Help: over the top quarantine inspection fee!!

Jan Katers

New Member
Vandaag telefoontje van verhuisbedrijf hier in Brisbane gekregen. Customs heeft vandaag quarantine inspection uitgevoerd op onze container (20ft?) en ik schrok me het rot van de kosten. Had vantevoren al eens gezocht op kosten en las verschillende keren bedragen van AUS$ 300.
Hou je vast; wij moeten AUS$ 1,600 betalen!!
Wat blijkt nu: ze hadden in een houten meubelstuk 'live animals' gevonden (wormen denk ik; zeiden ze er niet bij) en toen is die custom officer helemaal gefreakt en heeft de verhuismannen de halve container leeg laten halen  :-(
Zijn ze 3,5 uur mee bezig geweest. En dat is dan AUS$ 80 per half uur voor die officer en AUS$ 50 per half uur voor de verhuismannen. En dan gaat het hard: is 3,5 uur = 7 x 0,5 uur, dus 7 x (80 + 50) = AUS$ 1,010.
En dat meubelstuk moet behandeld worden a AUS$ 290. Plus dat er nog een paar stomme dingen gecleand moesten worden (stom: hadden we in NL zelf moeten doen maar ja we zaten destijds in tijdnood); dat cleanen is AUS$ 250 + nog wat dingen destroyed voor AUS$ 55.
Lang verhaal kort: die AUS$ 600 voor behandelen, cleanen en destroyen doen we denk ik niet veel aan maar ik vind die AUS$ 1,000 wel erg veel.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Kunnen we er nog wat aan doen of is het gewoon helaas pindakaas en hadden we in NL maar beter op moeten letten?

Cheers!

Hoi Jan

Wat vreselijk balen zo iets! Doe je al een hoop werk om het zo goed mogelijk te doen....krijg je zo'n naheffing!
Ik heb 1 mailtje eerder op het forum gelezen met ook zo'n verhaal. Zij moest 1500 dollar betalen. Ik geloof dat zij gewoon betaald heeft.
Toch wil ik je bedanken voor je info want in maart pakken wij onze container in en ik ga nog beter kijken dat alles goed schoon is enz. Alhoewel voor sommige dingen is dat wel erg lastig, zoals tent, fietstassen etc.
Succes verder!!
Groet Ingrid

Hoi Eric & Ingrid,

Bedankt voor jullie reactie. Ik zag later ook het 1500 dollar bericht en dat was goed voor m'n gemoedstoestand; we zijn in elk geval niet de enigen die zo'n bedrag moeten ophoesten. Blijft een boel geld natuurlijk.
Heb gisteren nog wat gesurfd en rondgevraagd en er zal niet veel aan te doen zijn; als ik niet betaal dan leveren ze de spullen niet aan huis en als ik lang wacht moet je ook nog ff opslagkosten betalen  :-( Maar toch lees ik het graag als er mensen zijn die tips hebben  :wink:
Tja en achteraf denk ik ook van: hadden we dat en dat maar niet meegenomen of hadden we het maar beter schoongemaakt. Nu kost het behandelen of schoonmaken van bepaalde zaken zoveel dat we het beter in NL hadden kunnen verkopen en hier wat nieuws hadden kunnen kopen.
Wellicht een open deur maar ze kijken naar houten meubelen, houten onderdelen in het algemeen (beeldjes, ornamenten etc.), tuingereedschap, volle stofzuigerzakken (zorg dat je die eruit haalt), kerstversiering en alles wat buiten is geweest (contact met planten, aarde etc).
Ben in ieder geval blij dat ik jullie nog eens extra heb kunnen waarschuwen en dat een paar uurtjes schrobben je een boel geld kan besparen hier in Oz  :wink:

Cheers!

Ff misschien een open deur, maar wat versta je precies onder schoonmaken?

Ik wil zelf een antieke kast, eettafel en 4 stoelen meenemen. De stoelen zijn vorig jaar opnieuw gemat, maar er zit wel jute en paardehaar in de vulling. Is dat een probleem?
En de tafel/kast, gewoon schoonmaken en controleren op houtmijt, of moet er nog een speciale behandeling gegeven worden?

Als ik het allemaal zo hoor is het misschien beter om er voortijdig afstand van te doen?

Bart

Ehm ja, was wat kort door de bocht. Je hebt natuurlijk schoonmaken in de zin van goed schrobben zodat alles er spik en span uit ziet. Dit geeft geen garantie maar wel meer kans dat ze het niet veel aandacht geven. Als customs beslist dat er spul schoongemaakt moet worden kost je dat gauw een paar honderd dollar dus dat is snel verdiend.

Dan heb je de houten en/of antieke meubelen. Die hadden wij dus ook. Best wel veel: eethoek, salontafel, stuk of 4 kasten, klok etc. Als je de kans hebt zou ik ze zeker laten behandelen tegen ongedierte. Wij hadden dus 1 kist-tafel die blijkbaar ongedierte bevatte en daar is het voor ons fout gegaan.
Fumigate-n (disinfecteren ofzo?) en behandelen hier in Oz is prijzig en je kunt niet shoppen omdat het niet uit het customs depot mag. Dus je krijgt de prijs opgegeven en dat heb je maar te slikken.

Tja, afstand van doen: dat ligt eraan hoe graag je het in je Oz huis wilt hebben staan. Wij vonden onze spulletjes mooi en als we het (de houten en antieke meubelstukken) in NL verkocht hadden en hier nieuw hadden gekocht waren we meer kwijt geweest dan de 1600 dollar die de quarantaine inspectie ons kost... zo nuchter moeten we het dan ook wel weer bekijken (maar het blijft pijn in de portemonnee doen  :cry:).

Het is als echte Hollander altijd moeilijk om te betalen
voor spullen die je al betaald hebt.  :x
Ik zal jullie op de hoogte houden hoe het met onze container gaat,
hij moet 21 januari in de haven aankomen.
Wij hebben ook wat antieke meubelen en kast en een drank verzameling.  :oops:
Terug sturen gaaat toch niet meer, dus we gaan alvast maar sparen.  :evil:

We kunnen altijd nog een krantenwijk nemen  :lol1:

Gr. Ton

De verhuisbedrijf , heeft die niet van tervoren iets gezegt
van wat mee mag een wat niet (welke stukken van houd enz.?)

Wij zijn nu aan het inpakken dus ik ben erg benieuwd van wat
dus volgengs hun als "niet schoon" geld.
Zat er ergens nog grond op of zoiets?

:)
Annemarie

Hout mag wel mee maar bij onbehandeld hout krijgen ze hier argwaan en dat onderzoeken ze goed. Bij ons zaten dus in 1 meubelstuk 'live animals' en toen zijn ze los gegaan. Wij hadden de spullen wel schoongemaakt voordat ze in opslag gingen maar ja: dat was 2 jaar geleden omdat we eerst gereisd hebben en dat was bij familie in een schuur. Dus sommige zaken zullen best wel stoffig geweest zijn ofzo; we hadden niet de kans om het nogmaals schoon te maken.
Dat schoonmaken hier van een stuk of 20 zaken heeft 250 dollar gekost dus het is de moeite waard om dat goed te doen  :wink: Inderdaad: geen aarde, zo min mogelijk stof etc.
En we hebben nu ook achteraf spijt dat we bepaalde dingen niet in NL hebben gelaten zoals kerstdecoratie en van die (nep) roestige vuurkorven enzo. Voor de Aussies een (mogelijke) bron van ellende die ze hun prachtige land niet zomaar in willen hebben.

Verhuisbedrijf geeft wel richtlijnen en ze hebben ons ook een enorme pdf van de customs hier gestuurd. Als je die niet hebt wil ik je die wel opsturen.

Tja: in NL controleren op beessies... dat kost natuurlijk ook geld. Moet je denk ik beetje voor jezelf afwegen. Wij hadden niet verwacht dat we beessies hadden...

Het verhuisbedrijf hier gaf wel aan dat wij zwaar pech hadden gehad en dat dit echt uitzondering was dus voor de mensen die binnenkort de container krijgen: zal allemaal wel meevallen  :lol:

Thankies! :up:

Pfeww. Nou ik hoop dat het goed gaat.
We maken ook alles schoon en het wordt direct verschept.
Dus ik denk dat het goed komt.

En de meubels staan bij ons al jaren in de woning.
Dus hoepelijk geen beestjes! (cross you fingers) Kan je zoiets
van buiten zien? Weet dat iemand?

Beestjes lusten geen spaanplaat, dus IKEA spulletjes zijn gegarandeerd beestjes vrij :-D

Nee, met beestjes zullen ze meestal houtmijt (de mieter in volkstaal) en boktor bedoelen. Die komen meestal voor in heel oude meubels, van eiken en grenen. Bij sommige grenen meubelen zijn houtmijtgaatjes zelfs achteraf aangebracht om het ouder te laten lijken.

Je kunt het zien aan kleine gaatjes in het hout, en houtstof er onder, waar de beestjes hun restjes hebben laten vallen. Je kunt bij de bouwmarkt trouwens spul halen om het te impregneren, waardoor de beestjes doodgaan.

Bart

Ik bedenk me net dat ik in in een doos zo'n mooi geslepen steen heb gedaan, dwars doorgesneden waardoor je zo'n mooie binnenkant ziet.... Enig idee of dat eigenlijk wel mag? Woops. Valt waarschijnlijk onder mineralen...

[quote author=Bartman link=topic=3607.msg42583#msg42583 date=1136658850]
Beestjes lusten geen spaanplaat, dus IKEA spulletjes zijn gegarandeerd beestjes vrij :-D

Nee, met beestjes zullen ze meestal houtmijt (de mieter in volkstaal) en boktor bedoelen. Die komen meestal voor in heel oude meubels, van eiken en grenen. Bij sommige grenen meubelen zijn houtmijtgaatjes zelfs achteraf aangebracht om het ouder te laten lijken.

Je kunt het zien aan kleine gaatjes in het hout, en houtstof er onder, waar de beestjes hun restjes hebben laten vallen. Je kunt bij de bouwmarkt trouwens spul halen om het te impregneren, waardoor de beestjes doodgaan.

Bart
[/quote]

Die beestjes noemen we hier woodworm,ik weet ze zijn er erg streng mee.
Als het in de meubelen zit worden die gegas, en natuurlijk op je eigen kosten.

Gr Ineke

[quote author=Bartman link=topic=3607.msg42583#msg42583 date=1136658850]
[/quote]

Thanks mate. Ik heb hier nog een oude houd tafel staan ik denk die is aan de beurt voordat we gaan  :wink: :up:

Ik wil niet lastig zijn maar .... ik denk dat het zelf behandelen van je spullen niet zoveel zal uitmaken. Zodra Quarantaine gaatjes in het hout vindt zal  een behandeling nodig zijn. Dit zal door een erkend bedrijf moeten gebeuren die dan ook een certficaat zal afgeven waarop staat op welke wijze het hout is behandeld (chemische stof, duur van de behandeling,veratwoordelijke persoon etc.). Je kunt dat in Nederland laten doen of je wacht totdat Quarantaine het laat doen (ik heb geen idee wat goedkoper is).

Hi, onze container wordt binnenkort gefumigeerd (volgen de australische standaard) en dat kost maar een lousy 550,= EURO voor de gehele 20 ft container. Deze wordt dan gesealed en er komt een officieel certificaat bij. Geheel en compleet ok dus voor verschepen! Wij hebben erg veel antiek (gramofoons etc.) dus vinden het wel de moeite om er voor te zorgen dat alles goed gereinigd in Oz aankomt en het daar geen problemen meer oplevert.

Sjak

Ah cool.
Is dus iets om er over na te denken. Als ik iets verdachts zie.

Er zitten wel gatjes boven op maar die zijn gewoon door gebruik.
Moet nog eens goed kijken of er nog andere zijn.
behalve de tafel is het allemaal ieka-achtig spul.

[quote author=aussiebrissiebabe link=topic=3607.msg42795#msg42795 date=1136901063]
Hi, onze container wordt binnenkort gefumigeerd (volgen de australische standaard) en dat kost maar een lousy 550,= EURO voor de gehele 20 ft container. Deze wordt dan gesealed en er komt een officieel certificaat bij. Geheel en compleet ok dus voor verschepen! Wij hebben erg veel antiek (gramofoons etc.) dus vinden het wel de moeite om er voor te zorgen dat alles goed gereinigd in Oz aankomt en het daar geen problemen meer oplevert.

Sjak
[/quote]

Sjak, heb je daar een (web)adres van of een telefoonnummer?

Dit klinkt interessant.

Bart

Hi Bart,

natuurlijk: http://www.eco2.nl/particulier.htm

Alle info staat op deze site, ze zitten in de haven vanwaar nagenoeg alle Oz containers vertrekken en ze halen de container op vanaf de plek waar deze door het verhuisbedrijf wordt geplaatst en zetten 'm daar ook weer terug.

Suc6 ermee!

Sjak

:| hadden wij dat maar geweten... hadden we zeker gedaan. We hebben veel oude/antieke spullen. Ik denk zeker dat het scheelt en dat customs niet zo geneigd is om de hele container uit te kammen.

Maar: gisteren is alles afgeleverd en we zijn er hartstikke blij mee!!!  :) Met een paar kleine beschadigingen en een ontbrekende keukentrap (nog ff achteraan bellen) staan onze Hollandsche spullen nu in onze Queenslander  :) :)

Wellicht nog even een tip voor de mensen die aan het inpakken zijn of binnenkort gaan inpakken: wij hadden met het verhuisbedrijf afgesproken dat wij de dozen zouden inpakken en zij de meubels. Wij hadden alles in opslag en sommige (tere) meubels hadden we ietwat beschermd met bubbeltjes-plastic. Wij zaten al (lang) in Oz toen het verhuisbedrijf de spullen heeft opgehaald en ze hebben de door ons 'ingepakte' meubels verder zelf niet ingepakt. Sommige van deze meubels zijn licht beschadigd aangekomen  :-( Viel ons tegen van hun (bellen!); wellicht hebben wij de afspraken niet duidelijk verwoord maar voor ons was het 'inpakken' door ons puur om de meubels van ons NL huis naar de opslag te brengen en is het verhuisbedrijf verantwoordelijk voor zeewaardig inpakken etc.

Ik laat jullie nog wel ff weten hoe het afloopt met de claims die we nu gaan maken en wat de stelling van het verhuisbedrijf is in deze.

Back