Hallo, wij komen naar ook naar Adelaide

Carmen

Member
Hallo allemaal,
Erg leuk om op dit forum te kijken. Wij zijn bezig met de laatste fase voor het SIR visum (medische keuring). Wij gaan in augustus naar Australie en willen dan eerst een aantal maanden met een camper gaan rondreizen. In januari willen we ons dan gaan settelen in Adelaide of in ieder geval in SA. Zodat onze kinderen van 12, 6 en 2 in het nieuwe schooljaar kunnen meedraaien. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen daar, ik werk hier als projectmanager in de zorg. Ik ga gewoon kijken wat ik kan doen daar. Mijn man is hier architect en wil daar ook graag als architect gaan werken. Dus als iemand contacten heeft, dan horen wij het graag. Mijn oudste dochter zou ook graag in contact komen met kinderen die de ervaring al hebben om vanuit Nederland naar Australie te vertrekken. We zijn nu nog vooral druk met de afronding in Nederland. Maar er komen ook steeds meer concrete vragen in me opborrelen:
- Welke spullen gaan we meenemen? Ik heb nu offertes aangevraagd bij verhuisbedrijven, maar dat zijn flinke prijzen. Hebben jullie nog tips?
- We willen eerst 4 maanden rondreizen, maar moet je je SIR visum geldig maken in de staat waar je gaat wonen?
- Waar kunnen we het beste starten met reizen om de camper te kopen? We dachten zelf aan Perth omdat we daar ook de hond kunnen ophalen (quarrentaine) en het daar waarschijnlijk goedkoper is dan Melbourne of Sidney (de andere twee plekken waar we de hond kunnen ophalen)?

Nou de komende weken zal ik hier nog wel rondhangen en jullie lastig vallen met mijn vragen.

Leuk trouwens die speeldag voor nederlandse kleuters (dat is wat voor de jongste). Want wij willen in principe voor een paar jaar gaan.

Groetjes uit Holland
 
Dag Carmen
Goed idee om naar Adelaide te komen. Het is een erg leuke stad, vooral als je kinderen hebt. Wij wonen hier nu ruim een jaar (met zoon van bijna 4) met erg veel plezier. Voordat wij besloten om in Adelaide te gaan wonen hebben we eerst bijna een jaar door Australie gereist (met een 4wd auto en campertrailer). We hebben, afgezien van Perth, alle grote (en kleinere) steden van Australie gezien maar vonden Adelaide veruit de leukste stad.
Wij hebben onze spullen uit Nederland meegenomen. Het kost een paar centen maar is volgens mij goedkoper dan alles te verkopen (en er bijna niets voor terug te krijgen) en hier alles nieuw te kopen. Adelaide heeft niet al te veel leuke meubelzaken en Ikea komt pas in 2006. Voor wat betreft je vraag over waar te starten zou ik je aanraden dit te laten afhangen van de tijd waarin je gaat. Vanaf September wordt het in het noorden (NT en noorden van Queensland) erg vochtig. Kakadu NP bijvoorbeeld schijnt verschrikkelijk mooi te zijn in Januari maar de helft is gesloten vanwege de overvloedige regenval. En in Oktober/November is het in Flinders Ranges ontzettend mooi terwijl je daar niet wilt zijn in Januari/Februari aangezien de temperaturen erg vaak richting 40 graden gaan en dat is niet fijn lopen.
Mocht je vragen hebben dan hoor ik het wel. 
 
[quote author=Carmen link=topic=966.msg7382#msg7382 date=1105696493]
Hallo allemaal,
Erg leuk om op dit forum te kijken. Wij zijn bezig met de laatste fase voor het SIR visum (medische keuring). Wij gaan in augustus naar Australie en willen dan eerst een aantal maanden met een camper gaan rondreizen. In januari willen we ons dan gaan settelen in Adelaide of in ieder geval in SA. Zodat onze kinderen van 12, 6 en 2 in het nieuwe schooljaar kunnen meedraaien. Ik heb nog geen idee wat ik ga doen daar, ik werk hier als projectmanager in de zorg. Ik ga gewoon kijken wat ik kan doen daar. Mijn man is hier architect en wil daar ook graag als architect gaan werken. Dus als iemand contacten heeft, dan horen wij het graag. Mijn oudste dochter zou ook graag in contact komen met kinderen die de ervaring al hebben om vanuit Nederland naar Australie te vertrekken. We zijn nu nog vooral druk met de afronding in Nederland. Maar er komen ook steeds meer concrete vragen in me opborrelen:
- Welke spullen gaan we meenemen? Ik heb nu offertes aangevraagd bij verhuisbedrijven, maar dat zijn flinke prijzen. Hebben jullie nog tips?
- We willen eerst 4 maanden rondreizen, maar moet je je SIR visum geldig maken in de staat waar je gaat wonen?
- Waar kunnen we het beste starten met reizen om de camper te kopen? We dachten zelf aan Perth omdat we daar ook de hond kunnen ophalen (quarrentaine) en het daar waarschijnlijk goedkoper is dan Melbourne of Sidney (de andere twee plekken waar we de hond kunnen ophalen)?

Nou de komende weken zal ik hier nog wel rondhangen en jullie lastig vallen met mijn vragen.

Leuk trouwens die speeldag voor nederlandse kleuters (dat is wat voor de jongste). Want wij willen in principe voor een paar jaar gaan.

Groetjes uit Holland
[/quote]
 
Hallo Carmen,

Adelaide is een goede keuze. Wij wonen hier nu ruim 4 jaar en hebben geen moment spijt gehad. Wij hebben inmiddels ook Perth, Melbourne en Brisbane gezien, maar geef ons Adelaide maar.

Wij hebben alles meegenomen (m.uv. van tuinspullen, want dat vond ik teveel werk om grondig schoon te maken). In NL krijg je er toch niks voor en het is zonde als je het hier weer moet kopen. Het hangt een beetje af van de maat container die je neemt, maar wij hadden een 40ft container en dan maakt het niet meer uit wat je meeneemt.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
[quote author=Rob Breumelhof link=topic=966.msg7394#msg7394 date=1105742356]
Hallo Carmen,

Adelaide is een goede keuze. Wij wonen hier nu ruim 4 jaar en hebben geen moment spijt gehad. Wij hebben inmiddels ook Perth, Melbourne en Brisbane gezien, maar geef ons Adelaide maar.

Wij hebben alles meegenomen (m.uv. van tuinspullen, want dat vond ik teveel werk om grondig schoon te maken). In NL krijg je er toch niks voor en het is zonde als je het hier weer moet kopen. Het hangt een beetje af van de maat container die je neemt, maar wij hadden een 40ft container en dan maakt het niet meer uit wat je meeneemt.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
[/quote]

Rob,

Zo te lezen ben je echt Adelaide aan het promoten. Waarom heb je eigenlijk voor Adelaide gekozen. Bij ons is het meer een moetje. Niet dat we het erg vinden, want wij zijn ook in Adelaide geweest. Maar als je tussen Adelaide en Sydney moet kiezen, vinden we Sydney iets bruizender. Maar aan de andere kant geeft Adelaide het gevoel dat het een aankomende wereld staat aan het worden.  Of zien wij het verkeerd


Gr

Citavm
 
Sydney is inderdaad een van de mooiste steden ter wereld. Het ligt fantastisch aan de haven, heeft leuke wijken zoals the Rocks en Darling Harbour. Echter, als toerist in Sydney of als bewoner zijn twee compleet verschillende dingen.
Het merendeel van de immigranten woont in suburbs als Parramatta of Greenacre omdat een huis kopen dicht in de buurt van het centrum onbetaalbaar is. 'Even' de stad in doe je dan niet aangezien parkeren duurder is dan in Amsterdam en het openbaar vervoer niet zo efficient is als in Nederland. 'Even' naar het strand rijden doe je ook niet omdat iedereen dit doet in het weekend als het lekker weer is.
Adelaide is inderdaad niet bruisend. Voor de laatste mode moet je hier niet zijn. Wij zijn enkele weken geleden naar Melbourne gereden en hebben daar heerlijk ouderwets bij IKEA geshopt omdat hier geen leuke interieurzaken te vinden is en IKEA pas in 2006 hier zijn deuren opent (of dit een reden is om naar Adelaide te komen of het te mijden weet ik niet). Er zijn niet duizenden restaurants.
Daar staat tegenover dat je in Adelaide na het werk wel 'even' naar het strand rijdt om de zon onder te zien gaan onder het genoet van een lekker wijntje (en gratis parkeert aan het strand). En als er dan een beroemde band komt kun je er ook gewoon heen omdat je hier nog gewoon kaartjes kunt krijgen. Files is een woord dat we hier niet kennen zodat je lekker betaalbaar, buiten in de bossen kunt wonen en gewoon binnen 30 minuten met je auto op je werk kunt zijn.
Wij hebben bij de beslissing waar we in Australie wilden gaan wonen, de redenen om Nederland te verlaten in acht genomen.  Met dat in het achterhoofd is Adelaide volgens mij een van de fijnste steden om te wonen.
O ja, had ik het klimaat al vermeld?
 
[quote author=Paul link=topic=966.msg7512#msg7512 date=1105962534]
Sydney is inderdaad een van de mooiste steden ter wereld. Het ligt fantastisch aan de haven, heeft leuke wijken zoals the Rocks en Darling Harbour. Echter, als toerist in Sydney of als bewoner zijn twee compleet verschillende dingen.
Het merendeel van de immigranten woont in suburbs als Parramatta of Greenacre omdat een huis kopen dicht in de buurt van het centrum onbetaalbaar is. 'Even' de stad in doe je dan niet aangezien parkeren duurder is dan in Amsterdam en het openbaar vervoer niet zo efficient is als in Nederland. 'Even' naar het strand rijden doe je ook niet omdat iedereen dit doet in het weekend als het lekker weer is.
Adelaide is inderdaad niet bruisend. Voor de laatste mode moet je hier niet zijn. Wij zijn enkele weken geleden naar Melbourne gereden en hebben daar heerlijk ouderwets bij IKEA geshopt omdat hier geen leuke interieurzaken te vinden is en IKEA pas in 2006 hier zijn deuren opent (of dit een reden is om naar Adelaide te komen of het te mijden weet ik niet). Er zijn niet duizenden restaurants.
Daar staat tegenover dat je in Adelaide na het werk wel 'even' naar het strand rijdt om de zon onder te zien gaan onder het genoet van een lekker wijntje (en gratis parkeert aan het strand). En als er dan een beroemde band komt kun je er ook gewoon heen omdat je hier nog gewoon kaartjes kunt krijgen. Files is een woord dat we hier niet kennen zodat je lekker betaalbaar, buiten in de bossen kunt wonen en gewoon binnen 30 minuten met je auto op je werk kunt zijn.
Wij hebben bij de beslissing waar we in Australie wilden gaan wonen, de redenen om Nederland te verlaten in acht genomen.  Met dat in het achterhoofd is Adelaide volgens mij een van de fijnste steden om te wonen.
O ja, had ik het klimaat al vermeld?

[/quote]
 
[quote author=Paul link=topic=966.msg7512#msg7512 date=1105962534]
Sydney is inderdaad een van de mooiste steden ter wereld. Het ligt fantastisch aan de haven, heeft leuke wijken zoals the Rocks en Darling Harbour. Echter, als toerist in Sydney of als bewoner zijn twee compleet verschillende dingen.
Het merendeel van de immigranten woont in suburbs als Parramatta of Greenacre omdat een huis kopen dicht in de buurt van het centrum onbetaalbaar is. 'Even' de stad in doe je dan niet aangezien parkeren duurder is dan in Amsterdam en het openbaar vervoer niet zo efficient is als in Nederland. 'Even' naar het strand rijden doe je ook niet omdat iedereen dit doet in het weekend als het lekker weer is.
Adelaide is inderdaad niet bruisend. Voor de laatste mode moet je hier niet zijn. Wij zijn enkele weken geleden naar Melbourne gereden en hebben daar heerlijk ouderwets bij IKEA geshopt omdat hier geen leuke interieurzaken te vinden is en IKEA pas in 2006 hier zijn deuren opent (of dit een reden is om naar Adelaide te komen of het te mijden weet ik niet). Er zijn niet duizenden restaurants.
Daar staat tegenover dat je in Adelaide na het werk wel 'even' naar het strand rijdt om de zon onder te zien gaan onder het genoet van een lekker wijntje (en gratis parkeert aan het strand). En als er dan een beroemde band komt kun je er ook gewoon heen omdat je hier nog gewoon kaartjes kunt krijgen. Files is een woord dat we hier niet kennen zodat je lekker betaalbaar, buiten in de bossen kunt wonen en gewoon binnen 30 minuten met je auto op je werk kunt zijn.
Wij hebben bij de beslissing waar we in Australie wilden gaan wonen, de redenen om Nederland te verlaten in acht genomen.  Met dat in het achterhoofd is Adelaide volgens mij een van de fijnste steden om te wonen.
O ja, had ik het klimaat al vermeld?

[/quote]

Tijd en rust is wel een belangrijk voorwaarden. Wat betreft de rest, ik denk dat ik non food spullen via de web zal bestellen. Ik doe het hier al in NL. Ik heb gezien dat in Central market in Adelaide een goed assortiment aan vlees, groeten en vis heeft, dus zal ik m'n eigen gerechten wel maken, stel dat ze geen grieks, frans, chinees, marokaans, japans, italiaans, spaans etc restaurant hebben.

Verder heb ik begrepen dat Adelaide een Mediterraanse climaat heeft. Lekker een koele glasje rose aan het einde van dag, dat lijkt mij eerlijk :).

Gr

Citavm
 
Wat zijn jullie ervaringen met werk zoeken en vinden in Adelaide? Hebben jullie er lang over gedaan en denken jullie dat een IT-projectmanager uit Nederland er aan de slag moet kunnen? Op basis van kans op werk is onze keus op Melbourne gevallen. Maar Adelaide vond ik inderdaad een stuk rustiger en dat vrij wonen spreekt ons ook zeer aan! Ik denk dat dat in Melbourne lastiger wordt.

Thanx!
 
Het aanbod van werk is veel groter in Melbourne/Sydney of Brisbane. Daar staat tegenover dat de werkeloosheid in heel Australie heel erg laag is en momenteel dus ook in Adelaide. Ik raad je aan om regelmatig op de grotere job websites te kijken voor het type werk dat jullie zoeken. Ik heb het idee dat er best wel vraag is naar goede IT projectmanagers. Overigens wordt het vinden van werk naarmate je langer in Adelaide woont makkelijker aangezien hier veel via 'netwerken' gaat.
 
Hoi Citavm,

Ik ben gelukkig niet de enige die Adelaide aan het promoten is. Paul weet er ook aardig raad mee. Ik ben het helemaal met hem eens. We gaan na mijn werk nog weleens naar het strand. Je zet je auto direct aan het strand (gratis) en gaat zitten/liggen. Verder is Adelaide duidelijk een stad in opkomst. Het is altijd wat achtergebleven, maar dat wordt snel ingehaald. Er wordt een nieuw vliegveld gebouwd, nieuwe winkelcentra, kantoren, veel nieuwe wijken, etc. En toch blijft het een groot dorp van 1 miljoen inwoners en dat is nu (voor ons) net de charme. Wij wilden niet naar een grote stad met alle problemen die men daar heeft (drukte, files, dure huizen, etc) dus vielen Sydney en Melbourne af. Perth vonden wij wat te geisoleerd liggen en Brisbane was wat te vochtig voor ons. Dus werd het Adelaide. En nogmaals.......... geen moment spijt gehad.

Groeten,
Rob Breumelhof
Adelaide
 
We gaan na mijn werk nog weleens naar het strand. Je zet je auto direct aan het strand (gratis) en gaat zitten/liggen. Verder is Adelaide duidelijk een stad in opkomst. Het is altijd wat achtergebleven, maar dat wordt snel ingehaald.

Helemaal met je eens Rob.

Ik ben Regina de vrouw van andere Rob en kom uit Adelaide.
Vooral het strand mis ik heel erg. Ik vind het wel leuk als er positief over mijn stad wordt geschreven.
Wel misschien komen wij elkaar nog wel tegen in Adelaide dit jaar.

Have a good day

Regina
 
Ik kan niet wachten om lekker in Adelaide te gaan :beach: . De laatste documenten sturen we aan het eind van deze week of begin volgende week, Dan wachten of het een  :happysun: of een :cry: wordt.

gr

Citavm
 
Hallo Allemaal

Ik sluit me helemaal aan bij de positieve noot over Adelaide.  Ik ben net weer voor een week terug geweest.  Tegenwoordig woon ik in Melbourne (vanwege werk) maar Adelaide is echt fantastisch!!

Groetjes Sidonia
 
Dank jullie allemaal voor jullie leuke reacties. Leuk om zo veel enthousiasme te horen over Adelaide. Mij leek het direct al een leuke stek, dus ik ben heel benieuwd. We hebben inmiddels inderdaad bedacht dat het toch wel erg handig is om onze troep mee te nemen: je krijgt er inderdaad niks voor. Weten jullie nog kinderen van een jaar of 10-15 die met mijn dochter willen mailen over het leven daar????
En weet iemand een leuk architectenbureau of een leuke architect in Adelaide?

Groetjes uit Utrecht
 
Hallo Carmen,

Ik denk dat mijn dochter van 19 dat wel wil. Zij was zelf 15 toen we emigreerden, dus ze heeft jouw dochter heel wat te vertellen denk ik. Laat haar maar een email sturen naar lilianne@tpg.com.au.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide
 
Hoi Citavm,

Wat betreft eten hoef je je geen zorgen te maken in Adelaide ! Koop een entertainment boek via een van de goede doelen, en dit geeft je een goed overzicht welke restaurants er zijn in Adelaide, plus een korting van tussen de 25 tot 50% op de rekening. Toch mooi meegenomen ! De restaurants in Adelaide behoren tot de beste en best betaalbare van Australie: Grieks, Indisch, Japans, Mongolian, Frans, Italiaans, noem het maar op en het is er!. :up:

groeten,
Peter
 
[quote author=Peerke link=topic=966.msg8378#msg8378 date=1107429886]
Hoi Citavm,

Wat betreft eten hoef je je geen zorgen te maken in Adelaide ! Koop een entertainment boek via een van de goede doelen, en dit geeft je een goed overzicht welke restaurants er zijn in Adelaide, plus een korting van tussen de 25 tot 50% op de rekening. Toch mooi meegenomen ! De restaurants in Adelaide behoren tot de beste en best betaalbare van Australie: Grieks, Indisch, Japans, Mongolian, Frans, Italiaans, noem het maar op en het is er!. :up:

groeten,
Peter
[/quote]

Geweldig, bedankt voor de tip

Gr

Citavm
 
Back
Top