Graag tips om een huurwoning te kunnen bemachtigen

Monica

New Member
Hallo,

Wij zijn twee weken geleden aangekomen in Sydney en huren momenteel voor 3 maanden een gemeubileerde woning tot onze spullen zijn aangekomen. Zaak is wel om een huurwoning te bemachtigen en dat schijnt nogal moeilijk te zijn omdat er veel vraag is en weinig aanbod.
Een inpection duurt tussen de 15 en 30 minuten en daar komen veel mensen op af. Ik hoor dat mensen na de 7 plus bezichtigingen pas een huis kregen. Hebben jullie ervaringen hiermee en tips want zo vaak is het niet dat we een huis en wijk vinden waar we blij mee zijn en als hij dan aan onze neus voorbij gaat is dat niet leuk.

Groetjes,

Monica
 
Zorg dat je al de benodigde documentatie klaar hebt en spreek de agent meteen aan als je het wilt hebben. Hoe sneller die de zaak rond kunnen krijgen, de liever ze je hebben.
 
Ik heb destijds ook een overzicht van mijn bankrekening (NL & Aus) meegenomen, om ze te laten zien, dat ik genoeg financien had om de huur te betalen aangezien ik nog geen werk had.
 
Mijn tip: cash! Bied aan om de eerste week vooruit te betalen of zelfs beter de borg. Zo heb ik ons eerste huis binnengehaald, omkoping? nou niet echt, maar het lukte wel, dus niet over nadenken.
Oftewel zorg dat je geld bij je hebt om je interesse echt duidelijk te maken. Zie mijn lastava, daar staat mijn verhaal over het binnenhalen van een huurwoining. Daarna is het gemakkelijker, omdat je al historie hebt, ons 2e appartement was een appeltje-eitje verhaal. Succes!
 
Ik hoor vaak dat het zo moeilijk is om een huurhuis te bemachtigen, maar ik vond het allemaal best meevallen. Wij hebben drie keer een huis gehuurd in de Sydney area en twee keer direct voor mekaar (in de Hills district), derde keer een appartement in Annandale voor mijn dochter (derde keer gelukt). Natuurlijk hangt het er ook sterk vanaf wat voor type huis en in welke wijk je wil huren. Er zijn twee dingen belangrijk: referenties (een heb je straks al aangezien je nu gemeubileerd huurt en dan nog een persoonlijke referentie, iemand van je werk of zo) en bewijs dat je de huur kunt betalen (bankafschrift/salarisafschrift). Kijk van tevoren alvast rond tijdens de inspecties, zodat je enig idee hebt wat je voor hoeveel in welke wijk kunt huren. Dan sta je straks sterker in je schoenen als het serieus wordt. Laat je vooral niet afschrikken door andere kijkers, het kan inderdaad soms druk zijn. Ga in gesprek met de makelaar, al was het alleen maar om te zorgen dat andere potentiële huurders er niet tussen kunnen komen. Beschouw de inspectie als een sollicitatie en zorg dat je goed gekleed bent (vooral geen teenslippers!). Eigenaren willen ook nette huurders. En als je dan nog eventueel met wat flappen wappert (hoeft niet hoor, hebben wij niet gedaan), moet het lukken ;)
 
Last edited:
* Van je verhuurder in Nederland (als die er is) een referentie vragen.
* Van de Nederlandse bank een document vragen dat je nooit openstaande rekeningen had
* Overzicht van je bankrekening laten zien.
* Aangeven dat je al werkt hebt (indien van toepassing)
* Vooruit betalen. Wij hadden aangeboden om 6 maanden huur vooruit te schieten...je moet het toch betalen, dus dat maakte voor ons niet zoveel uit. Uiteindelijk hebben we niks vooruit betaald.

Belangrijk zoals Janneke al aangeeft, klets met de property manager. Zij heeft een belangrijke stem, omdat ze iemand aanraadt. Wij hadden @Sacha mee en die kletst vrolijk met iedereen (;)) en dat liet een erg goede indruk achter
 
Job opportunity Katja!
Wij hebben ook een hele papierwinkel overlegd, hoewel lang niet alles verplicht is. Maar als nieuwkomer moet je net even wat beter beslagen ten ijs komen. Zo hebben wij een contract laten zien van tijdelijk werk, overzicht van onze hypotheekbetalingen in Nederland, een verklaring geschreven over wie we zijn en dat we eigen huizen hebben gehad en nette bewoners zijn met kopie van onze verkoopbrochure van onze laatste woning. Ook referentie voor onze honden gegeven en aangeboden inzage te geven in ons spaargeld (hebben ze uiteindelijk niet gevraagd). Ook hebben we 10 dollar per week meer geboden dan de huurprijs. Weet niet of het geholpen heeft, maar je valt wel op. De eerste woning waar we naar 'gesolliciteerd hebben' is het ook direct geworden en dat met 2 honden. En ook hier was het ook best druk bij bezichtigingen, maar kwam er wel achter dat enkelen daarvan nog niet op het punt stonden om te verhuizen, maar gewoon rondkeken en nieuwsgierig waren... Succes!
 
:oops:
ik wil best helpen, maar ik ga ervan uit dat Monica inmiddels al heel wat (bij)geleerd heeft.
Laat maar horen :)
Als je net iets hoger in de markt gaat zitten, dan is het trouwens ook wat gemakkelijker, dan heb je veel minder concurrentie.
Ik kan natuurlijk niet in jullie portemonnee kijken, bij ons in de buurt schieten de nieuwbouw appartementen uit de grond. Keuze genoeg!
 


OFX
Back
Top