige nadeel is dat ze niet veel kantoren hebben, maar daar staat tegenover dat de telefonische service ok is. En op saldo op je lopende rekening krijg je 4,75 % rente, en met de serious saver (gekoppeld aan je online savings account) krijg je 5,9% rente (wel met wat kleine lettertjes, maar die zijn overal).  :up:

Wel eens van een CREDIT UNION bank gehoord? Ik kwam er ook via Liam achter.
Is een bank die is gesticht door het publiek en voor het publiek, zonder zakelijke belangen.
Weet er verder helaas niet t fijne van maar t zou de moeite kunnen zijn om er es wat mee te googlen.
Liam is in Ierland zelf ook aan de credit union bank verbonden en heeft er zeer positieve ervaringen mee... Succes!

Willem, je wilde ook een goed verspreide bank, nou het is eigenlijk zeer eenvoudig want er zijn 4 gelijkwaardige banken door het hele land.
Westpac, National Australia Bank (NAB), ANZ en Commonwealth Bank.
Ze zijn alle 4 ongeveer even groot. De NAB staat goed aangeschreven bij hypotheken maar je krijgt ze bij iedereen en ze zitten in praktisch alle suburbs.
Tip: Neem gewoon de Bank op loopafstand van jou, ze kosten allemaal ong hetzelfde, ze apen elkaar na.

De ING en ABN/AMRO zijn geen trading banks, daar kun je niet terecht voor je dagelijkse  beslommeringen en ze hebben geen banken in de suburbs, alleen midden in de stad.

Dan zijn er nog een reeks andere kleinere banken zoals eerder al door anderen vermeld en zijn alle goed, maar hebben niet zoveel ATM's door het land als de grote vier en je betaalt kosten als je bij een andere bank geld uit de muur haalt.

De ING bank is zeer goed voor sparen op korte termijn, geeft 5.6 procent zonder enige vorm van kosten, maar kan alleen via internet en je moet een aparte rekening openen (gratis) voor de transacties.  Dat is alleen voordelig NAAST je gewone bank account met een van de big Four.
Als je meer wilt weten, dan stuur maar een PM,
Cheers
Jan

[quote author=Jan Katers link=topic=4907.msg62277#msg62277 date=1149938249]
Forumleden die nadelen kunnen bedenken mbt CitiBank?
[/quote]Heb een tijdje een rekening bij ze gehad. 't Is min of meer hetzelfde als ING: alleen online bankieren, kantoren hebben ze niet geloof ik... Ik gebruikte het in ieder geval puur als spaarrekening naast een gewone ANZ rekening ($5 p.maand onbeperkte transacties)

Is er zoals In Nederland een soort bescherming door een overkopelende bank mocht een bank failliet gaan?

In Nederland garandeert DNB tot geloof ik 40.000 euro per bank.

Volgens mij zijn er in het verleden wat banken, superannuation funds of building societies op de fles gegaan met alle gevolgen van dien voor de gedupeerden.

In 1990 gingen er tientallen building societies over de kop, duizenden hebben veel geld verloren, de bekenste waren: Pyramid Building Society, Estate Mortgage, Geneva  in Perth en nog veel meer.
Gingen van de een op de andere dag bankroet . Ze hadden hoge rente's beloofd 15-20 procent, maar er kwam niets van terecht en sommige zijn nog bezig met administrateurs en kan nog wel 10 jaar duren totdat al het kleine beetje geld dat er nog zat door aministrateurs zijn opgeslorpt.
Banken zijn nooit over de kop gegaan in OZ en zijn net als in NL min of meer gegarandeerd door de Commonwealth.
Je hebt totaal geen problemen als je bij de grote banken blijft.  Ook de kleinere banken zoals Bendigo Bank en St George etc zijn gegarandeerd.
Wees zeer voorzichtig met instanties welke hoge rentes beloven en met superannuations, neem de grote superfunds en hoewel momenteel de markt zeer wisselvallig is en de Australische All Ordinaries een zeer groot verlies leden deze maand, dan nog op de lange termijn zit je bij de grote jongens wel goed.
Cheers
Jan

Zit bij National (NAB) naar tevredenheid. Heel uitgebreid netwerk, net als de andere groten.

Heb net een "lezing" gehad over ING. ING heeft, in navolging van het succes van direct banking van de Postbank, onderdeel van ING, een aparte divisie ING Direct opgezet. Deze is heeeeeeeeel groot geworden en snel uitgegroeid. De strategie die zij hanteren is die van de Postbank: veel direct bankieren, dus via internet, geen bankfilialen etc.
Daartoe heb ze in een raptempo in zo'n 15 landen ING Direct opgezet: spaarrekeningen met hele hoge rente, waar geen bank tegenop kan. Dit met het idee om vervolgens natuurlijk aan alle binnengehaalde klanten ook andere producten te kunnen verkopen. Geen idee wanneer ze van plan zijn ook gewone betaalrekeningen in het buitenland aan te bieden.......wie weet.

Henriette

Henriette, goed verteld.
De ING bank Maximiser kan alleen geopend worden in OZ door inwoners en men dient een andere cheque account nummer van een andere bank op te geven met exact dezelfde naam en het enige verkeer wat mogelijk is, is tussen de ING Bank account en je gespecificeerde cheque account.
Dit om fraudde tegen te gaan, dus de ING zal altijd en alleen maar geld verkeer naar jouw eigen bank account overmaken, je kunt gewoon zelfs met je wachtwoord geen andere mogelijkheid scheppen.
Er zijn geen kosten en momenteel geeft men 5.6 procent.
Alleen de Westbank in Perth geeft het eerste jaar meer, ik geloof 6 procent.

www.ingdirect.com.au    en hier kun je het allemaal lezen.
Jan

Hi Willenm,

Sorry this is in English but my Dutch is not so hot. 

We just opened a WestPac account.  It was very easy and quick and transfering money has been very stright forward.

I have a friend in Oz and she said that banks are mostly all the same.  So you can open an account with any bank in the begining and then when you get there and settled you can always look at all the banks in your area and change your bank if you need too.  :up:

Wij zijn bij de NAB (hypotheek en cheque accounts). We waren een tijdje geleden aan het kijken of we de rente op de hypotheek - die we toen overigens ook al bij de ING hadden - konden verlagen door deze ergens anders onder te brengen. Plotseling ging onze hypotheekrente bij de NAB toen dus naar een percentage dat vergelijkbaar is met de goedkoopste concurrent ----> dus altijd proberen te handelen met die lui, ze willen je business hebben/houden!

Sparen doen we zowel bij de ING (account voor onze dochter dat we een paar jaar geleden hebben geopend) als bij de NAB voor onze eigen spaarcentjes. De NAB heeft tegenwoordig ook een spaarrekening die "hoge rente" heeft en geen fees/charges. Ze verloren te veel klanten aan ING en dergelijke dus ze moesten wel. We kregen deze rekening ineens aangeboden door onze personal banker toen we zeiden dat we een ING account voor onszelf gingen openen! Ik geloof dat ze de renterekening ergens in een stoffig hoekje van de website adverteren - ze willen tenslotte niet te veel rente betalen, want dat is niet goed voor de bottom line he. Uitsluitend access via Internet Banking en zo, eigenlijk dus geheel het zelfde als ING. Ik weet niet 100% zeker of de precies rente even hoog is... Wel is het handig dat je iets sneller over je centen kunt beschikken dan bij ING; een transfer bij de bank is direct beschikbaar en met ING duurt dat even omdat het tussen twee banken moet worden overgemaakt.

[quote author=Jan Katers link=topic=4907.msg62277#msg62277 date=1149938249]
Maar nu hebben die knakkers de fee voor gebruik van ATM's van de standaard $1.50 naar $2.00 verhoogd...
[/quote]

?? Zolang je bij een ATM van westpac pint is het gratis. Omdat Westpac 1 van de grootste is zijn die ATM's altijd wel ergens te vinden.  Ik haal 1-2 keer in de week geld uit de muur, nog nooit een extra dolar daar voor uitgegeven.

Wij zitten bij de ANZ. Kost $5 per maand. Opnames bij ANZ ATM's is gratis, maar bij andere ATM's niet. Ook het opvragen van je saldo bij een niet ANZ kost geld! Belachelijk natuurlijk.
ANZ heeft ook internetbankieren, maar de beveiliging is niets vergeleken met Nederland. Hier heb je alleen inlognaam en wachtwoord. In Nederland hadden we random reader.
Na wat ik hier gelezen heb ga ik eens kijken bij de HSBC. Klinkt interessant.
Ducee

Back