Het is teken seizoen!!!!!!!

marymary

XPdite Sponsor
Ik wil langs deze weg mensen alle honden bezitters waarschuwen voor teken. Op veel plaatsen regent het nu en het wordt wat warmer, dus veel teken. (tot aan kerst) Er zijn hier paralysis ticks, die erg gevaarlijk voor je hond zijn.
Ik ontdekte eergisteren een teek bij mijn hond, een grote grijs/witte. Gelijk eruit gehaald en frontline gegeven, voor het geval hij er meer had. Gisteren was hij wat zwaarademig en niet zo snel naast de fiets als anders. S'Avonds lag hij veel op zijn kleedje, wat ik wel een beetje merkwaardig vond, want normaal komt hij zo'n beetje elk half uur een knuffel halen. Dus ik ging kijken of hij wel in orde is. Hij leek een beetje raar te doen met zijn achterbenen. Hij liep gammel. Omdat ik gelukkig al van iemand had gehoord dat je snel de dierenarts moet inschakelen, omdat je hond er dood aan kan gaan. Heb ik gisteravond gelijk gebelt. De dierenarts liet me gelijk komen en zei dat het een vergiftiging van de teek was. Ik wist dus niet, dat dit echt een vergiftiging is, wat ze van deze teken krijgen en het zo snel gaat. Hij heeft hem daar gehouden en antiserum gegeven en nog wat spuitjes. De dierenarts zei dat hij het wel red, gezien we er vroeg bij zijn. Ik heb hem net gebelt en het ergste heeft hij gehad en is nu aan de betere hand. Waarschijnlijk mag hij vanmiddag naar huis en kunnen we hem hier verder verzorgen. Ik ben zo blij dat ik gisteravond nog naar de de dierenarts ben geweest. Maar vriend zei nog, we gaan morgenochtend gelijk heen, dan was het dus te laat geweest.
Goed opletten dus! Frontline iedere 2 weken en je hond controleren en de teek verwijderen.
The more bushy, the more ticks! Hoog gras, bomen etc. Kangaroos en ander wildlife, verspreiden ze ook, ze vallen van ze af.

groet Mary

Hai Mary,

K*t hè! Ik heb geloof ik ook 's een topic gestart over teken. Wij hadden 2 katten (nu 1) en 2 honden, en de katten hebben vaker een teek gehad dan de honden omdat die gaan waar ze willen, terwijl de honden meestal in de achtertuin zijn, waar wij gelukkig geen bomen hebben.
Een jonge teek is echt zoekwerk. We hadden voorheen een Duitse Herder, en die vácht... geen beginnen aan.

Maar nu ben je een gewaarschuwd mens en samen met je man tel je voor 4 ;-) Als je een teek vindt terwijl je hond nog geen symptomen heeft, dan kan je nog wegkomen met het monster met een pincet eruit te trekken - pverigens zonder het ding teveel upset te maken, want dan blijft hij gif inspuiten. Dus tsjakka, pull! De kaakjes die soms blijven zitten kunnen in principe geen kwaad, alhoewel ik denk dat 1 van onze honden er toch een bultje aan overgehouden heeft.

En als je een teek wilt verdoven; methylated spirits.

Enne, lekker voor de portomonnee hè?... :-( Moet je in het weekend doen, naar de emergency dienst gaan. Word je nóg armer van!

Afijn, jullie hebben straks je furrie weer thuis, en je zal verbaasd zijn over hoe goed 'ie het weer in no-time doet!

Ireen

Wij geven de hond het hele jaar door spul - elke 14 dagen een ampulletje in haar nek uitgesmeerd (eerst Frontline, maar nu Advantix - lijkt beter te werken). De laatste anderhalf jaar heb ik nauwelijks teken bij haar gezien. Wel bij mezelf als ik ind e tuin aan het werk geweest ben - van die hele kleine, die zich helemaal ingraven.

Toen we deze hond pas hadden hebben we net zo'n angstige ervaring gehad als Mary.... lusteloos, hoog blaffen en wankel lopen.... Is gelukkig ook goed gekomen.

Wij hebben een bearded collie (veel lang haar, en dat moet mee naar cairns)
Wij geven onze hond altijd knoflook saus helpt goed
Frontline vonden we minder

Groetjes Kees

Jee Mary...wat goed dat jullie meteen naar de DA gegaan zijn met Peke!! Hopelijk is hij straks weer lekker thuis.

Nog even een tip... Koop iets anders dan Frontline!! Ben nog steeds actief op een Duitse Herder forum in NL en daar loopt een topic over Frontline omdat er de laatste paar maanden honden aan dood gegaan zijn. Of ernstige problemen met de nieren.

Onze DA vertelde in NL al dat Frontline niet goed meer werkt dus waarschijnlijk zijn ze aan het expirimenteren met andere ingredienten.

Advantix is inderdaad een goed alternatief of Stronghold. Ook heb ik laatst gelezen van iemand die preventief de hond eens in de zoveel tijd een paar druppels pure lavendelolie in de nek doet. Maar denk dat dit meer is tegen vlooien.

Goed van je Mary,
Wat een akelig iets. Gelukkig komt alles weer goed.
En de rest bedankt voor de tip om Frontline niet meer
te gebruiken. Dit was mijn merk. Zal dan toch maar overschakelen.
Lang leven onze huisdieren.

Wij hebben van de dierenarts het advies gekregen zeer frequent bij de katten te zoeken en ze met de speciale teken pincet -in één keer - eruit te trekken. Niet met alcohol op de teek omdat de teek anders "kan overgeven" en zijn hele maag-inhoud in het zoogdier (ook bij mensen) kan legen inclusief bacterien, gif en andere minder prettige levensvormen... Blijft uitkijken voor die parasieten ook voor mensen als je veel van wandelen houdt!

Groetjes The Roosters - Steef

Hee Krokkie, dat eten met knoflook goed tegen vlooien werkt ('Digger' hondenbrokjes heeft knoflook), dat wist ik, maar ook tegen teken? Sekers weten?

Nou Mary, dat was effe schrikken.
Gelukkig op tijd naar de dierenarts zeg.
Hopelijk is ie snel weer de oude.

Groetjes Jolanda

Hallo allemaal

Bedankt voor de tip frontline en voor alle reacties. De dierenarts zei dat een tekenband beter is en deze elke 6 weken te vervangen en druppels gebruiken tegen vlooien.
We konden hem gistermiddag weer ophalen, hij doet het goed, hij is nog wel wat hijgerig, maar dat zal wel van de hoge bloeddruk komen, die hij nog zo'n 6 weken houdt. Hij moet het rustig aan doen, niet te veel inspannen etc. Hij gaat dus voorlopig niet mee naar de paarden. Die had ik net een nieuw stukje land gegeven, waar veel bomen staan en hoog gras. De paarden staan er heerlijk, maar het barst en van de teken bloedzuigers. Wel balen. Misschien zet ik ze wel weer op een ander stuk. Ik was trouwens meer dan 400 dollar kwijt bij de dierenarts. Vanwege de avonduren en het antiserum was ook meer dan 200 dollar. Maar goed, we hebben ons hondje nog, anders had hij het zeker niet gered. De dierenarts zei wel dat ze er weerstand tegen de teken opbouwen. Op het terrein waar mijn paarden staan, lopen nog 4 honden en die leven nog steeds. En die krijgen volgens mij niks tegen teken, maar ja dat zijn Australische honden, dat csheeltmisschien wel, de zijn er al aan gewent.

groet Mary

[quote author=Eerainuh link=topic=7604.msg98748#msg98748 date=1189128081]

Enne, lekker voor de portomonnee hè?... :-( Moet je in het weekend doen, naar de emergency dienst gaan. Word je nóg armer van!

[/quote]

Ik hoopte dat ik je al een beetje voorbereid had.... En het gebeurt altijd in de avonduren, tuuuurlijk.

Interessant dat die honden op dat stuk land geen last hebben van teken? Misschien 's bij de eigenaar checken? Want dat ze Australisch zijn maakt niets uit, onze dierenbende is ook 100% Australisch en behalve de herder hebben ze er allemaal 1 of meer keer aan moeten geloven.
't Verbaast me trouwens dat je hond nu nog hijgt, hij zal 't dan echt zwaar te pakken hebben gehad, want hij heeft, wat... 2 nachten bij de dierenarts doorgebracht? Tegen die tijd waren onze fluffy friends altijd weer in orde. Hou maar goed in de gaten!

Succes en hopelijk gebeurt het nooit meer! :)

Ireen

[quote author=Eerainuh link=topic=7604.msg98805#msg98805 date=1189163095]

Hee Krokkie, dat eten met knoflook goed tegen vlooien werkt ('Digger' hondenbrokjes heeft knoflook), dat wist ik, maar ook tegen teken? Sekers weten?

[/quote]
Laat ik zo zeggen bij mij helpt het goed ik heb nooit teken

[quote author=krokkie link=topic=7604.msg98870#msg98870 date=1189247114]
[/quote]

Ja verhip, dan moet het wel kloppen; ik eet veel knoflook en niks geen vlooien en teken! :-D

Hoi Ireen en anderen

De dierenarts zei dat hij zo'n 6 weken last houdt van een hoge bloeddruk, dus daar kan het hijgen vandaan komen. Niet als hij gewoon ligt hoor, alleen als je gaat lopen/rennen. Hij heeft natuurlijk wel een behoorlijke optater gehad. Verder gaat het goed met hem, hij slaapt veel, maar kijkt helder uit zijn ogen.
Zal inderdaad eens vragen aan de eigenaar van die andere honden.
Voor paarden kan het geen kwaad, daar haal ik geregeld kleintjes weg. Voor paarden is heel wat nodig om die tegen de vlakte te krijgen, zei de dierenarts. Controleer ze wel iedere dag en haal ze eruit. Gisteren hing er een bloezuiger aan 1 van de paarden zijn onderlip. Pfffffff lekker weitje hoor! Loop zelf al met laarsjes aan en een doekie op mijn hoofd, zodar ik daar loop, krijg ik al overal jeuk.

groeten Mary

[quote author=Eerainuh link=topic=7604.msg98881#msg98881 date=1189258876]
[quote author=krokkie link=topic=7604.msg98870#msg98870 date=1189247114]
[/quote]

Ja verhip, dan moet het wel kloppen; ik eet veel knoflook en niks geen vlooien en teken! :-D[/quote]

:dizzy: :wavecry: sodeju......dat hoef je niet te vertellen, als de wind naar het Noord westen staat kom ik je hier tegen...

Jack :evil:

ps; zeg maar even niks. :smile:

Mary, ik kan het me helemaal voorstellen, van die laarsjes en een hoofddoek. Mind you, vállen ze eenmaal in je laarzen, dan komen ze er ook niet makkelijk uit... LOL... sorry, effe opjuinen... ;-)

@ Jack; zie je nou, al die moeite die ik doe om langs te komen! :-D

Je bent hier zeker aanwezig :grin:

Dat verklaart de dorre zanderige outback,
Iedereen maar denken dat het door de hitte komt. :smile:

Cheers,

Have a great weekend, 5uur en 15min nog.

Jack :evil:

Back