Het is teken seizoen!!!!!!!

da's schrikken Mary. Blij dat het allemaal goed gekomen is!
Wat redelijk goed helpt tegen die ellendige bloedzuigers helpt is aeroguard insmeren maar dan nog...rotdingen zijn 't. Misschien toch de paaltjes maar weer uit de grond en je paardjes verplaatsen??? 't houdt een mens bezig zullen we maar zeggen.

Paarden zullen er niet zo snel last van hebben, tenzij ze er allergisch voor zijn. Zelf had ik er vorig jaar 3 te pakken op 1 dag. 2 leken geen kwaad gedaan te hebben, de 3e resulteerde in een fiks (beetje eng) gezwel een paar centimeter bij de beet vandaan. Volgens dokter zou het na een paar weken vanzelf wegtrekken en dat deed het ook.
Geen blijvende schade (hoop ik toch).

...de 3e resulteerde in een fiks (beetje eng) gezwel een paar centimeter bij de beet vandaan.

Nee hoor, blijvende schade heb je daar niet van. Helaas heb ik ze ook regelmatig. Het zijn vooral de hele kleintjes, die zich helemaal ingraven die zo'n zwelling veroorzaken.

:shock:

Enigzins verbaasd las ik de reaktie. Een tekenbeet kan zeker gevolgen hebben voor ons als mens.
Indien je een rode rand om de beet hebt is de kans groot dat je besmet bent met de ziekte van Lyme. De enige behandeling is anti-biotica. Des te eerder des te beter de genezing :up:

Lyme diseases is een nare vervelende ziekte met vermoeidheidsverschijnselen, spierpijn en voor de rikketik kan het gevolgen hebben.. :-(

Dus luister en kijk,

Groet Jan

Ook ik lees met verbazing deze reakties, ben het dan ook helemaal met Jan eens een antibioticumkuur na een teken beet is aan te raden.

Het is namelijk niet zo dat Lyme disease direct klachten geeft, deze kunnen pas naar jaren naar boven komen.
Verlammingsverschijnselen met name in het gelaat en hartklepproblemen zijn enkele van de meest ernstige verschijnselen, maar de Borrelia bacterie kan veel meer klachten veroorzaken!

Groetjes Chantal

De ziekte van Lyme komt in Australie veel minder voor dan in Europa of de USA. Mijn huisarts, die ik na de eerste "zwelling" raadpleegde zei zelfs dat het "nooit" voor komt. De zwellingen vertonen ook niet de typische vroege Lyme symptomen: rode ring. Uiteraard hou ik dat goed in de gaten. Maar tot op heden heb ik ook nooit van andere mensen gehoord over Lyme in Australie. 't Is wel lastig en pijnlijk maar gaat na een paar dagen weer over.

Dat vertelde mijn dierenarts ook, de teken die ziekte van lyme veroorzaken, zijn weer andere teken. Komen hier niet veel voor.

groet Mary

Hmm ik heb toch moeite met jullie verhaal dat het niet voor komt. Zoals ik nu lees is het een minder schadelijk broertje in Australie.
Ik zo 1,2,3 niet een hele goede link vinden maar in de volgende staat toch echt dat het voorkomt
http://medent.usyd.edu.au/fact/lyme%20disease.htm#history
Maar ik zoek nog even verder............

Hoi Chantal

Ik had het net ook opgezocht en ja inderdaad komt het sinds 1982 ook voor in Australie.
Ik denk maar zo een gewaarschuwd mens telt voor twee. Liever één antibiotica kuur te veel dan ziekte van Lyme

Groetjes Erna

Ok ik had het dus toch bij het onjuiste eind Lyme disease komt niet voor in Australie! Tenminste niet de schadelijke variant, wel zijn broertjes en zusjes. Ik heb even gekeken of er ooit enig onderzoek is gedaan, maar de laatste research verhalen hierover zijn van 1994. Tussen 1990 en 1992 hebben ze 12000 teken in NSW getest op aanwezigheid van lyme alle waren negatief.

Bevestiging dat lyme niet voorkomt is gevonden op de volgende site
http://www.cdc.gov/ncidod/dvbid/lyme/who_cc/

Groetjes Chantal

Zoals eerder gemeld er zijn vele verschillende soorten teken en de meest voorkomende en tevens de teek die dodelijk is voor honden en katten wanneer er niet onmiddelijk aandacht aan geschonken wordt is de "paralyssis tick" en dat is een eng klein teekje.

de mannetjes zijn klein, maar de vrouwtjes zijn groot. het lijfje wordt ongeveer net zo groot als je pinktopje.

Peer toch! Dat stond al in de eerste post, en daar gaat deze hele draad over. Wakker worruhhh ;-)

Overigens: "Tick Paralysis is caused by over 40 species of ticks worldwide". Maar het is deze teek waar het in Australië over gaat; The Australian Paralysis Tick, Ixodes holocyclus. En die ziet er meestal als volgt uit:

ixodhol1.jpg
(half engorged)

ixodhol3.jpg
(fully engorged)

Voor nog meer mooie plaatjes en info, zie hier: http://www.tickalert.org.au/ixholdet.htm. De teek wordt in de volksmond verschillende namen genoemd. (staat op voornoemde site).

Eet smakelijk :),

Ireen.

gatverdamme, krijg nog steeds de rillingen van die beesten. Ik haal bij de paarden regelmatig de teken weg. en probeer ze dan met mijn nagels dood te drukken, tja wat moet je er anders mee. thuis kan ik ze door de wc spoelen, maar bij de paarden heb ik geen wc. brrrrrr rotbeesten

Dat heb ik standaart op zak en haak ze daar ook mee uit, maar dan zijn ze nog niet dood. Al je ze tenminste er helemaal uit haalt, wat wel mijn doel is.

Back