HBO niet automatisch erkend?

artvark

XPdite Sponsor
Hallo allemaal

Om de 120 punten te halen moet ik 60 hebben voor m'n werk. Nu is mij verteld dat voor die 60 punten ik een "competentie rapport" zal moeten maken aangezien nederland niet in het "washington accoord" zit. Ik ben dus ing. / Bachelor maar kan mij niet voorstellen dat dit niveau niet allang bekend ik daar. Ik heb in forums nu al gelezen over HTSers die enkel de papieren hebben gestuurd en erkend zijn en mensen die zo'n rapport moesten maken.
Om het nog vaager te maken, als ik genoegen neem met 50 punten i.p.v. 60 dan hoeft dat rapport niet meer (zegt de migration agent die ik sprak)?
Weet iemand een echt antwoord of waar ik die kan vinden ? meningen blijken er genoeg te zijn maar aangezien ze niet hetzelfde zijn kan ik daar niets mee.!

help!

Arthur
 
Welkom op dit forum  :up:

Het enige dat ik weet is dat een aantal universiteiten erkend worden, maar hoge-scholen worden niet erkend. Ik kan me niet indenken dat als je je HBO-diploma door de 'keuring' wilt krijgen, geen CDR moet maken. Ik heb toentertijd www.immi.gov.au & IEAust (website weet ik even niet meer) doorgepluist. Wij hebben geen bureau ingeschakeld, maar alles zelf gedaan en dus alles op de letter nauwkeurig gedaan wat ze gevraagd hebben.
 
Om als ingenieur aan 60 punten te komen moet je je laten 'assessen' door Engineers Australia, zie http://www.ieaust.org.au/find/osqa.html Een verplicht onderdeel van dat assessment is het schrijven van een CDR, aangezien NL zoals je al zei niet in het Washington Accord zit. Dit is ongeacht je HTS of TU hebt gedaan en geldt voor 'professional engineer'; of het ook klopt voor 'engineering technologist' e.d. weet ik niet uit m'n hoofd.
Je kunt je ook laten assessen door VETASSESS (dacht ik), als je tenminste een passend beroep kunt vinden op de SOL lijst van DIMIA. Volgens mij kijkt VETASSESS enkel naar diploma's en hiervoor hoef je dus geen CDR of zoiets te maken, maar dit levert je maar 40 of 50 punten op.
 
Hallo Jeroen, Hans,

bedankt voor de welkomst groet!
We zijn al een tijdje bezig met info verzamelen en nu net terug van een beperkte rondreis in Au. We willen de emmigratie doorzetten en ik verwacht en hoop veel aan deze forum te hebben met het hele proces.
hmm..het lijkt er dus op dat ik dan zo'n CDR moet doen en het verhaal van Hans komt overeen met wat ik al eerder hoorde maar niet kon geloven.
Jeroen, viel dat mee? was je toen net afgestudeerd of was't lang geleden?

bedankt en gr.

Arthur
 
Hallo Arthur

Welkom op het forum  :hi:
Een rondreis is ook voor een Aussie een droom.
wij hopen hem ook volgend jaar te maken :wink:

Gr. Ton en Ineke :up:
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=1798.msg16360#msg16360 date=1117180848]
Om als ingenieur aan 60 punten te komen moet je je laten 'assessen' door Engineers Australia, zie http://www.ieaust.org.au/find/osqa.html
[/quote]

Staat dit dan los van de reguliere skills assesment voorafgaand aan de feitelijke visumaanvraag? Of moet je voor DIMIA opnieuw een assessment laten doen, om aan die 60 punten te komen?
 
Een bachelor wordt inderdaad erkend, maar IEAust wil weten of de nederlandse ing hetzelfde is als de australische. Alleen een aantal opleidingen in Engeland vallen onder het Washington Accord, dan hoef je alleen maar je diploma in te dienen. Engeland wordt echter ook erkend door FEANI, de europese ing. vereniging, en mijn opleiding ook omdat deze is erkend door NIRIA. Maar AUstralie neemt hier geen genoegen mee, dat je voldoet aan de europese standaar van ing.
Vandaar het CDR, waarin je je carriere in 3 hoofdtukken uiteenzet. Volgens Oz heeft een ing een aantal competenties, en die moeten allemaal naar voren komen in de beschrijving van je carriere.

Ikzelf ben ing. bouwtechnische bedrijfskunde. Ik probeer eerst via IEAust een assessment te krijgen, dan worden ook 60 punten toegekend.

Als dit niet lukt kan ik onder een andere ASCO (projectmanager) een assessment laten doen bij VETASSESS. Deze instantie kijkt alleen maar naar je diploma, daar staat dan  wel tegenover dat dit maar 50 punten oplevert en dat ik dan niet voor een skill independent kan gaan maar voor STNI of SIR.......

ALs je de overseas assessment kit goed doorleest wijzigt zich het allemaal vanzelf. Mocht je nog vragen hebben hoor ik het wel.

Gr. Sab
 
Ik nog steeds niet helemaal sjnap  :oops:

Mijn situatie:

Ik moet mijn spullekes laten assessen door ACS (IT).
Op hun site zie ik nergens iets terug over een CDR.
Mijn beroep, IT iets, is 60 punten waard.
Dan vraag ik me af of DIMIA, na een positieve assessment van ACS, ook weer een assessment wil hebben van de bachelor die ik dan al bij ACS door de keuring heb laten komen.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat een positieve skills assessment bij een willekeurige assessment authority automatisch tot gevolg heeft dat je de punten voor skills (40, 50 of 60, afhankelijk van je gekozen beroep) toegewezen krijgt, onder de voorwaarde dat je de skills assessment papieren meestuurt en ook al je diploma's.

Wat verwarrend allemaal dit...
 
Hoi Sabien,

Ok, dit begint duidelijk te worden. Als ing. , welke catagorie engineer ga je voor? heb je ergens iets kunnen lezen over aantal jaren werkervaring? of dat invloed heeft?

gr.

Arthur
 
[quote author=AJ link=topic=1798.msg16383#msg16383 date=1117189908]
Ik nog steeds niet helemaal sjnap  :oops:

Mijn situatie:

Ik moet mijn spullekes laten assessen door ACS (IT).
Op hun site zie ik nergens iets terug over een CDR.[/quote]Nee, CDR geldt alleen voor ingenieurs die zich door IEAust moeten laten assessen. Als IT ingenieur moet je inderdaad bij de ACS zijn, en die hebben weer hun eigen regels voor de assessment.
 
[quote author=Hans de Visser link=topic=1798.msg16397#msg16397 date=1117201584]
Nee, CDR geldt alleen voor ingenieurs die zich door IEAust moeten laten assessen. Als IT ingenieur moet je inderdaad bij de ACS zijn, en die hebben weer hun eigen regels voor de assessment.
[/quote]

Thanks  :up:
 
[quote author=AJ link=topic=1798.msg16383#msg16383 date=1117189908]
Ik moet mijn spullekes laten assessen door ACS (IT).
Op hun site zie ik nergens iets terug over een CDR.
Mijn beroep, IT iets, is 60 punten waard.
Dan vraag ik me af of DIMIA, na een positieve assessment van ACS, ook weer een assessment wil hebben van de bachelor die ik dan al bij ACS door de keuring heb laten komen.

Ik was namelijk in de veronderstelling dat een positieve skills assessment bij een willekeurige assessment authority automatisch tot gevolg heeft dat je de punten voor skills (40, 50 of 60, afhankelijk van je gekozen beroep) toegewezen krijgt, onder de voorwaarde dat je de skills assessment papieren meestuurt en ook al je diploma's.

Wat verwarrend allemaal dit...
[/quote]

Arjan,

De redenatie is de andere kant op.

DIMIA heeft een Skilled Occupation Lijst (de SOL lijst) gedefinieerd. Daar in staan beroepen genoemd met een aantal punten en de organisatie die assessment doet. IT heeft 60 punten en ACS doet de accessment.
ACS heeft Guidelines gedefinieerd. Belangrijk voor ACS is je diploma en je ervaring (zie de situatie van Maluka).

In http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=1480.0 lees ik dat CDS staat voor Competance Demonstration Report. Ik herken weinig in deze topic. Ik heb een CV opgesteld en daar de mijn taken samengevat, waarbij ik benamingen en omschrijvingen gebruikt heb die staan in de ACS Guidelines, immers in de IT zijn functiebenamingen en beschrijvingen soms verschillend.

Na een positieve assessment krijg je een brief en deze brief moet bij je DIMIA aanvraag gevoegd worden. Vervolgens krijg je je punten.

Marco
Marco
 
[quote author=brainysmurf link=topic=1798.msg16401#msg16401 date=1117203565]
Na een positieve assessment krijg je een brief en deze brief moet bij je DIMIA aanvraag gevoegd worden. Vervolgens krijg je je punten.
[/quote]

Hey thanks!

Dit hoopte ik al  :up:
 
[quote author=brainysmurf link=topic=1798.msg16401#msg16401 date=1117203565]
...  benamingen en omschrijvingen gebruikt heb die staan in de ACS Guidelines, immers in de IT zijn functiebenamingen en beschrijvingen soms verschillend.
[/quote]

Oeps, die staan dus niet in de ASC Guidelines, maar in de definities van de ASCO codes van Australian Bureau of Statistics (vanaf PDF pagina 145).

Marco
 
Nog even om verwarringen te voorkomen: een andere ASCO betekent vaak ook aan andere assessing authority. Elke authority hanteert haar eigen regels om de gelijkwaardigheid van je opleiding en werkervaring te beoordelen. Tot nu toe heb ik alleen gehoord dat IEAust een CDR hanteert ter beoordeling.....of ik daar nu zo blij mee ben...? :|


[quote author=artvark link=topic=1798.msg16384#msg16384 date=1117190661]
Als ing. , welke catagorie engineer ga je voor? heb je ergens iets kunnen lezen over aantal jaren werkervaring? of dat invloed heeft?[/quote]

Volgens mij moet je in ieder geval 12 van de laatste 18 maanden in je beroep hebben gewerkt, en als je in totaal de 120 punten wilt claimen moet je ook de laatste 3 van de 4 jaar in een beroep hebben gewerkt van de SOL lijst.

Ik val onder de categorie professional engineer en heb 5 jaar werkervaring in mijn beroep, dus dat zou in ieder geval goed moeten komen. Zonder werkervaring zou ik niet weten hoe je de CDR zou moeten schrijven, want dit is gebaseerd op je ervaring als ing, dus na je afstuderen. Je mag een bepaalde functie beschrijven die je hebt gehad binnen een bedrijf, maar stel dat je al 5 jaar dezelfde functie hebt kom je niet aan 3 carriere episodes en mag je bijvoorbeeld ook een project waaraan je je bijdrage hebt geleverd nemen, of een onderzoek of dergelijke.

Puntentelling:

volgens mij moet je om een 60 punten beroep te kunnen claimen ook recente werkervaring hebben. dus opleiding en recente werkervaring > positieve skill assessment > 60 punten

leeftijd: 25 punten (in mijn geval, ben 31)
werkervaring 3-4 jaar : 10 punten
engels : 20 punten
opleiding volledig in het nederlands: 5 bonuspunten

Zo kom ik in totaal dus op 120 punten......hoop ok :wink:

Gr. sab
 

Oeps, die staan dus niet in de ASC Guidelines, maar in de definities van de ASCO codes van Australian Bureau of Statistics (vanaf PDF pagina 145).
uhh....ligt dat aan mij, want ik kan de link niet downloaden...en ben eigenlijk wel benieuwd naar die omschrijving.......

Gr. Sab
 
[quote author=Sabien link=topic=1798.msg16417#msg16417 date=1117214825]

uhh....ligt dat aan mij, want ik kan de link niet downloaden...en ben eigenlijk wel benieuwd naar die omschrijving.......

Gr. Sab
[/quote]

1. Ga naar de site van het Australian Bureau of Statistics http://www.abs.gov.au
2. kies "Access to all ABS products & statistics, including AusStats" in linker menu
3. kies "Publications & Data"
4. kies "Publications"
5. kies "All by Catalogue/Subject"
6. kies "12. Classifications and work manuals"
7. kies "1220.0 - ASCO -- Australian Standard Classification of Occupations, Second Edition"
8. kies "1997"

Laat even weten nu wel lukt.

Marco
 
Die link lukt wel, maar tis een errug zwaar bestand.
Hij opent het pdf in de browser en dat kan ff duren.

Wel goeie pdf trouwens  :up:
 
Back
Top