Goeie ervaring met banken

Maar dat kost je dan wel de rente die je niet ontvangt op die rekening toch? EN dat is toch wel een procentje of 5 ...

Hi Bear,

Tuurlijk zorg ik er zoveel mogelijk voor dat ik bij WestPac ATM's pin of anders 'cash out' doe bij de supermarkt maar soms ben je ergens en moet je pinnen en is er geen WestPac ATM in de buurt (of je weet niet waar er 1 is). Ik vind het gewoon zooooo 7-ties dat elke bank z'n eigen ATM heeft...!!! NL had dat jaaaaaren geleden nog met de Postbank en de andere banken.

Ander 'fee-voorbeeld': ik kom net terug van 3 weken vakantie en had voor die tijd een redelijk bedrag van m'n spaar- naar m'n gewone rekening gezet. Tijdens m'n vakantie is er toch wat meer geld afgegaan dan dat ik verwacht had (heb je weleens he  :wink:) en zo stond ik de 2 laatste dagen (teveel) rood. En dan krijg je voor elke debit-transactie $40 boete!!!! Belachelijk! Oz is voor mij nr. 1 maar geef me de NL banken maar...

Hawk: dat van die $2,500 is wel interessant...! Is wel voordelig want je krijgt echt geen $5 rente per maand voor $2,500 op je spaar... Maar ja: moet ik wel oppassen dat ik daar continu boven blijf...  :p

Jan,
Correct me if I am wrong but:
Op een spaarrekening met 5% rente krijg je op een bedrag van 2500 dollar (volgens mij ;-) 5% * 2500 = 125 dollar per jaar. Gedeeld door 12 maanden is net iets meer dan 10 dollar per maand ...... Toch?
Perthpete

[quote author=perthpete link=topic=4907.msg67178#msg67178 date=1154741330]
Maar dat kost je dan wel de rente die je niet ontvangt op die rekening toch? EN dat is toch wel een procentje of 5 ...
[/quote]
Niet helemaal waar Perthpete. Ik neem aan dat iedereen 2 rekeningen neemt; een betaalrekening en een spaarrekening. De spaarrekening is sowieso zonder bijkomende kosten en die $5,= die niet berekent wordt als je saldo permanent boven de $2500,= blijft is van toepassing op je betaalrekening waar je toch sowieso heel weinig of geen rente op krijgt.

euh oops... :oops: Tuurlijk klopt perthpete's berekening... Als excuus voer ik aan dat ik vandaag nog met een jetlag zit (kom net vanochtend terug uit NL)...  :wink:

Tuurlijk krijg je wat rente over de $2500 op je betaalrekening maar daardoor zal het nog niet voordeliger worden om het zo te doen.

Not sure wat jij precies bedoelt hawk...

Dat met die 2500 is een perfect idee :up:
Zo in zo een goed idee om wat meer geld op je every day account te hebben. Ik ben er pas achter gekomen dat als je geld van je savings haalt, dat je geen bonus rente krijgt wat dat ook mag zijn??
Laat je het geld een maand met rust bonus rente...... geld er af is noppus  :oops:
Kl**ten Westpac. Ik maar steeds netjes heel me sallaris naar de savings. oow ff boodschappen doen en hup daar ging weer 50 dollar naar de every day. Ben zo 3 maanden aan bonus rente mis gelopen. :wall:

O, okee nu snap ik het. Als je $ 2500,= op je betaal rekening hebt staan dan krijg je daar geen rente over. Ja, dat is natuurlijk waar, het scheelt je $ 125,= aan rente terwijl je anders $ 60,= aan kosten kwijt bent. Ja, zo trappen de mensen wel eens ergens in. Ik ook.....  :blond:

Ik zal me er ook maar even in mengen.
We hebben een betaalrekening bij ANZ, mede omdat het bedrijf waarbij ik werk daar zaken mee doet emn deals heeft voor de werknemers.
Nu ben ik aan het rondkijken voor een spaarrekening. BankWest heeft een leuke aanbieding.
De eerste 12 maanden 6.6% rente, daarna 6.00%. Dat wil ik wel, lekkere hoge rente.
Alleen heb ik vernomen dat je belasting betaald over je rente. Klopt dat?
Ik heb mijn TFN aangevraagd en dat duurd nog wel enkele weken voordat dat binnen is. Dan wil ik deze e-rekening gaan aanvragen.

De link is:
http://abetterdeal.com.au/

Wilsil,
Dat klopt. In NL betaal je sinds een paar jaar geen belasting meer over je ontvangen rente maar over de 'fictieve' opbrengst (waarde 31-12 minus waarde 01-01), zeg maar een soort vermogens-groei-belasting.
In AU is het nog zoals vroeger in NL was: Ontvangen rente = inkomen => inkomsten belasting. We moeten onze eerste aangifte nog gaan doen, maar het zal er wel op neerkomen dat de ontvangen rente gewoon op je inkomen geteld wordt.
Perthpete

Jah Grrr,

Belasting over rente. Dan is het natuurlijk wel zo dat die rente in Australië veel hoger is dan in Nederland. In Nederland kost zoiets natuurlijk meer geld dan dat het opbrengt.

Inderdaad. Rente op een hele normale spaarrekening is al gauw 5 a 5,5 %. De belastingtarieven zijn hier trouwens veeeeel beter dan in NL. Het aller hoogste tarief is 45%, maar dat betaal je pas boven de 150k per jaar (dit jaar 2006-2007) ingevoerd. Alle schijven zie hieronder. De bruto rente van 5% wordt bij een inkomen tot 75000,= dus netto zo'n 3,5%.

Tax rates 2006-07
$0            – $6,000        : 0%
$6,001    – $25,000      : 15%
$25,001  – $75,000      : 30%
$75,001  – $150,000    : 40%
$150,000 - oneindig(;-) : 45%

The above rates do not include the Medicare levy of 1.5% (read What is the Medicare levy? for more information).

Back