groentetuin in Queensland

Danny-Eva

New Member
Hajojo,

Ik vroeg me af of het mogelijk is een beetje je eigen groente te kweken in je tuin in Queensland. Ik kan me herinneren dat het me werd afgeraden om kruidenplantjes buiten neer te zetten omdat de possums die toch opvreten. Doen ze dat ook met je groente en/of fruit of komen anders wel de fruitbats erop af? Of kan het wel als je het afzet met gaas of iets dergelijks?

Gr.
Danny-Eva :)
 
Wij zijn wel het een en ander aan het proberen in ons 'groente tuintje'. Alleen de chili's hebben het overleefd. Ik vind het erg lastig om iets te kweken. Niet vanwege possums of fruitbats (die hebben het straks veel te druk met de mango's) maar vanwege de droogte.
 
Hoi Joep,

Ik heb me nog niet verdiept in het weer op het moment, maar is het nu zo droog dan? In Queensland ook? En mag je je tuintje ook niet besproeien daardoor? Ik heb ooit eens een goede tip gehoord trouwens. Het water dat je gebruikt om je pasta in te koken op te vangen nadat je het hebt afgegoten en af laten koelen en dat te gebruiken voor je tuin. Is groente en fruit duur in de supermarkten? Hier in NZ is het best duur namelijk vandaar dat ik wat groente en fruit in de tuin verbouw.

Gr.
Danny-Eva
 
het is mogelijk om je eigen groente te kweken, maar je moet inderdaad genoeg water geven.
en dat wordt soms lastig met de water restricties die ze hier hebben.
Maar al het afvalwater van de keuken en van de wasmachine kan gebruikt worden om de tuin groen te houden.


de groenten,

Hein
 
Wat een vragen stel ik toch he. Ik ben nu hier in NZ net bezig m'n tuin op te leuken en heb nu ook wat groente in de tuin staan en een rockmelon. En zulke dingen had ik ook voor ogen om te doen toen ik nog in NL zat en als we besluiten naar OZ te komen (we zijn nog steeds in twijfel) dan wil ik toch proberen dat daar ook te doen.

Ik wist niet dat het zo erg was nu met de droogte. Is dat door het hele land? Het had nu toch wel een beetje moeten regenen? En dan zo'n lekker tropisch buitje zoals Queensland die goed kunnen hebben.

Sterkte daarmee dan maar!
Groetjes,
Danny-Eva
 
De droogte is in Australie (ook in Queensland) is in geen 100 jaar zo erg geweest. Elke 4 dagen pleegt een boer zelfmoord. Je mag je tuin niet besproeien, met een emmertje mag het geloof ik wel. De bananen kosten 10 $ de kilo.

Volgens mijn vriendin (een aussie) zijn de gemiddelde groenteprijzen de laatste 3 jaar ongeveer verdubbeld.
 
[quote author=Joep link=topic=5857.msg73708#msg73708 date=1161687874]
Alleen de chili's hebben het overleefd.
[/quote]

Nou, "onze" possums houden zelfs van chilli's!! little b@st@rds :-D
 
@Joep: die bananenprijzen zijn because of Larry (cycloon die zo'n beetje alle bananenplantages heeft verwoest  :-() Maar dat wist je vast ook wel

@Irene2: yep, possums zijn inderdaad erg verschillend... in ons vorige huis hadden we enorme veelvraten!! Echt alles aten ze... we konden niets buiten zetten... Nu wonen we 700 meter verderop en we hebben allemaal planten, bloemen en kruiden buiten staan en hier laten de possums ze met rust.... En we hebben possums: zeker weten... we worden regelmatig uit onze slaap gehouden omdat ze het zo nodig vinden om tikkertje op ons dak te spelen of spannende dingen in onze achtertuin te doen  :wink:

Oh: en we geven alles netjes water met 'grijs water' hoor  :wink:
 
[quote author=Jan Katers link=topic=5857.msg73823#msg73823 date=1161777752]
Oh: en we geven alles netjes water met 'grijs water' hoor  :wink:
[/quote]

Waar haal je grijs water vandaan?

Import uit nederland??  In australie lijkt mij het water zo mooi helder blauw en niet grijs  :lol: :lol: :lol: :lol:
 
Is grijs water niet afvalwater?

En ja die possums vechtend op het dak, kan ik me nog wel herinneren. Stijf in je bed liggen 's nachts van die krengen. Maar ook zo schattig als ze over je schutting lopen en je aankijken met die grote ronde ogen. Wel goed dat er toch plekken zijn waar je van alles kan verbouwen waar ze er niet aankomen.

Anywho, bedankt voor al jullie antwoorden, ik hoop op nog meer. Ben inmiddels verslaafd geraakt aan de verhalen over Aussie. Nogmaals hier in NZ is het ook perfect vertoeven maar de hang naar Aussie wordt toch wel groot. Misschien verzacht het als hier de zon weer lekker gaat schijnen en ik met m'n billen op het strand kan zitten en een beetje kan boarden ook. De winter heeft te lang geduurd!!!

Groetjes maar weer,
Danny-Eva
 
Klopt: 'grijs water' is afvalwater. Bijv. uit de wasmachine.
Of als je je handen of groente hebt gewassen. Gewoon teiltje in de gootsteen zetten en dat kieper je dan over de planten heen.
Je kunt ook met een emmer in de douche neerzetten: na een (korte) douche-beurt staat er heel wat water in!

Alle beetjes helpen! (en onze plantjes/bloemen/kruiden staan er mooi bij  :wink:)
 
Wat een goed idee zeg! Ik zal het onthouden voor als we die kant opkomen. Ik heb net allemaal tomaten en sla in de tuin gezet en hopelijk kunnen we over een paar maanden eigen oogst eten hier in NZ. Wij hebben alleen maar last van katten die de boel omspitten en poepen en plassen erin. Tips? Mijn man gaat ze achterna met een tennisbal, maar dat helpt ook niet echt. Hij wordt er wel sportief van moet ik zeggen.
 
[quote author=Danny-Eva link=topic=5857.msg73889#msg73889 date=1161847815]
Mijn man gaat ze achterna met een tennisbal
[/quote]
:-D :-D :-D
 
De droogte in Queensland is ook een beetje een lokaal probleem. De droogte is Brisbane is veel erger dan b.v. nabij de Sunshine Coast. In Brisbane gaan level 4 water restrictions volgende week in, je tuin in leven houden is dan erg lastig ..... Maar hoger valt er meer regen en zijn de dam levels ook redelijk op peil, en wordt er nog overal besproeid.

Ik verbaas me er over dat grey water zomaar mag worden gebruikt voor de tuin. Water uit je (af)wasmachine lijkt me niet zo geschikt om over je tomaten te gieten - worden het dan wasverzachte tomaten met citroen-geur ? Wat veel anderen wel doen is om het overflow water vanuit de septic tank (moderne beerput zegmaar) weer te gebruiken voor de tuin, dat is immers redelijk schoon en veilig water.

Zoveel mogelijk een eigen regenwater tank neerzetten is wel handig, je krijgt er nu zelfs subsidie voor.

Het waterzuinig je huishouden wordt trouwens nog niet echt afgedwongen, hier is de eerste 120 m3 gratis, en daarna betaal je maar AUD 0.87 per m3. In NL is het 3x zo duur en betaal je het gehele verbruik.

Alle waterbeparende maatregelen die geld kosten gaan niet echt werken zolang het water zo goedkoop is.
 
[quote author=whale link=topic=5857.msg73943#msg73943 date=1161918833]

Ik verbaas me er over dat grey water zomaar mag worden gebruikt voor de tuin. Water uit je (af)wasmachine lijkt me niet zo geschikt om over je tomaten te gieten - worden het dan wasverzachte tomaten met citroen-geur ?
[/quote]

nee, dat laten we lekker de zee inlopen....

Je kunt biologisch afbreekbaar wasmiddel kopen. en als je het waswater en spoelwater samen opvangt is het zeepgehalte erg laag. is 3 emmers water per wasbeurt. hoor onze tomaten niet klagen.
 
Ook hier in de Bay of Plenty (NZ) hebben we wel eens te maken met droogte en ben ik van plan wat watertonnen neer te zetten voor noodgevallen. Mochten we toch in Australie gaan wonen dan zorg ik er zeker voor dat we regenwater voor wasmachine en andere dingen gebruiken. Zonde van al dat drinkwater wat maar door de wc wordt gespoeld. Daar zijn ze trouwens ook al jaren mee bezig dat te veranderen in Aussie, was in 2000 ook al het geval.

Maar goed, wel goed te horen dat het toch goed te doen is je tuin te sproeien met grijs water. Deden we dat allemaal maar!! Ik ga er hier ook mee beginnen, vanaf nu. Nou ja...........morgen want ik moet nog biologisch afbreekbare zeep kopen.

Gr.
Danny-Eva :)
 
Back
Top