HET GROTE XPDITE EMIGRATIEBOEK naar Australie

Henk J

New Member
BESTE MENSEN!

Op dit forum staat veel info. Helaas versnippert en verspreid. Gevolg: nieuwelingen op dit forum stellen steeds dezelfde vragen en de info die er al is vind men niet omdat men of niet zoekt of niet weet waarna ze moeten zoeken.

Administrator Lost lostte laatst al eens een schot om hier wat aan te doen. En nu vuur ik ook het een en ander af.
Hoe het uiteindelijk er uit zal komen te zien is nog onbekend. Het is een groot geheim! Misschien een groot emigratie naar Australie boek of een website waarop alle tips suggesties en info van dit forum geordend is of misschien wel beide. Dat is afwachten.

Maar nu ff de feiten!

Feit 1: het neemt veel tijd in beslag, dus wees geduldig
Feit 2: Wij weten ook niet alles, dus we kunnen alle hulp gebruiken!

PLAN VAN AANPAK
Een boek/website kun je niet schrijven zonder te weten waarover. Dus hebben we eerst een index/inhoudsopgave/overzichtslijst of hoe je het ook maar noemen wilt, nodig.  Dat doen we dus in hoofdstukken en paragrafen.

Onder dit bericht zie je een eerste opzet van een inhoudsopgave. Graag hoor ik van jullie of er nog nieuwe hoofdstukken bij moeten of paragrafen bij moeten bij een bepaald hoofdstuk. Zoals ik al eerde zei, wij weten ook niet alles, dus jullie kennis is welkom.

Dat is stap 1

Stap 2 is, na het definitief vaststellen van die inhoudsopgave, het invullen van die inhoudsopgave. En ook daar kunnen we jullie hulp bij gebruiken. Wij weten niet alles over alle punten. De meeste info kunnen we al van het forum afhalen, maar hoe meer kennis hoe beter het boek/website word. Wil jij een hoofdstuk of paragraaf voor je rekening nemen, laat het dan weten!!!!!

Stap 3: is vervolgens het boek/website publiceren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
VERZOEK!!!! BELANGRIJK!!!!
Jullie zijn natuurlijk nu al razend enthousiast geworden. GEweldig, fantastisch. Ik hoor jullie al juichen :-D Als jullie reageren met extra punten voor de inhoudsopgave, zet dat dan ook als enige in jullie bericht en houd het bericht zo kort mogelijk.  hetzelfde geldt als je mee wilt helpen. zet er in hoe en waarmee je wilt/kunt helpen en we nemen contact op.
We moeten al veel informatie lezen en schiften en ellenlange berichten met veel lol/onzin tekst neemt alleen maar meer tijd weg. Dus graag alleen de praktische zaken. Ik weet het, dit is streng, maar dat moet wel eventjes gezien de rest van het forum.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hieronder een eerste analyse van onderwerpen via dit forum.

HET XPDITE EMIGRATIE BOEK!

(inhoudsopgave)

WONEN
1. leefstijl
2. platteland/stad
3. reistijd werk
4. huizen ------à huren/kopen(bouwen), makelaar/ rechten en plichtenqua onderhoud
5.

VISUM
1. Tijdelijke visum --------àper visum eisen/beperking/verlengingsmogelijkheid
· Toeristenvisum
· Working holiday Maker
· Studentenvisum
· Tijdelijk werkvisum
2. Permanent visum
· Verschillende soorten hierin invullen
· Vshi
· Vshi
· Vshi

3. Oud en nieuw paspoort
4. vertaling en notaris certificatie
5. immigratie agent ja of nee? En hoe te kiezen?
6. visum bij tijdelijk vertrek uit oz, resident return ofzoiets.
7. verlengen of overstappen naar ander visum?

IMMIGRATION CLEARANCE
1. terugreisticket verplicht???
2. handbagage
3. ruimbagage
4. laptops
5. voedsel/modder resten
6. andere speciale zaken die aandacht vragen

VERHUIZEN NAAR OZ
1. verhuisbedrijven
2. meenemen of kopen
3. verhuiskosten?

SCHOOL VORMEN & KINDEREN
1. geen idee, maar zoiets, als particulier en staatsscholen en de lagen, dus in NL heb je peuterschool, kleuterschool, basisschool, voortgezet onderwijs (mavo/havo), studie (hbo of uni) en het bachelor en master systeem dit vergelijken naast met het oz systeem
2. kinderopvang, kinderbijslag

WERK

1. solliciteren – mailvoorbeeld/ telefonisch / het gesprek (en dan deze dingen  weer uitdiepen waar je rekening mee moet houden, zoals kleding bijvoorbeeld. Heb gehoord dat je zelfs naar uitzendbureau nette kleren en geen spijkerbroek aan kan?)
2. onderhandelen over contract/salaris
3. soorten/vormen van werk (casual / nog iets / nog iets)
4. ziekte en ziekte dagen
5. vakantiedagen
6. feestdagen en overige vrije dagen
7. ontslag (ww?)
8.

EIGEN BEDRIJF?

1. wat komt er bij kijken, regeltjes etc

VERZEKERINGEN
1. Lijst noodzakelijke verzekeringen
2. alle soorten verzekeringen en de inhoud ervan opnoemen. Wa kennen ze geloof ik niet, dat zit bij inboedel in. Lijkt mij nuttige informatie.

ZIEKTE KOSTEN
1. Medicare
2. prive verzekering
3. ambulancevervoer
4. huisarts?
5. tandarts?

DIEREN

1. meenemen vanuit Nederland
2. kopen in Australie
3. beschermde dieren

SAMENLEVINGS VOORZIENINGEN & KOSTEN
1. water
2. gas
3. elektra
4.

APPARATUUR & COMMUNICATIE
1. adapter en meenemen of kopen oz (video/dvd speler recorder, computer en tv
2. tv zenders
3. internet
4. mobiele telefoons, vaste telefoons, telefoonkaarten

VERVOER
1. fiets (helm verplicht, fietspaden, fietsregels, etc)
2. openbaarvervoer (in de stad)
3. auto (zie hieronder)

AUTO
1. rijbewijs (nieuwe halen, verlengen, omzetten)
2. waar wel en niet kopen
3. waar op te letten
4. verzekering
5. keuring van te voren
6. apk???
7. nummerborden kiezen!!!
8. autowetten/verkeersregels
9. meenemen uit NL of kopen in oz

PENSIOEN
1. verschil met NL, geen aow, dus zelf regelen
2. waar op te letten bij kiezen pensioen
3. kleine lettertjes van een pensioen

BANKIEREN
1. NL bank aanhouden en/of ozziebankrekening?
2. soorten rekeningen en verschillen nl
3. betere banken slechtere banken
4. betaalvormen: cheque (????), internet, overboeken (verschillen met nl en hoe het werkt)

BELASTING

1. sofinummer = tfnnummer

ANDERS IN OZ DAN NL

1. fees voor alles, entree sportcomplex, atm enzovoorts
2. wetten die ze in OZ niet hebben

ABSOLUTE DO’S AND DON’T’s

1. afspreken met bedrijf is 9 uur is arriveren 9.30
2. afspreken met baas is 9 uur is arriveren 8.55 ;)

MOPPEN OVER AUSTRALIERS

1. effe wat humor er in gooien

VAKANTIE/ REIZEN IN AUSTRALIE
1. kamperen in national parks (welke voorzieningen er al zijn etc)
2. backpackers
3. hotels

WOORDENLIJST

1. pensoen = superannuation = super
2. enzovoorts

HANDIGE WEBSITES MET OVERIGE INFO

1. http://www.xpdite.nl (forum)
2. http://www.australie.nl (alg info over oz)
3. http://www.hotdockets.com.au (kortingsbonnen)

En hier is dan het eerste antwoord op het idee van het grote XPdite emigratieboek.
Om te beginnen, een boek kan leuk zijn. Er zijn al verschillende engelse boeken verkrijgbaar die de situatie van Engeland met Australië vergelijken. Maar omdat Nederlanders zo zuunig zijn willen ze daar geen geld aan uitgeven. Ik heb er zelf één gekregen van het Migration Bureau, die ik dan ook zelf weer kon betalen.
Het probleem van een boek kan zijn dat je iets schrijft en het na een tijdje weer outdated is.
Het andere idee, een website kan je natuurlijk up to date houden. Maar commercieel gezien is het lastig om er iets aan te verdienen. Ja, je kan bepaalde delen zo maken dat je er alleen in komt met een loginnaam en password die je kan krijgen als je een bedrag hebt overgemaakt met eventueel een creditcard. Of hij moet zo vaak worden bezocht dat het een begrip wordt in de emigratiewereld (dan moet hij in het Engels wat natuurlijk geen probleem is).
In dat geval zullen er wel internationale verhuizers, emigratiebureau's, luchtvaartmaatschappijen, banken en andere bedrijven die zaken doen met emigranten op willen adverteren.
Want je mag dan vooruit denken dat je het wel gratis, uit een soort van een hobby wil doen. Dan kan ik je echter wel vertellen dat dat weinig tot geen kans heeft want dan kost het gewoon teveel tijd waar je na een tijdje geen zin meer in hebt.

Leuk idee, maar misschien is de eerste stap alle topics die nu op het forum staan orderen op onderwerp i.p.v. de laatste reactie. Misschien door het toevoegen van een extra veld (bijvoorbeeld categorie) aan een topic en daarna een overzichtpagina aan te maken, die de topics sorteren op basis van dat veld. De matching van topics op categorieen zou kunnen gedaan kunnen door moderates. zodat er geen wildgroei en overlappingen aan categorieen ontstaan.

Marco

Dat is dus wat er nu gaat gebeuren! We gaan de onzin van de nuttige info schiften.

Alleen technisch gezien is dat op het forum niet mogelijk. Dus dat moet handmatig worden gedaan en is heel veel werk om het na te lezen.

Wat mij betreft is de portal de juiste oplossing om de informatie op het forum te ordenen. Op die manier kan iedereen er tenminste van genieten en profiteren.

IMHO is het afzetgebied voor een boek veel te klein en een commerciële website is bij voorbaat al gedoemd te mislukken. Zeker met concurrentie van een forum als dit :wink:.

Bovendien is de portal de enige oplossing die een positieve bijdrage aan het forum en de community zal leveren.

[size=2pt]'Information wants to be free!'[/size]

Bedoelen jullie dan een digitaal boek? Mijn eerste vragen zouden zijn:

- wie gaat alle verzamelde info verifieren?
- wie gaat dit beheren en oa. alle websites afsnufflen om de meest recente info te hebben?

Laat ik even duidelijk zijn in wat IK wil:

Ik wil de belangrijke informatie op het forum ordenen en op de portal plaatsen, zodat "nieuwe" emigranten sneller de informatie vinden die ze zoeken. Niets meer en niets minder.

[quote author=Joep link=topic=5700.msg72054#msg72054 date=1159353489]
- wie gaat alle verzamelde info verifieren?
[/quote]

Wie verifieerd de informatie die op het forum staat? Niemand! Nou ja, degene die de informatie wilt gebruiken zal hopelijk even verifiëren of de informatie (nog) klopt. Aangezien de informatie op de portal afkomstig is van het forum, veranderd er dus niets.

[quote author=Joep link=topic=5700.msg72054#msg72054 date=1159353489]
- wie gaat dit beheren en oa. alle websites afsnufflen om de meest recente info te hebben?
[/quote]

Ik hoop dat heel veel forum leden aan dit project mee willen werken. Er wordt regelmatig geklaagd dat het forum soms onoverzichtelijk is, nou dit is de uitgelezen kans om er iets aan te doen.

Volgens mij wordt (of werd) mijn idee om de informatie op het forum te ordenen op de portal totaal verkeerd begrepen. Een boek of commerciële website is voor mij totaal niet aan de orde.

Over commercieel gaan heb ik ook niks geschreven trouwens.  Ik noem het een boek, omdat een website in feite dat ook is, alleen dan online. Het heeft ook een inhoudsopgave en hoofdstukken/pagina's. Zo worden ze ook opgezet, qua teksten.

En ja, mocht het ooit in boekvorm komen, dan is dat alleen maar extra mooi toch? maarre dit is toekomstmuziek.  eerst maar eens die info ordenen.

en daar kunnen we jullie hulp wel bij gebruiken. tot nog toe alleen maar een discussie over het plan ipv discussie in het plan. dus bijdragen aan het plan om de info te ordenen.

Nogmaals: een boek is voor mij niet aan de orde. Ik verdien niets aan de website en dat is de opzet ook helemaal niet.

Mij lijkt dit niet zo'n geweldig idee.

Zo'n boek of website kost een aantal mensen heel veel werk. Ik heb daar geen zin in. Als iemand een vraag post en ik weet het antwoord dan wil ik dat best even opschrijven en posten. Maar ik heb echt geen zin om zo'n boekwerk mee te schrijven.

Alles wat in de inhoudsopgave staat is al ooit opgeschreven door de desbetreffende organisaties. Bijvoorbeeld visa info vind je op de DIMIA website. Waarom dat allemaal weer opnieuw opschrijven? En dat moeten we dat ook nog blijven bijhouden ook, alle veranderingen in de wet. Onbegonnen werk. Wie blijft de visa regulations bijhouden? Niemand toch!

Hetzelfde geldt voor RTA, banken, etc. Zoveel werk is het niet om even te googlen of the searchen op deze site en informatie te vinden. Voor mensen die dat nog te moeilijk vinden is emigratie misschien geen goed idee. 

Zie ook over dit onderwerp:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5236.msg66235#msg66235
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=5669.0

Ik persoonlijk denk dat je, met de emigratieboeken en vooral deze site gewoon al heel ver komt. Ik denk alleen al met deze site dat je bijna overal wel achter kunt komen. Voordeel van de site: als iets niet helemaal duidelijk is, of nog niet eerder is gevraagd, kun je dat doen. In een boek moet je maar voor lief nemen wat er al instaat...

Thanks Catkin, dat is precies wat ik bedoel maar misschien minder kortbondig opschrijf!

Een website is handig! Ik weet nog goed in het begin, dan dacht ik het te weten en dan kwam er ergens anders ineens weer een probleempunt naar voren, geen structuur (ben er nu maar even mee gestopt tot er concretere plannen zijn :)). Zo'n website lijkt me ook goed te doen.

Ik zou het wikipedia stijl aanpakken. Zet de algemene structuur op en geef een aantal gebruikers die bekend zijn de rechten om het aan te vullen. ga niet de hele history van het forum proberen in te vullen, maar vul  het aan elke keer als een vraag gesteld wordt. Zet verschillende perspecctieven erbij als het om meningen gaat, of geef de feiten met een datum. Zet referenties als links naar het forum en eventueel sites als immi. Zo wordt de site langzaam opgevuld en kost het niet meteen 10 mensen een maand fulltime werken, en blijft het dus leuk.

edit: Volgens mij is er gratis een wikipedia stijl te download van de wiki site. Dus geen/nauwelijks programmeerwerk.

Op zich klinkt het allemaal wel heel nuttig. Maar waar ik een beetje tegen aanloop is het feit dat het binnen Australie allemaal al weer zo verschillend is. Toen wij in NL waren op vakantie heb ik expres het woord Australie vervangen door Brisbane. Weet ik namelijk veel hoe het in Australie gaat. Ik kan als Nederlander ook niet honderd procent zeggen hoe het in heel Europa gaat. Op zich is het goed om informatie duidelijk te ordenen. Maar ik denk dat het wel belangrijk is om in sommige "hoofdstukken" de staten structuur te bewaren. Een aantal voorbeelden: onderwijs, taal, reistijd, huren, water, vervoer...

nou,ik vind het een goed idee, dat item over huisdieren meenemen zou ik al blij mee zijn (als ik nieuw was en het nog moest uitzoeken), in het nederlands!
Het scheelt gewoon een hoop zoekwerk (en tijd) een boekwerk.

Het is helemaal geen gek idee om de informatie te ordenen. Een boek lijkt mij geen haalbare optie, het is juist de kracht van dit forum dat het supersnel ontwikkelingen oppikt en bespreekt in de context van migratie van/naar Australie.

Gegeven de huidige organisatievorm van dit forum is een open source aanpak zoals Wikipedia absoluut het beste, goed idee FOL. Je kunt zelfs de huidige moderator structuur als basis gebruiken. Voor bronverwijzing kun je individuele posts gebruiken.

Ik wil er best aan meewerken, vele handen maken licht werk. Wikipedia is nu mijn eerste bron van info over een onderwerp, kijken of we XPdite ook een bekende(re) naam kunnen maken. En voor de duidelijkheid: dit forum moet gewoon in de huidige vorm blijven bestaan, het levert een schat aan informatie en vooral ook hulp voor mensen die dat kunnen gebruiken in het emotionele en inspannende traject van emigratie.

Ik was al om... :wink:

Ik denk dat het goed is als we eens gaan kijken welke software we het beste kunnen gebruiken om de informatie te ordenen. Ik denk dat er een aantal mogelijkheden zijn, die allemaal hun voor- en nadelen hebben. Wellicht dat het goed is om met een aantal enthousiastelingen eens virtueel rond de tafel te gaan zitten om de mogelijkheden te bespreken.

Wie maak ik blij met een PM?

Ik heb wel verstandd van het opzetten van websites en mogelijkheden, dus wat dat betreft kan ik daarbij wel helpen. Alleen over de harde kennis van Australie heb je aan mij gewoonweg weinig. :) Dus ik wil best de mogelijkheden me evalueren wat betreft de softwaretechnische mogelijkheden.

Een tijdje geleden liep ik, via de link van de Nederlandse School in Sydney, tegen het virtuele boekwerk "Welkom in Sydney" aan.
http://www.members.optusnet.com.au/taothai/NLschool/welkominsydney.pdf
(van april 2006)
Ik vond dat een heel goed leesbaar overzicht, vooral voor dingen die niet a la minute veranderen (school & medisch systeem bijvoorbeeld). Misschien is het een idee contact op te nemen met de 'eigenaren' van deze tekst en te kijken of je delen van hun document mag opnemen in je wiki structuur (met bronvermelding uiteraard)?

Groet,
Sunburnt

Back