Welkom op het forum!
Interessante reacties. In mijn ervaring is parttime werken hier niet gangbaar (inner city Melbourne). De meeste mensen om ons heen werken 5 dagen en als ik aan mensen hier zeg dat het in Nederland gangbaar is om 4 or zelfs 3 dagen per week te werken wordt daar meestal met verbazing op gereageerd (gevolgd door "ik ga emigreren").
Om het in perspectief te zetten: onder collega's en vrienden kennen wij twee mensen die niet fulltime werken. Ook als ze kinderen hebben.
Onder onze Nederlandse vrienden daarentegen kennen we bijna niemand die nog fulltime werkt.
Ik beleef het ook zo, en mijn partner in het onderwijs ook. Al zijn er bij haar wel steeds meer mensen (voornamelijk vrouwen) die 4 dagen gaan werken nu.
Ik vond dat er in NL minder een stigma hing aan het 4 dagen per week werken , vooral als man zijnde. Hier wordt je nog net niet uigelachen als je het aandraagt en er rust ook een taboe op met collega's onder elkaar. Ik heb het eens proberen aan te kaarten uit interesse. Korte antwoord is: jouw baan kan alleen fulltime beoefend worden. Lang antwoord: iets met teveel geregel om mijn werk door iemand anders te laten doen 1 dag per week. State Government en buiten de kaders denken? Vergeet het maar. Ik weet trouwens dat het op het kantoor wel mogelijk is, maar bij ons niet, en ook daar zijn het alleen vrouwen die part time werken.
Ook al onze vrienden en kennissen hier werken 5 dagen, de Landcruisers, boten en caravans moeten toch ergens van betaald worden. Ik had in Nederland een vriend die ipv loonsverhogingen werktijdverkorting vroeg, die werkte op het laatst nog maar 3 dagen voor een full time loon, dat zie ik hier echt niet zo snel gebeuren, vooral niet in de regions.
@Thijsvr klinkt redelijk bekend: in government is het nog erger: je komt aan om 7 AM dan heb je 3 kwartier om koffie te drinken en bij te praten, dan om half 10 weer half uur smoko (eigenlijk 10 minuten geloof ik, maar wie houdt zich daar aan)? Dan 45 minuten tot een uur lunch net hoe gezellig het is en 's middags weer een half uur smoko. knock off om 3:30 terwijl dit eigenlijk 4 zou moeten zijn. Zwaar leven bij de overheid. Overwerken gebeurd hier nauwelijks, dat is echt een no go. Maar ook dat is typisch overheid.
Om niet helemaal af te dwalen en antwoord te geven op de vraag van de poster:
Wat ik wel weet is dit:
Het verschilt heel erg per branch. In de horeca werken de meeste mensen als casual: soort van 0 uren contract en je werkt wanneer het nodig is. Iets hoger uurloon (al is dat in de horeca nog maar de vraag?) geen sick pay en geen recreational leave.
Ook in veel lager geschoolde uitvoerende beroepen is het gebruikelijk: warehouse werk, in winkels, etc.
Soms is het ook zo dat je begint als casual, en wanneer het van beide kanten bevalt (vooral vanaf de employer) dan wordt je overgezet naar contract, en dan heb je dus alle zekerheden en perks.
Soms is het gewoon even nodig om werk aan te pakken, lokale ervaring op te doen ongeacht je contract en vanuit daar naar een baan met betere voorwaarden of dezelfde baan met betere voorwaarden te onderhandelen.