het afscheid...

-sjors-

New Member
Hi allemaal!

Deze zomervakantie gaan mijn man en ik met onze twee kinderen emigreren naar Melbourne. Buiten alle praktische dingen die we aan het regelen zijn ben ik ook aan het nadenken hoe we afscheid willen nemen van al onze familie, vrienden en kennissen.
Hoe hebben jullie dat gedaan? of hoe gaan jullie dat doen?
Verder ben ik ook nog op zoek naar gedichten voor op onze afscheids/verhuiskaart!
Kan iemand ons helpen?

Groetjes -sjors-
 
Wij willen na de kerst na Melbourne verhuizen. Kerst met mijn ouders en zusjes en misschien met Oud & Nieuw een groot feest met onze vrienden. En dan gauw weg!
 
Wij willen volgend jaar naar Aussie, maar weten nu al wat we gaan doen voor afscheid. Ik heb namelijk heel bij een kennis in het cafe gewerkt en die vind het leuk als we bij haar het afscheid houden. Maar gewoon een ruimte huren kan natuurlijk ook.. Ligt aan het aantal mensen waar je afscheid van wil nemen.

Grtz Tanne  :cool:
 
Wij gaan eind augustus emigreren naar Australie en houden op 20 augustus ons afscheidsfeest. Het wordt een redelijk groot feest ter ere van alle mensen die een grote rol in ons leven spelen. We hadden onze bruiloft heel klein gehouden, ook vanwege de kosten, maar nu pakken we toch iets groter uit. We houden een borrel, een aussie bbq, en we hebben een didgespeler ingehuurd om een uur lang workshops te geven. Alles in de aussie sfeer dus. Het zal best heel moeilijk worden en ingrijpend, maar we wilden het toch met een knaller afsluiten. En als we weer terug komen... nou ja, dan hebben we in ieder geval een heerlijk feest gehad!
 
Dit heb ik eerder getypt over ons afscheidsfeestje: (nog een kleine toevoeging, naar Australisch gebruik hebben we er een BYO van gemaakt. Scheelde heel erg in de kosten. En niemand vond het erg.)

Even een korte tussen update. Het huis is een zooitje. De nieuwe huurders zijn langsgeweest. Mijn schoonouders hebben een hele dag staan poetsen en helpen, en ook mijn zwager en zijn vriendin. Kortom we zijn er bijna klaar voor. Gisteren was ons grote afscheidsfeest. Het was super gezellig. En heel erg druk. We hebben het in mijn oude school gedaan, waar ik dus bijna vier jaar heb gewerkt. Familie, collega's en vrienden, iedereen was er die we wilden zien. Op een zieke hier en daar na. Tip voor iedereen die gaat verhuizen: doe een internetveiling en maak er een rommelmarkt van tijdens je afscheidsfeestje. We hebben gisteren twee tickets terug verdiend. En zijn een heleboel troep/mooie spullen   kwijt geraakt! Ideaal zou ik zeggen. Mijn moeder had nog een afscheidslied en had voor iedereen papieren Delftsch blauwe tegeltjes waar iedereen zijn of haar eigen spreuk op kwijt kon. Leuk voor op het toilet in Australië  . Kortom een hele leuke (maar zeer vermoeiende) avond. De laatsten gingen rond één uur naar huis. En wij lagen om half twee (totaal gesloopt) in bed. Nu gaan we nog even verder aan de slag. Misschien hebben we niet zoveel tijd meer om te mailen... En anders: Tot in Brisbane!

p.s. we zitten de eerste periode bij de prof in Ashgrove (is dat wat??) wij zitten dus wel goed! 
 
Nou, wij dachten ook leuk : BYO- afscheidsfeestje...

Dus, op de uitnodiging gezet; "denk erom, het is een BYO-feestje , neem je eigen drankje mee"  (uitleg erbij, omdat misschien niet iedereen het begrijpt)

Horen we laatst van een vriend van ons dat mensen hadden gezegd dat ze dit stom vonden, om je eigen drankje mee te moeten nemen.  "als ik een barbeque geef vraag ik je toch ook niet om je eigen vlees mee te nemen?"' werd er gezegd.  !!!!
We hebben uiteraard gevraagd wie dit had gezegd, en voelden ons echt rot nadat we dit hoorden. We gingen bijna twijfelen of we er wel goed aan hadden gedaan...

Is het raar dat dat wij vinden dat deze 'vrienden' een beetje raar reageren?Bekrompen?
 
Je kan zien dat die vrienden nooit naar Aus geweest zijn,
wij doen niet anders.
Niets van aan trekken wat die vrienden zeggen,
dat zijn toch geen echte vrienden.
Ze mogen blij zijn dat je een afscheids BBQ geeft.
Wij doen het niet, heb ook al gemerkt je doet het toch nooit
goed genoeg.
Ik wens jullie sterkte met het afscheid, en geniet ook van je
feestje, de volgende BBQ zal wel in Aus zijn.

Groetjes Ineke   :)
 
[quote author=Ineke link=topic=1408.msg27286#msg27286 date=1126389476]

Ze mogen blij zijn dat je een afscheids BBQ geeft.

[/quote]

Bedankt voor je reactie Ineke.
(Maar we geven geen bbq hoor, diegene bedoelde het als voorbeeld zeg maar.)

Gelukkig komen ze ws geeneens, omdat ze op vakantie zijn. :)
 
Sorry Yvonne, heb het verkeert gelezen, het is ook een beetje laat,
tijd voor bed. In iedergeval have a nice party.

Groetjes Ineke  :wink:
 
Wij hebben het gewoon uitgelegd. We wilden niet heel veel in huis halen en er dan mee blijven zitten. Niet iedereen heeft wat meegenomen bij ons. Maar de meeste wel. Sterker nog. Heel veel mensen waren juist blij. Mijn opa had een fles jenever meegenomen. En nam het er eens lekker van  :-D. Mensen die elkaar niet kenden deelden elkaars wijn. Of hapjes. Al met al een prima oplossing. En als een iemand het niet leuk vindt... nou dan komt ie toch lekker niet  :cool:. No worries. Het is jullie feestje en niet dat van hun! (hatsiekidee!)
 
Tja,

leuk idee een BBQ met BYO, maar wat nu als je in december weggaat....? Als ik het inderdaad allemaal rondkrijg en daadwerkelijk begin december op het vliegtuig stap weet ik al wat voor een afscheidsfeest het gaat worden:

Bij mijn moeder in de tuin, een grote tent, vuurkorven, lampjes, wat hangtafels dus

GLUHWEIN, BIER EN WURST FEEST..........!!!!!!

Goedkoop, kan ik toch iedereen uitnodigen die ik wil zien(zit nu al op een man of 70..... :p), afscheid in de kroeg wordt wel erg prijzig, zelfs met korting van mijn baas. Zeg maar het winterse alternatief op een bbq.......En zoveel mensen passen niet in huis....dus iedereen lekkere warme trui aan, nederlandse muziek op en feesten maar!!!!!!

En ja sorry mam, laat ik haar met de rotzooi zitten......... :) Toch wel handig die mama's op zijn tijd....!

Gr. SAb
 
Hello
Tja een beetje het zelfde dilemma als Sabien. Wij zouden eerst pas in april weg willen. Maar nu beginnen we steeds meer te twijfelen. Vooral als het weer zo'n kl**ten winter wordt, weet je nog al de weken lang sneeuw, pekel en bagger. Ik moest toen  naar me werk toe kruipen :x (40KM) Echt nie!! dus..  Het staat al bijna vast nou.... begin Januari of eind December zijn we pleittoss. vier vrij grote families + 2 vrienden en tig kennissen :-D dus dat wordt tussen de 100-120 man. Als we de tuin er bij trekken  + een beetje proppen dan moet het wel lukken. Alleen een beetje koud denk ik :x  :roll:... Helaas zal het wel moeten want ik heb dus echt geen zin om 1000+eurie aan een zaaltje uit te geven. Uiteraard moet het bij ons BYO worden. Dat zal wel weer een hoop gezeik met zich mee brengen.. Namelijk vroegah toen we nog jong en onschuldig waren gaven we bijna elke maand een groot feest. Dat werd een beetje prijzig..... dus op een gegeven moment zijden we, breng ff je eigen (sterken)drank mee. Na een hoop gezeik kwamen ze met niks  of ze hadden goed kopen wijn mee. Terwijl ze normaal elken keer aan de Breezers, Safari, Malibu, Bacardi etc zaten. Het werd dan ook een heel ongezelig laatste feest. Sorry mensen..!!  maar volgens mij iets typisch Nederlands. (No offence pls) Met mijn Indonesische familie is het heel normaal dat we bij een groot feest iets lekkers mee nemen. Dat is altijd geweldig al die lekkeren hapjes en gerechten. heerlijk…..
Maar in ieder geval weet ik nog niet precies wat ik ga doen. Ik weet alleen dat het geen geld mag kosten... :evil: :up:
gr Barry
 
Op 22 september gaan wij emigreren naar Oz. We geven voor die tijd een feest voor onze vrienden en kennissen. We doen dat gewoon thuis in onze achtertuin en als het regent in onze woonkamer (ruimte zat want daar staat inmiddels amper nog iets in).

De zondag voordat we vertrekken doen we een rondje familie. En dan vliegen we op de 22e weg. YES!!
 
[quote author=victoria link=topic=1408.msg27285#msg27285 date=1126387885]

Is het raar dat dat wij vinden dat deze 'vrienden' een beetje raar reageren?Bekrompen?

[/quote]

Is op dit moment niet IN denk ik. In de jaren 70 en begin 80 was het heel normaal (onder leeftijdgenoten wel te verstaan) om zelf je hapjes en drankjes mee te nemen. Toen heette
het echter een "American Party". Daarna werd het mode dat de gastheer en - vrouw de tafel volzetten met grote hoeveelheden drank, wijn, Franse en stokbrood.
Nu dus weer naar BYO. Whats new? Het is effe wennen, denk ik. 

groetjes
 
Quote:
Is op dit moment niet IN denk ik. In de jaren 70 en begin 80 was het heel normaal (onder leeftijdgenoten wel te verstaan) om zelf je hapjes en drankjes mee te nemen. Toen heette
het echter een "American Party".
-----------------------------------------

Ja die term "American Party" ken ik wel, maar de Amerikanen die wij kennen, noemen het "Going Dutch" :-D, omdat zij vinden dat Nederlanders zo krenterig/ op de centen zijn.
Ik vind het overigens wel zo normaal om iets mee te nemen. Meestal wordt dat dus gewoon een flesje wijn, maar als we met een stel vrienden gaan BBQ-en neemt iedereen altijd wel wat mee :). 't Is trouwens net wat je gewend bent.

Gr. Mel
 
Wij hebben destijds ons afscheid in een van onze stamkroegen gehouden, van te voren afgesproken hoeveel geld wij zeker uit zouden geven aan hapjes en drank en we kregen een gedeelte van de kroeg (bovenruimte met bar) voor niets.
Uitnodigingen verstuurd met een klein verhaaltje erop en de vermelding dat drankjes die avond helaas grotendeels voor eigen rekening zouden zijn omdat we met onze laatste centen ons hebben en houden hadden verscheept (of iets van die strekking).
Wij hadden schalen met hapjes etc. georganiseerd via de kroeg en een tap bill geopend dus als mensen iets gingen bestellen kregen ze het de eerste uurtjes "gratis" Toen wij bijna aan ons totaal bedrag zaten werd dat ons toegefluisterd en toen besloten onze ouders er nog wat geld op te gooien en konden we weer een tijdje vooruit.

Ging helemaal goed maar ja dat was nog in de goede ouwe tijd van de harde gulden!!!!! :-D en we hadden misschien mazzel met de kroeg?

En nog even voor Bear:
Met mijn Indonesische familie is het heel normaal dat we bij een groot feest iets lekkers mee nemen. Dat is altijd geweldig al die lekkeren hapjes en gerechten. heerlijk…..
eh....jullie kwamen toch wel richting Brisbane?? Ben getrouwd met een Indo. EN hij is ook nog eens Chef (franse keuken) maar Lemper, Lontong, Sajoer Lodeh, etc....heb ik al in geen jaren op...

Selamat makan!
Syl :-D
 
eh....jullie kwamen toch wel richting Brisbane?? Ben getrouwd met een Indo. EN hij is ook nog eens Chef (franse keuken) maar Lemper, Lontong, Sajoer Lodeh, etc....heb ik al in geen jaren op...
Selamat makan!

Helaas we gaan naar Adelaide :p of ik moet straks op de banen markt een baan aangeboden krijgen in Brisbane.. Maar of het wat opschiet. Tja ik blijf een halve Holander dus al die lekkernij wordt meestal gemaakt door mijn moeder en tantes. Ik heb wel een periode gehad dat ik al die gerechten 1 voor 1 probeerde te maken.. Maar sinds ik geen student meer ben. Heb ik niet echt veel tijd/ zin om heel de dag in de keuken te staan. ... en me vrouw die heeft helaas het gevoel voor koken van haar vader ge- erft dus daar hoef ik niet veel van te verwachten :-D Maaaar elk prakkie is door haar met liefde gemaakt dus dan is alles lekker!! :up:
Maar Nasie koening, sajoer, semoer, ajam pangang.. of hoe je dat ook mag schrijven?? wil nog wel lukken alhoewel het een tijdje geleden is.
eet smakelijk :up: :up:
 
Wij zijn van plan ook een groot feest te geven voor al onze vrienden en familie en zelfs collegas dus dat wordt ook wel zo'n mannetje of 120, maar dat zijn dan wel de mensen die ons daadwerkelijk heel dierbaar zijn en die willen wij toch wel leuk afscheid van ons laten nemen.
Aangezien wij inmiddels al weer 14 jaar getrouwd zijn willen we het onder het mom van een 14 jarige bruiloft doen.We vinden een afscheids feest te belade(of we nooit meer terug komen en elkaar nooit meer zien)
We zijn toch echt wel van plan om zo nu en dan een familie bezoekje te brengen al is het maar eens in de 2 of 3 jaar en natuurlijk is iedereen heel erg welkom bij ons in OZ.
Maar wij willen gewoon lekker een tappie, sta tafels en gezellige band erbij en feesten maar(nog wel een thema verzinnen!!!)
Thema wereldsfeest???Ideeen zijn welkom.
Wel denk ik dat we dit in de maand oktober willen gaan doen dus ik mag wel eens gaan beginnen met organiseren geloof ik.
En voor de rest gaat de koelkast leeg en de voorraad kast want dat kunnen we toch allemaal niet meenemen.Wordt wel gezellig bij ons in huis en de tuin.
We zien wel wat en wie er komt en hoe vol het wordt hoe voller hoe gezelliger hoor!!!!
Wij hebben er al zin in.
Groetjes Irma
 
Hi Syl,

Ik heb nog een paar lekker zelf gemaakte Lempers en Loempias in de vriezer liggen.
mmmmmmmmmmmm :eatdrink:
 
Neeee. dat meen je niet....hang on hoe laat gaat het volgende vliegtuig?? :)

*zucht* dat wordt weer een boterham met vegemite instead :lol:

Syl
 
Back
Top