help.... hoe PDF-files maken en mergen?

Jerden

Active Member
Hoi

ik was van plan om mijn ingescande JPG-files mooi te sorteren in PDF-files (voor m'n online application), maar ontdek nu dat ik helemaal niet weet hoe ik dat moet doen... :eek:ops!:

Heb eigenlijk verschillende vragen hieromtrent:

- de JPG-files zijn te zwaar. Als ik ze terugbreng tot A4-formaat (want om 1 of andere duistere reden zijn ze allemaal rond de 80x120 cm  :shock:), worden ze een heel stuk minder zwaar, maar is dit toegestaan? Ik bedoel: is het voor DIAC dan nog duidelijk genoeg? Ik kan nergens aangeven dat ze maar 96 dpi mogen zijn, dus dit is de enige manier die ik weet.... Als ik ze inscan als PDF worden ze ook kleiner maar niet veel, en als ik er dan verschillende moet samenvoegen (zie puntje hieronder) dan is het weer te zwaar. En bovendien heb ik alles al ingescand en heb ik zeer weinig zin om nog eens alles over te doen  :|

- ik kan ze in Photoshop saven als PDF-file, maar dan heb ik van elke JPG-file een PDF en dat is niet de bedoeling. Ik wil een PDF met alle files erin die bij dat topic horen. Dus ik zou moeten mergen, maar hoe doe ik dat? Bovendien moet er soms ook een word-document in.

- ik kan ook elke jpg-image invoegen in een Word-document, als ik ze dan eerst kleiner maak natuurlijk. Is dit ook een optie of is het beter als het PDF-files zijn?

Het zijn mss allemaal heel stomme vragen en ik zal het mss allemaal kunnen oplossen als ik hier 2 tot 3 dagen zit te googlen, maar daaraan ontbreekt me effe de tijd  :p

Dus als iemand hier raad weet: Héééél graag !  :up:

Thx!
 
Hoi Jerden,

een word bestand kun je toch ook opslaan als PDF..
Zelf heb ik heel mijn visum aanvraag ingescand in PDF formaat.. En is het in totaal 1 bestand..
Maaruh, wat bedoel je met te zwaar??
 
Hoi Gwen

op de website van DIAC staat dat er max. 60 files toegevoegd mogen worden bij je aanvraag, en de max. grootte van elke file is 1000KB.

Bij mij is 1 jpg-file al gemiddeld 1800KB, dus als er er meerdere in 1 PDF-bestand moeten lukt het al helemaal niet. Wat ik niet begrijp is hoe jij alles in 1 bestand kon krijgen, een volledige aanvraag !?!?  :shock:

Of ben ik hier iets he-le-maal verkeerd aan het doen!?
 
Zoek op het internet voor een PDF printer. Daarmee kun je gemakkelijk Word documenten naar PDF omzetten. Eentje die ik vaak gebruik is PDF995, maar er zijn vele varianten.

De JPGs kun je in Photoshop verkleinen. Het is niet alleen de DPI, maar ook de dimensies. Resize de image naar een kleiner plaatje en je zult zien dat het enorm scheelt. Als je ze in Word wilt zetten, dan kun je ook een screenshot doen, plakken in Paint, selecteren wat je wilt gebruiken en dan kopieren naar Word. Dit levert vaak het kleinste Word bestand op.
 
Google even voor cute pdf printer. Als je die hebt gedownload dan komt die bij je printers te staan en als je dan bv een jpg wilt omzetten naar pdf dan klik je op printen, selecteer je cute pdf en dan kun je het bestand opslaan als pdf bestand.
 
[quote author=Jerden link=topic=10506.msg148584#msg148584 date=1256321108]
Bij mij is 1 jpg-file al gemiddeld 1800KB, dus als er er meerdere in 1 PDF-bestand moeten lukt het al helemaal niet. Wat ik niet begrijp is hoe jij alles in 1 bestand kon krijgen, een volledige aanvraag !?!?  :shock:

Of ben ik hier iets he-le-maal verkeerd aan het doen!?
[/quote]

Haha dat weet ik ook niet. Mijn papa heeft uitgelegd hoe ik het moest doen. Dus ik scande telkens een pagina in, en dan vroeg ik of ik nog een pagina in wilde scannen, dus dan zei ik ja, en scande ik de volgende in. En zo heb ik alles in 1 document staan..
Over hoe je het kleiner kan maken weet ik eerlijk gezegd niet.
 
oke, bedankt voor alle tips  :up:  :up:

Ben volop bezig alles opnieuw in te scannen met een ander programmaatje dat veel beter werkt en de files zijn 100dpi en toch een heel pak minder zwaar. Wel veel werk maar kom, ik had ze verkleind naar A4 en dan eens uitgeprint maar de kwaliteit ging er toch behoorlijk op achteruit.
Ik heb de CutePDF-printer gevonden en dat werkt idd wel goed, alleen worden de files toch zwaarder als ik ze omzet. Terwijl ik net dacht dat ze door het in een PDF te zetten minder zwaar zouden worden.

Heel handig programmaatje gevonden op internet (gratis) waarmee ik meerdere PDF-files kan mergen tot 1.

Dus het lijkt min of meer opgelost, alleen nog 1 vraagje (voorlopig toch): 1 werkgeversreferentie is 5 blzn, en als ik alle jpg-files omzet naar PDF en ze dan merge, kom ik nog uit aan 1200KB. Weet er iemand hoe je een PDF-file kan verkleinen? Want die 5 blzn moeten toch echt wel samenblijven...

Cheers  :lol:
 
PDF´s zijn in principe al gemergd en kan je alleen kleiner maken met adobe reader professional.

Wat je wel kan doen is die jpeg´s van te voren kleiner maken. Er even vanuit gaande dat je op een pc werkt en niet op Mac. Iedere pc heeft Microsoft Paint erop staan.
Als je het niet kan vinden, startknop nemen en daar de zoekopdracht mspaint uitvoeren. Dan opent ie vanzelf. Daarin kan je de jpegs kleiner maken. Als je ze dan omzet naar pdf zou het al een stuk moeten schelen  :smile:
 
[quote author=Shuter Street link=topic=10506.msg148631#msg148631 date=1256478730]
PDF´s zijn in principe al gemergd en kan je alleen kleiner maken met adobe reader acrobat professional.
[/quote]

De reader, naam zegt het al, is alleen voor "readen" en niet voor "editten"....
 
Mijn scanner, een Canon Pixma, kan (dankzij de bijgeleverde software) direct opslaan als (multipage) PDF.
Dat scheelt een heleboel werk.

Bart
 
[quote author=Tekkel link=topic=10506.msg148656#msg148656 date=1256539181]
Mijn scanner, een Canon Pixma, kan (dankzij de bijgeleverde software) direct opslaan als (multipage) PDF.
Dat scheelt een heleboel werk.

Bart
[/quote]

Ja dat kan de mijne dus ook.. Ik heb een HP.
Dat bedoelde ik te zeggen Jerden  :grin:
Je mag best hier komen scannen hoor  :lol:
 
Bedankt voor alle goeie raad en bedankt voor het aanbod Gwen!  :wink: maar 't is al niet meer nodig...

Ik ben ondertussen het hele WE bezig geweest met scannen (spijtig genoeg maar 1 blad per keer en enkel in jpg) en ik heb eigenlijk heel veel van mijn documenten samengevoegd in een Word document. Dus gewoon de jpg-files invoegen, en dat was minder zwaar dan er PDF-files van maken. Heb nu in totaal slechts 22 files meer om toe te voegen, en allemaal onder de 1000KB. dus dat zou moeten lukken.

Ga er nu aan beginnen.... Wish me luck ....  :roll:
 
Back
Top