Hallo iedereen. Dit zijn wij!

MenJos

New Member
Hallo iedereen, en wat ontzettend leuk om alle verhalen te lezen! Zeker ook nuttig al die informatie!
Om te beginnen eerst maar eens voorstellen. Ik (38) mijn vrouw (33) en ons zoontje van 2 gaan de grootste stap uit ons leven wagen en hopenlijk in aanmerking komen voor een visum down under! Een heel avontuur, nu al!
Mijn loopbaan in de afgelopen jaren is oa geweest als cabinet maker en aansturend monteur kasten/paneelbouwer (Een Beroep dat op de Skilled list voorkomt) de afgelopen 3 jaar alleen werkzaam als Purchaser bij het zelfde bedrijf. (Dit staat dan weer niet op de lijst) Het toeval wil nu dat het bedrijf ook in Australië (Perth) sinds 2015 is gestart. De manager heb ik een tijd geleden ontmoet toen hij op bezoek was bij onze vestiging. Nu dus bezig met een sollicitatie brief. Spannend!
Hoe schatten jullie onze kansen in?
Verder staat het beroep van mijn vrouw ook op de lijst, namelijk hairdresser en ook visagist ( beide diploma's van) Zij heeft nu 8 jaar een eigen onderneming en daarvoor 9 jaar werkervaring als topstylist. Mischien een Skilled Independent Permanent Visum?? Mocht het via het werk van mij niet lukken. We horen graag jullie ideeën en verhalen natuurlijk!

Twente groet Fam K.
 
Hoi Familie K,

Met beroepen op de skilled list ben je al goed op weg!
Over het algemeen is een skilled independent visum prettiger dan een 457 / bedrijf sponsored visum. Over de voors/tegens van het 457 visum zijn in het betreffende sub forum wel wat berichten te lezen.
Dus als je de kans hebt ga dan voor skilled independent!
 
Bedankt voor je reactie. Super fijn om wat informatie te krijgen omtrent het visum! Een paar dagen verder en al wat meer informatie rijker. We moeten ook eerlijk zeggen het is nogal een wirwar van informatie voor ons is. Zo als het er nu naar uit ziet maakt mijn vrouw met haar beroep als kapster meer kans. (Afgelopen 8 jaar als zelfstandig, daarvoor 9 jaar werkervaring in salon) Dit beroep staat op de CSOL lijst en zou goed zijn voor een 489 visum ( maar daar zijn ze op moment mee aan het sleutelen) of een 190 visum. Een skilled independent visum zie ik daar niet bij staan maar zoals gezegd weinig ervaring daarin. We willen morgen eens bellen met visa4you om over de verscheidenheid aan visum wat meer te weten te komen. Aan het beroep zal het namelijk zover we nu alle informatie hebben niet liggen.

Minimaal twee jaar relevante werkervaring aantonen wordt wel vereist. Dit is meteen een volgende vraag. Als je 8 jaar als zelfstandige hebt gewerkt hoe kun je dan aantonen dat je werkervaring hebt? Natuurlijk via de KvK en de boekjaren maar een referentie brief van een vorige baas is te lang geleden. Verder zijn alle diploma's op vakgebied natuurlijk aantoonbaar. Heeft iemand dus ervaring hierin?
 
Sorry voor de onduidelijkheid maar we kregen ons oude account niet verwijderd onder de naam life you dream. Hebben dus een nieuwe aangemaakt onder MenJos
 
Welkom.
Op dit moment is men druk aan het reorganiseren in immi land. Sommige visa zijn al verdwenen of gaan van de lijst. Criteria worden aangescherpt.
Mijn advies is om een bureau te benaderen en die goed op papier laten zetten, wat jullie mogelijkheden zijn en wat de eventuele hobbels op de weg kunnen zijn.
Zodat jullie heel goed weten waar je aan begint, als je zover bent. Tijdelijke visum is uit eigen ervaring een drama, stress en kan zwaar wegen op de relatie, vandaar dat ik zou gaan voor een permanent visum als dat mogelijk is in jullie geval. Ervan uit gaande dat jullie deze stap definitief willen maken.
Zorg dat je financieel ruimte hebt, voor het geval het traject langer duurt, kosten gaan regelmatig omhoog. En bovendien zal het je niet verbazen na het lezen van al onze verhalen, dat je soms niet heel gemakkelijk aan het werk komt (ook al heb je er dan wel een visum voor). Je kunt elders op het forum vinden, wat het allemaal met zich mee brengt en wat het kost.
Ik ben benieuwd wat er uit gaat komen, waar komt de keuze voor Oz vandaan precies?
 
Wederom bedankt voor de informatie! Idd eerst bellen en op papier de mogelijkheden hebben staan!
Wij zijn nu al ongeveer een jaar verder na de eerste gedachte om naar Australië te emigreren. We hebben ons het afgelopen jaar dan ook erg verdiept in Oz maar ook in andere landen waar we al geweest zijn. Onze wens om te emigreren zit al lang in onze aderen.
Gezien leeftijd nu, dat van onze zoon en de verkoop van ons huis, is het nu een now or never gevoel! Dat het niet makkelijk zou gaan worden, zeker na het lezen van diverse verhalen is iets waar we ons maar al te bewust van zijn!
In het kort, we gaan ervoor en je leeft maar één keer, pakken die kans!
1. beiden moeten (zeker zicht op) werk hebben. Ikzelf zoek echt actief werk als eenmaal plaats en periode vast liggen na dat contract van mijn vrouw.
2. goede school voor onze zoon
3. (in de buurt van) de kust.
Het enthousiasme is zeker ook opgelaaid nu onze vrienden de stap hebben gemaakt down under. En zeg nou zelf, wat kun je daar niet mooi aan vinden!? Hahaha.
Vechten voor iets moet je overal en we zijn niet bang om te leren.

Als ons huis is verkocht zijn we die ketting kwijt. We willen mits het visa lukt eind volgend jaar vertrekken. In de tijd dat we zonder woning zitten gaan we bij onze ouders in. Een gelegenheid om nog eens flink te sparen. Geld moet goedkomen. Al een aardige balans gemaakt inmiddels. Wij hebben de instellingen, we duiken voor 300% in dit avontuur. We gaan, hoe dan ook! Spijt is iets wat niet in ons woordenboek voorkomt. We gaan namelijk, òntzettend spijt kríjgen als we het nu niet doen!!! Nu zoveel mogelijk informatie verzamelen en daar helpt dit forum ons fantastisch mee.
 
We hebben inmiddels contact gehad met twee bureau's. Beide bevestigen dat we de Skilled Genomineerd work visa (190) kunnen aanvragen!! Wauw wat super goed nieuws! Zijn er mensen die met dit visum bekend zijn??
 
Wij hebben een 176 (voorloper van de 190) Ik zou zeggen gaan!
Enige limiet tov van een normaal skilled visum is dat je een state nomination aan moet vragen en die moet goed gekeurd worden.
Na verkrijgen visum dien je dan 2 jaar in de state te blijven wonen. Maar dat is een makkie want elke staat heeft wel iets leuks ;)

(welke staten kunnen je sponsoren?)
 
We kregen te horen dat ze in juli weer nieuwe sponsor rondes los gooien. Queensland heeft zeker de voorkeur en ze gaf aan dat in mijn beroep dat geen probleem zou moeten zijn,!? Al zou voor het begin een andere staat ook prima zijn natuurlijk! Wat je zegt, iedere staat heeft wel wat voor-s en na-s..er zijn meerdere opties wat dat betreft. Deze maand dus nog even afwachten want idd de staat Queensland heeft nu op dit moment geen sponerships in hairdresser. We gaan er ook voor! Super enthousiast! Mag ik vragen hoe lang gemiddeld de aanvraag heeft geduurd bij jullie? Dit omdat ons huis nog niet verkocht is (net 5wk) en we kunnen natuurlijk pas echt gaan als die ketting los is. Hoe lang is het visum bv geldig? We zijn al begonnen met opfris cursus Engels voor de IELTS test. Dat soort zaken gaan we idd nu mee beginnen. Vertalen documenten, toets maken enzo.. maar het echt indienen van het visum is voor ons nog even een vraag ivm ons huis dus.
 
In Juli begint hier het financiële jaar, vandaar dat dan weer nieuwe informatie vrij komt.
Alle andere informatie kun je vinden op de immi website. Wat je nodig hebt en wat ongeveer de verwerkingstijd is.
 
Bedankt, al het één en ander op gelezen. De verhalen achter de aanvragen (verloop enzo) zijn we natuurlijk ook benieuwd naar! Leuk en informatief forum hier, kunnen we zeker verder mee!
 
Bij ons duurde het van start tot krijgen 176 (de oude 190) 14 maanden geloof ik. Maar dat is al weer 5 jaar terug dus geen idee hoe dat nu loopt.

Ons visum was 5 jaar geldig na ontvangst. Wij hebben noodgedwongen (huis e.d.) nog ruim 4 jaar in NL gezeten voor we naar Australia vertrokken.

Als je een avondje niets doen hebt kun je onze LaStaVaZa lezen. Merry-go-round to OZ.
 
Welkom! Mijn enige nuttige bijdrage is dat je een lange adem moet hebben. Qua mindset maar ook financieel. Alles duurt langer dan je verwacht. Als op de website van de overheid staat dat je met een maand reactie krijgt, reken dan minimaal 6 weken. Maar ook met een baan. Het gemiddelde aanname traject duurt 30 tot 60 dagen aldus een aantal HR mensen die ik gesproken heb. Dat kan financieel een behoorlijke impact maken. Dat je gesponsord wordt door een staat is geen enkele garantie op werk.

It's really worth it though! Makkelijk is het nooit, maar met goed vooruit plannen is het allemaal heel goed te doen :)
 
Kleine inside, mijn traject duurt al 3 maanden voor een government job en ik ben er nog niet hoor.....
 
Kleine inside, mijn traject duurt al 3 maanden voor een government job en ik ben er nog niet hoor.....

Technisch gezien zat er ook 4 maanden (en een semi-afwijzing) tussen mijn eerste gesprek en de ontvangst van m'n contract :)

Succes met wachten. Fingers crossed of heb je al mondeling toezegging?
 
Haast hebben we ook niet. Hopelijk eind volgend jaar als alles mag lukken. We hebben nu alles op een rijtje en goede gesprekken gehad met een bureau! Heel duidelijk voor ons! Ik score nu 65 punten met een gemiddeld cijfer voor IELTS. Verder wonen er vrienden in Oz, om precies te zijn bij sunshine coast zij is ook kapster en goede vooruitzichten voor mij bij haar job. Zijn daar dus wat lijntjes aan het uitzetten nu. We gaan gewoon stap voor stap en zijn positief ingesteld. Mis is elk beroep ook anders in de toelating?? De dame van het bureau kon mij vertellen dat ze erg blij met mij zijn in Oz. De meeste kapster blijven maar even en ze zijn juist hard op zoek naar blijvend personeel. Nou ja, fingers crossed idd en gewoon gaan met die banaan, haha! Hoop voor jullie ook dat het niet meer heel lang duurt.
 
Back
Top