Hbo=??

lindapinda

New Member
hoi pipeloi,
hmm...ik wil a.s Feb een vervolgstudie gaan volgen in Aus. (als alles volgens plan gaat wonen we daar dan inmiddels, nu nog nl, wel al visum)
Ik heb mn HBO diploma in Nederland behaalt, maar weet iemand toevallig waar dat ongeveer gelijk aan staat in Australie?
In aus kennen ze geen HBO en met heel veel moeite heb ik uiteindelijk phil ,mn vriend, (australier) kunnen overrtuigen dat het geen practical school is.(wat naar mijn idee MBO is)

can anybody help me out ?


thanks!!

liefs linda
 
Hi Linda,

Zelf hebben wij ook een hbo (heao) diploma behaald. het staat volgens ons gelijk aan een Bachelor degree in Australie.

groetjes

Jim & Suz
 
Ik heb mijn Pabo (=hbo) diploma laten vertalen. Hogeschool Leiden werd University of Leiden (Dus niet Leiden University want dat is de universiteit in Leiden). Er staat ook Bachelor of Education. Dus ik denk dat je er wel vanuit kan gaan!?
 
[quote author=jufrebekka link=topic=2238.msg23119#msg23119 date=1123314730]
Ik heb mijn Pabo (=hbo) diploma laten vertalen. Hogeschool Leiden werd University of Leiden (Dus niet Leiden University want dat is de universiteit in Leiden). Er staat ook Bachelor of Education. Dus ik denk dat je er wel vanuit kan gaan!?
[/quote]

Inderdaad, dat klopt wel. Als ik klaar ben met mijn studie komt er ook Bachelor of Education te staan.
 
F.Y.I.:

Ik ben met het Nuffic bezig om een Diploma Description te laten maken...

Van hun site:
Een Diplomabeschrijving (Diploma Description) is een Engelstalige beschrijving van een Nederlands diploma. Elke afgestudeerde van een reguliere opleiding in het hoger onderwijs, vmbo-t, havo of vwo kan bij D&C voor € 75,- een op naam gestelde beschrijving van de gevolgde opleiding en het behaalde diploma verkrijgen. In deze beschrijving wordt uitgelegd welke opleiding is gevolgd en hoe het Nederlands onderwijs is gestructureerd. Mocht het niet mogelijk zijn een Diplomabeschrijving op te stellen dan krijgt u uw geld terug onder inhouding van €18,- administratiekosten.

Ik ben erg benieuwd wat ze van m'n HTS-E maken, helaas vertalen ze geen "master classes / vervolg cursussen"...

Groet,

Marco
 
Onwijs bedankt voor jullie replies!!

ben nu net bezig met het uitzoeken van een vervolgopleiding..
Ik ben gelukkig net afgestudeerd in het jaar dat ze (hogeschool) ook een engelstalige versie van je diploma meegeven (standaard) omdat het bachelor-master systeem net dat jaar (2003) was ingevoerd,dus das een meevaller qua vertalen....Maar ik had geen idee of het wel gelijk zou staan aan een bachelor degree of university in aus..

maar thanks for helping me out!!
 
[quote author=MarcoG link=topic=2238.msg23248#msg23248 date=1123489912]
F.Y.I.:

Ik ben met het Nuffic bezig om een Diploma Description te laten maken...

Ik ben erg benieuwd wat ze van m'n HTS-E maken, helaas vertalen ze geen "master classes / vervolg cursussen"...

[/quote]

Toevallig nog lid van KIVI-NIRIA........dan geven ze een gratis engeltalige diploma beschrijving af in het kader van internationale samenwerking.......staat hetzelfde in als de verklaring van Nuffic.

En als je geen lid bent, slechts 25 euries.........

Ik heb er dus voor gekozen om niet met Nuffic in zee te gaan, zeker niet na het voorbeeld wat ze hebben afgegeven. Niria heeft gewoon verklaard bachelor of engineering in bla bla bla, deze opleiding geeft het recht op vervolgstudie masterclass University UK en nog wat....

Gr. Sab
 
In mijn diploma bijlage (hier te vinden, pdf 481kb) staat het Nederlandse hoger onderwijssysteem uitgelegd (in hoofdstuk 7), inclusief verschil tussen HBO (higher professional education) en WO (academic education). Wellicht heb je er wat aan.
 
Ik kan de pdf niet openen. Maar als je nog vragen hebt erover, ik weet p-cies hoe het zit, aangezien ik een tijdje geleden ook gekeken heb om verde rte studeren in australie en heb ook een hbo opleiding.
 
Shuter street: Om een PDF bestand te openen heb je een reader nodig die het Portable Document Format (PDF) ondersteund. Van www.adobe.nl is een gratis reader te downloaden waarmee je het bestand wel kan openen....
 
:lol: ja dat weet ik, en heb ik ook, maar kom niet verder van een leeg wit scherm. Maakt ook niet uit hoor, maar bedankt voor de reply!!
 
Is de eerste pagina misschien helemaal leeg? Wil nog wel eens voorkomen bij een PDF document. Onderin het scherm kun je zien uit hoeveel pagina's het document bestaat!
 
Is het niet zo dat het opleidingsniveau nu is gelijkgetrokken of is dit alleen voor
Europa.

Dus iemand die een HBO studie heeft afgerond krijgt de Bachelor titel en
na een universitaire opleiding heb je de Master titel.


Groeten,
Jur

PS Of ga ik nu twijfelen  :-o
 
[quote author=Maluka link=topic=2238.msg23933#msg23933 date=1124033738]
Is de eerste pagina misschien helemaal leeg? Wil nog wel eens voorkomen bij een PDF document. Onderin het scherm kun je zien uit hoeveel pagina's het document bestaat!
[/quote]

De eerste pagina is niet leeg, en bij mij werkt de link gewoon. Je kunt proberen met de rechtermuisknop op de link te klikken en dan "save link as" te kiezen. Dan kun je hem downloaden en vanaf je computer openen.
 
[quote author=baju link=topic=2238.msg23942#msg23942 date=1124044781]
Is het niet zo dat het opleidingsniveau nu is gelijkgetrokken of is dit alleen voor
Europa.

Dus iemand die een HBO studie heeft afgerond krijgt de Bachelor titel en
na een universitaire opleiding heb je de Master titel.

[/quote]

KLopt ja, dat is om alles duideijker te maken, maar er zijn 2 verschillende soorten bachelors en masters. Daar ligt dus de truc.
 
[quote author=Shuter Street link=topic=2238.msg24015#msg24015 date=1124130623]
KLopt ja, dat is om alles duideijker te maken, maar er zijn 2 verschillende soorten bachelors en masters. Daar ligt dus de truc.
[/quote]

Dit is de officiële wettekst omtrent titelatuur: (WHW Artikel 7.10a)
Artikel 7.10a. Verlening van graden
1. Het instellingsbestuur verleent de graad Bachelor en de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een bacheloropleiding in het wetenschappelijk onderwijs onderscheidenlijk het afsluitend examen van een masteropleiding in het wetenschappelijk onderwijs heeft afgelegd. Afhankelijk van het vakgebied waarin het met goed gevolg afgelegde afsluitend examen van een bacheloropleiding onderscheidenlijk het met goed gevolg afgelegde examen van een masteropleiding is afgelegd, wordt aan de verleende graad toegevoegd «of Arts» dan wel «of Science». Bij ministeriële regeling kan voor een opleiding of een groep van opleidingen aan een in dit lid bedoelde graad een andere toevoeging dan die, bedoeld in de tweede volzin, worden vastgesteld.
2. Het instellingsbestuur verleent de graad Bachelor en de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een bacheloropleiding in het hoger beroepsonderwijs onderscheidenlijk het afsluitend examen van een masteropleiding in het hoger beroepsonderwijs heeft afgelegd. Het instellingsbestuur kan voor een opleiding of een groep van opleidingen aan een in dit lid bedoelde graad een andere toevoeging dan die, bedoeld in het eerste lid, tweede volzin, vaststellen.
3. Het bestuur van de rechtspersoon, bedoeld in artikel 5a.1, tweede lid, verleent de graad Master aan degene die met goed gevolg het afsluitend examen van een masteropleiding als bedoeld in artikel 7.3b, onder a of b, heeft afgelegd. De tweede volzin van het tweede lid is van overeenkomstige toepassing.
4. Het instellingsbestuur of het bestuur van de rechtspersoon, bedoeld in het derde lid, voegt aan een graad toe de vermelding van het vakgebied of het beroepenveld waarop de graad betrekking heeft.

In pricipe zijn er dus alleen de volgende titels beschikbaar voor universiteiten: B.A., M.A., B.Sc. en M.Sc. Alleen bij ministeriële regeling kunnen er ander titels bijkomen. (lid 1).
Uit lid 2 blijkt dat HBO instellingen wel allerlei bachelor titels mogen verzinnen.

Ik promoveer nu zelf aan de University of Queensland en die maken het behoorlijk bont met hun titels, zie deze pagina, onderaan  :lol:
 
[quote author=Sabien link=topic=2238.msg23373#msg23373 date=1123538157]
[quote author=MarcoG link=topic=2238.msg23248#msg23248 date=1123489912]
F.Y.I.:

Ik ben met het Nuffic bezig om een Diploma Description te laten maken...

Ik ben erg benieuwd wat ze van m'n HTS-E maken, helaas vertalen ze geen "master classes / vervolg cursussen"...

[/quote]

Toevallig nog lid van KIVI-NIRIA........dan geven ze een gratis engeltalige diploma beschrijving af in het kader van internationale samenwerking.......staat hetzelfde in als de verklaring van Nuffic.

En als je geen lid bent, slechts 25 euries.........

Ik heb er dus voor gekozen om niet met Nuffic in zee te gaan, zeker niet na het voorbeeld wat ze hebben afgegeven. Niria heeft gewoon verklaard bachelor of engineering in bla bla bla, deze opleiding geeft het recht op vervolgstudie masterclass University UK en nog wat....

Gr. Sab
[/quote]

Goede tip Sabien,

Ik ben al jaren geen lid meer (natuurlijk ook gezegd). Word ik vandaag teruggebeld (gisteren kopie diploma op de bus gedaan!!!!) dat het certificaat onderweg is en dat ik die €25,- wel kon laten zitten (after sales). Echt leuk!
 
Tja, iemand moet het wiel de eerste keer uitvinden he...?

Blij dat je er wat aan had, succes......met je CDR enzo....... :up:

Gr. Sab
 
Back
Top