Hellup....beren op de weg?

Sabien

New Member
Hoop dat het niet te ingewikkeld overkomt, maar goed......

ASCO code voor bouwkundig ing levert 60 punten op (na een hopelijk positieve skill assessment).

Puntenlijst werkervaring:
Als je de laatste 3 van de 4 jaar in JOUW beroep of een ander gerelateerd beroep van 60 punten hebt gewerkt  krijg je 10 punten voor werkervaring.

Als je een 40-50-60 punten beroep claimt en je hebt werkervaring in EEN beroep van de SOL krijg je 5 punten werkervaring.

Dus nou komt het: bouwk. ing is geen beroep maar een titel, je gaat namelijk niet voor de functie solliciteren als bouwk. ing maar bijvoorbeeld als projectleider  of consultant of weet ik wat (waar je meestal minimaal HTS voor nodig hebt, dus ing).

Hoe gaat DIMIA je werkervaring dan beoordelen? Ik claim de asco voor ingenieur 60 punten, maar op mijn cv heb ik momenteel de functie als projectleider......? Construction projectmanager staat ook op de lijst, maar als 50 punten beroep..........Snappen jullie het nog?

Loop ik nu de kans dat zij mijn werkervaring niet rekenen als 10 maar als 5 punten? Of kijkt DIMIA of ik voor de functie die ik uitoefen een ingenieursachtergrond nodig heb....?

Kijk wat dat betreft is het makkelijker als je verpleegster bent: je hebt een opleiding tot verpleegster, mag je verpleegster noemen en gaat werken als verpleegster. Of metselaar, of kapster.

Iemand enig idee? :-(

Gr. Sab
 
Als ik me goed herinner moet je referentiebrief/brieven hebben waarin staat wat je functie inhield. Ik raad je aan die brief zelf te schrijven en door je (ex)baas/bazen te laten tekenen zodat je zeker weet dat alle benodigde info erin staat. Zorg dat de beschrijving van je functie zoveel mogelijk overeenkomt met de ASCO beschrijving van bouwkundig ingenieur (ASCO beschrijvingen staan ergens op internet, maar ik weet helaas niet waar). Als ik jou was, zou ik mezelf in die brief beschrijven als "architectinal (is dat een woord??)/building engineer in a project management role" of zoiets. Misschien verstandig om de beschrijving die je hier kiest overal consequent te gebruiken, dus ook in je skills assessment etc.
Zolang duidelijk is dat je als bouwkundig ing werkt, krijg je in principe die 10 punten, maar het is dus erg belangrijk om je functie op de juiste manier te omschrijven. Die brief/brieven met je functieomschrijving schijnt namelijk een van de belangrijkste onderdelen van je aanvraag te zijn, en hèt punt waarop veel aanvragen de mist in gaan. Als je twijfelt raad ik je aan om professionele hulp te zoeken, niet voor het hele proces, maar alleen voor deze stap. George Lombard heeft dat destijds voor mij gedaan voor slechts $200 en het heeft mij zeker geholpen.
 
Hoi Hans,

bedankt voor je reactie. Het probleem met de omschrijving op internet van : building engineers not elsewhere classified" is dus dat er geen duidelijke omschrijving in staat.

2129-79 Building and Engineering Professionals nec

This occupation group covers Building and Engineering Professionals not elsewhere classified.

Skill Level:
The entry requirement for this occupation is a bachelor degree or higher qualification. In some instances relevant experience is required in addition to the formal qualification. Registration or licensing may be required.

Occupations in this group include:
Armament Engineer (Defence Force)
Instrument Engineer (Defence Force)
Product Design Engineer

Dus je begrijpt hier wordt ik niet echt wijzer van........eigenlijk alleen maar een beroep, maar geen functie.......en ik dacht nog wel dat ik een makkelijk beroep had......

Om als projectleider te werken, zoals ik al eerder zei, moet je minimaal HTS hebben bij veel bedrijven, dus ing.....heb dus echt geen idee hoe ik dit moet omschrijven dan.

Zal eens een lichtje opsteken bij George..... :|

Gr. Sab
 
Hoi,

Die George Lombard zou wellicht ook iets voor mij kunnen betekenen met zo´n academische titel als "bedrijfskundige" waarmee je natuurlijk in allerlei functies werkt.....
Heb een beetje het gevoel dat ik het moeilijk ga krijgen met mijn referentie brieven. Kan hij daar ook mee helpen? Hoe richt ik mij tot hem?

groet,
henriette
 
Onder "Links" (bovenaan deze pagina) en dan onder "Australie Emigratie" kun je een boel links naar migratiebureaus vinden, oa. die van George Lombard: http://www.austimmigration.com.au/
 
Back
Top