Heeft iemand raad of advies?

tweety

XPdite Sponsor
Ja forumleden ik heb jullie advies weer eens nodig……

Sinds september 2008 ben ik de trotse bezitter van een staat gesponsord visum voor Victoria (VE 176). Eind januari 2009 ben ik ook daadwerkelijk begonnen met werken,  de maanden daarvoor heb ik genoten van Australie en het niets doen. Echter de laatste 2 weken voordat ik begon met werken, ik zat toen nog steeds in een hostel, heb ik mijn huidige partner in dat hostel ontmoet.

Ook na het vertrek is het contact intensief doorgegaan, dagelijkse sms-jes en bijna dagelijks een telefoontje, met uitschieters in de weekenden van uren durende gesprekken. Kortom alle symptomen van een hevige verliefdheid zijn daar. Eind juni is ze weer in Australie geweest, met als reden dat ik op mijn eerste verjaardag in het buitenland vooral niet alleen moest zijn en gewoon om elkaar weer te zien. Deze 3 weken waren voor ons de bevestiging voor iets dat we al wel wisten, wij willen gewoon samen zijn!

Maar nu komt de moeilijkheid, hoe pakken we dit het makkelijkste aan?? Zoals jullie misschien al begrepen hebben gaat het om een same-sex relatie, dus trouwen helpt niets! Een Work en Holliday visum is ook geen optie. Op Skills gaat een visum ook niet lukken, dus de enige mogelijkheid is een Partner visum.

Zo’n partner visum is op zich geen probleem, waar het dat we niet aan een 12 maanden samenwonen kunnen voldoen. Nu niet en in de toekomst ook niet! Waarom? Ik wil gewoon niet dat mijn partner haar leven op geeft om hier vervolgens 12 maanden te gaan zitten wachten op een visum dat misschien nooit word afgegeven, je weet het immers nooit met de DIAC. Wat de mogelijkheden zijn met haar werkgever in Nederland dat wordt de komende tijd uitgezocht en misschien is het voor een langere tijd samen zijn wel een optie maar zeker geen jaar. Natuurlijk wel als dat partner visum eenmaal verkregen is, maar dan is werken ook mogelijk.

Nu komt het, ik weet dat je niet in alle situaties perse 1 jaar samenwonen noodzakelijk is, maar het bewijs dat je een verbintenis met 1 persoon aangaat kan soms voldoende zijn. Om te bewijzen dat dit zo is wordt er vaak gekeken naar contracten, zoals huurovereenkomsten, verzekeringen etc etc, die je samen hebt afgesloten en betaald. Afgelopen week hebben we dus ook samen een rekening geopend.
Nu is mijn vraag:
Kan ik zonder problemen verzekeringen (zoals inboedel en auto) op ons beide naam zetten??

Ik denk dat verzekeraars hier waarschijnlijk niet moeilijk over doen, kan mij niet voorstellen dat ze checken wie op welk adres woont. Maar hoe zit het met de belasting en andere diensten?? Mijn partner betaald natuurlijk gewoon belasting in Nederland en heeft hier verder niets en sterker nog ze is hier op dit moment niet meer. Kortom kan iemand mij aangeven of er nadelen zijn aan het op beide naam zetten en dus ook betalen van onze gezamenlijke rekening van enkele verzekeringen?

Alvast bedankt,

Chantal

Hoe zo is trouwen geen optie? Misschien in Australie niet, maar toch wel in Nederland, en dan kan je toch aantonen dat jullie getrouwd zijn en moet Australie dat volgens mij toch gewoon accepteren! Of zie ik dat nu zo verkeerd?

Wat leuk trouwens om te lezen dat jullie zo verliefd zijn, heel fijn voor jullie. Geniet van het gevoel om weer zo verliefd te zijn. Heb de laatste maanden in Nederland nog net mogen mee maken dat mijn schoonzusje ook hopeloos verliefd werd op haar Ellen en zij gaan in September trouwen, wel jammer dat we er niet bij kunnen zijn...

Will same-sex marriages be recognised?
No. Same-sex marriages are not recognised for migration or citizenship purposes, except to the extent that they are non-conclusive evidence of a de facto partner relationship. Similarly, marriage between opposite-sex partners is taken to be non-conclusive evidence of a spousal relationship

Dus helaas voor een visa maakt dat geen verschil.

[quote author=Sacha link=topic=10231.msg143426#msg143426 date=1247885886]
Heb de laatste maanden in Nederland nog net mogen mee maken dat mijn schoonzusje ook hopeloos verliefd werd op haar Ellen en zij gaan in September trouwen, wel jammer dat we er niet bij kunnen zijn...[/quote]toch niet een tripje naar Nederland boeken? Realiseer mij dat dit vanwege de kids wat moeilijker gaat.

Hey Chantal,

Ik kan je geen advies geven maar wat toevallig dat je nu net op een Nederlandse in Australie verliefd bent geworden.
Hopelijk krijg je alles geregeld en veel geluk met de liefde.

Jolanda

Hee Chantal, volgens mij gaan die wetten veranderen hoor en is spouse voor same-sex huwelijken ook mogelijk. Een collega van mij zit te wachten tot deze wet in werking gaat dan gaan die daar ook voor volgens mij. Ik zal het morgen even navragen hoe zij dat precies gaan doen. Beiden komen oorspronkelijk uit Frankrijk en zijn nu beiden hier.

Hey Chantal,

Helaas kan ik je in deze ook niet helpen... Maar ik wens je wel heel veel succes. Ik hoop dat je uiteindelijk een leven kan delen met je beide liedes :up:

[quote author=Sacha link=topic=10231.msg143426#msg143426 date=1247885886]
Wat leuk trouwens om te lezen dat jullie zo verliefd zijn, heel fijn voor jullie. Geniet van het gevoel om weer zo verliefd te zijn. Heb de laatste maanden in Nederland nog net mogen mee maken dat mijn schoonzusje ook hopeloos verliefd werd op haar Ellen en zij gaan in September trouwen, wel jammer dat we er niet bij kunnen zijn...
[/quote]

Jammer dat jullie niet bij de bruiloft kunnen zijn. Wij hadden wel het geluk dat mijn schoonouders en schoonzusje wel bij de bruiloft konden zijn. Mijn schoonzusje had het toen makkelijk want ze woonde en werkte in Londen als verpleegkundige. Het is natuurlijk wel snel als je 3 juni pas daar bent en dan september weer terugmoet voor een bruiloft.
Het had beter een jaartje later kunnen zijn.

@Chantal; Is het geen optie om in Nederland te trouwen en dan weer terug te gaan. Als je volgens de nederlandse wet  getrouwd bent dan is het toch geen probleem lijkt me.
Ook van mijn kant ; veel geluk in de liefde.  :rose:

Groetjes heidi

Dames, bedankt voor jullie lieve reakties!

[quote author=Inge link=topic=10231.msg143432#msg143432 date=1247899710]
Hee Chantal, volgens mij gaan die wetten veranderen hoor en is spouse voor same-sex huwelijken ook mogelijk. [/quote]

Dat die wet van spouse visa veranderd is per 1 july dat klopt! Voorheen kon je als same-sex partners samen geen visum aanvragen, dit is nu veranderd, vanaf 1 july heeft een same-sex partner dezelfde rechten en plichten als bij opposite-sex partners. Alleen geldt het voor same-sex huwelijken nog wel dat de huwelijksakte zelf niet geldig als bewijs alleen! Kortom zoals ik al schreef en dit komt van de immi.gov.au
[quote author=tweety link=topic=10231.msg143427#msg143427 date=1247886887]
Will same-sex marriages be recognised?
No. Same-sex marriages are not recognised for migration or citizenship purposes, except to the extent that they are non-conclusive evidence of a de facto partner relationship. Similarly, marriage between opposite-sex partners is taken to be non-conclusive evidence of a spousal relationship[/quote]
Waarschijnlijk wonen die vrienden van je al wel enige tijd samen........
Maar laat maar horen als het anders is, elk advies is welkom!

Hoi Chantal,
wat geweldig dat je zo hevig verliefd bent!! Al het geluk in jullie relatie toegewenst!
Ik neem aan, uit je verhalen dat je partner niet op lijsten staat voor de skilled sponsored??
Dat duurt misschien wel lang, maar uiteindelijk misschien toch korter dan wachten totdat je 1 jaar samen kunt wonen, en dan een partner visum aanvragen..
Groetjes gwen

De enige mogelijkheid voor mijn partner om naar Australie te komen is een partnervisum en zoals ik al zei om die te verkrijgen is 12 maanden samenwonen niet perse noodzakelijk!

Het enige dat ik wil weten is wat zijn de nadelen als ik nu verzekeringen e.d. afsluit op beide namen? Kortom krijgt mijn vriendin hier in Nederland of (in de toekomst) Australie belasting technisch problemen mee?

Wat betreft visa's daar weet ik mij best wel raad mee, maar belasting en dat soort zaken blijft voor mij een groot raadsel  :wink:

[quote author=tweety link=topic=10231.msg143460#msg143460 date=1247929426]
Het enige dat ik wil weten is wat zijn de nadelen als ik nu verzekeringen e.d. afsluit op beide namen? Kortom krijgt mijn vriendin hier in Nederland of (in de toekomst) Australie belasting technisch problemen mee?
[/quote]

Toen mijn man nog geen permanente verblijfsvergunning had heb ik hem zonder problemen kunnen verzekeren. We hebben daar later nooit vragen over gekregen noch problemen met de belasting. Maar dit was Nederland en heb ik het over 12 jaar geleden. Maar volgens mij moet het geen probleem zijn. Waarom stel je je vraag niet gewoon via een website van een verzekeraar en de belastingdienst. Het is een legitieme vraag, toch? Je hoeft er niet bij te vermelden waar je je info voor nodig hebt. Je wilt gewoon weten of het kan omdat ze vaak heen en weer pendeld o.i.d.

:smile:
Marika

Ik denk dat Perthpete waarschijnlijk wel een antwoord op je NL belastingen vraag heeft.

Qua auto: ik weet niet hoe het in vic zit, maar in NSW was dit geen probleem (ik heb een tijdje in de auto van mijn achternichtje gereden voordat ik er zelf 1 heb gekocht), wel moet je soms een beetje extra betalen (afh. van leeftijd, rijervaring, eerdere schade en natuurlijk van de soort verzekering die jij hebt e.d.). Als een listed persoon een ongeluk krijgt is je eigen risico kleiner dan een non-listed.  (dit is trouwens de non-compulsory verzekering), maar of het ook zo werkt in vic weet ik niet..

Voor de verplichte verzekering weet ik het niet, maar dat betaal je toch maar 1x per jaar, dus daar kun je volgens mij ook niet in wijzigen...

Qua auto zie ik niet echt een probleem... ik stond zelf dat jaar ook nog in NL ingeschreven. Wel was ik dus niet in NL dus heb daar geen overtredingen kunnen maken e.d. en had toen zelfs nog een NL rijbewijs toen dit gebeurde (mijn rijbewijs werd overigens niet snel daarna uit die auto gejat..) anyway, ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Ik kan je helaas niet met de huur dingen e.d. helpen.

Ik heb mijn belastingaangifte uiteindelijk in NL laten doen. In Australie heb ik nooit een belastingaangifte gedaan. Dit zou ik ook alleen maar moeten doen voglens mij om geld terug te krijgen van wat ik te veel betaald heb tijdens het werken. (maar goed, misschien ben ik wel heel fout en heel illegaal bezig geweest om geen aangifte te doen  :? :lol:)
In Nederland had het wel wat haken en ogen dacht ik maar ik heb mijn belasting aangifte door een kantoor laten doen afgelopen 2 jaar (vanwege oa australie). Ik dacht dat dat alleen wat te maken had met inkomsten in Australie uit werk. En dat had weer met een 6 maanden regel te maken. Als je korter dan 6 maanden in oz was geweest van een 'belasting jaar' dan telden die werkzaamheden dacht ik niet mee, en met meer dan 6 maanden wel.. maar het precieze weet ik er ook niet meer van.
Ik weet wel dat ze wel wat dig werk hebben moeten verrichten om hier achter te komen.

Succes!

[quote author=alieNL link=topic=10231.msg143464#msg143464 date=1247931560]
Ik denk dat Perthpete waarschijnlijk wel een antwoord op je NL belastingen vraag heeft.
[/quote]

hmmm, dank je voor het vertrouwen maar ik ben allesbehalve een belastingexpert hoor ;-) ;-). We hebben alleen onze eigen ervaring met het gedoe rondom een emigratie biljet ...

Chantal, ik zie eigenlijk geen problemen vwb de belasting dienst. Zolang je partner in NL woont, leeft, werkt en belastingaangifte doet kan ik me niet voorstellen dat het een probleem is om diverse zaken op beide namen te zetten... (maar nogmaals, geen expert he ....)

Uhmm dan zit ik er toch eens naast  :oops:  ik dacht nm dat perthpete iets met belastingen deed in NL..  :oops: sorry!

Om even terug te komen op mijn eigen vraag......

Ook ik heb niets kunnen vinden wat het aanvragen van verzekeringing op beide naam kan tegen houden. De eerste formulieren liggen dus al klaar om maandag op de post te gaan.

Laten we maar zeggen dat alle kleine beetjes helpen om de DIAC te overtuigen dat onze relatie echt is. Gelukkig hebben wij zelf en onze omgeving dit soort onzin niet nodig  :wink:

Chantal

Hoi Chantal

Het enige zou zijn als je ooit eens een claim in wil dienen bij de verzekering.  Je hebt het op twee namen verzekerd maar de spullen zijn maar van een persoon.  Bij eventuele uitbetaling zou een verzekeringsmaatschappij moeilijk kunnen doen, hoeft helemaal niet hoor, maar zou kunnen.  Je kan namelijk niet iets verzekeren wat niet van jouw is.    Ik weet/begrijp dat het niet gaat om uitkeringen etc. 

Sidonia

Bedankt voor je tip!
Maar volgens mij maakt het voor een inboedel verzekring niet uit aangezien je een totale waarde van de inboedel opgeeft.
Misschien toch voor de zekerheid maar voor de auto verzekering kiezen.......

Chantal

Hoi

Ja je verzekerd inderdaad de totale waarde maar als het op beide naam staat en het brand af, wordt dus officieel de helft aan jouw betaald en de andere helft aan de andere verzekerde uitgekeerd, of alles op een gezamelijke bankrekening.  Het is dus niet zo dat bij brand al het geld dan naar jouw gaat.

Ik begrijp dat het alleen maar gaat om bewijs van dingen samen te hebben etc. en er waarschijnlijk niets zal gebeuren, maar dat is het eventuele nadeel bij de verzekering op twee namen.

Sidonia

[quote author=sidonia link=topic=10231.msg144124#msg144124 date=1248754946]
Hoi

Ja je verzekerd inderdaad de totale waarde maar als het op beide naam staat en het brand af, wordt dus officieel de helft aan jouw betaald en de andere helft aan de andere verzekerde uitgekeerd, of alles op een gezamelijke bankrekening.  Het is dus niet zo dat bij brand al het geld dan naar jouw gaat.[/quote]

Zo had ik het nog niet bekeken...... maar we hebben inmiddels al wel een gezamenlijke rekening. Jouw post heeft mij even in hold gezet misschien dat ik de inboedel dan maar op mijn naam doe en de auto op beide naam zet.

Thanks!  :up:

[quote author=STW link=topic=10231.msg144117#msg144117 date=1248735960]
What about a student visa?[/quote]

Nee dat zien we niet echt zitten, moet het echt zo moeilijk zijn dan kies ik er toch liever voor om naar Nederland te gaan. Tenslotte is het daar zo slecht nog niet en weten we wel zeker dat we beiden een baan hebben dat is hier voor mijn partner nog maar afwachten.

Back